Andrei Mardari | NewsMaker

Alaiba, Serebrian, Bolea sau Popescu? Cine va conduce negocierile de aderare a Moldovei la UE

Dumitru Alaiba, Oleg Serebrian, Nicu Popescu sau Vladimir Bolea – unul din ei va fi negociatorul-șef al Republicii Moldova pentru aderarea la Uniunea Europeană. Prim-ministrul Dorin Recean a declarat pe 28 decembrie că viitorul negociator-șef va fi un vicepremier. Potrivit oficialului, acesta va „trebui să interacționeze, să colaboreze și să angajeze resursele din diferite ministere și agenții”. „Un exercițiu foarte responsabil”, a menționat premierul. 

Premierul Dorin Recean a fost întrebat de NordNews dacă autoritățile au identificat un negociator șef în procesul de începere a negocierilor Republicii Moldova pentru aderarea la Uniunea Europeană. Oficialul a spus că negociatorul va fi un vicepremier, care va „trebui să interacționeze, să colaboreze și să angajeze resursele din diferite alte ministere și agenții”.

Este evident că va fi la nivel de vicepremier. Asta este important nu doar din punct de vedere politic, dar și din punct de vedere organizațional, operațional, pentru că această persoană trebuie să poată să interacționeze și chiar să colaboreze și să angajeze resursele din diferite alte ministere și agenții. Vicepremierul corespunzător, negociatorul șef, va fi asistat de Biroul pentru Integrare Europeană care deja a fost aprobat. Acolo va fi asistat de aproximativ 40 de persoane. Aceste persoane vor lucra pe 6 clustere în care sunt împărțite capitolele din acquis-ul comunitar și în felul acesta vom asigura interacțiunea pe de o parte a tuturor instituțiilor publice, pe de altă parte a negociatorilor pentru că echipa de negociatori va fi condusă de vicepremier, după care va fi asistată foarte mult de conducătorii la cele 6 clustere. Fiecare cluster reprezintă un anumit domeniu”, a menționat Recean.

Potrivit oficialului, „este un exercițiu foarte laborios, un exercițiu foarte responsabil și un exercițiu care presupune o înțelegere profundă pe de o parte a acquis-ului comunitar, iar pe de altă parte a realității Republicii Moldova”.

Acum, nemijlocit în luna ianuarie a anului care vine, vom începe așa numitul screening care trebuie să arate care sunt necesitățile de ajustare pe de o parte a legislației, dar în același timp și de implementare a reglementărilor care să facă mediul economic și mediul social din Republica Moldova similar celui din Uniunea Europeană”, a conchis Recean.

***

Republica Moldova a depus o cerere de aderare la Uniunea Europeană la 3 martie 2022. Pe 17 iunie 2022, Comisia Europeană și-a emis avizul privind cererea de aderare la UE, iar la 23 iunie Consiliul European a acordat Republicii Moldova statutul de țară candidată.

Consiliul European a decis să dea aviz pozitiv deschiderii negocierilor pentru aderarea Republicii Moldova și a Ucrainei la Uniunea Europeană. Informația a fost confirmată, în seara de 14 decembrie 2023, de președintele Consiliului European Charles Michel.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross – parteneri adevărați pentru viață și drum

Când ai în spate zeci de mii de kilometri și mulți ani de experiență la volan, îți schimbi atitudinea față de mașini. Nu te mai interesează „tendințele anului” și „opțiunile superioare”. Principalul lucru este ca mașina să meargă, să nu se strice, să nu fie capricioasă și să fie previzibilă pe șosea.

Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross sunt exact așa.
Fiabile, simple, cu caracter. Fără patos, dar cu calitate adevărată sub capotă.

Suzuki Vitara — pentru cei care iubesc natura și libertatea

„Dimineața. Pescuit pe Nistru. Plecați în zori, pe bancheta din spate — undițe, cutie, câteva sandvișuri. Drumul este ud, pe alocuri cu pietriș. Dar Vitara nu pune întrebări inutile”.

1.4 BoosterJet de 140 CP și tracțiune integrală (dar poate fi și față) — și deja ești lângă apă, în timp ce ceilalți așteaptă să se usuce asfaltul.

Transmisie – la alegere: mecanică clasică sau automată. Fără roboți și variatoare. Pentru cei care preferă să țină totul sub control.

Exemplu din viață

„Am luat Vitara. Vara – la vânătoare, iarna – la pescuitul de iarnă. Nu m-a dezamăgit niciodată. Odată m-am împotmolit pe un câmp, pe ploaie, dar am activat tracțiunea integrală și am ieșit singur, fără tractor. Și apoi cu aceeași Vitara duc copilul la școală, prin oraș. Și totul cu o singură mașină.”

Suzuki S-Cross — pentru călătorii în familie și drumurile Europei

„Dimineața — piața din Cricova, după-amiaza — crama din Purcari, iar peste o săptămână — excursie pe Transfăgărășan în România”.

Suzuki S-Cross — partenerul ideal pentru astfel de trasee. Interior spațios, portbagaj încăpător, consum redus.

Te urci, pornești sistemul de navigație (sau CarPlay) și pornești la drum să descoperi lumea.

Chiar și în configurația de bază există tot ce este necesar. Iar în configurația de top — camere, climatizare, încălzire a scaunelor — confortabil atunci când conduci mult timp.

De ce alegi tocmai Suzuki?

  •     Calitate japoneză — înseamnă că nu va începe să facă zgomot după un an
  •     Minimul necesar — doar ceea ce este cu adevărat necesar
  •     Motor și transmisie fiabile – ca în vremurile bune de altădată
  •     Tracțiune integrală sau față – la alegere
  •   Garda la sol de 180 mm – suficientă atât pentru drumurile de țară, cât și pentru Europa

Ce este important de știut despre motorul și echiparea Suzuki

  •     Noul motor 1.4 BoosterJet (140 CP) — cu turbocompresor, dar fără capricii. Are o tracțiune bună la turații joase, nu este supraîncărcat cu electronică și se comportă excelent atât în oraș, cât și la munte.
  •     Econom: în condiții reale — 6,0–6,5 l/100 km pe autostradă.

Asta înseamnă că excursiile la cabană, prin Moldova sau prin Carpați nu vă vor afecta bugetul.

  •     Transmisie cu lanț pentru distribuție — fiabilă și fără cheltuieli inutile.
    Fără curele care trebuie schimbate „la fiecare două sezoane”.
  •     Transmisie clasică — la alegere: manuală sau automată.
    Fără variatoare, fără roboți — doar cutii de viteze testate în timp, care pot fi întreținute chiar și în provincie.
  •     Interior simplu și logic — totul la îndemână, fără suprasolicitarea senzorilor.
    Fără funcții inutile. Totul este intuitiv, simplu și fiabil. 
  •     Manevrabilitate excelentă — mai ales în comparație cu crossover-urile mari și grele.

Suzuki este mai ușor, dar mai stabil pe șosea. Atât în oraș, cât și pe serpentine — se conduce cu plăcere.

Acum – pentru Suzuki Vitara și Suzuki S-Cross – prețurile sunt reale, ceea ce înseamnă că este momentul potrivit pentru a cumpăra. 

Unde puteți cumpăra?

Suzuki vă așteaptă în showroom-urile Suzuki ale companiei DAAC-Hermes:

Chișinău, str. Petricani, 17

Bălți, str. Ștefan cel Mare, 152

Cahul, str. Dunării, 2
Puteți solicita un Test Drive online

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: