Facebook/Iv Ceban

În Chișinău, doza booster anti-Covid ar putea fi disponibilă pentru toți, nu doar pentru anumite categorii

În municipiul Chișinău ar putea fi permisă imunizarea contra COVID-19 cu doza III, booster, pentru toți doritorii și nu doar pentru anumite categorii vulnerabile, așa cum a decis Ministerul Sănătății. O inițiativă în acest sens a fost propusă de către primarul capitalei Ion Ceban, în cadrul ședinței Primăriei din 29 noiembrie.

Ion Ceban s-a referit la noua tulpină de COVID-19, care provoacă îngrijorarea Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

„Am citit despre decizia CNESP în legătură cu noua tulpină de coronavirus. Am avut dreptate când am insistat pe păstrarea spațiilor de la Moldexpo. Rog toată lumea să gândim strategic, să avem scenarii pe termen lung, să nu ne conducem de ambiții sau că cineva ne place sau nu. Vom urmări cu atenție comportamentul tulpinei sud-africane, care se pare că ne va face în curând noi provocări. Nu facem prognoze, vom urma recomandările autorităților competente la nivel de comunitate europeană, la nivel global, inclusiv OMS”, a menționat Ceban.

Edilul a propus ca, în mun. Chișinău, să fie permisă vaccinarea cu doza booster pentru toți doritorii, nu doar pentru anumite categorii.

„În municipiu vom merge pe următoarele acțiuni: măsuri de prevenție prin fortificarea vaccinării cu doza I și doza II. Vom analiza posibilitatea de vaccinare cu doza III pentru toți, nu pentru grupuri limitate, așa cum a propus Ministerul Sănătății și aici atenționez o dată în plus Ministerul Sănătății: atâta timp cât există vaccin disponibil, cât există doritori pentru a se vaccina cu doza III, trebuie să facem acest lucru disponibil pentru toți”, a spus Ceban.

De asemenea, edilul a menționat că vor fi pregătite spațiile spitalicești, în cazul apariției unui nou val pandemic cu tulpina sud-africană.

„Rog Direcția sănătății să actualizeze planurile de intervenție la nivel de municipalitate, să le transmită Ministerului Sănătății, la fel cu poziția oficială, în scris, la Guvern”, a spus Ceban și a cerut să fie făcut demersul pentru procurarea de urgență a echipamentelor medicale și a medicamentelor.

În același timp, edilul a menționat că, pentru verificarea componentelor inginerești, ar putea fi atrași studenții de la Universitatea Tehnică.

„Pregătirea spațiilor medicale la Centrul Covid de la Moldexpo. Acum este timpul să se verifice toate componentele pe parte de inginerie. Repet: nu lansăm racheta cu moldoveni în cosmos, este nevoie să conectăm echipamente la care avem experiență de a fi conectate. Dacă nu, pot fi cooptați studenții de la Universitatea Tehnică, dacă nu se descurcă Ministerul Sănătății, vorbesc sincer”, a conchis Ceban.

***

Din 29 noiembrie, în Moldova s-a dat start vaccinării cu doza suplimentară și doza booster împotriva COVID-19. Persoanele eligibile pentru administrarea dozei booster sunt:

  • angajații din instituțiile medico-sanitare;
  • personalul și beneficiarii din cadrul azilurilor și centrelor de plasament temporar sau de lungă durată;
  • adulții cu vârsta mai mare de 60 de ani;
  • persoanele cu vârsta 18-60 de ani, care prezintă comorbidități și un risc sporit de a dezvolta forme grave și de deces;
  • angajații structurilor de menținere și asigurare a ordinii publice;
  • lucrătorii din domeniul de educație, personalul din cadrul serviciilor sociale.

De menționat că doza booster se administrează la un interval de cel puțin 6 luni pentru vaccinurile care schema primară este cu două doze și doar în cazul vaccinului Janssen doza se administrează la interval de două luni, după prima administrare.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Sute de mii de euro cheltuiți de partide pentru publicitate electorală. Cine sunt liderii?

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 a fost marcată de o cheltuială masivă pe publicitatea digitală, dominată de rețelele META și, într-o măsură mai redusă, de Google. În doar o lună, concurenții electorali au sponsorizat aproape 3.000 de reclame pe META, pentru care au plătit 237.167 de euro. Pe platformele Google, concurenții electorali au sponsorizat 2046 de reclame, însă lipsesc cu totul datele despre bugete, durata difuzării și audiențe, ceea ce face dificilă estimarea impactului real, se arată într-o analiză a comunității WatchDog.

Liderii cheltuielilor pe META în perioada analizată ( 31 august – 29 septembrie) au fost:

  • Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) – 93.386 de euro pentru 826 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 33.346 de euro pentru 639 de reclame;
  • Andrei Năstase – 28.394 de euro pentru 230 de reclame;
  • Gabriel Călin – 20.693 de euro pentru 40 de reclame;
  • Partidul Nostru – 15.265 de euro pentru 118 reclame;
  • Partidul Național Moldovenesc – 10.726 de euro pentru 288 de reclame.

Media pe reclamă arată diferențe semnificative: Gabriel Călin a cheltuit aproximativ 517 euro per reclamă, PAS 113 euro, Blocul Alternativa 52,18 euro, iar Partidul Nostru 129,28 euro. În același timp, cheltuielile PAS reprezintă circa 40% din totalul sumelor declarate.

Pe platformele Google, lideri ai numărului de reclame au fost:

  • PAS – 651 de reclame;
  • Partidul Nostru – 500 de reclame;
  • Olesea Stamate – 300 de reclame;
  • Blocul Electoral Patriotic – 200 de reclame;
  • Blocul Alternativa – 200 de reclame.

Alte formațiuni, precum „Democrația Acasă”, „AUR”, „Moldova Mare”, Partidul Liberal sau Tatiana Crețu, nu figurează în Meta Ad Library și Google Ads Transparency, neavând reclame sponsorizate.

Analiza cheltuielilor și recomandări pentru viitor


Tendințele generale arată o polarizare între partidele pro-europene și cele pro-ruse, vizibilă nu doar în mesaje, ci și în alocarea resurselor financiare. PAS a condus o campanie transparentă, conform normelor CEC, în timp ce alți actori, precum Gabriel Călin sau formațiuni ca „Moldova Mare”, ridică suspiciuni privind proveniența fondurilor și rețelele de promovare ascunse, subliniază autorii studiului de la WatchDog.

Organizația subliniază că pentru a asigura o transparență reală a cheltuielilor electorale în mediul digital, este necesară introducerea unui mecanism automatizat de raportare și verificare a publicității online, implementat de Comisia Electorală Centrală în parteneriat cu platformele META și Google.
În același timp, organizațiile societății civile și mass-media independentă pot contribui la verificarea publică a reclamelor digitale și la educarea alegătorilor în identificarea conținutului sponsorizat, prin crearea unui consorțiu informal cu acces la datele META și Google, asigurând astfel audit extern și campanii de alfabetizare digitală.

Totodată, este nevoie de consolidarea cadrului legal pentru finanțarea digitală a campaniilor electorale. Parlamentul și CEC ar trebui să modifice legislația electorală pentru a obliga raportarea detaliată a cheltuielilor online, indiferent de platformă, și pentru a stabili sancțiuni clare împotriva finanțării anonime a reclamelor digitale.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: