Ion Ceban

Agenția de Mediu răspunde oficialilor din Chișinău, care ar aștepta „luni de zile” autorizații pentru a tăia arborii

Autoritățile capitalei s-au plâns că Agenția de Mediu nu le oferă autorizație în cazul arborilor care necesită defrișare pe motiv că jumătate sau o creangă este verde. „Trebuie să așteptăm până arborele o să fie uscat integral. Acel arbore trebuie examinat în comisii și de așteptat luni de zile ca să primim autorizație necesară”, au comunicat autoritățile, adăugând că „rezultatele acestor procese complicate” au fost văzute în ultimele zile. În reacție, Agenția de Mediu a precizat că de regulă oferă autorizație timp de 20 zile lucrătoare și că în 2024 din cele 373 cereri de solicitare a autorizațiilor, 332 au fost aprobate. Astfel, Agenția consideră că autoritățile din Chișinău au ca scop să „denigreze imaginea și eforturile autorităților centrale”. 

Declarațiile autorităților din capitală 

La ședința operativă a serviciilor Primăriei Chișinău, din data de 17 iunie, viceprimarul capitalei Ilie Ceban a spus că sunt foarte mulți arbori care urmau a fi defrișați însă procedurile oficiale „complicate”, procesul de emitere a autorizațiilor, ar pune pe pauză tăierea „luni de zile”.

În ultimii doi ani au fost făcute mai multe modificări la cadrul legal la ceea ce ține de eliberarea autorizațiilor pentru defrișarea arborilor în oraș. În special au fost înăsprite și îngreunate procesele pentru emiterea acestor autorizații pentru defrișare. Astfel, astăzi, un arbore care noi vedem că necesită defrișare însă pe jumătate sau o creangă este verde, noi la asemenea arbore nu putem primi autorizație. Trebuie să așteptăm până arborele o să fie uscat integral. Acel arbore trebuie examinat în comisii. (…) De așteptat luni de zile ca să primim autorizație necesară pentru defrișare. Este un proces absolut birocratic, complicat și este clar că necesită a fi modificat. Anterior nu erau asemenea proceduri complicate. Iată că am văzut rezultatele acestor procese complicate, noi avem foarte mulți arbori care urmau a fi defrișați însă din păcate nu au fost emise la timp aceste autorizații. Solicitarea noastră este că ar trebui de îmbunătățit și simplificat procesul de emitere a autorizațiilor de defrișare”, a declarat viceprimarul.

La rândul său, primarul Ion Ceban a cerut responsabililor să înainteze un demers în adresa premierului Dorin Recean și a președintelui Parlamentului Igor Grosu – „cu toate propunerile de modificare a legislației în acest context” și un alt demers – în adresa instituțiilor de mediu.

Noi am discutat nu o dată acest lucru cu autoritățile centrale. Vă rog foarte mult să înaintați un demers oficial pe numele prim-ministrului și președintelui Parlamentului cu solicitări de intervenție în legislație pentru a simplifica aceste proceduri. Nu putem în continuare risca cu bunurile persoanelor sau nu dă doamne cazurile legate de vătămări sau deces. Acest demers să fie transmis pe cale oficială cu toate propunerile de modificare a legislației în acest context. La fel am să rog Spațiile Verzi să pregătească un demers suplimentar pe acele zone care le considerați ca și fiind de risc în adresa instituțiilor de mediu pentru a urgenta procesul de eliberare a autorizațiilor pentru curățare sau defrișare”, a declarat edilul.

Reacția Agenției de Mediu 

Pe 18 iunie, Agenția de Mediu a declarat că „modificările ce s-au operat la cadrul legal, dimpotrivă, au facilitat procedura de obținere a acestui tip de act permisiv”.

Mai mult ca atât, procesul de depunere a solicitării privind obținerea actului permisiv de mediu este foarte practic și se operează prin intermediul ghișeului unic, iar examinarea materialelor de regulă este proximă și nu depășește termenul legal (20 de zile lucrătoare), caz în care pachetul de acte premergătoare prezentate este complet”, au precizat reprezentanții Agenției.

Instituția a mai spus că în contextul modificărilor aceluiași cadru legal, încă în anul 2022 a fost introdus un articol care prevede „o procedură simplificată de acordare a dreptului pentru efectuarea lucrărilor de tăieri silvice în vegetația forestieră”.

Măsurile ce se impun pentru remedierea situației pot fi efectuate imediat, cu condiția că cel târziu la sfârșitul zilei de intervenție cu tăieri silvice asupra vegetației, beneficiarii lucrărilor, indiferent de forma de proprietate sau de apartenența departamentală, persoanele fizice, inclusiv străine rezidente, sunt obligate să notifice Agenția de Mediu și Inspectoratul pentru Protecția Mediului despre lucrările efectuate”, au comunicat reprezentanții Agenției.

Instituția a declarat că „toate aceste prevederi le sunt foarte bine cunoscute oficialilor și inginerilor inspectori ai ÎM „Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi” din Chișinău (ÎM „AGSV”) și aplicate de aceștia, ori de câte ori este așa necesitate”.

În anul curent ÎM „AGSV” a înaintat Agenției de Mediu 373 cereri de solicitare a autorizațiilor de tăiere, dintre care toate au fost examinate și soluționate în termenul prevăzut de lege. Din totalul de 373 cereri: 332 au fost aprobate; 38 sunt în derulare; 3 au fost respinse (două din motiv că adresele indicate au fost autorizate anterior, autorizația fiind valabilă un an, iar o cerere a fost înaintată nu de către deținătorul legal al terenului). În partea ce ține de Notificări, în anul 2024 ÎM „AGSV” a înaintat 10 Notificări despre lucrările întreprinse în teritoriul administrat, dintre care la 9 au primit dovada recepționării, 1 (una) fiind în derulare”, au evidențiat reprezentanții Agenției.

Instituția consideră declarațiile oficialilor din Chișinău „drept informații tendențioase în scop de a denigra imaginea și eforturile autorităților centrale”.

***

Pe 11 iunie, Republica Moldova a fost sub cod galben de instabilitate atmosferică. Pe 12 iunie, la Chișinău, a fost „declarată Situație de forță majoră”. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență menționa că în capitală a deblocat 66 de arbori. Din cauza unui arbore căzut, un bărbat a avut de suferit traumatisme pe strada Gheorghe Asachi, nr.23 din capitală. „Viața acestuia la moment este în afara oricărui pericol, fiind transportat de medici la spital”, a raportat Inspectoratul. Detalii AICI. Două persoane au decedat în urma furtunii din seara zilei de 11 iunie. Un caz a fost înregistrat la Chișinău, al doilea – în stânga Nistrului. La Chișinău, pe strada Doina și Ion Aldea Teodorovici, a fost depistat cadavrul unei copile în vârstă de 12 ani. Potrivit oamenilor legii, copila a fost lovită de un copac. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Top 13 Bestsellere Škoda din toate timpurile

În cei 130 de ani de existență, Škoda a produs o gamă variată de modele care au cucerit inimile șoferilor din întreaga lume. Fiecare dintre aceste automobile a avut un impact semnificativ asupra industriei auto, aducând inovații tehnologice și un raport excelent între preț și performanță. În continuare, prezentăm cele mai bine vândute 13 modele Škoda din toate timpurile, evidențiind punctele lor forte și experiența unică la volan.

1. Škoda Octavia – Modelul Fanion al Mărcii

Lansată în 1996, Octavia a devenit rapid cel mai bine vândut model Škoda, cu peste 7 milioane de unități vândute până în prezent. Fiabilitatea, spațiul generos și consumul redus de combustibil au transformat-o într-un model favorit pentru familii și flote.

Experiență la volan: Octavia oferă un confort deosebit datorită suspensiei bine reglate și a materialelor de calitate din interior. Tehnologiile moderne, cum ar fi sistemele avansate de asistență la condus, îmbunătățesc siguranța și ușurința în utilizare. Disponibilă atât cu motoare pe combustie, cât și hibride, Octavia reușește să îmbine perfect performanța cu eficiența.

2. Škoda Fabia – Compactă și Eficientă

De la debutul său în 1999, Fabia s-a impus prin dimensiunile compacte, dar și prin calitatea superioară a construcției. Este o mașină ideală pentru oraș, oferind un echilibru perfect între economie și confort.

Experiență la volan: Manevrabilitate excelentă și un consum de combustibil redus.

3. Škoda Superb – Lux și Eleganță

Lansată în 2001, Superb a redefinit conceptul de sedan premium accesibil, fiind vândută în peste 1,5 milioane de unități.

Experiență la volan: Superb oferă o senzație de conducere luxoasă datorită suspensiei adaptive și finisajelor premium din interior. Motorizările sale puternice, inclusiv versiunile plug-in hybrid, asigură o accelerație lină și un consum eficient. Sistemele avansate de siguranță, precum controlul adaptiv al vitezei și asistența la parcare, fac fiecare călătorie mai confortabilă și mai sigură.

4. Škoda Rapid – Un Bestseller Accesibil

Rapid a fost conceput pentru a umple golul dintre Fabia și Octavia, oferind o alternativă accesibilă pentru cei care doreau un sedan spațios și fiabil.

Experiență la volan: Simplitate, confort și costuri de întreținere reduse.

5. Škoda Kodiaq – Primul SUV de Mari Dimensiuni

Lansat în 2016, Kodiaq a devenit rapid unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri ale mărcii, cu peste 800.000 de unități vândute.

Experiență la volan: Kodiaq oferă o combinație ideală între confort și robustețe. Suspensia sa bine echilibrată absoarbe denivelările drumului, oferind o călătorie lină chiar și pe teren accidentat. Interiorul spațios poate găzdui până la șapte pasageri, iar tehnologiile moderne, precum sistemul multimedia avansat și tracțiunea integrală, asigură o experiență de conducere plăcută în orice condiții.

6. Škoda Karoq – SUV-ul Compact Perfect

Karoq a fost introdus ca înlocuitor pentru Yeti în 2017 și a fost vândut în peste 600.000 de unități, devenind unul dintre cele mai populare SUV-uri compacte din Europa.

Experiență la volan: Karoq impresionează prin manevrabilitatea sa excelentă, ideală atât pentru oraș, cât și pentru drumurile lungi. Interiorul său bine finisat oferă un echilibru perfect între confort și funcționalitate. Motorizările eficiente și opțiunile de tracțiune integrală fac din Karoq un partener de încredere în orice călătorie.

7. Škoda Scala – Inovație în Segmentul Hatchback

Scala este un hatchback modern, cu un design elegant și o tehnologie avansată, fiind un concurent direct pentru Volkswagen Golf.

Experiență la volan: Spațiu generos și dotări high-tech.

8. Škoda Enyaq iV – Primul SUV 100% Electric

Enyaq este simbolul tranziției Škoda către electromobilitate, oferind autonomie mare și tehnologii de ultimă generație.

Experiență la volan: Silențiozitate absolută și accelerare instantanee.

9. Škoda Yeti – SUV-ul Urban Iubit de Șoferi

Deși a fost retras din producție, Yeti rămâne unul dintre cele mai iubite modele Škoda, datorită aspectului său robust și versatilității.

Experiență la volan: Poziție înaltă la condus și tracțiune integrală eficientă.

10. Škoda Citigo – Clasa Mini – Perfectă pentru Oraș

Citigo a fost soluția ideală pentru cei care căutau o mașină mică, economică și ușor de parcat în orașele aglomerate.

Experiență la volan: Agilitate maximă și consum redus.

11. Škoda Roomster – Monovolumul Practic

Roomster a oferit un spațiu interior imens și o modularitate impresionantă, fiind alegerea ideală pentru familiile active.

Experiență la volan: Spațiu generos și vizibilitate excelentă.

12. Škoda Favorit – Simbolul Schimbării

Favorit a fost unul dintre modelele care au modernizat Škoda înainte de intrarea în Grupul Volkswagen, fiind prima mașină cu tracțiune față a mărcii.

Experiență la volan: Design modern pentru anii ’80 și fiabilitate.

13. Škoda 120 – Modelul Legendar din Epoca Socialistă

Timp de peste două decenii, Škoda 120 a fost mașina preferată a Europei de Est, combinând un preț accesibil cu o fiabilitate remarcabilă.

Experiență la volan: Conducere simplă și rezistență în timp.

Fiecare dintre aceste modele a contribuit la succesul global al Škoda, demonstrând că brandul ceh poate oferi calitate, inovație și accesibilitate. De la mașini compacte la SUV-uri și vehicule electrice, Škoda continuă să fie un lider în industria auto mondială.

Descoperă acum modelele disponibile in stocul din Moldova: https://skodab2b.service-auto.md/md 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: