Андрей Мардарь / NewsMaker

Franța a adoptat legea care crește vârsta de pensionare. Când ies la pensie oamenii în alte țări 

Premierul francez Elisabeth Borne a anunțat despre adoptarea unei legi de rezonanță care majorează vârsta de pensionare a țării – de la 62 de ani la 64 de ani. 

Deputații țării au reacționat la adoptarea legii cu strigăte de protest. De menționat că din cauza creșterii vârstei de pensionare în Franța, timp de câteva luni au loc mitinguri și greve în țară.

Acum vârsta de pensionare în Franța este una dintre cele mai mici din Uniunea Europeană (62 de ani), relatează news.zerkalo.io cu referire la Reuters.

La ce vârstă se pensionează oamenii din țările UE și Belarus:

Austria: vârsta de pensionare este stabilită în prezent la 60 de ani pentru femei și 65 de ani pentru bărbați. Cu toate acestea, țara trece în prezent printr-o reformă care va ridica treptat, în perioada 2024 – 2033, vârsta de pensionare pentru femei la 65 de ani.

Germania: vârsta de pensionare în prezent este de 67 de ani, dar sistemul evoluează. Vârsta creștere treptat, din 2012 până în 2031, începând cu cei născuți în 1947. Prima creștere este de o lună pe an (de la 65 la 66), iar următoarea creștere este de două luni pe an (de la 66 la 67).

Belgia: pensionarea este în prezent la 65 de ani, dar va fi ridicată treptat la 67 de ani pentru cei care se vor pensiona după 1 februarie 2030.

Bulgaria: vârsta de pensionare este de 64 de ani și 5 luni cu o perioadă de asigurare de 39 de ani și 2 luni pentru bărbați. Pentru femei, această cifră este de 61 de ani și 10 luni cu o perioadă de asigurare de 36 de ani și 2 luni.

Croația: bărbații pot solicita o pensie la 65 de ani, iar femeile – la 63 de ani. Această vârstă crește treptat cu trei luni pe an și până în 2030 va ajunge la 65 de ani, la fel ca la bărbați.

Cipru: bărbații și femeile se pensionează la 65 de ani, dar vârsta de pensionare va fi revizuită la fiecare 5 ani începând cu 2024, în conformitate cu dinamica speranței de viață în perioada 2018-2023.

Danemarca: în 2022, vârsta legală pentru întreaga populație este de 67 de ani. Reforma din prezent va ridica cifra la 69 de ani până în 2035.

Spania: se pensionează începând cu 65 de ani până la 66, în funcție de vechimea în muncă.

Estonia: în prezent 64 de ani, cu o creștere treaptă la 65 până în 2026.

Finlanda: se pot pensiona de la 63 la 65 de ani. Schimbarea sistemului de calcul va duce la faptul că până în 2027 această cifră va crește la 65 de ani.

Grecia: de la 62 – la 67 de ani, în funcție de vechimea în muncă.

Ungaria: ungurii se pot pensiona la vârstă de 62 de ani (născuți înainte de 1952), până la 65 de ani (născuți în 1957 și mai târziu). Pentru generațiile născute din 1952 până în 1957 se realizează o creștere a vârstei de pensionare până la 65 de ani.

Irlanda: 66 de ani pentru bărbați și femei.

Italia: vârsta de pensionare este de 67 de ani, pe lângă numeroasele excepții pentru funcționarii publici și lucrătorii din sectorul privat care se pot pensiona mai devreme.

Letonia: 64 de ani și 3 luni, dar cu o creștere la 65 de ani până în 2025.

Lituania: 64 de ani și 4 luni pentru bărbați, 63 de ani și 8 luni pentru femei. Până în 2026 este planificată o creștere treptată până la 65 de ani.

Luxemburg: vârsta de pensionare este de 65 de ani pentru toți.

Malta: persoanele născute înainte de 1952 primesc o pensie la 61 de ani (bărbații) sau 60 de ani (femeile). Generațiile ulterioare e pensionează mai târziu, până la vârsta de 65 de ani (pentru cei născuți după 1962).

Olanda: vârsta de pensionare este de 66 de ani și 7 luni.

Polonia: 60 de ani pentru femei și 65 de ani pentru bărbați.

Portugalia: 66 de ani și 7 luni cu ajustări pentru anumite profesii (piloți, șoferi de camion, etc.).

Republica Cehă: bărbații pot ieși la pensie la 63 de ani și 10 luni, femeile – între 60 și 63 de ani, în funcție de numărul de copii.

România: bărbații se pensionează la 65 de ani, femeile – la 61 de ani. Dar acest prag va fi treptat crescut la 63 de ani până în 2030.

Slovacia: 64 de ani pentru toată lumea. Totodată mai mulți factori pot reduce vârstă (anul nașterii, sexul, numărul de copii, speranța de viață).

Slovenia: 65 de ani pentru toată lumea.

Suedia: de la 62 la 65 de ani.

În Belarus, femeile se pensionează la 58 de ani, bărbați – la 63 de ani.

De menționat că în Republica Moldova, vârsta standard de pensionare pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă pentru femei este de 60 de ani, iar stagiul complet de cotizare – 33 de ani. Pentru bărbați vârsta de pensionare constituie 63 de ani, iar stagiul de cotizare – 34 de ani.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stație de epurare de 13 mln lei, folosită doar câteva luni în opt ani. Cum au fost irosiți banii europeni la Drochia

Stația de epurare a apelor uzate menajere din orașul Drochia, construcția căreia a costat peste 13 milioane de lei, a funcționat doar câteva luni în cei opt ani de când a fost dată în exploatare, arată o anchetă Cu Sens. Aceasta a fost construită din bani oferiți de Uniunea Europeană sub formă de grant, dar și din surse publice alocate din Fondul Ecologic Național și bugetul local.

Potrivit sursei citate, în august 2025, patru experți din România, au venit la invitația întreprinderii municipale Apă-Canal din Drochia pentru a face o expertiză tehnică a stației de epurare a apelor uzate. Aceasta a fost construită acum opt ani de Consiliul raional Drochia, în mare parte, din bani de la Uniunea Europeană și Fondul Ecologic Național, iar în mai 2018 a fost dată în gestiunea întreprinderii municipale. Problemele nu-s de azi sau de ieri. Din decembrie 2016, când au fost finalizate lucrările de construcție, iar stația a fost pornită pentru testare, pe parcursul a circa un an, aceasta s-a defectat de mai multe ori. Chiar dacă a fost dată în exploatare în septembrie 2017, în cele din urmă, a fost oprită și nu a mai funcționat, de atunci, nicio zi.

Mai bine de o oră, experții au încercat să-și dea seama cu ce au de-a face. Doar că stația nu a fost pornită din timp din cauza unei pene de curent care a afectat întreg orașul, ceea ce făcea imposibilă continuarea expertizei. Auditul tehnic a fost propus de Vladislav Russu care, din decembrie 2023, a preluat conducerea Apă-Canal Drochia și a vrut să înțeleagă care sunt problemele de la noua stație, mai ales că cea veche, construită încă pe timpul Uniunii Sovietice, necesită, la fel, investiții.

După toate măsurătorile care au fost, când au fost date în exploatare, ea consuma foarte multă energie electrică, dar ieșirea apelor era foarte puțină. Ea este pentru 400 de cuburi în 24 de ore, să spunem așa, dar undeva ieșirea era la 60-80 de cuburi în 24 de ore. Deci, am revenit la doamna primar ca să facem un proiect, poate o stație nouă de epurare, și mi s-a spus că noi avem stație nouă de epurare. Nu putem câștiga alt proiect pentru că nu înțelegem ce-i cu stația asta. Și am hotărât să facem o expertiză tehnică”, a declarat Vladislav Russu.

Construcția stației de epurare a costat peste 13 milioane de lei, dintre care: circa 7 milioane de lei – grant oferit de Uniunea Europeană, 5,2 milioane de lei – din Fondul Ecologic Național și puțin peste 1 milion de lei a fost contribuția Consiliul raional Drochia. Proiectul a fost implementat de Consiliul raional Drochia care l-a angajat ca manager de proiect pe Ruslan Babin, specialist principal în cadrul Direcției economie, reforme și atragerea investițiilor a instituției. Între timp, acesta a fost avansat în funcția de șef al Serviciului politici investiționale, din cadrul aceluiași Consiliu.

Proiectul a fost un imbold pentru a atrage alte investiții sau pentru a renova ceea ce este existent. Un fel de experiență, mai mult experiență de implementare, experiență de atragere de granturi, finanțare și așa mai departe. Într-adevăr, proiectul acela, nu știu, mai multe circumstanțe au dus ca să nu fie de succes. Întâi a înghețat, pe urmă indiferență, pe urmă nu se știa cui de transmis, pe urmă nu știa cine să achite curentul electric pentru exploatare. Noi trebuia să transmitem, alții nu voiau să o primească, pentru că asta e problema principală, pentru că noi, așa și s-a primit, noi într-un fel cu forța am implementat un proiect pe care primăria nu-l dorea”, a spus Babin.

În 2015, Consiliul Raional Drochia organizează o licitație publică și selectează compania Laiola SRL, cu sediul în Chișinău, să execute lucrările de construcție a stației. Asta, chiar dacă doi din cei nouă membri ai grupului de lucru cu privire la adjudecarea lucrărilor de construcție a stației au fost împotrivă, deoarece firma „a propus o ofertă cu mult mai mare” față de alte două companii care au participat la licitație, însă au fost descalificate. Un alt motiv – „Laiola s-a aflat în litigiu de judecată cu Consiliul raional Drochia în urma efectuării lucrărilor de reparație a Școlii Sportive”. Printre cei care au fost împotrivă – Vitalie Postovan, jurist la acea vreme, în cadrul Aparatului Președintelui raionului. În prezent – viceprimar al orașului Drochia.

Am fost împotrivă, deoarece Laiola SRL, anterior, a efectuat niște lucrări de construcție, de renovare a Școlii sportive din orașul Drochia și noi am avut litigiu de judecată cu dumnealor. N-au executat lucrurile conform proiectului și ceea ce au executat nu corespundea cerințelor noastre. Și nu am mai vrut să avem de a face cu astfel de agenți economici, de aceea și am votat contra”, a menționat Postovan.

Contractul de executare a lucrărilor a fost semnat pe 18 iunie 2015, iar firma s-a angajat să construiască stația în patru luni și jumătate. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece abia peste un an au primit autorizație de construcție de la autoritățile locale. Astfel, în decembrie 2016, adică peste un an și șase luni, firma a finalizat instalarea stației, care a fost pornită pentru testare. Doar că peste o lună, au apărut, deja, primele defecțiuni din cauza înghețurilor, iar firma și-a asumat lucrările de reparație. Respectiv, abia în septembrie 2017 a fost semnat procesul-verbal de recepție finală. Cu toate acestea, nu a mai fost folosită niciodată. Laiola SRL este deținută, în cote-părți egale, de Ghenadie Vizitiu, om de afaceri originar din Drochia și Ion Comanac, consul onorific al Republicii Columbia în Republica Moldova, al cărui birou se află în aceeași clădire unde își are adresa juridică compania Laiola SRL. Am mers la sediul firmei pentru a discuta cu unul dintre proprietarii afacerii. Ne-a răspuns la telefon Ghenadie Vizitiu, unul dintre fondatorii companiei.

Noi am făcut toată lucrarea, a fost dată în exploatare, a fost comisia și din partea finanțatorilor europeni, a fost și din partea inspecției în construcție, a primăriei și tot. Totul a fost dat în exploatare, a fost testat și a lucrat un pic. După asta am conservat-o, fiindcă ei nu au vrut să o exploateze. Și am plecat de acolo. După asta s-a terminat totul”, a spus Ghenadie Vizitiu.

În mai 2018, Consiliul raional transmite stația Consiliului orășenesc Drochia care, ulterior, o dă în gestiunea întreprinderii municipale Apă-Canal Drochia. În perioada cât a fost construită, la conducerea primăriei era Nina Cereteu, funcție pe care o deține până în prezent, fiind la al treilea mandat de primăriță. La alegerile parlamentare din 2025, a candidat cu numărul trei în lista partidului condus de Renato Usatîi – „Partidul Nostru”, care a obținut șase fotolii de deputat. Cereteu, însă, a ales să rămână la șefia primăriei Drochia.

Eu, cel puțin, o consider ca este o investiție irelevantă pentru oraș. Ideea a fost de a avea o stație de epurare modernă, model, în țară. Atunci trebuia reparată și dotată cea veche, existentă, care avea o capacitate și cu potențial de a extinde capacitatea mare, pentru a asigura nu doar orașul, dar și cu probabilitatea de a mai conecta și satele vecine”, a declarat Cereteu.

Întrebată de ce stația a fost lăsată de izbeliște, primărița a spus: „Ne-am orientat ca să asigurăm cetățenii cu acces la canalizare, adică cu acces la servicii, să extindem rețelele. Pentru că, pentru moment, am considerat că această stație, un pic poate să mai aștepte, să nu căutăm acuma investiții în timp ce oamenii nu au acces la aceste servicii”.

Apele uzate ale orașului Drochia sunt epurate la stația veche care se află nu departe de cea nouă, iar după curățare sunt vărsate în pârâul Graid.

Sunt conștientă de faptul că această investiție, acest proiect, este ca o pată neagră pe imaginea orașului. Deși nu noi am fost cei care am aplicat, dar suntem cei care o gestionam în continuare”, a declarat Nina Cereteu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: