curtea de conturi
Максим Андреев, NewsMaker

Curtea de Conturi, noi precizări despre constatările auditului privind vaccinarea anti-COVID

Curtea de Conturi (CCRM) salută inițierea de către Ministerul Sănătății a unei comisii de anchetă, care va verifica corectitudinea administrării dozelor de vaccin anti-COVID-19 la care se face referire în raportul instituției. Totodată, CCRM a venit cu unele precizări referitor la auditul efectuat. 

Potrivit instituției, în cadrul auditului a fost evaluat întreg procesul de vaccinare: recepționarea, repartizarea și înregistrarea administrării vaccinurilor. Probele de audit au fost obținute din SIA Registru de Evidență a Vaccinării împotriva COVID–19 (SIA Registru) și registrele ținute pe hârtie, din documentele primare obținute de la diferite autorități implicate de proces, precum și din explicațiile oferite de responsabilii din cadrul entităților auditate.

„Prin prisma riscurilor identificate, CCRM a evaluat un eșantion de vaccinări de aproximativ 31% (527 mii) din totalul de 1,6 mil., rezultatele evaluării au servit drept bază pentru constatările de audit. Verificările Curții de Conturi pe eșantionul susmenționat au stabilit diferențe majore dintre datele din SIA Registru și fișele/listele Centrelor de sănătate (CS) și altor instituții medicale, ceea ce prezintă suspiciuni rezonabile privind existența a 6,8 mii cazuri (1,3% din eșantionul total examinat) de administrare a vaccinurilor cu termen expirat”, se arată în mesajul CCRM.

Astfel, „data administrării vaccinurilor indicată în fișele/listele CS nu coincide cu data inclusă în SIA Registru. În unele cazuri, în fișe/liste sunt introduse înscrisuri adiționale, prin care se modifică lotul vaccinului administrat, comparativ cu cel inițial indicat în fișă și în SIA Registru. Potrivit datelor din SIA Registru, s-a constat că, cele 6,8 mii de doze au fost administrate după expirarea termenului de valabilitate a vaccinului”.

Totodată, Curtea de Conturi atrage atenția comisiei de anchetă și asupra altor constatări expuse în raport cu referire la datele despre vaccinare din SIA Registru, în care echipa de audit a evaluat și stabilit peste 277 mii de înregistrări privind vaccinarea care a au fost introduse în alte perioade decât cele reale. „Analiza, prin prisma riscurilor identificate, a determinat că peste 70 mii înregistrări creează suspiciuni privind veridicitatea certificatelor emise de către instituțiile implicate în proces”, mai notează CCRM.

Precizăm că pe 16 decembrie, Curtea de Conturi a anunțat că ar fi fost administrate circa 7000 de doze de vaccin cu termenul de valabilitate expirat. Mai mult, conducerea instituției a acuzat Ministerul Sănătății de „management defectuos și insuficiența controalelor-cheie”. Ulterior, ministra Sănătății, Ala Nemerenco, a dat asigurări că informația potrivit căreia în Moldova ar fi fost administrate vaccinuri anti-Covid cu termen expirat sunt false. Într-un mesaj publicat pe 16 decembrie pe pagina sa de Facebook, oficialul a explicat că, potrivit procedurii, toate serurile expirate sunt retrase imediat din sala de imunizare. Prin urmare, nicio doză de vaccin nu putea fi administrată în acest fel.

Pe 17 decembrie, Ministerul Sănătății a anunțat despre crearea unei comisii de anchetă, care va verifica corectitudinea administrării vaccinurilor în instituțiile medico-sanitare și centrele de vaccinare la care se referă raportul.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

picusonline.it

Sezonul de vânătoare a început. Regulile pentru cei care vor să desfășoare activitatea în zona de frontieră

În perioada 15 august – 31 martie 2026 se desfășoară sezonul de vânătoare. Astfel, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a publicat un mesaj în care reamintește tuturor vânătorilor că activitatea, în zona de frontieră, este permisă doar cu respectarea normelor legale.

Potrivit IGPF, accesul în zona de frontieră în scop de vânătoare este permis doar pe baza unui aviz emis de Poliția de Frontieră. Cererea se depune electronic prin sistemul informațional „e-Permis”. Documentul, care este obligatoriu inclusiv pentru rezidenții din zonă, este transmis pe poșta electronică indicată de solicitant, după examinarea cererii, și confirmă sectorul și perioada autorizată pentru vânătoare.

Vânătorii trebuie să respecte strict limitele sectorului și termenul de valabilitate indicat în aviz. Conform legislației, vânătoarea este interzisă pe o lățime de 1 000 metri de la linia frontierei spre interiorul țării, iar tragerea cu arma sau urmărirea vânatului peste frontieră sunt strict interzise. De asemenea, activitatea este permisă doar în timpul zilei.

Totodată, deținătorii avizului au obligația să anunțe Sectorul Poliției de Frontieră înainte și după desfășurarea vânătorii și să colaboreze cu autoritățile, prezentând documentele la cerere.

Poliția de Frontieră recomandă tuturor vânătorilor să se informeze în prealabil despre reglementările legale disponibile pe www.legis.md și să utilizeze platforma „e-Permis” pentru solicitarea avizului și transmiterea notificărilor. Respectarea acestor reguli asigură desfășurarea activităților de vânătoare în condiții de siguranță și protejarea integrității frontierei de stat”, a transmis IGPF.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: