Taxa pentru drumuri, care este achitată anual de către proprietarii mijloacelor de transport, ar putea fi inclusă în accizele la carburanți. Această inițiativă îi aparține președintelui Republicii Moldova Igor Dodon, care este convins că în așa caz, taxa pentru folosirea drumurilor va fi mult mai echitabilă. Transportatorii susțin ideea, deși recunosc că o nouă scumpire a carburanților nu va fi pe placul nimănui. Experții au spus că mecanismul actual de achitare a taxei pentru drumuri nu este ideal, dar mai puțin echitabil în condițiile unei țări agrare precum este Moldova.
Ce a propus Dodon?
Mecanismul actual de achitare a taxei pentru drumuri – impozitul anual pentru folosirea drumurilor naționale, regionale și locale, ar putea fi modificat. Președintele Republicii Moldova Igor Dodon a venit cu inițiativa de a include taxa pentru drumuri în accizele la carburanți. El a propus această modificare pe platforma „Președintele răspunde”. Președintele a menționat că în curând, va prezenta un proiect de lege în acest sens.
„Un bătrânel, de exemplu, are un „Jiguli” vechi, cu care se deplasează doar la Paști, când pleacă la cimitir, dar este nevoit să plătească același impozit ca și persoana care folosește automobilul în fiecare zi. Iată de ce consider că taxele rutiere trebuie excluse și incluse în accizele la carburanți, pentru ca cel care merge mai mult, să plătească mai mult”, a precizat Dodon.
În prezent, mărimea taxei rutiere depinde de caracteristicile tehnice ale autovehiculului, indicate în adeverința de înregistrare a acestuia (tipul și greutatea autovehiculului, puterea motorului, numărul de locuri). De exemplu, pentru un autmobil cu volumul motorului de până la 1400 de centimetri cubi și greutatea de până la 2000 kg, taxa pentru drumuri constituie aproximativ 800 de lei anual. Iar pentru un autobuz cu capacitatea de 52 de locuri – 5400 de lei.
Menționăm că în unele state din UE, precum și în SUA, taxa rutieră este inclusă în prețul combustibilului.
Reacția transportatorilor
Eugen Dațco, directorul executiv al Uniunii Transportatorilor, a susținut, în general, ideea de a include taxa pentru drumuri în accizele la combustibil. Potrivit lui, această practică este în multe țări.
„Este actual pentru Moldova, pentru că mulți pensionari care au în proprietate un automobil se deplasează cu acesta doar uneori, vara, la vilă, dar oricum sunt nevoiți să plătească taxa rutieră o dată pe an”, a menționat Dațco.
El a adăugat că dacă va fi aplicat noul mecanism, ar putea să dispară și diferența dintre numărul de automobile înregistrate în Registrul de Stat și numărul celor care susțin testarea tehnică și pătesc taxa pentru drumuri.
„În prezent, în Registrul de Stat sunt incluse 1 milion de mijloace de transport, dar numai 640-650 de mii de autovehicule susțin testarea tehnică”, a menționat directorul executiv.
El a presupus că autoritățile vor calcula mărimea taxei pentru drumuri care a fost achitată anul trecut, o vor împărți la cantitatea de carburanți care s-a vândut și cifra obținută o vor include în accize. Potrivit lui Dațco, unica problemă este scumpirea automată a carburanților, ceea ce, bineînțeles, nu place nimănui, în schimb, proprietarii de autovehicule vor scăpa de necesitatea de a plăti anual taxa pentru drumuri.
Dațco nu a exclus și creșterea prețurilor în general din cauza că în costul mărfurilor va fi inclusă componenta majorată a transportului.
Reacția experților
Ex-ministrul finanțelor Veaceslav Negruța consideră că taxa pentru drumuri, în forma sa actuală, nu este ideală, însă întreținerea drumurilor este partea indispensabilă a bugetelor anuale.
„Includerea taxei pentru drumuri în accizele la carburanți este, probabil, una dintre cele mai simple soluții, dar, se pare, cea mai nedreaptă în raport cu cei care consumă carburanți fără a folosi drumurile: proprietarii de tractoare, combine și altă tehnică agricolă. Sau față de cei care folosesc combustibilul pentru generatoare, echipamentele care funcționează cu benzină sau motorină”, a menționat Negruța.
În opinia sa, situația ar putea fi soluționată prin compensarea cheltuielilor pentru combustibil suportate de producătorii agricoli, din contul accizelor colectate. „Însă aceasta este o altă istorie”, a subliniat Negruța. El consideră că la prima etapă, dacă taxa pentru drumuri va fi inclusă în accize, volumul nominal al încasărilor la buget ar putea crește, în funcție de cote, însă „următoarele compensații ar putea să joace festa autorilor acestei idei și, în final, bugetului”.
Negruța a adăugat că atunci când autoritățile vor prezenta un proiect de lege concret, se va putea vorbi despre o influență concretă asupra prețului la combustibil și a bugetului.