Agenții de publicitate vor fi plătiți suplimentar pentru reclamă. Dar numai în presa independentă

Un nou operator va apărea pe piața de publicitate din Moldova în timpul cel mai apropiat – Casa de vânzări  „Independent Media House” (IMH), care susține că va vinde publicitate doar în presa independentă. Totodată, noua casă de vânzări intenționează să lucreze fără comision și chiar să acopere o parte din cheltuielile de publicitate ale operatorilor. NM s-a interesat, cum va funcționa aceasta, ce cred operatorii de pe piață și cum IMH va determina, dacă presa este independentă sau nu.

Cine este noul operator?

Surse de pe piața de publicitate au comunicat pentru NM despre venirea pe această piață a unui nou operator – Casa de vânzări „Independent Media House” (IMH). Ulterior, informația a fost confirmată de Marian Olari, directorul IMH. El a spus că IMH va vinde publicitate doar în presa independentă. „Noi vom lucra fără comision. IMH este un ONG, de aceea veniturile nu constituie scopul nostru principal. Noi vom plasa publicitatea la prețurile propuse de mass-media. În plus, vom compensa cheltuielile operatorilor de publicitate”, a spus Olari.

Directorul IMH a adăugat că deocamdată nu este gata să dezvăluie toată informația cu privire la compensarea cheltuielilor operatorilor de publicitate. Dar a precizat că este vorba despre faptul că  agenții de publicitate fie vor beneficia de oportunități de publicitate suplimentare (de fapt, mai multă reclamă), fie vor putea să-și reducă cheltuielile pentru publicitate. Potrivit afirmațiilor lui Marian Olari, mass-media va primi bani pentru publicitate în volum deplin.

Potrivit afirmațiilor lui Olari, cheltuielile administrative ale IMH și compensațiile pentru agenții de publicitate vor fi acoperite prin proiectele finanțate de partenerii externi și de donatorii internaționali: Fondul European pentru Democrație (EED), Fondul Național pentru Democrație (NED), Ambasada Marii Britanii în Moldova. „Pe piața de la noi există trei case de vânzări care comercializează timp de publicitate la anumite posturi de televiziune și o cotă mai mică de televiziuni de care nimeni nu se interesează și nu știe, care este publicul lor”, a menționat Olari, adăugând că „în prezent, presa independentă deține mult inventar publicitar care nu este vândut (spațiu de publicitate).

Directorul IMF a mai menționat că noua casă de publicitate nu va cere drepturi exclusive în colaborarea cu aceste instituții media, deci, în paralel, acestea vor putea să vândă de sine stătător publicitate și prin intermediul altor case de publicitate.

Întrebat de NM, cum IMH va determina, dacă presa este independentă sau nu, Marian Olari a s-a referit la un studiu pe care l-au efectuat acum un an, împreună cu organizația ERIM („Drepturi Egale și Presă Independentă) – monitorizarea mass-media. În baza rezultatelor acestuia, s-a identificat presa care a fost clasificată ca fiind independentă. De asemenea, pentru a determina publicul mass-media, inclusiv a celei regionale, s-a efectuat un sondaj de amploare care a inclus 10 mii de respondenți.

Olari a mai spus că în continuare, IMH va avea un consiliu consultativ și un analitic media care vor stabili dacă presa este independentă.

Printre instituțiile media care au fost clasificate ca fiind independente în baza studiului și cu care IMH este dispus să colaboreze, sunt posturile de televiziune cu acoperire națională TV8, Jurnal TV, Pro TV, posturile de televiziune regională Drochia TV, Bas TV, Elita TV, Albasat TV, posturile de radio Jurnal FM, Drochia FM, Radio Albena, Radio Media, Bas FM și portalurile Jurnal, Pro TV, TV 8, Locals, Diez, Unimedia, NewsMaker, Ziarul de Gardă, Nord News, «СП» („SP”) etc.

Cei de la IMH afirmă că își pot începe activitatea chiar anul acesta și că acum se duc negocieri cu operatorii de publicitate. „Nu pot face niciun fel de prognoze, câți operatori de publicitate vor lucra cu noi, pentru că situația economică din țară este instabilă. Multe depind de clienții pe care îi vom convinge să-și plaseze publicitatea prin intermediul nostru”, a spus Olari.

Ce spun operatorii de pe piață

În prezent, pe piața de publicitate din Moldova activează trei case mari de vânzări care se ocupă de comercializarea reclamei televizate: „Casa Media” (deținută de omul de afaceri Dorin Pavelescu, pe care presa îl consideră persoană din anturajul fostului lider al Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc) „Exclusiv Sales House” (aparține deputatului socialist Corneliu Furculiță) și „Nota TV” (aparține omului de afaceri Valentin Stețco).

Cei de la „Exclusiv Media House” au comunicat pentru NM că nu au auzit despre noua casă de vânzări și că vor putea comenta situația după ce vor studia informația. Totodată, aceștia au menționat că nu înțeleg, cum un ONG va desfășura activitate comercială.

Octavian Hanganu, directorul comercial al „Casa Media”, a menționat pentru NM că orice investiții care contribuie la dezvoltarea pieței înseamnă ceva foarte bun, dar susține că în timp ce nu există o claritate deplină în informația despre activitatea noului operator, apar semne de întrebare. „Este vorba despre chestiunea ce ține de concurența de piață, pentru că pe piață intră o casă de vânzări independentă, care e finanțată din surse nepublicitare (donatori. – NM). Și apare situația în care un post de televiziune independent își poate vinde publicitatea prin intermediul nostru, „Nova TV”, de sine stătător sau prin intermediul IMH independent. Însă acesta din urmă are posibilitatea de a-și acoperi cheltuielile din finanțarea externă (în prima versiune) ori să finanțeze plasarea publicității (în a doua versiune)”, a precizat Hanganu, adăugând că potrivit legii, condițiile pentru toți operatorii de pe piață trebuie să fie egale.

Hanganu a mai remarcat că într-o asemenea situație, se creează condiții în care presei independente nu-i este convenabilă nici chiar vânzarea directă a publicității. „Reiese că agentului de publicitate nu-i este convenabil să colaboreze direct cu presa independentă, pentru că prin intermediul noii case de vânzări, îi poate fi compensată o parte din cheltuielile pentru publicitate (conform uneia dintre versiuni)”, a precizat directorul comercial al „Casa Media”.

Totodată, el a remarcat că se bucură de venirea unui operator nou: „Ținând cont de faptul că în anul 2021 noi propunem plasarea și în presa independentă, în care publicitatea se va vinde prin casa de vânzări independentă, eu chiar mă bucur că noi vom putea demonstra că lucrăm mai transparent, mai bine și mai eficient decât noul nostru concurent”.

Alți interlocutori de pe piața de publicitate cu care a comunicat NM au menționat că majoritatea posturilor de televiziune din Moldova nu sunt incluse în ratingurile AGB, compania care se ocupă de măsurarea audienței posturilor de televiziune, de aceea va fi extrem de problematică vânzarea publicității marilor operatori de publicitate fără niște indicatori clari privind audiența posturilor de televiziune.

Sergiu Bejan, CEO al Agenției de publicitate „Inițiative”, a comunicat pentru NM că vom putea înțelege, care va fi influența venirii unui nou operator asupra pieței doar după ce va fi cunoscută toată informația despre condițiile de muncă ale acestuia. „Va fi clar, când vor fi cunoscute regulile de joc. De exemplu, acum, toți se orientează asupra datelor companiei AGB, care măsoară audiența posturilor TV (din instituțiile de presă cu care IMH intenționează să colaboreze, se fac măsurări doar la TV8, Jurnal TV și Pro TV. – NM). Dacă însă va fi o altă metodă, nu-i chiar clar, cum liderii mondiali consacrați în plasarea publicității vor dori să treacă la niște soluții locale. Și pentru plasarea pe internet sunt acum numeroase oportunități și platforme”, a menționat directorul agenției de publicitate.

Dorel Samoilă, directorul comercial al Agenției de publicitate „Publicis Media”, consideră că noul operator nu trebuie examinat ca o casă de vânzări cu drepturi depline. „Din câte am înțeles, ei au de gând să susțină presa regională și vor finanța suplimentar publicitatea din propriile resurse. Ei nu au problema profitabilității și eu aș percepe aceasta mai degrabă ca un fond de susținere a presei”, a concluzionat Samoilă.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Președinta R. Moldova, Maia Sandu, a vizitat miercuri, 28 mai, alături de ambasadorul Azerbaidjanului, Ulvi Bakhshaliyev, expoziția de covoare azere organizată la Muzeul Național de Istorie, cu ocazia Zilei Independenței a acestei țări.

Potrivit unui comunicat al Președinției, expoziția reunește covoare tradiționale și moderne din diverse regiuni ale Azerbaidjanului. „Arta covorului, element comun al patrimoniului moldovenesc și azer, a fost evocată ca simbol al dialogului intercultural”, se menționează în comunicat.

Președinta Sandu a reafirmat importanța relațiilor bilaterale dintre cele două state, menționând, în acest context, întrevederea recentă cu președintele Ilham Aliyev, desfășurată în marja summitului Comunității Politice Europene de la Tirana.

Uniunea Europeană a eliminat oficial sancțiunile economice împotriva Siriei, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul Consiliului UE. Din lista de sancțiuni a UE au fost eliminate 24 de entități siriene, inclusiv Banca Centrală a Siriei, companii din industria petrolieră și din sectorul bumbacului.

Totuși, decizia nu se aplică sancțiunilor impuse din motive de securitate, cum ar fi cele legate de amenințarea teroristă, și nici celor aplicate persoanelor sau organizațiilor implicate în valul de violențe din martie 2025, scrie Forbes.ru.

Anterior, pe 23 mai, și Trezoreria SUA a ridicat o mare parte din sancțiunile impuse Siriei. Au fost scoase de pe lista neagră compania aeriană Syrian Arab Airlines, Banca Centrală a Siriei și mai multe bănci. De asemenea, au fost eliminate restricțiile asupra unor companii de transport maritim, operatorii porturilor Latakia și Tartus, Ministerul Petrolului și Resurselor Minerale, Ministerul Turismului, precum și hotelul Four Seasons din Damasc. SUA a permis și reluarea tranzacțiilor cu compania petrolieră de stat Sytrol și alte organizații din domeniul energetic.

SUA și UE au început să impună sancțiuni împotriva Siriei în 2011, pe vremea când Bashar al-Assad era președinte.

În decembrie 2024, rebelii conduși de actualul lider sirian, Ahmed Sharaa, l-au înlăturat de la putere pe Assad.

În februarie 2025, UE a relaxat o parte dintre sancțiunile impuse Damascului. Pe 13 mai, președintele SUA, Donald Trump, a promis că sancțiunile împotriva Siriei vor fi eliminate.

Bashar al-Assad a fost președinte al Siriei din anul 2000. După ce a fost înlăturat de la putere în decembrie 2024, a părăsit țara și a ajuns la Moscova. Potrivit purtătorului de cuvânt al președintelui rus, Dmitri Peskov, Vladimir Putin a decis personal să-i acorde azil lui Assad și familiei sale.

Noua variantă a virusului SARS-CoV-2, NB.1.8.1a, derivată din linia Omicron, se răspândește la nivel global, însă riscul pentru sănătatea publică este considerat în continuare redus, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) a oferit precizări privind circulația virusului pe teritoriul R. Moldova, dar și recomandări adresate populației.

Varianta NB.1.8.1, derivată din tulpina Omicron, a fost identificată pentru prima dată în ianuarie, în China, iar ulterior a fost depistată și în India, Statele Unite, mai multe țări europene, precum și în Rusia.

Potrivit ANSP, deși în anumite țări din regiunea Pacificului de Vest au fost raportate creșteri ale numărului de cazuri și spitalizări, nu există dovezi că severitatea bolii ar fi mai mare comparativ cu alte subvariante circulante.

În Republica Moldova, în ultimele patru săptămâni (perioada 28 aprilie – 25 mai curent) au fost efectuate 5450 de teste PCR și teste rapide de diagnostic (TDR), fiind confirmate 12 cazuri de COVID-19. „Aceste date reflectă o circulație redusă a virusului SARS-CoV-2 în comunitate”, precizează Agenția.

În context, ANSP populației să:

  • continue respectarea măsurilor generale de protecție;
  • se adreseze medicului de familie în cazul apariției simptomelor respiratorii;
  • se vaccineze împotriva virusului SARS-CoV-2;
  • se informeze din surse sigure și oficiale.

Un supliment pentru slăbit, promovat intens pe TikTok și vândut pe site-uri obscure din România, conține o substanță periculoasă pentru sănătate, potrivit unei investigații Recorder. Este vorba despre Lipovon, care conform mai multor mărturii și dovezi adunate de instituția de presă, poate avea efecte adverse grave precum leziuni pe piele și complicații cardiace.

Potrivit sursei citate, deși pe eticheta produsului apar doar ingrediente naturale, în realitate pilulele produse în Mexic conțin sibutramină, un drog din familia amfetaminelor. Acest lucru a fost stabilit prin analize de laborator efectuate de Ministerul Sănătății din Spania.

Mai multe țări au transmis alerte sanitare începând cu anul 2022 după ce au găsit sibutramină în suplimentul alimentar Lipovon. Sibutramina a fost interzisă în medicamente în întreaga Uniune Europeană, încă din anul 2010. Substanța taie pofta de mâncare, însă are efecte adverse devastatoare: crește riscul de apariție al infarctului miocardic și al accidentelor vasculare cerebrale, dar poate duce și la depresii grave.

Pe piața din România Lipovon se vinde în continuare online, subliniază Recorder.

Consiliul Audiovizualului (CA) a aplicat pe 28 mai amenzi în sumă totală de 85 000 lei în raport cu Canal 5 – afiliat oligarhului fugar Ilan Șor, pentru nerespectarea cerințelor generale privind comunicările comerciale audiovizuale. Este pentru prima dată când un serviciu audiovizual neliniar este sancționat.

Potrivit unui comunicat al CA, amenzile au fost aplicate după verificări asupra programelor de pe site-ul canal5.md și profilul de YouTube „Canal 5” și anume: Новости Canal5 din 12 februarie 2025, ora 16:00; din 13 februarie 2025, ora 21:00; din 14 februarie 2025, ora 21:00; din 24 februarie 2025, ora 21:00; din 3 martie 2025, ora 21:00; și din 6 martie 2025, ora 21:00.

Rezultatele controlului au atestat că în cadrul programelor s-au difuzat subiecte în care a fost reflectată activitatea Blocului „Pobeda” (cu elementele sale constitutive – partidele politice „Renaștere”, „Șansă” și „Forţa de Alternativă şi de Salvare a Moldovei” – FASM), precum și cea a liderului acestuia, oligarhul fugar Ilan Șor. CA notează că numărul și caracterul pozitiv al materialelor analizate indică un interes vădit al Canal 5 față de această formațiune și coducătorul ei.

Conform sursei citate, modul de realizare și prezentare a subiectelor nu s-a rezumat doar la chestiuni și detalii informative, evidențiindu-se caracterul publicitar al Blocului „Pobeda” (cu elementele sale constitutive) și Ilan Șor. Or, difuzarea conținutului editorial, ce conține elemente publicitare nemarcate corespunzător este interzisă atât de Legea publicității, cât și de Codului serviciilor media audiovizuale.

De asemenea, s-a atestat că materialele monitorizate au caracter de promovare, fapt care s-a manifestat prin: numărul și durata subiectelor dedicate evenimentelor organizate de către Blocul „Pobeda”; mesajelor și inițiativelor făcute publice de către Ilan Șor; utilizarea unor calificative subiective de către prezentatoare și voice-overi; repetarea insistentă a faptului că evenimentele au fost organizate de către echipa lui Ilan Șor; exprimarea unor aprecieri entuziaste ale beneficiarilor, participanților la eveniment, inclusiv mesaje de recunoștință față de organizatori și sponsori.

Totodată, controlul a arătat că au fost utilizate unele date și evenimente importante, precum: ziua de naștere a poetului Grigore Vieru, Ziua Îndrăgostiților, Ziua comemorării celor căzuţi în războiul din Afghanistan, 1 și 8 Martie ca motive de promovare a Blocului „Pobeda” și a liderului său. Or, prin contrast, niciun alt actor politic și nicio altă formațiune politică, inclusiv de opoziție, nu au beneficiat de reflectare prin apel la conotații exclusiv pozitive, așa cum s-a reținut în cazul lui Ilan Șor și Blocului „Pobeda”.

Legătura realizată între secvențele publicitare şi reportajele în sine a avut ca obiectiv promovarea politicianului Ilan Șor și a Blocului „Pobeda” cu vădită intenţie şi în scop publicitar nedeclarat, serviciul media neliniar Canal 5 eludând cu bună-ştiinţă normele legale care reglementează regimul publicităţii în domeniul audiovizual. Or, informațiile prezentate publicului trebuie să fie transmise într-un mod obiectiv și corect, cu respectarea principiilor care guvernează serviciile de programe, fără a le transforma în instrumente de promovare a unei persoane, formațiuni politice sau entități.

În contextul constatările expuse, e necesar de precizat că separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar este obligatorie, comunicările comerciale audiovizuale urmând să fie clar identificabile și să se deosebească de conținutul editorial. Astfel, se atestă prezența publicității politice pentru Ilan Șor și pentru Blocul „Pobeda”, care nu a fost delimitată și plasată corespunzător, și în acord cu prevederile CSMA.

Potrivit membrului CA, Ruslan Mihalevschi, care a fost și inițiatorul controlului în discuție, mass-media are dreptul să reflecte activitatea politicienilor, dar contează mult limbajul folosit în acest sens, frecvența materialelor, accentele puse, precum și alți factori relevanți. Or, caracterul repetitiv al conținuturilor dedicate lui Ilan Șor și Blocului ”Pobeda”, modalitatea de expunere a acțiunilor acestora vorbesc despre intenția clară a serviciului media neliniar de a promova anume acest politician și entitatea politică afiliată lui”, a precizat Consiliul Audioviziualului.

Precizăm că autoritățile R. Moldova au suspendat licența de emisie postului de televiziune Canal 5 în septembrie 2024, însă acesta își continue activitatea pe internet. Potrivit portalului StopFals, Canal 5 publică constant fake-uri și manipulări despre Uniunea Europeană, NATO, militarizarea R. Moldova și atragerea țării în război, comunitatea LGBT, pretinsa deschidere a lagărelor de migranți și așa-zisa lipsă de legitimitate a președintei Maia Sandu. Protagoniști ai narațiunilor false, specifice propagandei de la Kremlin, sunt adesea fruntașii Blocului „Pobeda”.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: