WSR Solutions

Mame cu copii cu dizabilități severe, adresare disperată către Ceban: nu concediați asistenții personali și nu le înjumătățiți salariile

Grupul de inițiativă al mamelor din municipiul Chișinău, asistente personale ale propriilor copii cu dizabilități severe, solicită primăriei capitalei să anuleze ordinul pe care l-a emis, prin care urmează a fi concediați mai mulți asistenți personali, iar celor rămași li se va reduce salariul cu 50%. O cerere în acest sens a fost trimisă pe 16 ianuarie primarului capitalei Ion Ceban și fracțiunilor din Consiliul Muncipal Chișinău (CMC).

Noi, un grup de mame din capitală, asistente personale ale copiilor și maturilor cu dizabilități severe, solicităm anularea ordinului ce prevede concedierea mai multor asistenți personali, inclusiv pensionari, și reducerea cu 50% a salariilor celor rămași. Ordinul respectiv încalcă drepturile fundamentale ale persoanelor cu dizabilități, inclusiv accesibilitatea, egalitatea în fața legii și dreptul de a trăi în comunitate. Mai mult ca atât, acest document este încontradicție cu obligațiile asumate de Republica Moldova prin ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități”, se arată în cerere.

Totodată, în document se menționează că decizia Primăriei Chișinău afectează asistenții personali, care au dreptul la un salariu echitabil, și are un impact negativ asupra calității vieții copiilor cu dizabilități.

Astfel, grupul de inițiativă a înaintat edilului și fracțiunilor din CMC următoarele revendicări:

– anularea imediată a deciziei de reducere a salariilor și de concediere a asistenților personali, inclusiv pensionari, care îngrijesc copii cu dizabilități severe;

– să fie inițiat un dialog deschis și transparent cu reprezentanții Grupului de inițiativă al mamelor dinmunicipiul Chișinău, asistente personale ale copiilor și maturilor cu dizabilități severe, pentru identificarea unor soluții echitabile, care să asigure bunăstarea copiilor noștri și a comunității în ansamblu. 

Precizăm că ordinul privind concedierea unor asistenți personali și reducerea lefurilor celor rămași a fost semnat pe 3 ianuarie de Direcția generală asistență medicală și socială din cadrul Primăriei Chișinău. Reprezentanții muncipalității au acuzat Guvernul că este responsabil pentru această situație, făcând trimitere la faptul că după intrarea în vigoare a reformei de asistență socială „Restart” asistenții personali din țară vor fi achitați din bugetul statului și Fondul de susținere al populației, în timp ce cei din municipiul Chișinău și Găgăuzia – din bugetele locale. Aceștia au declarat că, odată cu demararea reformei, Guvernul nu a alocat resurse suplimentare la bugetul local, astfel municipalitatea nu are resurse pentru finanțarea serviciului.

Explicația Guvernului

Între timp, în cadrul ediției din 15 ianuarie a emisiunii „La 360 de grade”, de la Radio Moldova, Ministrul Muncii și Protecției Sociale Alexei Buzu a comentat situația din jurul asistenților personali din muncipiul Chișinău și motivele invocate de administrația locală.

Buzu a explicat că după începerea reformei „Restart” a fost lichidat Fondul de susținere a populației, din care erau achitate salariile asistenților personali, pentru că veniturile acestuia erau generate, preponderent, de suma acumulată din taxa aeroportuară, iar încasările erau imprevizibile. Ulterior, potrivit ministrului, Guvernul a decis să achite din bugetul de stat lefurile asistenților personali din țară cu excepția celor din muncipiului Chișinău și Găgăuzia. Alexei Buzu a declarat că o astfel de hotărâre a fost luată pentru că numărul asistenților personali din municipiul Chișinău și Găgăuzia nu este atât de mare încât să fie o povară pentru bugetele lor.

În context, Alexei Buzu a recomandat Primăriei Chișinău să găsească mijloace financiare pentru salariile asistenților personali din teritoriul pe care-l administrează. Ministru Muncii a precizat că suma necesară nu este una mare, deoarece, din cei 2 200 de asistenți personali din municipiu, doar circa 400 erau achitați din Fondul de susținere a populației.

Din datele pe care le deținem din cei 2200 de asistenți personali din municipiul Chișinău, 380-390 erau remunerați din acel Fond de susținere a populației. O bună parte din asistenți, oricum erau remunerați din veniturile proprii ale municipalității. Respectiv, nu credem că este o problemă atât de mare ca municipiul Chișinău să identifice bani pentru a remunera 380-390 de oameni. Mai ales că au avut la dispoziție 6 luni să identifice aceste resurse. Există soluții în cadrul bugetului municipal pentru a identifica aceste fonduri. Legislația spune clar că orice autoritate trebuie să prioritizeze remunerarea muncii. Cred că colegii din Consiliul municipal Chișinău și Primărie vor identifica aceste resurse”, a declarat el.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Prima cale ferată de tip european și noi șosele. Cum se schimbă sistemul de transport al Moldovei

De mai mulți ani, în Moldova, cu sprijinul UE, se modernizează infrastructura de transport. Drumurile rămân unul dintre factorii-cheie în dezvoltarea economiei și mobilității populației. Un pas important pe această cale este includerea țării în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). NM explică modul în care se transformă sistemul de transport al țării și cum aceasta se conectează tot mai puternic la Europa.

Consolidarea sistemului de transport este una dintre prioritățile sprijinului oferit de UE Moldovei. Fondurile în acest scop vor fi alocate inclusiv dintr-un pachet de 1,9 miliarde de euro, Planul de Creștere, destinat impulsionării economiei și facilitării integrării în UE.

Însă multe proiecte în acest domeniu au început încă din 2022 datorită inițiativei EPIC (Eastern Partnership Investment in Connectivity — Investiții în conectivitatea Parteneriatului Estic). EPIC investește în dezvoltarea infrastructurii rutiere dintre țările Parteneriatului Estic, precum și între acestea și UE. Moldova a devenit aproape imediat unul dintre principalii beneficiari ai proiectului în regiune.

Partenerii inițiativei EPIC și investitorii proiectelor sunt Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială.

„Modernizarea infrastructurii de transport este esențială pentru dezvoltarea Republicii Moldova, iar Uniunea Europeană rămâne un partener de încredere în acest proces. Drumurile și căile ferate nu sunt doar proiecte de construcție, ci investiții strategice în mobilitate, comerț și dezvoltare economică, pentru construirea unei economii mai puternice și a unei vieți mai bune pentru oameni. Integrarea Moldovei în Rețeaua Transeuropeană de Transport aduce mai multe oportunități pentru cetățeni și mediul de afaceri și consolidează, totodată, legătura țării cu Uniunea Europeană”, a menționat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.  

Ce se construiește deja?

UE a investit deja milioane în infrastructura Moldovei. Astfel, 38 milioane de euro au fost alocate pentru șoseaua M3 Cimișlia, iar 120 milioane de euro — pentru traseul M5 Criva-Bălți. Recent a fost semnat un contract pentru reparația a 42 km de drum Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești. Costul lucrărilor este de 57 milioane de euro, iar finalizarea lor este planificată pentru anul 2027.

„Prin inițiative precum EPIC și Planul de Creștere, Uniunea Europeană și BEI susțin transformarea sistemului de transport al Republicii Moldova într-o infrastructură modernă, sustenabilă și compatibilă cu standardele europene. Conectivitatea este o condiție esențială pentru o economie competitivă și pentru integrarea deplină în piața europeană. Modernizarea drumurilor și a căilor ferate aduce beneficii directe oamenilor și mediului de afaceri și apropie Moldova, pas cu pas, de Uniunea Europeană”, susține Alberto Carlei, șeful Reprezentanței Băncii Europene de Investiții (BEI) în Republica Moldova.

Planurile pe care le pregătește Moldova

Datorită sprijinului EPIC, Moldova are deja planuri clare pentru modernizarea infrastructurii. Prioritățile sunt prevăzute în strategia de dezvoltare a transportului, aprobată în 2024. Continuă și elaborarea normelor pentru digitalizarea întregului sistem de transport.

Mai multe proiecte individuale vor schimba rapid viața unor regiuni întregi ale Moldovei și chiar ale țărilor vecine.

  • Prima cale ferată electrificată din Moldova: Ungheni-Chișinău
    Se elaborează deja proiectul unei linii feroviare electrificate între Ungheni și Chișinău. Aceasta va fi compatibilă cu ecartamentul european și va conecta Moldova la rețeaua modernă a României, iar mai departe — la alte țări ale UE. Linia va putea fi utilizată atât de afaceri, cât și de pasageri;
  • Șoseaua de centură a Chișinăului
    Necesitatea de a decongestiona capitala de traficul rutier este discutată de mult timp. În prezent, multe drumuri din Chișinău trec inevitabil prin centrul orașului, iar străzile sunt sufocate de ambuteiaje.
    Șoseaua de centură planificată în jurul Chișinăului va face parte din rețeaua europeană TEN-T. Ea va contribui la reducerea traficului în capitală, la scăderea poluării aerului și chiar la redistribuirea fluxurilor de transport prin republică;
  • Coridorul Ungheni-Chișinău-Odesa
    Acest traseu va deveni, de asemenea, o parte importantă a sistemului european de transport. El va lega România, Moldova și Ucraina, fără a crea inconveniente suplimentare pentru locuitorii locali;
  • Drumul spre port și noi legături cu Ucraina
    Proiectele EPIC pregătesc pentru investiții și construcție mai multe trasee cu importanță comercială. Printre acestea se numără șoseaua dintre Chișinău și singurul port al țării, Giurgiulești (M3). Acest drum va facilita comerțul atât cu România, cât și cu Ucraina.
    Un alt drum — R7 — va conecta Ucraina cu România, transformând Moldova într-un hub comercial convenabil.
  • Terminal cargo pentru dezvoltarea comerțului
    O parte a planului de investiții în cadrul TEN-T prevede crearea unui terminal cargo unic în regiune. Acesta va permite Moldovei să dezvolte comerțul regional și să devină o parte importantă a lanțurilor comerciale.

Ce urmează?

EPIC oferă expertiza și asistența necesare pentru a transforma inițiativele de modernizare a transportului în proiecte aliniate standardelor europene. Acest lucru va permite atragerea rapidă de investiții pentru lucrările planificate și va consolida și mai mult legăturile Moldovei cu Europa, asigurând beneficii durabile pe termen lung. 

Mai multe informații despre cum EPIC susține proiectele de infrastructură în Moldova: https://www.eib.org/en/products/advisory-services/epic/index 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: