De ce în Moldova cresc prețurile la benzină și ce va fi mai departe. Analiză NM

În mod tradițional, în Moldova se scumpește benzina și motorina în timpul iernii. Și de fiecare dată, acest subiect sensibil revine în discuții. Autoritățile încearcă să găsească vinovații, să desemneze responsabili și să schimbe din nou modelul de reglementare a prețurilor. Companiile petroliere cer previzibilitate, vorbesc despre „acorduri” și se plâng de hotărârile alogice ale autorităților. Autoritățile de reglementare a pieței carburanților „se spală pe mâini”, chiar dacă fac aluzii la „elemente ale unei înțelegeri de cartel”. NM a studiat, ce se întâmplă pe piața produselor petroliere și la ce s-ar putea aștepta conducătorii auto.

După majorarea prețurilor la produsele petroliere la mijlocul lunii ianuarie 2021, autoritățile moldovenești au decis să afle motivele acestor scumpiri și să identifice o modalitate de a monitoriza prețurile afișate la benzinării.

Reamintim că în perioada decembrie – ianuarie, prețul la benzină, motorină și gazul lichefiat a crescut de două ori, în medie, cu 10%.

Guvernul în exercițiu s-a întrunit chiar într-o ședință specială în privința formării prețurilor, solicitând Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică să explice, de ce s-au scumpit produsele petroliere.

Un reprezentant al ANRE a menționat atunci că sunt două motive – creșterea prețului carburanților importați și a ratelor accizelor. Răspunsul autorității de reglementare nu a fost pe placul deputaților și aceștia au decis, la 3 februarie, să organizeze cu această ocazie audieri în comisia de profil, cu participarea respectivelor autorități și a companiilor petroliere.

Ce spune ANRE

Veaceslav Untilă, președintele Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), ne-a relatat, cum funcționează piața de produse petroliere din Moldova.

ANRE a acordat 202 licențe pentru importul și comercializarea produselor petroliere.

Benzina și motorina sunt importate din România, iar gazul lichefiat – din Kazahstan, România și Rusia.

O rețea din șase companii deține trei sferturi din piața de vânzare cu amănuntul a carburanților. Este vorba despre Lukoil, Tirex Petrol, Petrom, Bemol, Rompetrol și Ventо (Datario).

Toate acestea au majorat prețurile la benzinării din două motive principale: încă din luna decembrie a anului trecut, au crescut prețurile de import ale carburanților, iar de la 1 ianuarie 2021 au crescut accizele. La un litru de combustibil, acestea constituiau 1,47 lei.

În nouă luni ale anului 2020, consumul intern de produse petroliere s-a redus de la 5% până la 8%, în funcție de tipul carburantului. Cauza principală – pandemia de coronavirus și recesiunea.

Din anul 2018, agenția nu mai reglementează prețurile la produsele petroliere, ci doar rata rentabilității pentru companii, care nu poate depăși 10%. Se iau în calcul doar veniturile și cheltuielile ce țin nemijlocit de comerțul cu carburanți. De exemplu, nu se ia în calcul activitatea magazinului sau a cafenelei de pe lângă benzinărie sau reparația sediului companiei.

Dacă o companie depășește rata rentabilității, i se poate aplica amendă în mărime de 5% din cifra de afaceri.

În urma verificărilor efectuate la unele companii care se ocupă de comerțul cu amănuntul, ANRE a depistat diferite încălcări, dar niciodată – depășirea ratei rentabilității.

În medie, rentabilitatea companiilor abia depășește 5%.

În ansamblu, potrivit lui Untilă, ANRE nu are pretenții serioase față de activitatea companiilor petroliere. Deși anul trecut, ANRE a întocmit 39 de protocoale cu sancțiuni pentru raportarea datelor inexacte.

Conform prognozelor ANRE, în luna februarie, prețurile la benzinării vor crește din nou – din cauza scumpirii prețului de achiziție, ce-i drept, nesemnificativ – cu 6-8 bani.

Mesajul principal al ANRE: noi nu reglementăm prețurile, nu avem aceste împuterniciri.

Ce spune Consiliul Concurenței

La rândul său, Marcel Răducan, președintele Consiliului Concurenței, a comunicat despre modul în care instituția monitorizează piața produselor petroliere.

De la 1 martie 2019, când a intrat în vigoare o nouă metodologie de formare a prețurilor la carburanți, Consiliul Concurenței a sporit monitorizarea pieței de comercializare cu amănuntul a carburanților.

Timp de aproape doi ani de monitorizare, consiliul a ajuns la următoarele concluzii:

Operatorii pieței reacționează aproape imediat la creșterea cotațiilor petroliere Platts (agenție americană specializată în publicarea cotațiilor prețului pentru produsele petroliere) și, respectiv, majorează prețul produselor petroliere la stațiile de alimentare.

În schimb, se rețin cu mult când e vorba de reducerea prețului, atunci când aceste cotații sunt în scădere. Deci, reacția pieței la modificarea cotațiilor nu este consecventă.

În Moldova, șase companii mari deșin 466 de benzinării. Acestea ocupă 66 la sută din piață. Acest segment este concentrat, dar nu este concurențial. Între companii s-au stabilit relații strânse, deoarece o parte dintre ele nu importă produse petroliere, ci doar comercializează cu amănuntul.

Lukoil, Petrom și Rompetrol asigură 80-85% din importuri (benzină – 95%). Celelalte trei companii – Tirex Petrol, Bemol și Ventо (Datario) – achiziționează produse petroliere pe piața internă.

Creșterea prețurilor în luna ianuarie este cauzată nu numai de majorarea accizelor. Există și depășirea rentabilității, dar nu la toate companiile. Mărimea rentabilității variază de la minus 4% până la plus 13%.

În luna ianuarie, Consiliul Concurenței a constatat din nou semnale de coordonare a prețurilor, deoarece companiile le-au majorat la fel, cu 6-7%, cu o diferență de 1-2 zile. Același lucru s-a întâmplat în ultimii doi ani.

Instituția a inițiat o anchetă pentru a stabili dacă a fost o înțelegere de cartel între cele șase companii petroliere. S-au efectuat deja șapte verificări, s-au confiscat acte – 5000 de foi, acum acestea sunt studiate. În curând, vor fi concluziile.

Mesajul principal al Consiliului Concurenței: noi nu reglementăm prețurile, nu avem aceste împuterniciri.

Ce spune guvernarea

Deputaților nu le place că ANRE nu reglementează prețurile și nu propune o soluție pentru această problemă.

Ei sunt nemulțumiți că ANRE nu este suficient de deschisă și propun ca pe site-ul agenției să fie publicat un raport pregătit pentru deputați, pentru ca toți să știe, de ce și cum au crescut prețurile la produsele petroliere.

Arina Spătaru, deputat al „Platformei Demnitate și Adevăr”, este indignată de faptul că agricultorii care au fost afectați de secetă și au primit subvenții au dus banii „în buzunarele petroliștilor”.

Colegul său de partid, vicespeakerul Alexandr Slusari consideră că ANRE este un avocat al importatorilor de produse petroliere, deoarece bugetul agenției depinde de veniturile de la companii – 0,3% din prețul de import al carburanților. „Pentru ANRE sunt convenabile prețurile mari la benzină, din aceasta crește bugetul lor”, a declarat deputatul în timpul audierilor.

El a adăugat că ping pong-ul dintre ANRE și Consiliul Concurenței continuă de zece ani, perioadă în care „fac schimb” de responsabilitate, cine ar trebui să monitorizeze piața produselor petroliere.

Deputatul Alexandr Oleinic propune să se revină la reglementarea prețurilor, dar un pic altfel – companiile petroliere să stabilească prețurile conform unei metodologii noi, iar ANRE să monitorizeze respectarea acestei metodologii. Însă formula prețului ar trebui să se bazeze pe cotațiile Platts pentru o perioadă de 10 zile. Oleinic a înregistrat un astfel de proiect de lege încă acum un an, după o nouă majorare a prețurilor la produsele petroliere.

Mesajul principal al deputaților: prețurile la produsele petroliere ar trebui să fie reglementate.

Ce spun companiile petroliere

Feyruz Isayev, directorul „Lukoil-Moldova”, a reamintit că fiecare schimbare de guvernare începe cu evaluarea formării prețurilor la produsele petroliere.

Astăzi, benzina în Moldova este mai ieftină decât în România și în Ucraina.

Și dacă ANRE ar ține cont de cotațiile Platts, benzina ar fi trebuit să coste cu 1,3 lei mai mult, iar motorina – cu aproape 70 de bani.

Companiile care comercializează produse petroliere sunt dispuse să lucreze conform oricăror reguli care vor fi stabilite de autorități, dar solicită ca acestea să fie stabile, previzibile și logice.

„Dacă doriți să reglementați rentabilitatea, foarte bine, la noi ea oricum nu este mai mare de 2,5% – 3%”, a spus Isayev.

El s-a referit și la reglementarea prețurilor. Directorul „Lukoil-Moldova” a menționat că atunci când ANRE stabilea prețurile maxime la fiecare două săptămâni în regim manual (a funcționat aproape doi ani, până în anul 2018. – NM), Moldova avea un risc înalt de a rămâne fără carburanți, pentru că furnizorii din România au amenințat că vor sista transportarea carburanților din cauza restricționării prețurilor.

Isayev a recunoscut că în luna iulie 2018, conducerea țării a solicitat importatorilor de produse petroliere, din luna iulie 2018 până în luna martie 2019, să înghețe prețurile înainte de alegerile parlamentare din anul 2019. Din această cauză, din septembrie până în noiembrie, companiile au avut „pierderi nebune”.

Prețurile au fost influențate și de alegerile prezidențiale. Directorul „Lukoil-Moldova” a recunoscut și faptul că firmele petroliere au convenit din proprie inițiativă să nu majoreze prețurile până la alegerile prezidențiale din luna noiembrie 2020.

„Cea mai mare parte a onestității este onestitatea”, a declarat Isayev în replică la observațiile deputaților care se îndoiau de faptul că importatorii de produse petroliere au luat ei înșiși această decizie.

Isayev a îndemnat autoritățile să stopeze construcțiile de benzinării. După anul 2006, benzinăriile din țară au început să fie construite haotic. Pentru că fiecare primar sau deputat își dorea să aibă propria benzinărie. În consecință, volumul mediu de realizare la o benzinărie este de 1,5 tone pe zi. Iar în Azerbaidjan sunt 40 de tone. Drept urmare, acolo este suficientă marja de 40 de dolari pentru întreținerea și dezvoltarea afacerii, iar în Moldova nu ajung nici 140 de dolari”, a subliniat el.

Directorul companiei a remarcat că cheltuielile pentru întreținerea benzinăriilor au crescut de două ori, iar taxele locale – de câteva ori: de la 9 până la 24 milioane de lei anual. Anul trecut, din cauza pandemiei, vânzările din luna aprilie au scăzut cu 50%, dar oamenii nu au fost concediați. S-au cheltuit suplimentar 250 mii de dolari pentru mijloace de protecție și asistență acordată medicilor.

Alic Ignat, directorul „Tirex Petrol”, l-a susținut pe Isayev și a adăugat câteva remărci.

De exemplu, în replică la observațiile deputaților precum că în primăvara anului trecut, companiile nu au micșorat prețurile, deși prețurile de achiziție au scăzut considerabil, Ignat a declarat că produsele petroliere sunt comandate pentru 1-2 luni, se formează reziduuri, de aceea companiile nu pot reduce brusc prețurile la benzinării.

„În luna aprilie, agricultorii au primit motorină cu 9 lei și până prin septembrie noi am lucrat în pierdere. Apoi a început să crească cursul și prețurile de import. Noi am finalizat anul cu rentabilitatea de 2,31%. Fondul nostru de salarii a crescut cu 9%”, a menționat Ignat.

El s-a indignat dur din cauza interdicției de a vinde cafea la benzinării după ora 22:00. „Eu am fost în Germania, Austria, Rusia, în alte țări, dar nicăieri nu este așa ceva. Nu este nicio logică, de ce un șofer, ca să scape de oboseală, nu poate bea o cafea ori măcar s-o ia cu sine. Este ceva normal”, s-a indignat directorul „Tirex Petrol”.

Mesajul principal: nu trebuie să ne reglementați, noi și așa suferim.

Ce spune expertul

Victor Parlicov, fostul președinte al ANRE, consideră că ANRE nu trebuie să reglementeze prețurile prin stabilirea mărimii maxime a acestora. „Și înainte, eu eram împotriva unei asemenea metode. Și, așa cum a demonstrat practica, aveam dreptate când insistam că restricțiile stricte ale prețului ar putea provoca un deficit de carburanți în țară”, a subliniat expertul.

El este sigur că dacă Consiliul Concurenței se va trezi cumva pe neașteptate și [va monitoriza piața], va fi clar că nimeni nu trebuie să ia niciun fel de alte măsuri. „Pentru că o intervenție chirurgicală la ochi poate fi efectuată, desigur, și cu o coasă, dar e mai eficient cu laser”, a concluzionat Parlicov.

Mesajul principal: nu trebuie reglementate prețurile, trebuie monitorizată activitatea pieței.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Samsung Galaxy Flip7: experiență premium într-un format compact

Samsung Galaxy Flip 7 este noua generație de smartphone pliabil, care îmbină practicitatea în utilizare, tehnologiile avansate ale anului 2025 și funcționalitățile extinse de inteligență artificială. Redacția NM a primit acest smartphone pentru testare și povestește despre experiența sa de utilizare.

Design și compactitate

Galaxy Flip 7 este noul smartphone din seria Samsung Flip. Pentru cei care nu știu ce înseamnă asta: este un telefon pliabil, care are două ecrane complete: unul extern și unul intern. Grosimea carcasei în poziție pliată a scăzut la 13,7 mm (față de 14,9 mm la Flip 6), iar noul smartphone cântărește 188 g.

Cu alte cuvinte, în poziție pliată, smartphone-ul aproape că nu diferă ca grosime de un telefon obișnuit, nepliabil, iar datorită dimensiunilor mai compacte, purtarea lui în buzunare este mult mai comodă decât în cazul oricărui alt smartphone clasic.

Trebuie lăudat și stilul dispozitivului: Galaxy Flip 7 arată ca un accesoriu în trend și cu siguranță va stârni interes. În redacție am avut un aparat în culoarea Blue Shadow (albastru închis).

Flex Window: ecran mare la exterior – un ajutor foarte comod

Galaxy Flip 7 are un ecran extern generos – Samsung îl numește Flex Window. Este un ecran Super AMOLED de 4,1 inchi, care ocupă aproape toată suprafața exterioară a capacului.

Luminozitatea Flex Window ajunge până la 2600 niți. În practică, asta înseamnă că, chiar și sub soarele arzător, textul este perfect lizibil, iar imaginea rămâne clară și contrastantă. Iar seara, ecranul extern nu deranjează ochii: modul de protecție a vederii reduce albastrul, permițând utilizarea confortabilă a widgeturilor pe întuneric.

În esență, este un mini-smartphone pe capac: poate fi folosit pentru mai multe sarcini fără a deschide telefonul, de exemplu, pentru a verifica notificările, a afla vremea cu ajutorul widgetului dedicat sau a vizualiza playlistul muzical, schimbând melodiile direct de pe ecranul extern.

În ceea ce privește funcțiile de bază ale telefonului, poți răspunde la apeluri și la SMS-uri tot prin Flex Window, fără a desface telefonul.

Asistent AI de buzunar: Gemini mereu la dispoziție

O altă trăsătură futuristă a Flip 7 este asistentul inteligent. Datorită integrării cu Gemini direct în interfața One UI 8, telefonul devine asistentul tău personal. Mai mult, îl poți folosi chiar și când smartphone-ul este pliat.

De exemplu, prin asistentul vocal, poți cere să apeleze un număr din agendă și el o va face, sau să trimită un SMS cu textul dictat.

În poziție deschisă, smartphone-ul are și funcții AI utile în practică. De exemplu, poți seta transcrierea automată a conversațiilor în format text, subtitrarea discuțiilor sau traducerea sincronă a unei convorbiri – o opțiune extrem de utilă în munca jurnalistică.

Trebuie menționat separat modul Gemini Live cu sharing de cameră. Ideea este că AI „vede” prin cameră și oferă sfaturi în timp real. De exemplu, poți îndrepta camera spre un obiect vestimentar care ți-a plăcut la altcineva, iar asistentul îți va spune unde îl poți cumpăra.

Poți îndrepta camera spre conținutul valizei, iar asistentul îți va indica dacă ai uitat ceva important pentru călătorie, în funcție de destinație (de exemplu, îți va aminti de umbrelă dacă vede geci, dar știe că la destinație va ploua). Poți chiar să îndrepți camera spre biletele pentru un festival, iar asistentul va introduce imediat evenimentul în calendar.

Camere și FlexCam: selfie-uri de top și unghiuri noi

Una dintre caracteristicile Galaxy Flip 7 este că dubla cameră principală joacă și rolul celei mai bune camere pentru selfie-uri. Flip 7 are un senzor principal de 50 MP (ultra-wide) și un senzor ultra-wide de 12 MP, cu ajutorul cărora poți face selfie-uri de calitate excepțională, utilizând ecranul extern.

Foarte comod este și zoom-ul printr-un simplu swipe: poți glisa pe ecranul extern pentru a apropia sau depărta imaginea. De exemplu, poți ajusta cadrul fără întreruperi, astfel încât să te încadrezi în întregime într-un selfie în oglindă, apoi, printr-o singură mișcare, să apropie imaginea pentru un portret. Și toate acestea – fără a deschide telefonul!

Modul FlexCam merită menționat separat. Este o funcție specifică seriei Flip, care permite folosirea telefonului în poziție semi deschisă pentru a filma din diverse unghiuri. Astfel, nu trebuie să rogi pe cineva să te ajute cu poza: telefonul stă stabil la un unghi de ~90°, iar tu vezi previzualizarea pe ecran și controlezi prin gesturi sau timer.

Display și multimedia: ecran mare într-un format mini

Desigur, uneori trebuie să desfaci telefonul – iar atunci descoperi ecranul principal flexibil de 6,9 inchi. Vizionarea videoclipurilor, a feed-ului Instagram sau lucrul cu documente pe acest ecran este o adevărată plăcere. Matricea Dynamic AMOLED 2X oferă o imagine superbă: culori vii și saturate, contrast ridicat, iar negrul este absolut pur.

Pentru test, am rulat videoclipuri cu peisaje în format 4K și jocuri de top: telefonul a funcționat perfect, iar pliul de pe ecran este aproape imperceptibil.

Ziua are suficientă luminozitate pentru a nu te forța să strângi ochii în soare, iar noaptea poți activa modul nocturn, care elimină tonurile albastre pentru a evita oboseala oculară.

Baterie și fiabilitate: o zi întreagă fără încărcare

Capacitatea bateriei Galaxy Flip 7 este de 4300 mAh – un record pentru seria Galaxy Flip.

Ai zice că un dispozitiv atât de mic înseamnă o baterie mică. Dar, în ciuda utilizării destul de intense a telefonului – jocuri, cameră foto-video, player media, Gemini Live – telefonul a rezistat aproape o zi întreagă fără încărcare, iar timpul de încărcare completă a fost de aproximativ o oră și jumătate.

Un smartphone pentru cei care vor mai mult

Samsung a reușit să creeze un dispozitiv fără compromisuri serioase pentru clasa sa. Acest smartphone combină designul elegant, tehnologiile de ultimă generație și confortul, făcând asta într-un mod natural, integrându-se perfect în viața de zi cu zi.

Telefonul se transformă efectiv în funcție de nevoi: vrei să verifici rapid ceva sau să faci un selfie în oglindă? Folosești Flex Window fără să-l desfaci. Vrei să te bucuri de un film sau de un joc – desfaci ecranul de 6,9 inci. Ai nevoie de conținut pentru rețelele sociale – îl așezi și filmezi ca pe o cameră cu trepied. Acest nivel de flexibilitate este pur și simplu imposibil pentru smartphone-urile clasice.

Telefonul are un hardware puternic (cel mai nou procesor pe 3 nm și 12 GB RAM oferă o funcționare fluidă, fără buguri), camere excelente, baterie mare. În plus, Samsung a îmbunătățit software-ul: One UI 8 funcționează rapid și aduce cu sine asistentul AI Gemini, care face interacțiunea cu smartphone-ul mult mai inteligentă. Actualizările de sistem vor fi livrate regulat și pentru o perioadă îndelungată, astfel încât potențialul Flip 7 se va dezvălui pe deplin în timp.

Produsul este deja disponibil în Republica Moldova.
Mai multe detalii pot fi găsite aici:
https://www.samsung.com/ua/moldova/foldables-2025/

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: