​​„Visa folosește inteligența artificială deja de aproximativ 30 de ani”. Vicepreședinta Visa despre noile tehnologii și obiectivele strategice ale companiei în Moldova. Interviu NM

Inteligența artificială (IA) a devenit principala tendință a ultimilor ani. Vicepreședinta senior, manager regional Visa pentru Europa de Sud-Est, țările Caucazului, Ucraina, Moldova, Asia Centrală și Azerbaidjan, Cristina Doroș, a povestit într-un interviu acordat NM cum IA schimbă tehnologiile financiare, cum băncile moldovenești utilizează instrumentele IA, de ce au încredere în soluțiile gata dezvoltate ale sistemelor de plată, precum și cum va arăta comerțul online în următorii câțiva ani.

„Visa folosește peste 300 de modele de IA”

Despre inteligența artificială se vorbește foarte mult în ultimii ani. În prezent, fiecare afacere încearcă să menționeze în campania sa de marketing că folosește și ea IA, adică se află în tendințe și așa mai departe. Cum este folosită în general inteligența artificială în domeniul bancar și în tehnologiile financiare (fintech)?

Există un fapt interesant la care puțini se gândesc. Compania Visa există de 60 de ani și, de fapt, anume ea a fost prima din lume care a reunit finanțele și tehnologiile, ceea ce astăzi se numește fintech.

Cum arătau inițial cardurile bancare? — un cartonaș pe care se nota datoria clientului. Anume Visa a reușit să digitalizeze înregistrările de pe carduri. Cardul din plastic cu bandă magnetică a fost o descoperire revoluționară. Compania continuă să dezvolte activ tehnologiile și în prezent, înțelegând că inteligența artificială este principala tendință a ultimului an și jumătate – doi ani.

Visa folosește în activitatea sa inteligența artificială deja de aproximativ 30 de ani. Punctul de pornire l-au constituit tehnologiile de învățare automată.

Iar astăzi folosim deja peste 300 de modele de IA, care în regim de timp real permit analiza unor volume uriașe de date, identificarea tiparelor, a tentativelor de fraudă, contracararea acestora și așa mai departe. Desigur, securitatea nu este singura sarcină a inteligenței artificiale. Datorită posibilităților moderne ale IA, folosim modelele sale, de exemplu, pentru elaborarea celor mai eficiente campanii de marketing.

Toate acestea sunt posibile datorită capacităților analitice ale IA, capacității de a urmări tiparele profilurilor utilizatorilor. Desigur, pe mine sau pe dumneavoastră, ca persoane, Visa nu ne cunoaște. Sistemul de plată nu păstrează și nu procesează date cu caracter personal. Însă putem observa, în baza tranzacțiilor, că acest utilizator, să spunem, preferă vacanțele iarna la munte și vara la mare, precum și alte preferințe. Pe baza acestor date, banca poate propune oferte relevante fiecărui client concret.

Rezultă că analiza tranzacțiilor nu mai este realizată de o persoană, ci de inteligența artificială?

Desigur, toate acestea sunt analizate de inteligența artificială. Aceasta este a doua mare sferă de aplicare a IA, după securitatea plăților. Haideți să încerc să explic prin exemple aplicate. Atunci când o persoană cumpără ceva, noi analizăm în timp real datele legate de numărul cardului său pentru a înțelege în ce măsură această tranzacție se încadrează în modelul de comportament al acelei persoane.

Când tranzacția ajunge la bancă, aceasta trebuie fie să o accepte, fie să o respingă. Fiecare tranzacție are propria scară, așa-numitul „scoring de risc”, de la 1 la 100. Cu cât acest indicator este mai mare, cu atât tranzacția este mai suspectă.

Dacă acest scoring este scăzut, banca permite tranzacția fără probleme, fără să simtă nevoia să-și consume resursele pentru o analiză suplimentară. Dacă scoringul este ridicat, banca poate dori să efectueze o verificare suplimentară. Și acest lucru permite gestionarea foarte eficientă a tentativelor de fraudă.

Vă mai povestesc despre un alt exemplu de utilizare a unui model de inteligență artificială în timp real. Există situații în care banca nu are posibilitatea tehnică de a procesa operațiunile: se întâmplă ceva din punct de vedere tehnologic sau se desfășoară lucrări planificate. Pentru ca deținătorii cardurilor băncii să nu observe dificultăți și să poată continua să folosească produsele sale de plată, Visa preia funcția de procesare și aprobare sau respingere a plăților cu ajutorul modelelor de IA, reproducând cu mare precizie nivelul de aprobare a tranzacțiilor de către bancă.

„În doar câteva secunde se desfășoară o muncă imensă”

Cum funcționează, în general, sistemul de plată atunci când plătim cu cardul? Să zicem că am un card emis de o bancă, iar în magazin este un terminal al altei bănci. Ce se întâmplă în acest caz?

Dacă simplificăm, terminalul din magazin citește datele cardului și adaugă datele tranzacției – suma și ora – apoi transmite o cerere de autorizare. Datele sunt trimise către Visa, unde are loc scorarea, verificarea pentru fraudă și așa mai departe, după care cererea ajunge la banca ce a emis cardul. Banca compară datele, verifică dacă are un client cu acel card și dacă acesta are suficiente fonduri în cont.

Apoi banca trimite un răspuns către Visa, iar compania noastră direcționează datele către banca responsabilă de terminalul din magazin, iar casierul vede că tranzacția a fost aprobată. Este important de menționat că toate acestea se întâmplă înainte ca banii să se miște efectiv. Este doar un schimb de informații dus-întors, care durează doar 1,5–2 secunde.

Lucrez de mulți ani în domeniul plăților și încă sunt fascinată de faptul că, folosind un card Visa emis de orice bancă moldovenească, poți plăti în orice colț al lumii în două secunde. De exemplu, recent am făcut o plată în Cape Town.

În doar câteva clipe se desfășoară o muncă imensă, realizată de modelele de inteligență artificială. În opinia mea, este ceva fantastic.

Este impresionant, dar nu va duce asta la reducerea numărului de angajați în sectorul bancar?

În prezent se discută mult despre riscurile potențiale ale utilizării inteligenței artificiale, mai ales în contextul impactului asupra domeniului profesional. După părerea mea, nu e vorba că inteligența artificială va înlocui omul, ci că alți oameni, care știu să o folosească, vor putea aplica aceste posibilități mai eficient. Ca orice altă tehnologie, IA va duce, cel mai probabil, la o transformare a pieței muncii. Da, unele profesii vor putea fi înlocuite cu succes de inteligența artificială, dar în același timp vor apărea profesii noi, legate de utilizarea IA. De exemplu, deja sunt foarte căutați specialiști care știu să scrie prompturi corecte – cereri adresate IA, formulate astfel încât să obții răspunsul dorit. Aceasta este deja o profesie în sine.

Spre exemplu, cu ajutorul IA, o companie își poate administra mai eficient call center-ul. Cred că în viitor va fi posibil să generezi voci pentru call centere cu ajutorul IA, fără a avea birouri fizice care să preia apelurile. Și acesta este un domeniu nou, în care vor apărea noi profesii. Mi se pare că este un proces evolutiv.

„Facem acest lucru calitativ, rapid și sigur de 60 de ani”

În ce alte moduri mai folosiți inteligența artificială în activitatea Visa?

În prezent, dezvoltăm și oferim băncilor diverse soluții bazate pe inteligență artificială. În același timp, acordăm multă atenție dezvoltării IA în interiorul companiei, pentru a crește eficiența angajaților noștri.

De exemplu, acum, dacă trebuie să redactez un rezumat al unui document, încarc documentul în ChatGPT, care îmi oferă imediat un rezultat și îmi economisește timp. E adevărat că, deoarece lucrăm cu informații confidențiale, folosim versiuni închise ale ChatGPT pentru a evita scurgerile de date.

Serviciul intern de suport pentru angajații Visa funcționează, de asemenea, pe baza inteligenței artificiale.

De ce oferiți soluții IA băncilor? Nu ar trebui ele să se ocupe singure de propriile soluții IA, având în vedere că băncile concurează între ele și fiecare trebuie să-și câștige clienții?

Fiecare companie are propria expertiză – domeniul principal de activitate în care investește și pe care îl dezvoltă activ. Pentru Visa, desigur, activitatea principală este dezvoltarea tehnologiilor de transfer al banilor din punctul A în punctul B. Iar noi facem acest lucru foarte calitativ, rapid, sigur și eficient de 60 de ani.

Investim foarte mult în dezvoltarea inteligenței artificiale pentru a crea oferte personalizate pentru bănci, pentru care aceasta nu este o activitate de bază. Pentru bancă, activitatea principală este crearea unui sistem care să vândă eficient produse bancare. Dacă o bancă ar trebui să dezvolte astfel de soluții de la zero, ar necesita investiții uriașe, care nu sunt rentabile din punct de vedere economic.

Visa dezvoltă și oferă propriile soluții partenerilor dispuși să le utilizeze în activitatea lor. Și acum nu mai vorbim doar despre bănci – compania noastră a trecut printr-o evoluție semnificativă. Parteneriatele noastre au depășit de mult cadrul cooperării tradiționale cu instituțiile financiare. În prezent, lucrăm activ cu companii fintech, organizații non-bancare și comercianți sau furnizori de servicii.

În Moldova colaborăm activ și cu autoritatea de reglementare, adică cu Banca Națională. În regiunea noastră, care include Europa de Sud-Est, Asia Centrală și Caucazul, construim parteneriate cu instituții publice, integrând soluțiile noastre de plată în sistemele de guvernare electronică. O astfel de abordare ne permite să susținem digitalizarea și îmbunătățirea serviciilor publice. Pentru partenerii noștri este mult mai avantajos să utilizeze soluțiile bazate pe IA dezvoltate de Visa, în care am investit resurse semnificative, decât să încerce să creeze propriile sisteme de la zero.

Și oferiți aceste soluții pe bază comercială?

Da, pentru Visa aceasta este o activitate de business. Unele dintre aceste soluții sunt oferite pe bază comercială, altele — în alte condiții de utilizare. Este un model de afaceri destul de complex, dar eficient, pentru că aceste soluții sunt cu adevărat printre cele mai bune din domeniu în ceea ce privește securitatea și comoditatea pentru utilizatori.

„Aceste tehnologii deja există”

Cum ați evalua nivelul de aplicare a inteligenței artificiale în sectorul bancar din Moldova?

Vedem că aceste tehnologii își găsesc deja o aplicare activă în sectorul bancar din Moldova. Multe bănci studiază posibilitățile de utilizare a IA și urmăresc experiența altor organizații. Una dintre cele mai frecvente modalități de utilizare a inteligenței artificiale este evaluarea riscurilor de credit. De exemplu, atunci când un client, fie persoană juridică, fie fizică, depune o cerere de credit, banca face o analiză pentru a evalua probabilitatea rambursării banilor. În multe bănci, această analiză este realizată cu ajutorul unor modele de inteligență artificială.

Este, din nou, acel domeniu despre care am vorbit mai devreme — personalizarea abordării de marketing. Datorită acestor tehnologii, oferta bancară poate decide ce produs sau serviciu să vă arate, de exemplu, dumneavoastră sau mie, ținând cont că dumneavoastră, să zicem, sunteți pasionată de sport, iar eu cumpăr frecvent cărți.

Acum băncile lucrează activ la construirea unei strategii de aplicare a inteligenței artificiale. Dar aceste procese sunt foarte complexe și interdependente. Nu poți folosi eficient IA dacă nu ai o infrastructură bine pusă la punct pentru colectarea, procesarea și stocarea unor volume mari de date. De aceea, băncile lucrează în paralel și la strategia de creare a întregii infrastructuri.

Cum va evolua în continuare utilizarea IA?

Cred că următoarea etapă va fi dezvoltarea comerțului prin IA — ca o etapă următoare a comerțului online.

Cum va funcționa acest lucru?

Imaginați-vă că aveți un asistent digital personal, care vă cunoaște obiceiurile și preferințele. De exemplu, observă că mâine e vineri, iar vinerea obișnuiți să faceți cumpărături la un magazin de tip rețea. Asistentul vă întreabă: „Mâine e vineri, mergem conform planului?” Răspundeți: „Da”, și el vă pregătește lista de cumpărături și chiar vă ajută să plasați comanda.

Magazinul în rețea are și el propriul asistent bazat pe IA. Asistentul dumneavoastră interacționează cu cel al magazinului, coordonează detaliile comenzii, și în scurt timp primiți livrarea direct la ușă.

Tehnologiile care permit acest lucru deja există. Desigur, mai sunt multe întrebări deschise, de exemplu, cum se vor efectua plățile, dar la asta se lucrează deja. Una dintre soluții este legarea cardului bancar la agentul bazat pe IA. Ajustarea acestor aspecte este, cel mai probabil, o chestiune de un an sau doi.

„Visa are trei obiective strategice în Moldova”

Credeți că inteligența artificială poate influența creșterea economică a Moldovei? Ar putea deveni un instrument pentru relansarea economiei?

Inteligența artificială este o tendință globală și un instrument puternic care, în opinia mea, poate schimba economia nu doar a unor țări individuale, ci a întregii lumi. Impactul său va depinde de cât de pregătite sunt țările să integreze aceste tehnologii în procesele lor economice. Sunt convinsă că Moldova va putea folosi IA pentru a-și accelera dezvoltarea, deoarece implementarea acestor tehnologii deschide noi oportunități pentru creșterea eficienței, inovării și competitivității.

La Visa sunteți responsabilă de Europa de Est și de Sud-Est, de țările din Asia Centrală și din Caucaz. Cum evaluați nivelul de penetrare a plăților fără numerar în Moldova comparativ cu alte țări din regiune?

Desigur, analizăm întotdeauna indicatorii unei țări în raport cu altele. În Moldova, digitalizarea avansează rapid, inclusiv în domeniul financiar. Acest lucru se reflectă în creșterea accelerată a popularității plăților fără numerar. Astfel, la sfârșitul anului 2024, în Moldova au fost emise peste 1,6 milioane de carduri bancare Visa, cu care au fost efectuate peste 30,3 milioane de operațiuni financiare.

În ultimii ani, Visa a lansat în țară o serie de soluții inovatoare. În 2021, am introdus tehnologia Visa Tap to Phone, care permite micilor afaceri și microîntreprinderilor să înceapă să accepte plăți digitale. Această soluție inovatoare transformă telefoanele inteligente cu Android în terminale de plată complete, scutind comercianții de necesitatea de a achiziționa și întreține echipamente voluminoase de casă de marcat. Anul trecut, utilizarea Visa Tap to Phone în Moldova a crescut de peste două ori.

În 2022, cu sprijinul Visa, în țară au devenit disponibile Google și Apple Pay. Un an mai târziu, împreună cu FinComBank, am implementat un serviciu de transferuri interne și internaționale pe baza numărului de telefon – fără a mai fi necesară introducerea numărului cardului. Iar chiar anul acesta am prezentat pieței o nouă platformă pentru comerț electronic, Cybersource, care va ajuta companiile să gestioneze eficient plățile, să combată fraudele și le va oferi alte beneficii. O altă soluție Visa, care a devenit recent disponibilă în Moldova, este Tap to Add Card. Cu ajutorul ei, un card bancar poate fi adăugat în portofelul digital pur și simplu prin apropierea lui de telefonul mobil.

Visa are obiective strategice în Moldova pentru următorii ani?

Strategia noastră nu se schimbă, ci doar o adaptăm ușor la noile realități. Vom continua să implementăm în Moldova noi soluții și tehnologii inovatoare de plată și să colaborăm cu băncile, companiile fintech, Banca Națională, marile întreprinderi din domeniul comerțului și serviciilor, extinzând lista partenerilor noștri din Moldova. Strategia Visa în țară presupune dezvoltarea a trei direcții principale. Prima — plățile de consum. Este ceea ce facem cu succes de 60 de ani. A doua direcție strategică — dezvoltarea a ceea ce numim „value-added services” (servicii cu valoare adăugată). Acestea sunt serviciile de plată care permit perfecționarea tranzacțiilor, făcându-le și mai eficiente, sigure etc. Și a treia direcție strategică — dezvoltarea „money movement” (mișcării banilor). Este vorba despre soluții precum platforma Visa Direct, care permite transferul de fonduri către persoane fizice și juridice, în țară sau peste hotare, pe baza unui număr de telefon. Acestea sunt prioritățile noastre în Moldova.

Material realizat în parteneriat

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Imagine simbol

Platforma TUX Moldova s-ar fi prăbușit. Oamenii se plâng că nu își pot retrage banii (VIDEO)

Platforma de tranzacționare TUX Moldova, bănuită că ar funcționa ca o piramidă financiară, s-ar fi prăbușit. Pe 7 octombrie, mai mulți utilizatori au primit notificări prin care li se cerea să achite o taxă de 100 USDT, în termen de 24 de ore, pentru a evita blocarea conturilor. O zi mai târziu, în mediul online au apărut imagini care arată tensiuni la sediul companiei, unde investitori nemulțumiți ar fi cerut explicații persoanelor ce ar gestiona platforma, scrie Agora. Contactată pentru o reacție, Comisia Națională a Pieței Financiare a declarat pentru sursa citată că acest domeniu nu se află sub supravegherea instituției.

@panducull #tux ♬ sunet original – 💶

Între timp, fosta angajată a Ministerului Afacerilor Interne, Antonina Samoil, vizată în acuzațiile privind presupusa implicare în conducerea și administrarea platformei TUX, a respins public aceste informații.

„Vreau să vă declar: eu nu fac parte din conducerea administrativă a platformei TUX și nu am niciun rol decizional în această platformă”, a declarat Samoil într-un mesaj video.

Aceasta susține că ar fi aflat despre TUX la începutul anului, din rețelele de socializare, și că s-a înscris ulterior pe cont propriu. Potrivit declarațiilor sale, după o perioadă, i s-ar fi propus să țină lecții de instruire pentru utilizatori, fiind remunerată pentru acest lucru.

Cât de sigură este platforma?

Potrivit site-ului de analiză a brokerilor online BrokerChooser, TUX nu este considerat un furnizor de servicii de încredere, deoarece nu este reglementat de o autoritate financiară cu standarde stricte. Investitorii sunt avertizați că în cazul în care sunt înșelați de un broker, nu au prea multe opțiuni de a-și recupera banii.

Într-un comentariu pentru AGORA, secretara de presă a Comisie Naționale a Pieței Financiare (CNPF), Lilia Alcază, a declarat că „acest sector nu este supravegheat de CNPF”, fără a oferi mai multe detalii.

Amintim că, în luna august curent, Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) atrăgea atenția cetățenilor asupra unei scheme de fraudă, care implica crearea de grupuri false de „investiții” pe aplicațiile de mesagerie, unde activitatea intensă era simulată prin utilizarea roboților (soft de tranzacționare automatizată).

„Informațiile disponibile indică faptul că această structură seamănă cu o piramidă. Modelul de afaceri este unul tipic schemelor piramidale, în care remunerațiile investitorilor sunt susținute din fondurile noilor membri, alimentate de recrutarea continuă și nu de activități economice reale. Acest aspect subliniază natura nesustenabilă și frauduloasă a acestor operațiuni, care inevitabil conduc la pierderi financiare pentru majoritatea participanților”, atenționa CNPF încă în luna august.

Deocamdată, autoritățile nu au venit cu o poziție oficială privind situația platformei TUX Moldova și conturile blocate ale utilizatorilor.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Foto: Evghenia Guțul/Telegram

Evghenia Guțul rămâne în închisoare. Toate solicitările avocaților, respinse de judecători (Actualizare)

(Actualizare 19:13): Curtea de Apel a respins toate solicitările înaintate de avocații bașcanei Găgăuziei, Evghenia Guțul, inclusiv cea privind eliberarea acesteia din arest. Guțul, condamnată pentru finanțarea ilegală a fostului partid „Șor”, va rămâne în detenție, la fel ca și Svetlana Popan. Ambele vor continua să participe la ședințele de judecată în regim online.

(Știrea inițială 16:32): Curtea de Apel Chișinău examinează, în aceste momente, contestația depusă de avocații bașcanei Găgăuziei, Evghenia Guțul, și ai Svetlanei Popan, secretara fostului Partid „Șor”, după condamnarea acestora la închisoare de către instanța de fond.

Cele două participă la ședință în regim online, deși avocații au solicitat prezența lor fizică în sala de judecată. Echipa de apărători, din care fac parte și avocați străini, cere eliberarea din arest a clientelor și reexaminarea deciziei pronunțate anterior.

Captură video/Kanal5

Amintim că Evghenia Guțul, afiliată oligarhului fugar Ilan Șor, a fost condamnată la 7 ani de închisoare pe 5 august, după ce a fost găsită vinovată de finanțareaa ilegală a ex-Partidului „Șor”. Bașcana Găgăuziei urmează să își execute pedeapsa într-un penitenciar de tip semi-închis pentru femei.

Conform procurorilor, în perioada 2019-2022, Guțul a fost activ implicată în introducerea sistematică în Moldova a banilor necontabilizați, proveniți de la un grup criminal organizat, preponderent din Federația Rusă, prin efectuarea curselor aeriene și terestre (tur-retur în decurs de 24 de ore). Ea pledează nevinovată și susține că decizia instanței a fost motivată politic – acuzații respinse de guvernare.

Cea de-a doua inculpată din acest dosar, care, la fel ca Guțul, a fost secretară în Partidul Șor – Svetlana Popan, a fost condamnată la 6 ani de închisoare.

Ambele nu vor avea dreptul să facă parte din partide politice și să se ocupe de finanțele lor timp de 5 ani.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Andrei Mardari / NewsMaker

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, despre regimul de vize cu UE: „Nu există motive de îngrijorare”

Autoritățile de la Chișinău „nu văd motive de îngrijorare” după modificările adoptate de Parlamentul European privind posibilitatea suspendării regimului de călătorie fără vize pentru statele care prezintă riscuri de securitate sau încalcă drepturile omului. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, îi îndeamnă pe cetățenii care au „dubii” să consulte „documentele oficiale și comunicatele Uniunii Europene”.

„Aș vrea să lămuresc lucrurile simplu și direct: nu există niciun motiv de îngrijorare pentru cetățenii Republicii Moldova. Uniunea Europeană și-a creat un mecanism prin care poate reacționa rapid, în caz de necesitate, la regimul de vize cu diverse state. Suntem o țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană, iar moldovenii respectă regulile de circulație în spațiul comunitar. În fiecare an, Guvernul, împreună cu structurile europene, prezintă raportul privind implementarea acestui acord. Prin urmare, nu există niciun risc pentru regimul de vize de care beneficiem”, a scris Vodă pe rețele.

Consilierul premierului îi îndeamnă „pe toți cei care au dubii să citească documentele oficiale și comunicatele Uniunii Europene”: „Important e să ne continuăm parcursul european cu încredere și cu respect pentru regulile care ne apropie tot mai mult de Uniunea Europeană”.

Amintim că Parlamentul European a aprobat un nou mecanism, pe 7 octombrie, în baza căruia UE va putea reintroduce temporar obligația de viză pentru o anumită țară în cazul apariției unor preocupări legate de securitate. Măsura va fi însoțită de o investigație oficială și un proces de dialog. Dacă problemele persistă, restricțiile pot deveni permanente. Suspendarea regimului liberalizat de vize va putea fi aplicată și în baza mai multor motive. Printre acestea se numără creșterea infracționalității comise de cetățenii statului vizat. 

Noile prevederi legislative vizează 61 de țări, inclusiv Republica Moldova.

Țara noastră are regim liberalizat de vize cu Uniunea Europeană din 2014.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Taxa de salubrizare, din nou mărul discordiei între Primărie și Guvern. Ceban: „Este un subiect foarte delicat”

Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, afirmă că locuitorii capitalei ar putea fi nevoiți să plătească din nou taxa de salubrizare pentru anul 2025, în urma unei decizii care, potrivit lui, ar fi fost aprobată de Guvern. Edilul a anunțat, pe 8 octombrie, că intenționează să convoace consilierii municipali într-o ședință pentru a „anula” această decizie. De cealaltă parte, vicepreședintele fracțiunii PAS din Consiliul Municipal, Dumitru Ivanov, îl acuză pe Ceban că ar încearca „să se spele pe mâini”, după ce, în ianuarie, secretarul CMC ar fi blocat aplicarea hotărârii prin care taxa fusese anulată.

„Există un subiect foarte delicat. Guvernul a aprobat ca cetățenii să plătească a doua oară taxa de salubrizare în municipiul Chișinău, ar ieși pentru anul 2025. Inițiativa noastră este ca pentru săptămâna viitoare să fie convocată Consiliul Municipal, pentru ca acest lucru să fie anulat”, a declarat Ceban.   

Primarul a mai anunțat că pe ordinea de zi a ședinței va fi inclus, „pentru a opta oară”, și proiectul bugetului municipal pentru anul 2025. „Vom vedea cine are voință politică”, a declarat Ion Ceban.

Deși Chișinăul funcționează de aproape 10 luni fără un buget aprobat pentru anul în curs, edilul a precizat că, „în scurt timp”, va invita fracțiunile și consilierii municipali la discuții pentru elaborarea și consultarea bugetului pentru 2026.

PAS și Guvernul reacționează: „Cine impune pe cine?”

Reacțiile la declarațiile primarului nu au întârziat să apară. Vicepreședintele fracțiunii PAS din CMC, Dumitru Ivanov, susține că edilul „manipulează” și încearcă să „dea vina pe alții”. Acesta susține că majoritatea consilierilor au votat, încă pe 28 ianuarie 2025, pentru anularea taxei, însă decizia nu a fost pusă în aplicare deoarece secretarul CMC, Adrian Talmaci, ar fi refuzat să o semneze.

„Ce a făcut Ion Ceban atunci? – a tăcut. Acum, primarul manipulează și dă vina pe alții, încercând să distragă atenția de la un fapt grav: Chișinăul nu are buget aprobat pentru 2025, de aproape 10 luni, și nici nu este elaborat bugetul pentru 2026. Fracțiunea PAS a cerut public, încă din 2023, anularea acestei taxe și a revenit constant cu solicitări în acest sens. Iar acum, când cetățenii îi cer explicații, Ion Ceban încearcă să se spele pe mâini și să caute vinovați”, a scris Ivanov pe rețele.

Declarațiile lui Ceban au fost comentate și de purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă. Într-un comentariu lăsat la postarea edilului, Vodă recunoaște că nu a „înțeles prea bine mesajul” primarului. „Dacă există o astfel de problemă gravă, de ce nu ați discutat despre ea la ședința operativă, în prezența jurnaliștilor, ca să poată fi adresate întrebări și oferite clarificări?”, s-a întrebat el.

Consilierul premierului susține că a primit „de două ori avizul de plată pentru taxa de salubrizare”. „Le-am plătit, chiar dacă a fost anulată prin votul consilierilor, dar nu a intrat în vigoare din lipsa contrasemnăturii unui reprezentant din echipa dvs”, a mai scris Vodă.

Acesta îl întreabă pe Ceban, „cine impune pe cine”, în acest context, dar și „cine blochează aplicarea deciziilor luate de CMC”.

Captură foto/Facebook/Ion Ceban

***

Taxa de salubrizare a fost introdusă în 2022, cu o valoare de 10 lei pe lună pentru fiecare locuitor înscris la adresa de domiciliu.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
NewsMaker

O nouă ședință de judecată, fără Plahotniuc. Instanța îi acordă timp suplimentar pentru a analiza dosarul „frauda bancară”

Fostul lider al Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, nu s-a prezentat nici miercuri, 8 octombrie, la Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, unde a fost reluat procesul în dosarul denumit generic „Frauda bancară”. Judecătorii au informat că Plahotniuc a transmis o cerere semnată în care își exprimă refuzul de a fi adus la ședință. Acesta invocă drept motiv necesitatea de a studia materialele din dosar, scrie Moldova 1.

Potrivit sursei citate, judecătorii au decis, în ședința de astăzi, să-i acorde lui Plahotniuc și apărării termen suplimentar pentru a examina materialele cauzei penale. Următoarea ședință este programată pentru data de 20 octombrie.

„Dumnealui refuză prezentarea, este un drept pe care și l-a valorificat”, a declarat avocata din oficiu Victoria Burduja.

Procurorul de caz, Vitalie Codreanu ,a explicat, la rândul său, că ședințele următoare vor începe direct cu cercetarea judecătorească: „A fost emisă o încheiere, deoarece anterior cauza a fost conexată cu altă cauză penală. Luând în considerare că acea cauză s-a examinat în fond, potrivit articolului 31, legea prevede că nu mai este necesară o ședință preliminară”.

Amintim că Plahotniuc a fost extrădat din Grecia pe 25 septembrie, după mai bine de șase ani de la fuga sa din Republica Moldova. Fostul lider democrat este vizat în mai multe dosare de rezonanță, fiind acuzat de constituirea și conducerea unui grup criminal organizat, spălare de bani și escrocherie.

De la extrădare, toate ședințele de judecată au avut loc în lipsa sa, întrucât acesta a refuzat să participe, inclusiv prin videoconferință.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: