open4business.com.ua

UPDATE Consiliul Suprem de Securitate propune ca exportul de grâu să fie interzis până pe 15 mai

Consiliul Suprem de Securitate (CSS) a susținut propunerea de a interzice exportul de grâu până la 15 mai 2021. Informația a fost publicată de deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Sergiu Litvinenco, în seara de 30 martie.

UPDATE (18:10) În cadrul unui briefing de presă după ședința CSS, președinta țării a declarat că a discutat cu instituțiile statului de mai mult timp despre riscurile în adresa securității alimentare. Aceasta a menționat că va demara o anchetă.

„Ne îngrijorează prețurile care cresc și în special situația cetățenilor cu venituri mici. Am văzut mai multe discuții despre o anumită tranzacție efectuată de Agenția Rezerve Materiale, când din rezerva de stat au fost vândute grâne care ajung la export. (…) Am recomandat astăzi guvernului să se introducă o interdicție temporară la exportul grânelor. Între timp se va reface acest grup de lucru care trebuie să determine care pot fi intervențiile din rezerva de stat, ca să putem ajuta și companiile producătoare de pâine și să nu admitem creșterea prețurilor, dar și fermierii care au nevoie de furaje pentru animale”, a declarat șefa statului.

Știrea inițială

Potrivit lui Litvinenco, subiectul a fost abordat în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate, care s-a întrunit pe 30 martie. Deputatul a precizat că Guvernul urmează să se convoace în ședință și să adopte o hotărâre în acest sens. Acesta a amintit că propunerea a fost enunțată de președinta țării încă pe 29 martie.

Consiliul Suprem de Securitate a susținut propunerea Președintelui Maia Sandu (anunțată încă ieri) de a interzice…

Publicată de Sergiu Litvinenco pe Marţi, 30 martie 2021

 

Pe de altă parte, vicepreședintele Platformei Demnitate și Adevăr (DA) Alexandr Slusari a scris pe pagina sa de Facebook că decizia privind interzicerea exportului a fost luată la propunerea formațiunii pe care o reprezintă. Asta chiar dacă, cu o zi mai devreme, Slusari nega că grâul din rezerva de stat este exportat și a scris toată situația asta e o înscenare pentru „a denigra Platforma DA”.

5 ore de discuții la Consiliul Suprem de Securitate.

Situația cu stocurile de grâu în țara este mai gravă, decât s-a…

Publicată de Alexandr Slusari pe Marţi, 30 martie 2021

Schimbarea de abordare nu a trecut neobservată de deputatul PAS Radu Marian, care a publicat un comentariu la postarea colegului său din parlament.

Facebook

Pe 27 martie, Vasile Costiuc, liderul Partidului Democrația Acasă, a declarat că din rezerva de stat ar fi scoase tone de grâu, care urmează a fi exportate. Într-un live pe Facebook din 29 martie, Costiuc i-a solicitat președintei Maia Sandu să convoace Consiliul Suprem de Securitate pe marginea acestui subiect.

La scurt timp, președinta Maia Sandu a solicitat guvernului să aprobe de urgență o hotărâre prin care să impună restricții temporare la exportul grâului de proveniență din rezervele de stat, în contextul informațiilor apărute în public cu privire la riscul exportului de grâu din rezervele de stat în an de secetă.

Ulterior, a venit cu o reacție și ministrul interimar al Agriculturii. „Cu referire la informațiile distribuite în spațiul public, inclusiv, de instituția prezidențială, privind exportul de grâu din rezervele de stat, precizez că informațiile sunt eronate și acuzațiile aduse sunt nefondate”, a declarat Ion Perju.

Vasile Costiuc și susținătorii săi au înnoptat în portul internațional Giurgiulești și și-au petrecut ziua de 30 martie acolo, încercând să oprească camioanele care transportă grîu. La fața locului au sosit și câteva zeci de polițiști. La un moment dat, între cele două grupuri s-au produs îmbrânceli.

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Prima cale ferată de tip european și noi șosele. Cum se schimbă sistemul de transport al Moldovei

De mai mulți ani, în Moldova, cu sprijinul UE, se modernizează infrastructura de transport. Drumurile rămân unul dintre factorii-cheie în dezvoltarea economiei și mobilității populației. Un pas important pe această cale este includerea țării în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). NM explică modul în care se transformă sistemul de transport al țării și cum aceasta se conectează tot mai puternic la Europa.

Consolidarea sistemului de transport este una dintre prioritățile sprijinului oferit de UE Moldovei. Fondurile în acest scop vor fi alocate inclusiv dintr-un pachet de 1,9 miliarde de euro, Planul de Creștere, destinat impulsionării economiei și facilitării integrării în UE.

Însă multe proiecte în acest domeniu au început încă din 2022 datorită inițiativei EPIC (Eastern Partnership Investment in Connectivity — Investiții în conectivitatea Parteneriatului Estic). EPIC investește în dezvoltarea infrastructurii rutiere dintre țările Parteneriatului Estic, precum și între acestea și UE. Moldova a devenit aproape imediat unul dintre principalii beneficiari ai proiectului în regiune.

Partenerii inițiativei EPIC și investitorii proiectelor sunt Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială.

„Modernizarea infrastructurii de transport este esențială pentru dezvoltarea Republicii Moldova, iar Uniunea Europeană rămâne un partener de încredere în acest proces. Drumurile și căile ferate nu sunt doar proiecte de construcție, ci investiții strategice în mobilitate, comerț și dezvoltare economică, pentru construirea unei economii mai puternice și a unei vieți mai bune pentru oameni. Integrarea Moldovei în Rețeaua Transeuropeană de Transport aduce mai multe oportunități pentru cetățeni și mediul de afaceri și consolidează, totodată, legătura țării cu Uniunea Europeană”, a menționat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.  

Ce se construiește deja?

UE a investit deja milioane în infrastructura Moldovei. Astfel, 38 milioane de euro au fost alocate pentru șoseaua M3 Cimișlia, iar 120 milioane de euro — pentru traseul M5 Criva-Bălți. Recent a fost semnat un contract pentru reparația a 42 km de drum Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești. Costul lucrărilor este de 57 milioane de euro, iar finalizarea lor este planificată pentru anul 2027.

„Prin inițiative precum EPIC și Planul de Creștere, Uniunea Europeană și BEI susțin transformarea sistemului de transport al Republicii Moldova într-o infrastructură modernă, sustenabilă și compatibilă cu standardele europene. Conectivitatea este o condiție esențială pentru o economie competitivă și pentru integrarea deplină în piața europeană. Modernizarea drumurilor și a căilor ferate aduce beneficii directe oamenilor și mediului de afaceri și apropie Moldova, pas cu pas, de Uniunea Europeană”, susține Alberto Carlei, șeful Reprezentanței Băncii Europene de Investiții (BEI) în Republica Moldova.

Planurile pe care le pregătește Moldova

Datorită sprijinului EPIC, Moldova are deja planuri clare pentru modernizarea infrastructurii. Prioritățile sunt prevăzute în strategia de dezvoltare a transportului, aprobată în 2024. Continuă și elaborarea normelor pentru digitalizarea întregului sistem de transport.

Mai multe proiecte individuale vor schimba rapid viața unor regiuni întregi ale Moldovei și chiar ale țărilor vecine.

  • Prima cale ferată electrificată din Moldova: Ungheni-Chișinău
    Se elaborează deja proiectul unei linii feroviare electrificate între Ungheni și Chișinău. Aceasta va fi compatibilă cu ecartamentul european și va conecta Moldova la rețeaua modernă a României, iar mai departe — la alte țări ale UE. Linia va putea fi utilizată atât de afaceri, cât și de pasageri;
  • Șoseaua de centură a Chișinăului
    Necesitatea de a decongestiona capitala de traficul rutier este discutată de mult timp. În prezent, multe drumuri din Chișinău trec inevitabil prin centrul orașului, iar străzile sunt sufocate de ambuteiaje.
    Șoseaua de centură planificată în jurul Chișinăului va face parte din rețeaua europeană TEN-T. Ea va contribui la reducerea traficului în capitală, la scăderea poluării aerului și chiar la redistribuirea fluxurilor de transport prin republică;
  • Coridorul Ungheni-Chișinău-Odesa
    Acest traseu va deveni, de asemenea, o parte importantă a sistemului european de transport. El va lega România, Moldova și Ucraina, fără a crea inconveniente suplimentare pentru locuitorii locali;
  • Drumul spre port și noi legături cu Ucraina
    Proiectele EPIC pregătesc pentru investiții și construcție mai multe trasee cu importanță comercială. Printre acestea se numără șoseaua dintre Chișinău și singurul port al țării, Giurgiulești (M3). Acest drum va facilita comerțul atât cu România, cât și cu Ucraina.
    Un alt drum — R7 — va conecta Ucraina cu România, transformând Moldova într-un hub comercial convenabil.
  • Terminal cargo pentru dezvoltarea comerțului
    O parte a planului de investiții în cadrul TEN-T prevede crearea unui terminal cargo unic în regiune. Acesta va permite Moldovei să dezvolte comerțul regional și să devină o parte importantă a lanțurilor comerciale.

Ce urmează?

EPIC oferă expertiza și asistența necesare pentru a transforma inițiativele de modernizare a transportului în proiecte aliniate standardelor europene. Acest lucru va permite atragerea rapidă de investiții pentru lucrările planificate și va consolida și mai mult legăturile Moldovei cu Europa, asigurând beneficii durabile pe termen lung. 

Mai multe informații despre cum EPIC susține proiectele de infrastructură în Moldova: https://www.eib.org/en/products/advisory-services/epic/index 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: