«Va fi extrem de dificil să avem câștig de cauză într-un litigiu cu astfel de rechini». La ce-i trebuie lui Rothschild Aeroportul Chișinău
Full Article 6 minutes read

«Va fi extrem de dificil să avem câștig de cauză într-un litigiu cu astfel de rechini». La ce-i trebuie lui Rothschild Aeroportul Chișinău

Compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău și-a schimbat proprietarul. Nou proprietar majoritar a devenit NR Investment Ltd, care aparține businessmanului Nathaniel Rothschild. Experții consideră că autorităților actuale ale Moldovei, care pun la îndoială corectitudinea concesionării, le va fi acum cu mult mai dificil să recapete bunul.

Despre faptul că Nathaniel Rothschild și compania sa NR Investment Ltd, înregistrată  pe Insulele Guernsey, a obținut cota de 95% din compania Avia Invest, a comunicat serviciul de presă al Avia Invest. Serviciul de presă al Aeroportului Internațional Chișinău a anunțat că Nathaniel Rothschild a sosit într-o vizită în Moldova.

Condițiile tranzacției nu sunt dezvăluite. Cei de la NR Investment Ltd au refuzat să comenteze costul tranzacției, planurile companiei, precum și informația despre cu cine anume s-au purtat negocieri cu privire la achiziția activului. Ei au promis că vor oferi informații detaliate în luna septembrie, însă au menționat că ei nu dezvăluie niciodată prețul achiziției.

Compania NR Investment Ltd este cunoscută prin faptul că în anul 2010, a fost investitor ancoră al companiei «РУСАЛ» («RUSAL»), care aparține businessmanului rus Oleg Deripaska. NR Investment Ltd îi aparțin și 26,5% din acțiunile producătorului de cabluri pentru automobile  Volex din Manchester.

De asemenea, lui Nathaniel Rothschild îi aparțin 11% din compania dezvoltatoare BR Property. La fel, se știe că NR Investment LTD realizează proiecte de dezvoltare în Europa Centrală: Polonia, Ungaria, Slovacia, Croația.

Despre faptul că Avia Invest ar putea să-și schimbe proprietarul se vorbea și mai devreme. Astfel, reprezentanții businessmanului Ilan Șor, care a fost anunțat în căutare internațională (anume lui i se atribuiau legături cu firma care gestionează aeroportul) au avut negocieri cu corporația AEON care aparține businessmanului rus Roman Troțenko.

În luna iulie, Igor Dodon, președintele Moldovei, a declarat la o emisiune de la TV8 că potențiali investitori din Rusia, care purtau negocieri cu Șor, i s-au adresat pentru o consultație. Dodon a spus că le-a sugerat cetățenilor Rusiei să nu cumpere activul de la oamenii care au legături cu fosta guvernare din Moldova, pentru că «acesta este un bun al statului», iar actualul contract cu Avia Invest ar putea fi reziliat.

La rugămitnea de a comenta tranzacția, cei de la «УК Комакс» («UK Komaks»), care gestionează «Aeroportul Habarovsk», au rugat să le transmitem un demers în scris. La momentul publicării acestui material, NM nu a primit răspuns.

Cei de la Direcția marketing a Aeroportului Internațional Chișinău, la fel, nu au răspuns la apelurile NM. Ilan Șor nu a reacționat la mesajul reporterului NM, transmis pe Facebook.

NM s-a adresat după un comentariu la Ministerul Economiei, dar cei de acolo au promis că vor publica un comunicat de presă despre aceasta, însă la momentul publicării materialului, acesta nu a mai fost difuzat. Telefonul mobil al lui Igor Munteanu, președintele Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare a privatizării și concesionării proprietății publice, era deconectat.

Într-un comunicat de presă difuzat de Avia Invest se menționează că în prezent, la Aeroportul Internațional Chișinău activează 16 companii avia, care efectuează zboruri în 38 de direcții. Se presupune că anul acesta, aproape 3 milioane de pasageri vor beneficia de serviciile aeroportului.

De menționat că, contractul de concesionare a aeroportului prevede perceperea unei taxe de 9 euro de la fiecare pasager «pentru modernizarea aeroportului». Aceste taxe au fost introduse încă până la concesionarea aeroportului, atunci când acesta a luat un credit de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și de la Banca Europeană de Investiții (BEI). Banii trebuiau să fie cheltuiți pentru rambursarea creditului. Însă după ce creditul a fost rambursat, taxele nu au fost anulate. Ba mai mult, potrivit recentei declarații a ministrului economiei Vadim Brânzan, taxele nu pot fi anulate acum, pentru că ele sunt stabilite în contractul de concesionare.

Postul de televiziune TV8 a comunicat, în luna iulie, că de la începutul acestui an, statul a obținut de la Avia Invest 2,72 de milioane de lei, ceea ce constituie 1% din volumul total al vânzărilor. De aici, rezultă că volumul vânzărilor la Avia Invest a constituit, în această perioadă, aproape 273 de milioane de lei.

Veaceslav Ioniță, expert IDIS Viitorul, presupune că tranzacția ar fi putut fi realizată cu scopul de a asigura securitatea activului foștilor concesionari ai aeroportului. «În prezent, comisia specială a parlamentului investighează concesionarea. Și, probabil, acest lucru este în planuri – siguranța [activului]», a menționat Ioniță pentru NM.

Oleg Tofilat, expert în aviație civilă, la fel, este de părere că tranzacția reduce considerabil șansele statului de a-și recăpăta activul. «Va fi extrem de dificil să avem câștig de cauză într-un litigiu cu astfel de rechini în instanța de arbitraj. Eu vedeam variante de restituire [a acestui activ statului] la Șor, însă cu Rothschild nu va fi simplu», a menționat Tofilat.

El a adăugat că acum, afirmațiile lui Brânzan expuse într-un interviu la începutul lunii august despre necesitatea de a dezvolta un alt aeroport sună altfel. Conform estimărilor expertului, aeroportul poate genera venituri de aproximativ 15  milioane de euro. «Pe lângă tarife, mai sunt și alte venituri: servicii, manevrarea la sol a aeronavelor, catering, arenda încăperilor», a subliniat expertul.

Tofilat a mai spus că Nathaniel Rothschild «a luat la preț scăzut» un obiectiv eficient, care ulterior poate fi vândut mult mai scump. «De ce să investească, dacă poate să nu o facă și să nu pățească nimic pentru aceasta?», este de părere Tofilat.

În anul 2013, Avia Invest a obținut concesiunea aeroportului pentru o perioadă de 49 de ani. Inițial, gestionari ai concesionării erau companiile «Коломенский завод»  («Uzina din Kolomensk») (membru al Transmasholding) și «Aeroportul Habarovsk» din Rusia. Cotele au fost distribuite egal: 50% pentru «Aeroportul Habarovsk» și 50% pentru «Uzina Kolomensk».

Însă în anul 2014, cota «Aeroportului Habarovsk» s-a redus până la 5%, iar «Uzina Kolomensck» a dispărut din  lista coproprietarilor. Acționar majoritar al Avia Invest a devenit OOO «Komaksavia», înregistrată la 25 ianuarie 2014. Compania a obținut 95% din Avia Invest. Coproprietari ai acesteia erau alte companii offshore.

La 19 iulie 2019, a devenit cunoscut faptul că 95% din acțiunile Avia Invest au fost achiziționate de compania de investiții NR Investment Ltd, care aparține lui Nathaniel Rothschild.