BNM

Armașu: BNM va aplica toate măsurile necesare pentru a aduce inflația la nivelul de 5%

Banca Națională va utiliza toate instrumentele de politică monetară și va aplica toate măsurile necesare pentru a aduce într-un termen mediu inflația la nivelul de 5%, spune guvernatorul Octavian Armașu. Potrivit lui, în contextul economic al Republicii Moldova, acest nivel creează condiții optime pentru creșterea și dezvoltarea economică și bunăstarea cetățenilor, transmite IPN.

„Este obiectivul nostru principal și toate instrumentele BNM sunt utilizate exact pentru a atinge acest nivel de 5%, ținând cont de modul în care va evolua situația în piață. În funcție  de evoluțiile economice ulterioare  vom ajusta corespunzător și instrumentele de politică monetară”, a declarat șeful BNM într-un interviu pentru presă.

Prin politica monetară restrictivă BNM creează condiții care să încurajeze comportamentul de economisire în detrimentul celui de consum imediat. Este evident că inflația înaltă încetinește creșterea economică și erodează din puterea de cumpărare a cetățenilor. În condițiile unei politici monetare restrictive, din partea guvernului este necesară o politică fiscală expansionistă care să aibă o componentă socială puternică pentru a-i susține anume pe oamenii mai vulnerabili.

„Economia este în proces de adaptare și ajustarea se va finaliza atunci când se va ajunge la o inflație în coridorul de 5% +/-1,5 puncte procentuale. Iată atunci vom putea spune că toate devierile interne din economie s-au ajustat și economia este într-un echilibru nou. Până atunci suntem în tranziție, în proces de ajustare care, da, este dureros, dar este necesar pentru a evita o inflație persistentă, și, respectiv, o situație mai gravă în viitor”, a menționat guvernatorul.

BNM a majorat rata de bază la 18,5% cu scopul ca rata la depozite să continue să crească. Tot cu această miză sunt și deciziile de majorare a rezervelor obligatorii. „În felul acesta vrem să stimulăm economisirea, să determinăm băncile să facă depozitele în lei mai atractive prin creșterea de rate. Am avut la acest subiect discuții cu reprezentanții băncilor.  În prezent, sectorul bancar este rezilient și economiile cetățenilor sunt în siguranță. Datele statistice arată că deponenții preferă în continuare să dețină depozitele în moneda națională, ceea ce reflectă încrederea populației în aceasta”, a mai spus Octavian Armașu.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Operatorii, obligați să corecteze facturile umflate la gaz în 10 zile. Junghietu: „Nu vom tolera nereguli”

Ministerul Energiei solicită operatorilor de distribuție să intervină rapid pentru corectarea facturilor la gaze cu date eronate aferente lunilor august – octombrie 2025, după ce mii de consumatori au semnalat consum exagerat, estimări incorecte și dificultăți în transmiterea indicilor contoarelor. Operatorii au fost somați să ajusteze facturile până la sfârșitul acestei săptămâni, astfel încât acestea să reflecte consumul real, eventualele plăți în avans și diferențele apărute.

Chișinău-Gaz și ceilalți distribuitori trebuie să prezinte, în maximum 10 zile, un raport privind instalarea sistemelor de citire la distanță, accesul la contoare și măsurile aplicate în cazurile problematice, inclusiv relocarea contoarelor la limita proprietății.

Operatorii trebuie să includă în raport și detalii despre sistemele de citire la distanță și măsurile luate pentru rezolvarea plângerilor. SA Energocom a precizat că facturile sunt emise pe baza datelor transmise de operatorii regionali de distribuție.

În ultimele săptămâni, Ministerul Energiei a înregistrat între 20 și 30 de mii de sesizări de la consumatori referitoare la facturi exagerate, consum estimat incorect și probleme la citirea contoarelor.
Ministrul Dorin Junghietu a cerut ca plățile să reflecte consumul real și a subliniat că transparența în facturare este obligatorie.

Dorin Junghietu a atras atenția asupra creșterii cu aproximativ 33% a numărului de consumatori trecuți în regim de plată fixă într-o singură lună, precum și asupra dificultăților întâmpinate de cei care nu pot transmite online indicii contoarelor.

 „Consumatorii trebuie tratați corect și transparent, iar Ministerul nu va tolera nereguli în procesul de facturare”, a subliniat ministrul.

Ministerul Energiei a reiterat necesitatea desfășurării unor campanii de informare pentru consumatori și respectarea disciplinei contractuale. Cetățenii sunt încurajați să verifice periodic indicii contoarelor și să solicite recalcularea facturilor în cazul în care observă neconcordanțe.

Precizăm că aproximativ 40.000 de consumatori din Republica Moldova au primit recent facturi la gaze care nu reflectă consumul real, iar pentru circa 14.000 de consumatori, recalculările efectuate începând cu 1 septembrie 2025 nu au fost reflectate în facturile curente emise de SA „Moldovagaz”. În facturile emise de SA „Energocom”, aceste sume apar ca avans și vor fi distribuite corect în perioadele următoare, au precizat pentru NewsMaker reprezentanții SA „Moldovagaz”, prestator de servicii pentru „Energocom”.

Potrivit instituției, problemele semnalate de mai mulți consumatori privind facturile majorate la gaze se datorează unor factori tehnici și operaționali. Principalul motiv îl constituie imposibilitatea operatorului sistemului de distribuție (OSD) de a citi indicii reali ai contoarelor instalate în apartamente. Deși consumatorii au obligația de a asigura accesul personalului OSD pentru citirea contoarelor, în multe cazuri accesul nu este permis, ceea ce împiedică efectuarea citirilor la termen.
***
Amintim că mai multe persoane din Republica Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: