stiri.md

Chișinăul, în căutarea a 200 de milioane de euro. Spînu: Vom dezvolta Aeroportul

Autoritățile promit că vor dezvolta Aeroportul Internațional Chișinău, după revenirea acestuia în gestiunea statului. Pentru asta, însă, susține ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, este nevoie, pentru început, de circa 200 de milioane de euro. Dacă resursele financiare vor fi identificate, banii ar urma să fie investiți într-un terminal, o pistă și o parcare – toate noi.

„Cel mai important este să reușim să atragem suficiente investiții. Vorbim de investiții inițiale de 200 milioane euro pentru un terminal nou, pistă nouă, parcare și alte servicii necesare pentru un aeroport. Dacă o să ne uităm atent la modul în care s-a dezvoltat aeroportul din momentul în care a fost preluat de acel grup criminal organizat, vom vedea că mare lucru nu s-a întâmplat. Au fost anumite reparații cosmetice în interior, la pistă și parcare. Punct. Altceva nimic. Noi probabil suntem singurul aeroport într-o capitală a unei țări europene care cel mai simplu nu are intrare directă în avion și terminal. Încă mergem cu autobuzul”, a declarat Andrei Spînu în cadrul emisiunii „Rezoomat” de la RLive.

Oficialul nu a negat că, pe viitor, aeroportul ar putea fi concesionat, din nou. Până atunci, însă susține oficialul, este nevoie atragerea în Moldova persoane competente în gestiunea aeroporturilor la nivel internațional.

„Pentru Moldova este important să avem oameni care au gestionat aeroporturi mari – Paris, Viena, Londra, ca să ne ajute pe noi să putem să îl gestionam mai bine”, a mai declarat Spînu.

Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut oficial în gestiunea statului începând cu 28 martie, curent, după ce în 2013 a fost luat în concesiune pentru o perioadă de 49 de ani. Președinta Sandu i-a acuzat de „furtul” aeroportului, prin „tranzacții mincinoase”, pe liderul ex-Partidului „ȘOR”, deputatul fugar, Ilan Șor și fostul lider al Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc. Ca urmare a acestei scheme, timp de nouă ani, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde lei, susține șefa statului. Dezvoltarea Aeroportului, dar și atragerea companiilor avia care să opereze zboruri la prețuri mici și în toate colțurile lumii – sunt doar unele dintre promisiunile autorităților, după preluarea controlului asupra Aeroportului Chișinău.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

DW

Institutul Economic German: exporturile din Rusia au crescut în pofida războiului și sancțiunilor

În ciuda sancțiunilor occidentale, exporturile din Federația Rusă către 20 de țări — cei mai mari parteneri comerciali — au crescut cu 18% în perioada războiului din Ucraina, ajungând la 330 de miliarde de dolari. Aceste calcule, ajustate în funcție de inflație, se regăsesc într-un raport publicat 13 iunie de Institutul Economic German (IW) din Köln. Institutul a comparat datele privind exporturile Federației Ruse din anii 2024 și 2021.

Trezoreria de război a lui Putin rămâne bine alimentată”, se arată în comunicatul publicat de IW, potrivit DW. Potrivit datelor institutului, principalul partener comercial al Federației Ruse în anul 2024 a fost China, care a achiziționat mărfuri rusești în valoare de 130 de miliarde de dolari. Comparativ cu 2021, acest indicator a crescut cu 67%.

Pe locul al doilea în ceea ce privește importurile de bunuri din Rusia se află India. Înainte de război, India ocupa locul 12, însă de atunci livrările către această țară au crescut cu 680%. Cea mai mare parte constă în petrol.

Printre cei mai importanți parteneri comerciali ai Rusiei, economiștii germani au menționat, de asemenea, Brazilia și Turcia. De asemenea, exporturile rusești către Armenia au crescut cu 423% după începutul războiului, către Uzbekistan — cu 125%, iar către Israel — cu 240%, fiind vorba în principal tot despre petrol.

În același timp, livrările către Germania au scăzut cu 92%, practic ajungând aproape de zero. Către Italia — au scăzut cu 83%, iar către Cehia — cu 51%. Economiștii de la IW concluzionează că are loc o „redirecționare a fluxurilor comerciale” din Rusia, în special către țările din lumea a treia.

În ciuda tuturor eforturilor europene, trezoreria de război a lui Putin nu se golește. Regimul exploatează abil lacunele din sistemul de sancțiuni pentru a-și consolida resursele financiare. Datele preliminare pentru anul 2025 arată, de asemenea, că în această privință s-a schimbat foarte puțin”, scrie IW.

Institutul consideră că cea mai puternică lovitură dată exporturilor Rusiei ar putea fi reducerea plafonului de preț pentru petrolul rusesc și impunerea de sancțiuni împotriva „flotei din umbră” de petroliere.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: