Janis Mazeiks

De ce Moldova nu trebuie să se conducă după experiența României de aderare la UE? Răspunsul ambasadorului UE la Chișinău

Șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Janis Mazeiks, consideră că țara noastră ar trebui să se orienteze în procesul de integrare europeană nu după experiența României, ci după cea a statelor mai mici care au aderat la UE. În cadrul ediției din 18 octombrie a emisiunii „Alternativa”  de la TV8, ambasadorul a declarat că Moldova va avea unele avantaje în negocierile de aderare la UE, deoarece „în țările mai mici este adesea mai ușor să găsești înțelegere reciprocă datorită structurii mai simple”.

Mazeiks a spus că pe 8 noiembrie va fi făcut public raportul privind progresele înregistrate de Moldova în implementarea celor 9 recomandări care i-au fost înaintat în calitate de țară-candidat la UE.

Janis Mazeiks a declarat că vizita la Chișinău a șefei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, cu câteva săptămâni înainte de publicarea raportului privind îndeplinirea de către Republica Moldova a condițiilor înaintate de UE, este „un semnal foarte clar și pozitiv”, care „dă premisele pentru ca raportul să fie bun”.

Cu toate acestea, potrivit diplomatului, nu totul depinde de îndeplinirea de către Moldova a celor 9 condiționalități, aceste fiind doar un „punct de plecare”.

Este vorba, de asemenea, despre atitudinea politică a țărilor UE față de Moldova, Ucraina și Georgia. Liderii UE vor decide cât de pregătită este UE pentru următorul pas (extindere – n. r.) și cât de pregătite sunt țările. (…) Va fi cu siguranță un proiect pe termen lung, deoarece nu există o negociere rapidă”, a spus Mazeiks.

Întrebat care este „caracteristica” Moldovei care va influența opinia statelor membre ale UE la formarea poziției privind declanșarea negocierilor de aderare, ambasadorul UE a spus că „nu va fi nicio caracteristică mare”.

Ar putea exista unele avantaje datorită faptului că Moldova este o țară mică. Adică, în țările mai mici este adesea mai ușor să găsești înțelegere mutuală, deoarece structura este, de asemenea, mai simplă. Dar aș recomanda ca în acest proces să ne bazăm pe experiența acelor țări care au aderat la UE în valurile anterioare de extindere. Cred că ar putea fi și experiența altor țări mici, pentru că, până la urmă, România este o țară mare. Poate că ar putea fi Țările Baltice, care sunt comparabile ca mărime cu Moldova”,a spus ambasadorul UE, adăugând că că multe țări ar fi fericite să împărtășească experiența lor cu Moldova.

Precizăm că, pe 12 octombrie, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a sosit în Republica Moldova într-o vizită de lucru. Aceasta a menționat că, la începutul lunii noiembrie, Comisia Europeană va prezenta un raport anual privind extinderea UE și va vorbi despre progresele înregistrate de Moldova în calitate de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană.

Raportul va fi audiat în cadrul summit-ului Consiliului European din decembrie. Aceste discuții vor avea un impact direct asupra viitorului țării dvs.”, a spus aceasta.

***

Republica Moldova a primit statutul de țară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană la data de 23 iunie 2022. Pentru începerea negocierilor propriu-zise în vederea aderării la UE, Republica Moldova trebuie să îndeplinească cele nouă recomandări emise de Comisia Europeană în luna iunie 2022. Domeniile vizate sunt: justiția, combaterea corupției și crimei organizate, deoligarhizarea, reforma administrației publice și a serviciilor publice, managementul finanțelor publice, consolidarea rolului societății civile în procesele decizionale și protejarea drepturilor omului.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

screenshot

De la 12 la 9 minute, din centrul Chișinăului la stația Revaca. CFM, lucrări pentru legătura cu aeroportul

Dacă în luna octombrie distanța dintre gara feroviară din Chișinău și stația Revaca era parcursă cu trenul în 12 minute, atunci zilele trecute aceasta a fost parcursă în 9 minute. Potrivit întreprinderii Calea Ferată din Moldova (CFM), diferența s-a constatat în timpul unei testări tehnice după lucrări de reparație și reabilitare. Întreprinderea a menționat că există potențial de a reduce și mai mult timpul de călătorie, iar acțiunea face parte „din proiectul de lansare a unei linii de tren menite să reducă semnificativ timpul de deplasare între Gara Feroviară Chișinău și aeroport”.

Reprezentanții CFM au anunțat că, pe 25 noiembrie, directorul întreprinderii, Serghei Cotelinic, împreună cu o echipă de specialiști, a efectuat testarea tehnică a tronsonului feroviar Chișinău-Revaca.

„Călătoria experimentală a devenit necesară după efectuarea lucrărilor de reparație și reabilitare, care au inclus înlocuirea traverselor uzate și a șinelor pe anumite segmente, ceea ce a permis ridicarea restricției de viteză. Scopul acestei testări a fost estimarea timpului de parcurs și stabilirea prealabilă a programului de circulație pentru viitoarele trenuri regulate pe ruta Chișinău-Revaca”, au comunicat reprezentanții întreprinderii CFM.

Potrivit instituției, în timpul testului trenul a parcurs cei 10 kilometri dintre Gara Feroviară Chișinău și stația Revaca în 9 minute. „Un rezultat pozitiv, care confirmă funcționalitatea și fezabilitatea segmentului existent de cale ferată. Evaluările tehnice au identificat, de asemenea, potențialul de optimizare a timpului de călătorie prin modernizarea infrastructurii și ajustarea parametrilor operaționali”, au declarat reprezentanții CFM.

Conform întreprinderii, acțiunea se înscrie „în cadrul proiectului de lansare a unei linii de tren, menite să reducă semnificativ timpul de deplasare dintre Gara Feroviară Chișinău și Aeroportul Internațional „Eugen Doga””.

***

Amintim că, în iulie 2025, ministrul Vladimir Bolea declara, într-un interviu pentru NewsMaker, că autoritățile intenționează să conecteze aeroportul din Chișinău la calea ferată. Bolea explica că din Chișinău există deja un segment de cale ferată în direcția Sîngera (aeroportul fiind situat între cele două localități), iar autoritățile trebuie să identifice locația exactă unde va fi realizată conexiunea. Ministrul a menționat că valoarea estimativă a proiectului este de aproximativ 8,5 milioane de euro.

Pe 20 octombrie, Bolea a anunțat că, până în primăvara anului 2026, autoritățile vor pregăti stația din care pasagerii aeroportului vor fi preluați cu trenul către centrul capitalei. Tot până atunci, potrivit lui Bolea, viteza medie a trenului pe acest tronson ar urma să ajungă la 50 km/h. Ministrul a adăugat că, în prezent, trenul parcurge distanța de la gara centrală până în stația Revaca cu o viteză de 20 km/h, în aproximativ 12 minute, iar alte 10 minute sunt necesare pentru a ajunge în orașul Sîngera.

Menționăm că, potrivit informațiilor de pe pagina CFM, stația Revaca se află pe șoseaua Muncești, iar aeroportul se află pe bulevardul Dacia. Potrivit bani.md, stația Revaca se află la aproximativ 1,5 kilometri de terminalul aeroportului.

În prezent, de la Aeroportul Chișinău spre centrul orașului se poate ajunge doar cu troleibuzul sau taxiul.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: