Reuters

„Văd o scânteie, pare o rachetă!”. Pilotul unui avion iranian a văzut racheta care a lovit aeronava ucraineană

Racheta care a lovit avionul ucrainean cu 176 de oameni la bord a fost văzută cu circa trei minute înainte de tragedie de către pilotul unei alte aeronave, care tocmai ateriza. După aceea, turnul de control a încercat să ia legătura cu pilotul avionului ucrainean, însă fără niciun rezultat. Postul ucrainean de televiziune TSN a intrat în posesia stenogramei discuției dintre turnul de control și pilotul avionului companiei „Iran Aseman Airlines”. După publicare, autoritățile de la Teheran au anunțat că nu vor mai colabora cu Kievul în ceea ce ține ancheta accidentului aviatic, scrie Reuters, luni, 3 februarie.

Aparatul de zbor al companiei „Ukraine International Airlines” a decolat din aeroportul Teheran la ora 6.20, în data de 8 ianuarie. În același timp a aterizat un avion al companiei iraniene „Iran Aseman Airlines”. Cu aproximativ trei minute înainte de tragedie, pilotul a văzut racheta.

Reproducerea înregistrării 05:12

Turnul de control: – Bună dimineața, „Ukraine International Airlines” 752 (neclar), înălțimea zborului dvs 260, deplasați-vă cu 6000 de funți, faceți dreapta.

Turnul de control: – După 6000 de funți luați direcția Parok.

Pilot EP3768: Intrăm pe pistă din direcția nord, 3768.

Turnul de control: Bună dimineața, 3768.

Turnul de control: „Aseman” 3768 (neclar), luați 3343 stânga, nivelul 110.

Pilot EP3768: – Echipajul 3768, pe fir.

Pilot EP3768: – Intrăm pe pistă din direcția nord, 3768.

Pilot EP3768 – Nu, domnule?

Pilot EP3768: Zona 320 este activă pentru zbor?

Turn de control: – GPS (neclar).

Pilot EP3768: – Am zărit scântei, ca de la o rachetă. Trebuia să fie așa ceva acolo?

Turn de control: – Zona 320? La câte mile distanță? Unde?

Pilot EP3768: – Nu pot să vă spun sigur. Dar cred că este lângă aeroportul Payam, Karaj.

Turn de control: – Câte mile distanță? Unde?

Pilot EP3768: – Văd o lumină care vine din acea direcție.

Turn de control:– Nu am fost informați despre nimic de acest gen.

Turn de control: – Cum arată? Cu ce seamănă această lumină?

Pilot EP3768: – Este cu siguranță lumina de la o rachetă.

Turn de control: – Nu zboară spre orașul Teheran, nu?

Pilot EP3768: – Este posibil… De fapt, nu, nu… din direcția orașului zboară.

Turn de control: – Nu ne-au informat despre așa ceva, dar continuați să observați.

Pilot EP3768: – Bine, iau cursul pentru aterizare.

Turn de control: – „Ukraine International Airlines 752, recepție.

Turn de control: – „Ukraine International Airlines 752, recepție.

Turn de control: – „Ukraine International Airlines 752, cum mă auziți?

(Replica se repetă de mai multe ori de la 02:27 până la 04:25, fără răspuns)

Turn de control: „Aseman” 3768, 9000 (neclar), cursul pentru aterizare.

Turn de control: „Aseman” 3768, gata, nu mai vedeți nimic, acolo, sus?

Pilot EP3768: – Domnule inginer, am văzut o explozie, o scânteie de la explozie, nu înțelegem ce este.

Turn de control: – Nu știm cu certitudine…

Pilot EP3768: – În direcția cursului nostru totul este în regulă?

Turn de control: – Da, nu cred că veți avea vreo problemă.

Pilot EP3768: – Să dea Dumnezeu!”

Ulterior, șeful anchetei privind tragedia aviatică a declarat că înregistrarea audio face parte din probele pe care le-au prezentat autoritățile iraniene experților ucraineni, în cadrul investigației comune a cauzelor producerii tragediei.

„Echipa care investighează accidentul, din motive neclare, a publicat un fișier audio secret, care conține discuția turnului de control și a pilotului unui alt avion. Acțiunile ucrainenilor au dus la faptul că nu mai putem să le punem la dispoziție nicio probă”, a explicat Hasan Reizaifar.

Într-un interviu televizat, președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, a declarat că înregistrarea demonstrează faptul că Iranul a știut din start că avionul a fost lovit de o rachetă, scrie Reuters.

Amintim că avionul ucrainean, cu 176 de oameni la bord, a fost doborât de două rachete. Teheranul a spus inițial că tragedia s-a produs din motive tehnice, însă ulterior a recunoscut că o unitate antiaeriană a Gardienilor Revoluţiei a doborât „din greşeală” aparatul de zbor. 

Avionul a fost doborât în contextul în care Iranul se temea de represalii după ce atacase baze militare din Irak ca ripostă la asasinarea de către SUA a comandantului militar iranian Qassem Soleimani.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Secția prematuri a Institutului Mamei și Copilului, inaugurată după renovare: Cum arată acum (FOTO)

Secția prematuri a Institutului Mamei și Copilului (IMC) a fost inaugurată astăzi, 5 septembrie, după finalizarea lucrărilor de reparație capitală și dotarea cu echipament medical modern și mobilier nou.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Sănătății, secția are o suprafață de 962 de metri pătrați și dispune de 41 de paturi, cu o capacitate anuală de aproximativ 700 de pacienți.

Începând cu luna iunie, secția funcționează într-un spațiu modernizat, oferind servicii medicale pentru nou-născuți prematuri, iar în prezent 32 de copii beneficiază de tratament și îngrijiri specializate.

Ministerul subliniază că secția este dotată cu echipament de ultimă generație – incubatoare, mese de încălzire, paturi cu încălzire, nebulizatoare, mese de resuscitare și unitate de radiografie mobilă.

Secția prematuri a IMC este destinată îngrijirii nou-născuților cu vârsta de gestație sub 32–35 de săptămâni și greutate mică la naștere, precum și celor cu retard de dezvoltare intrauterină. Aici sunt internați prematuri din toate maternitățile republicii de nivel I și II, iar secția asigură și recuperarea deficiențelor funcționale, cum ar fi malnutriția, anemia sau rahitismul.

Proiectul a fost finanțat prin Programul operațional comun România–Republica Moldova 2014–2020, cu peste 21 de milioane de lei, și cu sprijin suplimentar de 14 milioane de lei din partea Ministerului Sănătății.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: