Consultări publice, fără „dezinformarea online”. Președinta comisiei juridice: Mă bucură interesul manifestat

Amendamentul care prevede instituirea răspunderii contravenționale pentru „dezinformarea online” necesită mai multe discuții. Precizarea a fost făcută pe 21 martie de deputata Veronica Roșca, președinta Comisiei juridice, numiri și imunități, la începutul consultărilor publice cu privire la proiectul de lege ce vizează „combaterea eficientă a fenomenului corupției electorale și aspectele conexe ale acestuia”. Menționăm că amendamentul face parte din proiect, însă Roșca a anunțat că acesta nu va fi discutat în cadrul consultărilor și că vor fi reluate „discuțiile inițiale” pe marginea acestuia.

„Am văzut mult interes pentru această modificare și am propus doamnei Marcela Adam, reprezentanta Comisiei cultură, mass-media, educație… fiindcă acest amendament necesită mai multe discuții, am propus și sper să accepte a prelua această inițiativă pe platforma comisiei de profil și totodată împreună cu Comisia juridică să definitivăm acest amendament. De aceea, dacă acceptați astăzi nu vom discuta această modificare, această propunere, fiindcă necesită mult mai multe discuții și mă bucură interesul care a fost manifestat inclusiv și public. Doamna Marcela, puteți să vă înregistrați în grup de lucru… și, respectiv, o să reia discuțiile inițiale”, a comunicat deputata Veronica Roșca în debutul consultărilor publice.

Menționăm, pe 21 martie, au loc consultări publice pe marginea proiectului de lege aprobat în prima lectură, în decembrie 2024, ce vizează „combaterea eficientă a fenomenului corupției electorale și aspecte conexe acestuia”.

Ce prevede amendamentul

Amendamentul la proiectul de lege a fost înregistrat la Parlament pe 17 martie.

Acesta conține o prevedere care presupune completarea Codului contravențional cu un articol ce ține de „dezinformarea online”. În articol se menționează că „dezinformarea, adică răspândire intenționată printr-un sistem informatic accesibil publicului, altul decât serviciul media audiovizual, a informației false sau înșelătoare, al cărei caracter fals sau înșelător poate fi verificat, comisă în mod deliberat pentru a induce publicul în eroare și a provoca un prejudiciu public proceselor democratice, sănătății publice sau securității naționale, dacă fapta nu constituie infracțiune, se sancționează cu amendă de la 50 la 100 de unități convenționale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 100 la 150 de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de la 100 la 200 de unități convenționale aplicată persoanei juridice”.

Articolul mai prevede și circumstanțe care sporesc gravitatea faptei și valoarea sancțiunii. Este vorba despre dezinformarea online săvârșită pe motive de prejudecată sau cu utilizarea discursului de ură, ori cu scopul de a constrânge ilegal alegătorii ca aceștia să-și exercite sau nu unele drepturi electorale.

Ar urma să fie scutiți de răspundere contravențională cei care preiau informații „false sau înșelătoare” pentru satiră/umor, pentru publicitatea care induce în eroare, pentru a dezbate chestiuni de interes public, pentru a explica propriul punct de vedere sau pentru a combate dezinformarea. 

Pe 20 martie, Centrul pentru Jurnalism Independent, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la acest articol. „Considerăm că ingerința în libertatea de exprimare pe care ar produce-o această prevedere, dacă ar fi adoptată, nu ar fi necesară într-o societate democratică”, au declarat reprezentanții Centrului. Totodată au solicitat autorilor inițiativei, dar și deputaților să nu adopte amendatul propus. Și pe online au apărut mai multe nemulțumiri în contextul amendamentului cu privire la „dezinformarea online”.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Menționăm că la același proiect de lege a fost înregistrat un alt amendament, care prevede ca autoritățile statului să dispună de un mecanism prin care să împiedice activitatea partidelor considerate succesoare unui partid declarat neconstituțional. Astfel, dacă va fi aprobat, activitatea partidelor precum „Șansă“, „Renaștere” sau Blocul „Victorie” ar putea fi interzisă.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

IPN

CEC, despre solicitarea Tiraspolului privind secțiile de votare la parlamentare: „Se ia în considerare o serie de factori”

La stabilirea numărului secțiilor de votare în stânga Nistrului, Comisia Electorală Centrală (CEC) va ține cont de factori precum „dinamica participării alegătorilor în ultimele trei scrutine, garantarea integrității și transparenței procesului electoral, precum și asigurarea securității alegătorilor și a funcționarilor electorali”. Precizările au fost făcute de CEC pentru NewsMaker, după ce Tiraspolul a cerut deschiderea a 41 de secții de votare pentru moldovenii din regiunea transnistreană, la alegerile parlamentare din toamnă.

La stabilirea numărului și amplasării secțiilor de votare, așa cum prevede cadrul legal, CEC ia în considerare o serie de factori esențiali, printre care dinamica participării alegătorilor în ultimele 3 scrutine, garantarea integrității și transparenței procesului electoral, precum și asigurarea securității alegătorilor și a funcționarilor electorali”, a subliniat Comisia.

Totodată, CEC a menționat că „și pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025, aceste criterii, precum și propunerile entităților responsabile de realizarea politicii de reintegrare și securitate vor sta la baza hotărârii Comisiei privind organizarea secțiilor de votare pentru alegătorii din localitățile din stânga Nistrului”.

Asigurarea condițiilor optime pentru ca cetățenii Republicii Moldova să își poată exercita dreptul constituțional de vot reprezintă o prioritate constantă pentru Comisia Electorală Centrală. Această preocupare vizează, în egală măsură, toți alegătorii, inclusiv cetățenii cu drept de vot care domiciliază în localitățile din stânga Nistrului, aflate temporar în afara controlului autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Comisia Electorală Centrală își reafirmă misiunea de a organiza alegeri libere, corecte și transparente, în conformitate cu standardele democratice și cu respectarea deplină a legii”, se menționează în comentariul CEC.

Amintim că organul legislativ nerecunoscut de la Tiraspol a publicat pe 15 august textul unei declarații în care cere deschiderea a 41 de secții de vot pentru cetățenii Republicii Moldova din regiunea transnistreană pentru alegerile parlamentare din toamnă. Instituția nerecunoscută a menționat că documentul urmează a fi expediat, între altele, Parlamentului de la Chișinău.

Contactat de NM, Biroul politici de reintegrare a declarat că autoritățile de la Chișinău au primit o astfel de adresare, fiind informată în acest sens Comisia Electorală Centrală. Biroul a subliniat că a transmis autorității electorale că este necesară luarea „măsurilor ce se impun” pentru a fi asigurată desfășurarea procesului electoral în condiții optime, așa încât cetățenii din stânga Nistrului care se vor prezenta la urnele de vot să-și poată exprima opțiunea.

Precizăm că președinta Maia Sandu și alți oficiali de la Chișinău au afirmat în repetate rânduri că este imposibil să fie deschise secții de vot pe malul stâng al Nistrului, deoarece acest teritoriu nu se află sub controlul autorităților constituționale. Totuși, locuitorii din regiunea transnistreană pot vota la secțiile deschise pe malul drept.

Liderul nerecunoscut al regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski, a declarat, într-un interviu pentru presa rusă, în primăvara anului 2025, că ar putea fi deschise secții de votare pentru alegerile pentru Parlamentului Republicii Moldova pe malul stâng al Nistrului, în cazul în care va parveni o astfel de solicitare din partea Chișinăului.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: