politia.md

Bani de la FMI, pentru ameliorarea impactului economic provocat de pandemia de COVID-19

Fondul Monetar Internațional (FMI) ar putea acorda Republicii Moldova 117 milioane de dolari pentru ameliorarea impactului economic al COVID-19. Ca răspuns la solicitare, în perioada 30 martie – 1 aprilie, o misiune a FMI, sub conducerea lui Ruben Atoyan, va purta discuții, de la sediul FMI din Washinton, cu autoritățile Republicii Moldova referitor la politicile economice necesare pentru atenuarea impactului pandemiei, susținute financiar de Mecanismul de creditare rapidă (RCF) și Instrumentul de finanțare rapidă (RFI).

Într-o declaraţie pentru presă a reprezentantului permanent al FMI în Republica Moldova, Volodymyr Tulin, se menționează că finanțarea prin intermediul RCF/RFI trebuie să fie aprobată de Consiliul de durectori executivi al FMI. Aceasta nu presupune careva condiții prealabile sau misiuni de evaluare. În cazul Republicii Moldova, este vorba de un volum de finanțare RCF și RFI în total de până la 86,25 milioane DST (echivalentul a 117 milioane de dolari sau 50% din cota Republicii Moldova la FMI), debursați integral și cât mai curând posibil.

FMI dispune de două instrumente de finanțare – Mecanismul de creditare rapidă (RCF), instituit în 2009, și Instrumentul de finanțare rapidă (RFI), instituit în 2011 – prin care se acordă asistență finaciară statelor-membre fără ca să fie nevoie ca acestea să aibă un program deplin cu FMI. Aceste împrumuturi pot fi debursate foarte rapid, pentru a susține statele-membre în implementarea politicilor de remediere a situațiilor de urgență, cum ar fi cea cauzată de pandemia de coronavirus.

Rata dobânzii pentru creditele RCF, care se acordă statelor cu venituri mici, este egală cu zero procente, perioada de grație pentru astfel de credite este de 5½ ani, iar termenul de scadență este de 10 ani. Asistența financiară prin intermediul RFI se acordă în aceleași condiții ca și în cazul acordurilor stand-by (la moment, rata dobânzii constituie circa 1½ procente), iar termenul de scadență este între 3¼ și 5 ani.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Parlamentul Republicii Moldova

Grosu: S-a apăsat pedala vitezei, chiar dacă Comisia de la Veneția poate spune: „Trebuiau mai multe consultări”

Republica Moldova a reușit să finalizeze mai repede screeningul bilateral, datorită faptului că „pe alocuri s-a apăsat pedala vitezei”, chiar dacă acest lucru ar putea provoca critici, inclusiv din partea Comisiei de la Veneția. O recunoaște președintele parlamentului, lider al partidului de guvernare PAS, Igor Grosu. Declarația a fost făcută în cadrul ediției din 3 noiembrie a emisiunii „Punctul pe AZi” de la TVR Moldova.

Discuțiile pe acest subiect au început după ce prezentatorul TV a spus că, din informațiile sale, în raportul Comisiei Europene, care va fi prezentat pe 4 noiembrie, se menționează că Moldova a progresat pe calea aderării cu o viteză accelerată și și-a aprofundat semnificativ cooperarea cu UE, în ciuda amenințărilor hibride continue și a încercărilor de destabilizare a țării și a parcursului său spre UE. „Este o apreciere a muncii noastre”, a spus, la rândul său, Grosu.

Ulterior, Grosu s-a referit la procesul de screening bilateral pentru aderarea la UE, pe care Moldova l-a încheiat la sfârșitul lunii septembrie. „De obicei exercițiul acesta se face, mi s-a spus, în 30 de luni. Noi l-am făcut în 15 luni. (…) Noi ne-am onorat angajamentele față de noi înșine, asta în primul rând. Partenerii ne-au fost aproape. Noi am încercat să comunicăm de fiecare dată, la fiecare etapă. Recunosc, pe alocuri noi am apăsat pedala vitezei, accelerării mai tare. Am mers mai repede”, a declarat Grosu.

El a recunoscut că, în acest proces, autoritățile probabil nu au comunicat suficient.

„Probabil, nu am comunicat suficient în avans, dar am făcut-o sincer, autentic, din tot sufletul, pentru că înțelegem gravitatea momentului și trebuia să ne mișcăm repede, trebuia să ne securizăm instituțiile statului, trebuia să ne securizăm procesul electoral, dacă vorbim de parlamentare, prezidențiale, de referendum. Au fost moment când țara era chiar într-o situație foarte complicată și atunci fără voință politică și fără acțiuni ferme, asumate, că după aia o să vină și o să te critice… O să vină, nu știu, vreo opinie a Comisiei de la Veneția, care o să spună: „Domnule trebuia mai multe consultări, mai mult timp pentru meditări” și așa mai departe. Nu, în situații de criză, trebuie să-ți asumi, să iei decizii, să le aplici. Dacă se constată că trebuie de corectat, revii – corectezi, dar nu poți să lași să producă imixtiunea și să intervii post-factum cu riscul să viciezi niște procese politice, electorale. Pericolul ar fi mult mai mare să intervii post-factum”, a comunicat Grosu.

El a adăugat că „ideal este să înveți din greșelile altora, dacă nu ai posibilitatea – învață din greșelile proprii, dar corectează și menține cursul de integrare europeană”.

***

Republica Moldova a obținut statutul de țară-candidată la aderarea la UE, împreună cu Ucraina, în iunie 2022, iar Consiliul European a aprobat deschiderea negocierilor de aderare în decembrie 2023. Primele conferințe interguvernamentale Moldova-UE și Ucraina-UE, care au marcat startul negocierilor de aderare, au avut loc pe 25 iunie 2024.

Pe 22 septembrie 2025, Republica Moldova a finalizat procesul de screening bilateral pentru aderarea la Uniunea Europeană. În peste un an, experții moldoveni au analizat peste 100 000 de pagini de legislație și au prezentat gradul de aliniere al țării la standardele UE.

Pe 20 octombrie, comisarul european pentru extindere, Marta Kos, a declarat că procesul de evaluare a legislațiilor naționale ale Republicii Moldova și ale Ucrainei a fost finalizat și că Comisia Europeană recomandă statelor membre să aprobe rapid deschiderea celor șase clustere de negociere.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: