gov.md

Declararea beneficiarilor efectivi de către companii și organizații: ASP anunță prelungirea termenului și revizuirea tarifelor 

După ce mai mulți antreprenori s-au plâns de dificultăți legate de declararea beneficiarilor efectivi, Agenția Servicii Publice (ASP) a venit pe 18 decembrie cu o declarație. Instituția a anunțat despre prelungirea termenului de actualizare a beneficiarului efectiv – până pe 31 decembrie 2025. Va fi prelungit, respectiv, și termenul de aplicare a amenzilor – până pe 1 ianuarie 2026. Agenția a clarificat ce presupune termenul de „beneficiar efectiv” și a prezentat tarifele pentru declararea beneficiarilor. Potrivit instituției, acestea vor fi revizuite „în perioada imediat următoare”. 

Termenul de declarare a beneficiarului efectiv – prelungit

Agenția Servicii Publice a anunțat că, urmare a unor consultări între autoritățile de profil, s-a decis prelungirea termenului de actualizare a informațiilor despre beneficiarul efectiv până la 31 decembrie 2025. Decizia vizează toate persoanele juridice, întreprinzătorii individuali și organizațiile necomerciale din Republica Moldova.

Potrivit instituției, Parlamentul va extinde termenul cu un an atât pentru depunerea declarațiilor până la 31 decembrie 2025 și intrarea în vigoare a aplicarea amenzilor până la 1 ianuarie 2026.

Ce este beneficiarul efectiv

Agenția a clarificat și ce presupune termenul de „beneficiar efectiv” și cine poate fi.

„Beneficiarul efectiv este persoana fizică ce deține sau controlează, direct sau indirect, o companie sau organizație. Declararea acestuia este esențială pentru prevenirea folosirii entităților juridice în scopuri ilegale. Moldova se pregătește să conecteze registrele naționale cu cele din Uniunea Europeană, permițând monitorizarea transparentă a beneficiarilor efectivi pe întreg teritoriul european”, a menționat ASP.

Potrivit Agenției, declararea beneficiarilor este obligatorie doar pentru cei care au efectuat schimbări în structura fondatorilor sau administratorilor în ultimele 18 luni. Unitățile comerciale și necomerciale înregistrate după 1 iulie 2023 au deja beneficiarii declarați și nu trebuie să depună o nouă declarație

„Cererile pot fi expediate electronic la [email protected], fără a mai fi nevoie să vă prezentați la sediile ASP. (…) Actualizările vor fi necesare doar la schimbarea beneficiarilor, a fondatorilor sau în cazul reorganizării sau radierii unităților din Registru”, a adăugat Agenția.

Instituția a dat asigurări că „se lucrează la îmbunătățirea procesului de programare la ASP, reducând cozile și timpul de așteptare”.

„Din aprilie va fi dată în exploatare platforma care va permite efectuarea tuturor operațiunilor legate de unităților de drept, inclusiv declararea beneficiarilor efectivi fără a fi nevoie să se transmită informația prin email”, a declarat Agenția.

Cum se declară beneficiarul efectiv

ASP a venit cu informații pentru cei care doresc să depună declarația cu privire la beneficiarii efectivi.

„Pasul 1: Descărcați formularul necesar de pe portalul serviciilor electronice. Pasul 2: Completați și semnați electronic documentele. Trimiteți-le la [email protected]. Pasul 3: Dacă nu aveți semnătură electronică, documentele pot fi semnate olograf și expediate prin poștă la adresa: Str. Al. Pușkin 47, Chișinău”, a comunicat Agenția.

Detalii despre taxe

Agenția a declarat că „tarifele pentru înregistrare nu au fost modificate din 2016”.

„De exemplu, pentru întreprinzători individuali, taxa este de 364 lei, iar pentru SRL-uri este de 1149 lei. Pentru entitățile eligibile, acest proces este gratuit (ex. ONG-uri, fundații, sindicate)”, a menționat ASP.

Totodată, instituția a precizat că „tarifele, inclusiv pentru declararea beneficiarilor efectivi, vor fi revizuite în perioada imediat următoare”.

Potrivit ASP, până la ziua de azi, au depus declarații cu privire la beneficiarii efectivi peste 80 de mii de persoane juridice din cele 165 362 înregistrate în Registrul de Stat.

Pentru informații suplimentare sau asistență tehnică, cetățenii sunt îndemnați să contacteze Serviciul Suport Clienți ASP – 14909.

***

Administratorii de afaceri din Republica Moldova erau obligați să depună până pe 31 decembrie 2024 declarația privind beneficiarul efectiv. Nerespectarea acestei prevederi poate atrage amenzi semnificative, între 50 000 și 75 000 de lei. În reacție, mai mulți antreprenori din țară au scris pe rețelele de socializare că s-au confruntat cu dificultăți în procesul de depunere a declarațiilor. Fostul ministru al Muncii, Marcel Spatari, a semnalat că abia pe 17 decembrie a aflat despre această obligație. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

IPN

CEC, despre solicitarea Tiraspolului privind secțiile de votare la parlamentare: „Se ia în considerare o serie de factori”

La stabilirea numărului secțiilor de votare în stânga Nistrului, Comisia Electorală Centrală (CEC) va ține cont de factori precum „dinamica participării alegătorilor în ultimele trei scrutine, garantarea integrității și transparenței procesului electoral, precum și asigurarea securității alegătorilor și a funcționarilor electorali”. Precizările au fost făcute de CEC pentru NewsMaker, după ce Tiraspolul a cerut deschiderea a 41 de secții de votare pentru moldovenii din regiunea transnistreană, la alegerile parlamentare din toamnă.

La stabilirea numărului și amplasării secțiilor de votare, așa cum prevede cadrul legal, CEC ia în considerare o serie de factori esențiali, printre care dinamica participării alegătorilor în ultimele 3 scrutine, garantarea integrității și transparenței procesului electoral, precum și asigurarea securității alegătorilor și a funcționarilor electorali”, a subliniat Comisia.

Totodată, CEC a menționat că „și pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025, aceste criterii, precum și propunerile entităților responsabile de realizarea politicii de reintegrare și securitate vor sta la baza hotărârii Comisiei privind organizarea secțiilor de votare pentru alegătorii din localitățile din stânga Nistrului”.

Asigurarea condițiilor optime pentru ca cetățenii Republicii Moldova să își poată exercita dreptul constituțional de vot reprezintă o prioritate constantă pentru Comisia Electorală Centrală. Această preocupare vizează, în egală măsură, toți alegătorii, inclusiv cetățenii cu drept de vot care domiciliază în localitățile din stânga Nistrului, aflate temporar în afara controlului autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Comisia Electorală Centrală își reafirmă misiunea de a organiza alegeri libere, corecte și transparente, în conformitate cu standardele democratice și cu respectarea deplină a legii”, se menționează în comentariul CEC.

Amintim că organul legislativ nerecunoscut de la Tiraspol a publicat pe 15 august textul unei declarații în care cere deschiderea a 41 de secții de vot pentru cetățenii Republicii Moldova din regiunea transnistreană pentru alegerile parlamentare din toamnă. Instituția nerecunoscută a menționat că documentul urmează a fi expediat, între altele, Parlamentului de la Chișinău.

Contactat de NM, Biroul politici de reintegrare a declarat că autoritățile de la Chișinău au primit o astfel de adresare, fiind informată în acest sens Comisia Electorală Centrală. Biroul a subliniat că a transmis autorității electorale că este necesară luarea „măsurilor ce se impun” pentru a fi asigurată desfășurarea procesului electoral în condiții optime, așa încât cetățenii din stânga Nistrului care se vor prezenta la urnele de vot să-și poată exprima opțiunea.

Precizăm că președinta Maia Sandu și alți oficiali de la Chișinău au afirmat în repetate rânduri că este imposibil să fie deschise secții de vot pe malul stâng al Nistrului, deoarece acest teritoriu nu se află sub controlul autorităților constituționale. Totuși, locuitorii din regiunea transnistreană pot vota la secțiile deschise pe malul drept.

Liderul nerecunoscut al regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski, a declarat, într-un interviu pentru presa rusă, în primăvara anului 2025, că ar putea fi deschise secții de votare pentru alegerile pentru Parlamentului Republicii Moldova pe malul stâng al Nistrului, în cazul în care va parveni o astfel de solicitare din partea Chișinăului.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: