Andrei Mardari / NewsMaker

(DOC) Investitorii străini și cei din diaspora vor putea deschide și administra la distanță afaceri în Moldova

Persoanele aflate în străinătate, însă care vor să dezvolte o afacere în Republica Moldova, vor beneficia de oportunități care să înlesnească acest proces. Un proiect de lege în acest sens a fost publicat pentru consultări publice. Ministrul Economiei Dumitru Alaiba consideră că, prin această inițiativă, se vor crea noi oportunități pentru economia țării.

Inițiativa a fost elaborată la inițiativa Ministerului Economiei. Potrivit reprezentanților instituției, eforturile R. Moldova la capitolul digitalizare, în special a serviciilor publice pentru business trebuie să culmineze cu posibilitatea de a dezvolta o afacere în țara noastră fără interacțiune directă cu autoritățile – exclusiv prin mijloace electronice.

„Azi în Moldova este practic imposibil să faci afaceri la distanță. Ștampile, facturi, hârțoage. O să reparăm legile, o să creăm noi oportunități pentru economie. Suntem în urmă față de alte țări, dar vom recupera foarte rapid”, a argumentat Alaiba.

Obiectivele acestui proiect sunt: facilitarea administrării online a unei afaceri, crearea posibilităților pentru diaspora și investitorii străini să deschidă on-line și să administreze la distanță afaceri în Moldova, îmbunătățirea mediului de afaceri, reducerea birocrației, reducerea costurilor pentru antreprenori și pentru stat etc.

Elementele identificate la etapa de față și pentru care se oferă soluții se împart convențional în două blocuri. Primul se va focusa mai mult pe subiecte tehnice, iar cel de-al doilea – munca la distanță și desfășurarea activității economice la distanță.

În blocul preponderent tehnologic, sunt vizate:

  1. Procedura de acordare a IDNP investitorilor străini (element inevitabil pentru înregistrarea și administrarea afacerilor la distanță).
  2. Asigurarea aplicării eKYC și MobiSign pentru diaspora și investitorii străini.
  3. Asigurarea notarizării digitale ca opțiune pentru antreprenori autohtoni, diasporă și investitorii străini.
  4. Instituirea regimului juridic al actului notarial electronic și particularitățile activității notariale electronice, locul actului notarial electronic în actele emise de notar, cerințe pentru actul electronic, modul de întocmire, semnare, înregistrare și arhivare
  5. Asigurarea obligatorie a versiunii Engleze a formularelor și serviciilor publice pentru business (formulare, documente de constituire, acte permisive, interacțiune cu ASP, etc.).

Al doilea bloc de amendamente vizează prioritar relațiile de muncă și protecția angajatului:

  1. Legalizarea muncii la distanță, clarificarea regimurilor salariului, taxelor, inclusiv a TVA, precum și a contribuțiilor sociale (CNAS, CNAM). Modificările propuse concretizează faptul, că străini care se vor încadra în activitatea de muncă în companiile din Moldova, fără a deveni rezidenți fiscali, vor fi scutiți de obligația contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare medicală obligatorie pentru străinii.
  2. Posibilitatea de angajare la distanță în aceste companii a cetățenilor străini, fără permis de ședere în RM, clarificarea aspectelor procedurale de interacțiune între străini și autoritățile competente care eliberează diferite permise pentru străini, în scopul implementării posibilității depunerii actelor în adresa acesteia în formatul electronic semnate prin semnătura electronică emisă în condițiile legii.
  3. Clarificarea regimului securității muncii, a certificatelor medicale și a riscurilor la locul de muncă
  4. Preluarea bunelor practici aplicate pentru Moldova IT visa în toate sectoarele economiei (valabil azi doar pentru rezidenții IT Park)
  5. Aplicarea pentru permisul de muncă la distanță, în prealabil

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Poliția de Frontieră/foto simbol

Poți traversa frontiera R. Moldova cu actele digitale din aplicația EVO? Poliția de Frontieră clarifică

Actele digitale din aplicația guvernamentală EVO nu pot fi utilizate la trecerea frontierei Republicii Moldova. Traversarea este permisă doar cu documentele în original, prezentate polițistului de frontieră. Informația a fost comunicată pe 14 septembrie de reprezentanții Poliției de Frontieră a Republicii Moldova.

Poliţia de Frontieră a declarat că, în prezent, traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova de către persoane și mijloace de transport nu este permisă în baza actelor digitale generate de aplicația guvernamentală EVO.

„Conform legislației în vigoare, documentele electronice nu pot înlocui actele în original necesare pentru trecerea legală a frontierei de stat. Astfel, trecerea frontierei este posibilă doar în baza documentelor de călătorie valabile, prezentate polițistului de frontieră în original”, au comunicat reprezentanții instituției de la frontieră.

***

EVO a fost lansată pe 6 iunie 2024. Aplicația oferă acces la acte digitale și informații despre cetățeni și afaceri, inclusiv posibilitatea de a efectua plăți pentru diverse servicii. Pentru a folosi funcționalitățile EVO, cetățenii au nevoie de semnătură electronică.

La lansare, ministrul de atunci al Digitalizării, Dumitru Alaiba, declara că cetățenii care se vor înregistra în aplicație pot lăsa buletinul, permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare acasă. „Actele de care ai nevoie vor fi în telefonul tău”, preciza Alaiba. Totodată, el menționa că în EVO pot fi găsite toate datele – amenzi, autovehicule, bunuri imobile, traversări de frontieră, statutul de asigurat și medicul de familie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: