tv8.md

„Cineva încearcă să arunce o umbră asupra activității comisiei Pre-vetting”. Reacții la dosarul penal în care e vizat membrul CSM susținut de PAS

Scandalul din jurul Consiliului Superior al Magistraturii nu s-a lăsat fără reacții, la Chișinău. Parlamentari, instituții ale statului și reprezentanți ai sistemului justiției au reacționat, după ce s-a adeverit că Iulian Muntean, numit recent de Parlament în funcția de membru al CSM, a fost acuzat în 2018 de corupție, dosarul fiind și astăzi pe rol. Asta deși Muntean a fost supus testului integrității, pe care l-a trecut cu brio, potrivit Comisiei Pre-Vetting. În timp ce unii au cerut ca cei care au admis această situație să fie trași la răspundere, alții au cerut mai multă claritate din partea instituțiilor statului pe acest caz.

Într-o reacție pe Facebook, deputatul PAS Vasile Grădinaru s-a întrebat de ce informația privind existența unui dosar penal pe numele lui Muntean nu a fost făcută publică anterior, până la numirea acestuia în funcție, dar abia acum. Politicianul susține că cineva ar încearca „din răsputeri să arunce o umbră” asupra activității comisiei Pre-vetting, dar și asupra credibilității noului CSM dintr-un singur motiv –  „simplu – sunt mulți din cei care nu vor vetting….”.

„Aștept o luare de poziție demnă de un membru CSM din partea dlui. Muntean. Totodată, persoanele din cadrul instituțiilor statului care se fac de vină pentru necomunicarea acestei informații către comisie, vor trebui și ele să răspundă. (…) Vom analiza cazul respectiv și imediat ce vom avea răspuns la toate întrebările, le vom comunica”, a precizat Grădinaru.

Scandalul iscat în jurul CSM a fost comentat, inclusiv, de reprezentanții sistemului de justiție din Moldova. Avocatul Promo-LEX, Vadim Vieru, a menționat într-o postare pe Facebook că Comisia Pre-Vetting ar trebui să clarifice toate detaliile legate de procesul de pre-vetting al lui Iulian Muntean, care are calitatea procesuală de învinuit într-o cauză penală. „Nu îmi pare atât de grav statutul de învinuit, având în vedere „calitatea” dosarelor de la CNA și PA, dar e mai grav dacă această informație nu a fost comunicată de CNA comisiei sau a fost ascunsă de actualul membru CSM”, a scris Vieru.

Calitatea Vettingului a fost contestată, pe de altă parte, de judecătoarea Marina Rusu. Magistrata a întrebat, public, jurnaliștii dar și juriștii ce părere au despre pre-vetting: „(…) care nu a putut să afle informații despre un dosar penal care nu este clasat, sau care, probabil având totuși informații despre dosarul în care figurează candidatul, a apreciat acest dosar penal ca un motiv insuficient pentru a genera dubii rezonabile privind corespunderea lui cu criteriile de integritate? Sau poate voi aveți mai multe variante cum a fost posibil așa ceva, sau ce de fapt se întâmplă?”, s-a întrebat Marina Rusu, judecătoare în cadrul Judecătoriei Cahul.

Pe de altă parte, magistrata Victoria Sănduță a vrut să știe ce a declarat Iulian Muntean în chestionarul Comisiei Pre-Vetting la rubrica dacă a avut sau nu vreun dosar/acuzație penală. Judecătoarea a criticat reacția membrului CSM, după ce s-a iscat acest scandal, în care a declarat că dosarul penal i-ar fi fost „fabricat” de regimul Plahotniuc pentru a-l intimida și că nu mai știe nimic de acest dosar de cinci ani.

„Adică fiind ditamai membru CSM, pus să decizi soarta justiției din Republica Moldova, vrei să ne convingi că fiind jurist profesionist, ditamai doctor în drept ați stat liniștit și nu v-ați interesat de soarta unei învinuiri penale la adresa dvs.?! Chiar ne credeți de proști pe toți?! (…) Și bun, după ce Plahotniuc a fugit din țară, din 2019, de atunci când Procuratura este în mâini „reformate”, tot nu v-ați interesat de soarta dosarului penal pe numele dvs.”, s-a întrebat Victoria Sănduță, judecătoare în cadrul Judecătoriei Chișinău.

Cazul a fost comentat și de experta anticorupție Cristina Ciubotaru, care a deținut anterior funcția de șef adjunct al CNA.

„Iulian Muntean, profesor ASEM, propus de majoritatea parlamentară pentru funcția de membru CSM, duce azi făclia integrității în întunericul justiției corupte, dar și greul unei învinuiri care i-a fost înaintată pentru acte de corupție. În acest efort neomenesc o mână de ajutor nesperat îi este generos întinsă de Ion Guzun și Olesea Stamate. Comisia Pre-Vetting l-a verificat riguros și a constatat că în privința acestuia nu există suspiciuni rezonabile privind comiterea actelor de corupție. Raportor din partea Comisiei asupra acestui candidat a fost Nadejda Hriptievschi, colegă de ONG a unui alt membru CSM propus de majoritatea parlamentară, Ion Guzun”, a scris Ciubotaru.

Pe 20 septembrie, portalul Realitatea a anunțat, în exclusivitate, că Iulian Muntean, desemnat recent de Parlament în funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) după ce a trecut testul integrității, este cercetat penal într-un dosar pe fapte de corupție. Informația a fost confirmată pentru NM de Procuratura Anticorupție (PA), care a precizat că Muntean a fost pus sub învinuire pe 3 septembrie 2018. El este acuzat că, în perioada 2017-2018, activând în calitate de lector universitar în cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), conform înțelegerilor cu alte persoane, a apreciat mai mulți studenți din cadrul ASEM cu note favorabile acestora la mai multe discipline, pentru care a pretins, acceptat și primit mijloace bănești ce nu i se cuvin, prin intermediul altor persoane, investigate în aceeași cauză penală.

Muntean, Parlamentul, Comisia Pre-Vetting și CNA reacționează

Într-o reacție, Iulian Muntean a spus că dosarul penal i-ar fi fost „fabricat” de regimul Plahotniuc pentru a-l intimida. Mai mult, membrul CSM a declarat că nu intenționează să demisioneze din funcție.

Deputata Partidului Acțiune și Solidaritate Olesea Stamate, președintă a Comisiei juridice, numiri și imunități, în contextul informației că membrul CSM Iulian Muntean este cercetat pentru corupție, a spus că „această acuzație este una gravă” și cazul respectiv va fi analizat.

Comisia Pre-Vetting a declarat că „pe parcursul procesului de evaluare nu a fost informată despre investigații sau proceduri penale în care ar fi fost vizat Iulian Muntean” și că „nimic nu împiedica Procuratura Anticorupție sau alte instituții publice și persoane fizice să informeze Comisia”. Prin urmare, Comisia a anunțat că „va sesiza autoritățile responsabile în legătură cu aparenta omisiune” și că a primit deja de la Centrul Național Anticorupție o informație cu privire la acest subiect.

La rândul său, CNA a declarat că ar fi aflat despre dosarul în care figurează Muntean aba pe 19 septembrie 2023 și că a „informat imediat” Comisia Pre-vetting. „CNA a confirmat Comisiei Pre-Vetting calitatea de învinuit al membrului CSM, Iulian Muntean, pe cauza penală, inclusiv și faptul că aceste date nu au fost posibil de identificat anterior din motivul lipsei punerii la evidență a acestei ordonanțe în Registrul de Informații Criminalistice și Criminologice al Serviciului Tehnologii Informaționale al MAI”.

***

Iulian Muntean au fost numit pe 7 septembrie 2023 de Parlament în funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii pentru un mandat de șase ani. Candidatura lui Muntean a fost susținută cu voturile a 62 de deputați.

Iulian Muntean este avocat. Anterior a fost lector universitar la mai multe instituții de învățământ superior din Republica Moldova – Universitatea de Stat din Moldova, Academia de Studii Economice din Moldova, Universitatea Tehnică a Moldovei.

Mai precizăm că Iulian Muntean a promovat evaluarea Comisiei Pre-Vetting.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: