Consultări publice, fără „dezinformarea online”. Președinta comisiei juridice: Mă bucură interesul manifestat

Amendamentul care prevede instituirea răspunderii contravenționale pentru „dezinformarea online” necesită mai multe discuții. Precizarea a fost făcută pe 21 martie de deputata Veronica Roșca, președinta Comisiei juridice, numiri și imunități, la începutul consultărilor publice cu privire la proiectul de lege ce vizează „combaterea eficientă a fenomenului corupției electorale și aspectele conexe ale acestuia”. Menționăm că amendamentul face parte din proiect, însă Roșca a anunțat că acesta nu va fi discutat în cadrul consultărilor și că vor fi reluate „discuțiile inițiale” pe marginea acestuia.

„Am văzut mult interes pentru această modificare și am propus doamnei Marcela Adam, reprezentanta Comisiei cultură, mass-media, educație… fiindcă acest amendament necesită mai multe discuții, am propus și sper să accepte a prelua această inițiativă pe platforma comisiei de profil și totodată împreună cu Comisia juridică să definitivăm acest amendament. De aceea, dacă acceptați astăzi nu vom discuta această modificare, această propunere, fiindcă necesită mult mai multe discuții și mă bucură interesul care a fost manifestat inclusiv și public. Doamna Marcela, puteți să vă înregistrați în grup de lucru… și, respectiv, o să reia discuțiile inițiale”, a comunicat deputata Veronica Roșca în debutul consultărilor publice.

Menționăm, pe 21 martie, au loc consultări publice pe marginea proiectului de lege aprobat în prima lectură, în decembrie 2024, ce vizează „combaterea eficientă a fenomenului corupției electorale și aspecte conexe acestuia”.

Ce prevede amendamentul

Amendamentul la proiectul de lege a fost înregistrat la Parlament pe 17 martie.

Acesta conține o prevedere care presupune completarea Codului contravențional cu un articol ce ține de „dezinformarea online”. În articol se menționează că „dezinformarea, adică răspândire intenționată printr-un sistem informatic accesibil publicului, altul decât serviciul media audiovizual, a informației false sau înșelătoare, al cărei caracter fals sau înșelător poate fi verificat, comisă în mod deliberat pentru a induce publicul în eroare și a provoca un prejudiciu public proceselor democratice, sănătății publice sau securității naționale, dacă fapta nu constituie infracțiune, se sancționează cu amendă de la 50 la 100 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 100 la 150 de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de la 100 la 200 de unități convenționale aplicată persoanei juridice”.

Articolul mai prevede și circumstanțe care sporesc gravitatea faptei și valoarea sancțiunii. Este vorba despre dezinformarea online săvârșită pe motive de prejudecată sau cu utilizarea discursului de ură, ori cu scopul de a constrânge ilegal alegătorii ca aceștia să-și exercite sau nu unele drepturi electorale.

Ar urma să fie scutiți de răspundere contravențională cei care preiau informații „false sau înșelătoare” pentru satiră/umor, pentru publicitatea care induce în eroare, pentru a dezbate chestiuni de interes public, pentru a explica propriul punct de vedere sau pentru a combate dezinformarea. 

Pe 20 martie, Centrul pentru Jurnalism Independent, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la acest articol. „Considerăm că ingerința în libertatea de exprimare pe care ar produce-o această prevedere, dacă ar fi adoptată, nu ar fi necesară într-o societate democratică”, au declarat reprezentanții Centrului. Totodată au solicitat autorilor inițiativei, dar și deputaților să nu adopte amendatul propus. Și pe online au apărut mai multe nemulțumiri în contextul amendamentului cu privire la „dezinformarea online”.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Menționăm că la același proiect de lege a fost înregistrat un alt amendament, care prevede ca autoritățile statului să dispună de un mecanism prin care să împiedice activitatea partidelor considerate succesoare unui partid declarat neconstituțional. Astfel, dacă va fi aprobat, activitatea partidelor precum „Șansă“, „Renaștere” sau Blocul „Victorie” ar putea fi interzisă.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Un pod rutier s-a prăbușit în seara zilei de 31 mai, în regiunea Briansk din Rusia, chiar în momentul în care pe sub el trecea un tren de pasageri. Șapte persoane au murit, iar alte 69 au fost rănite. Guvernatorul regiunii, Aleksandr Bogomaz, a declarat că incidentul a fost provocat de o explozie. Presa rusă mai relatează că, în noaptea spre 1 iunie, un alt pod s-a prăbușit în regiunea Kursk, scrie publicația „Meduza”.

Accidentul din Briansk a avut loc în raionul Vîgoniciski, la ora 22:44, în timp ce trenul de pasageri „Klimovo – Moscova” trecea pe sub pod. În acel moment, pe pod se afla un camion de mare tonaj. Trenul s-a izbit de structura prăbușită, iar locomotiva și patru vagoane au deraiat.

Guvernatorul regiunii Briansk, Aleksandr Bogomaz, a declarat că prăbușirea podului a fost provocată de o explozie. Potrivit acestuia, șapte persoane au murit, iar alte 69 au fost rănite.

Un alt pod s-a prăbușit în noaptea spre 1 iunie, în regiunea Kursk. Potrivit guvernatorului interimar al regiunii, Aleksandr Hinștein, prăbușirea a avut loc în timp ce pe pod trecea o locomotivă de marfă. O parte a trenului a căzut pe șoseaua de sub pod, iar locomotiva a luat foc. Incendiul a fost rapid localizat, iar echipajul feroviar a fost transportat la spital. Circulația rutieră pe drumul de sub pod a fost blocată. Cauzele prăbușirii sunt în curs de investigare, a precizat Hinștein.

Александр Хинштейн / Telegram
Moscow Interregional Transport Prosecutorʼs Office / Reuters / Scanpix / LETA
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: