Instruire și angajare într-o companie IT globală. Aplică la programul „Epam Upskill” și lansează – te în carieră

Oportunitate inedită pentru începătorii din domeniul IT! Proiectul Tekwill, în parteneriat cu StrategEast lansează inițiativa „Epam UpSkill” – un program de instruire și/sau recalificare pentru cei care au început a „cocheta” cu tehnologiile informaționale sau sunt la început de cale în domeniul IT, care va finaliza cu un contract de angajare în compania IT globală – Epam Systems. Inițiativa face parte din programul „Oportunități mai bune de angajare” și este realizată în cadrul proiectului Tekwill, cu susținerea partenerilor externi de dezvoltare USAID și Suedia.

Până în data de 15 iulie 2021, toți cei interesați de domeniul IT și care au cunoștințe de bază despre programare și testare web sunt invitați să se înscrie la program. Scopul inițiativei este ca, prin intermediul cursului, să ofere inclusiv experiențe și bune practici între specialiști internaționali și dezvoltatori locali, transfer de cunoștințe dar și să îmbunătățească oferta de muncă locală. Totodată, programul își propune să contribuie la dezvoltarea unor noi competențe, să extindă cunoștințele tech și să asigure transferul culturii de afaceri la nivel internațional.

Corina Damaschin, manager de proiect: „Ne propunem ca, prin astfel de inițiative, să dezvoltăm competențele tinerilor specaliști și a celor care abia se inițiază în IT și să le oferim posibilitatea de a-și pune în practică potențialul direct în cadrul companiilor de profil. Programul de studiere se va desfășura în patru etape. Pentru început, toți participanții vor urma un curs online introductiv în domeniul IT. Ulterior, candidații vor studia elementele de bază ale programării, bazele de date, dezvoltarea web și instruire în limba engleză. După cursul de bază, mentorii îi vor ajuta pe participanți să aleagă o direcție în care vor continua programul de studiere.”

De ce trebuie să participi la programul „Epam UpSkill”

Programul de mentorat se va desfășura timp de 4 – 8 luni, perioadă în care fiecare participant va beneficia de instruire individuală din partea unor mentori calificați, cu experiență vastă în domeniu și care activează în cadrul EPAM Systems – lider mondial în dezvoltarea produselor IT, cu o echipă de 30 de mii de specialișiti din 25 de țări ale lumii. Mentoratul se va desfășura online, iar participanții vor avea parte de un schimb de experiență și know-how cu specialiști IT, își vor dezvolta competențele de limbă engleză, își vor extinde rețeaua de comunicare, iar la final vor obține un certificat de confirmare a cunoștințelor obținute și o ofertă de angajare.

EPAM System este o companie IT globală care consultă, proiectează și construiește soluții tehnologice ce optimizează și ajută business-urile din orice colț al lumii să se dezvolte. Potrivit trei mii de recenzii de platforma Glassdoor, compania este recunoscută pentru echilibru dintre muncă și viața personală, condiții de muncă și salarii competitive.

În total, inițiativa își propune să instruiască și, ulterior, să angajeze 20 de dezvoltatori din domeniul tehnologiilor informaționale.

Ești gata pentru o creștere în carieră? Până în data de 15 iulie, înregistrează-te la program AICI.

Programul „Oportunități mai bune de angajare” este realizat în cadrul proiectului TEKWILL în parteneriat cu StrategEast, implementat de către Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC, cu sprijinul partenerilor de dezvoltare USAID și Suedia.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

FOTO Permise de conducere noi în Moldova: când vor fi emise și ce trebuie să știe șoferii

Noul model de permis de conducere va fi pus în circulație anul viitor, nu mai târziu de 31 mai 2026. Informația a fost comunicată de Agenția Servicii Publice (ASP). Potrivit instituției, noul permis are un design actualizat și un nivel sporit de protecție împotriva falsificării.

Conform ASP, noul model este elaborat și aprobat în cadrul Programului de armonizare a legislației naționale la legislația Uniunii Europene. „Acesta va fi pus în circulație după îndeplinirea tuturor condițiilor tehnice necesare, dar nu mai târziu de 31 mai 2026. Data exactă de la care cetățenii vor putea solicita noul permis va fi anunțată suplimentar de către Agenția Servicii Publice”, a comunicat instituția.

Agenția a precizat că noul permis are un design actualizat și un nivel sporit de protecție împotriva falsificării. Printre principalele noutăți se numără:

  • introducerea unui cod QR, care permite verificarea rapidă și sigură a autenticității documentului și a datelor înscrise pe acesta, prin intermediul Portalului guvernamental de verificare a datelor (verifica.gov.md); 
  • extinderea informațiilor privind eventualele restricții medicale ale conducătorilor auto.

Ce se întâmplă cu permisele de conducere deja eliberate

Conform ASP, cetățenii nu trebuie să-și schimbe permisele de conducere actuale. Toate permisele aflate în circulație rămân valabile până la expirarea termenului înscris pe ele, după cum urmează:

  • permisele de model 1995 – rămân valabile;
  • permisele de model 2015 și 2019 – rămân valabile până la data expirării;
  • permisele de model 2008 nu mai sunt valabile, deoarece termenul lor de valabilitate a expirat.

Noul permis de conducere va fi eliberat treptat, în paralel cu utilizarea permiselor deja existente, fără a fi necesară o preschimbare în masă, a adăugat Agenția.

Teegram/Igor Dodon

Dodon și Ceban bat palma? Acordul de cooperare propus de socialiști și reacția MAN

După ce s-a distanțat de primarul general Ion Ceban, care a părăsit PSRM și și-a lansat ulterior propriul partid, declarat pro-UE, liderul socialiștilor Igor Dodon a propus edilului capitalei semnarea unui acord politic pentru a debloca activitatea Consiliului Municipal și a vota bugetul pentru 2026. În replică, fracțiunea condusă de Ceban, Mișcarea Alternativă Națională, a anunțat că va analiza propunerea.

Socialiștii întotdeauna au pledat consecvent pentru dialog în Chișinău. Am propus în repetate rânduri actualului primar, care provine din Partidul Socialiștilor din Republica Moldova și care a obținut primul său mandat în calitate de candidat al Partidului Socialiștilor, o colaborare constructivă, pentru a preveni blocarea inițiativelor sociale și economice importante în capitală”, a scris pe pagina sa de Telegram, fostul președinte al țării Igor Dodon.

Potrivit declarației, PSRM înaintează două propuneri concrete. Prima se referă la cooperarea politică, prin care socialiștii își oferă sprijinul pentru stabilitatea orașului până la alegerile locale din 2027.

„Suntem pregătiți să ne asumăm o parte din responsabilitatea pentru administrarea orașului și să semnăm un acord politic corespunzător”, a mai spus Dodon.

A doua propunere vizează bugetul municipal. PSRM a colectat propuneri ale cetățenilor, preponderent legate de probleme sociale, și se declară pregătit să susțină proiectul de buget dacă acestea sunt incluse. Poziția partidului rămâne neschimbată: socialiștii pledând pentru stabilitate, dezvoltare și bunăstarea Chișinăului.

MAN: Analizăm propunerile și cerem încetarea boicotului în CMC

Mișcarea Alternativă Națională a transmis că va examina cu atenție toate propunerile parvenite atât din partea consilierilor PSRM, cât și a celor din PAS, referitoare la votarea bugetului municipal. Ulterior fracțiunea va reveni cu o poziție argumentară în cel mai scurt timp.

„În același timp, facem apel către consilierii PAS și PSRM să înceteze boicotul și să participe la ședințele Consiliului Municipal Chișinău. Astăzi se înregistrează deja a 13-a ședință consecutivă la care cele două fracțiuni lipsesc intenționat, blocând activitatea CMC și soluționarea problemelor reale ale municipiului”, se arată în comunicatul formațiunii politice.

Bugetul municipiului Chișinău pentru 2026 a devenit, pentru al treilea an consecutiv, mărul discordiei dintre primarul Ion Ceban și fracțiunea PAS din Consiliul Municipal. Reprezentanții PAS îl acuză pe Ceban că ar fi creat haos la Primărie pentru a ascunde acte de corupție și a distrage atenția publică. Președinta fracțiunii PAS în CMC, Zinaida Popa, subliniază că bugetul capitalei trebuie să fie „despre oameni, nu despre calcule electorale”, avertizând că lipsa unui document adoptat pune în pericol proiecte majore, inclusiv fonduri externe.

PAS propune un buget axat pe cetățeni, cu alocări clare: 80 de milioane de lei pentru compensațiile la încălzire pentru peste 40.000 de familii vulnerabile, 66 de milioane pentru angajarea a o mie de asistenți personali și 60 de milioane pentru reabilitarea școlilor și grădinițelor. Documentul mai prevede 50 de milioane de lei pentru grupele cu program prelungit și 40 de milioane pentru modernizarea transportului public și extinderea rutelor.

În replică, primarul Ion Ceban a lansat un atac dur pe rețelele de socializare, acuzând PAS de „cinci ani de minciuni” și lipsă de corectitudine în comunicarea publică.
***
Amintim că la începutul lunii decembrie, Primăria Chișinău a dat startul consultărilor publice asupra bugetului municipal și taxelor locale pentru anul 2026.

Proiectul bugetului municipiului Chișinău pentru anul 2026 prevede venituri în valoare de 9,6 miliarde de lei, iar cheltuielile sunt estimate la 10,7 miliarde de lei. Cea mai mare parte a fondurilor – 67% – va fi alocată domeniului social.

Reamintim că mai multe tentative de a aproba bugetul municipal din 2025 au eșuat, până acum. În lipsa unui consens între Primărie și CMC, orașul funcționează pe baza unui buget provizoriu adoptat de Ion Ceban. Nu este prima dată când capitala se pomenește într-o astfel de situație. În 2024, bugetul capitalei a fost aprobat pe 30 iulie. 


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

screenshot

Deputat PAS, despre împușcăturile din Inspectoratul de Poliție Centru: „Nu trebuie să se facă circ din fiecare incident”

Radu Marian, deputat al formațiunii de guvernământ PAS, a declarat că poliția ar fi trebuit „să acționeze mai rapid” pe cazul focurilor de armă trase în incinta Inspectoratului de Poliție Centru – incident despre care s-a informat doar după ce a fost dezvăluit de parlamentarul Vasile Costiuc. În același timp, Marian consideră că „nu trebuie de făcut circ” din fiecare incident. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 22 decembrie a emisiunii „Forum” de la Vocea Basarabiei.

Cred că este foarte important ca să nu fie făcut circ din fiecare incident, pentru că se întâmplă. Există organele abilitate, există poliție care trebuie să investigheze. Înțeleg că au fost suspendați sau dați afară câțiva polițiști”, a declarat Radu Marian.

Întrebat de ce poliția a informat despre caz doar după ce acesta a fost dezvăluit de un politician, parlamentarul a spus: „Asta într-adevăr e o întrebare relevantă, validă, valabilă. (…) Da, într-adevăr trebuia poliția să acționeze mai rapid. Și asta este mesajul și solicitarea noastră către instituțiile date. Dar a venit cu aceste clarificări, cu reacție, cu acțiuni. Deja luăm act de ele și o să monitorizăm în continuare”.

Amintim că, pe 22 decembrie, deputatul Partidului „Democrația Acasă”, Vasile Costiuc, a comunicat că în sediul Inspectoratului de Poliție Centru din Chișinău ar fi fost trase aproximativ 30 de focuri de armă, după ce mai mulți angajați ar fi sărbătorit Ziua Poliției. Cazul a avut loc în noaptea de 18 spre 19 decembrie. Parlamentarul l-a acuzat pe șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, că ar încerca să mușamalizeze cazul.

După afirmațiile lui Costiuc, IGP a publicat un comunicat în care a confirmat că a avut loc un astfel de incident. Instituția a infirmat versiunea cu „30 de împușcături”, menționând că ar fi vorba, de fapt, de 3 focuri de armă. Acestea au fost trase de un polițist din arma personală, pe care o deține legal.

La rândul său, Viorel Cernăuțeanu a respins acuzațiile deputatului „Democrația Acasă” privind încercarea de a mușamaliza cazul.

Între timp, Procuratura Generală a deschis un dosar penal, iar polițistul implicat, împreună cu șeful IP Centru și adjunctul său, au fost eliberați din funcție.

newsmaker.md

Hărți de risc și evaluări „din priviri”: cum vor fi verificate clădirile din Moldova la cutremure (ANALIZĂ)

Clădirile deja construite din Republica Moldova vor fi verificate, începând cu 2026, la rezistența la cutremure, prin inspecții vizuale. Autoritățile își propun să colecteze date despre fondul construit și să identifice imobilele care necesită, cu prioritate, intervenții de consolidare seismică. NewsMaker explică ce presupune evaluarea vizuală a rezistenței seismice, ce informații vor fi colectate și de ce autoritățile au decis să inițieze acest proces tocmai acum.

Pregătirile pentru evaluarea clădirilor deja construite din perspectiva rezistenței seismice au început în ianuarie 2025, când Ministerul Infrastructurii a inițiat elaborarea metodologiei de evaluare vizuală operativă. Documentul a fost aprobat de Guvern în ședința din 5 iunie, iar pe 3 iulie a fost publicat în „Monitorul Oficial”. Metodologia va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2026, moment din care autoritățile vor începe elaborarea hărții riscului seismic. Potrivit secretarului de stat Veaceslav Șipitca, în prima etapă este planificată realizarea microzonării seismice a municipiului Chișinău, iar implementarea completă a proiectului este estimată să dureze între doi și doi ani și jumătate.

În nota explicativă a documentului se precizează că, până în prezent, în Republica Moldova nu a existat un cadru normativ care să stabilească modul de evaluare a stării clădirilor și de determinare a riscului seismic. Odată cu lansarea noului mecanism, autoritățile intenționează să elaboreze reguli clare privind reconstrucția seismică, precum și proceduri pentru realizarea investigațiilor tehnice necesare. Inițierea evaluărilor vizuale în această etapă a fost decisă pentru a evita repetarea unor erori comise anterior în România și pentru a realiza evaluarea clădirilor înainte de lansarea programelor de eficiență energetică și izolare termică. Astfel, autoritățile vor putea înțelege mai întâi starea reală a fondului construit și abia după aceea – să fie planifice lucrările necesare.

Responsabil de efectuarea evaluării vizuale a clădirilor va fi Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică. Autorii proiectului precizează că este vorba despre o formă simplificată de evaluare seismică, care nu presupune o analiză inginerească detaliată și nu reprezintă un studiu seismic complet.

Hărți de risc

Potrivit documentului, inițial se preconizează evaluarea pericolului seismic la nivel național și elaborarea hărților de risc. Ulterior, vor începe efectuarea inspecțiilor vizuale ale clădirilor, iar în anumite cazuri va fi dispusă expertiza tehnică, pentru a stabili dacă este necesară reconstrucția seismică. Pentru clasificarea primară va fi utilizată anume evaluarea vizuală operativă.

Astfel de evaluări vor fi efectuate de inspectori – specialiști cu studii superioare sau postsecundare profesional-tehnice în domeniul construcțiilor civile, sistemelor inginerești, arhitecturii sau planificării urbane. Aceștia vor activa sub coordonarea unor ingineri atestați. Înainte de începerea lucrărilor, inspectorii urmează să fie instruiți în metodologia evaluării vizuale operative – instruirea va fi realizată de un inginer atestat sau de centre de instruire acreditate.

Metodologia va fi aplicată clădirilor rezidențiale și publice, indiferent de forma de proprietate. Pe lângă blocurile de locuințe și casele individuale, în hartă vor fi incluse instituții medicale, clădiri administrative, magazine, obiective din domeniul educației, culturii, sportului și turismului, precum și clădiri ale gospodăriei comunale și ale sectorului energetic. Datele vor fi colectate nu doar în urma inspecțiilor, ci și prin intermediul autorităților administrației publice centrale și locale și al proprietarilor. În cazul în care o clădire dispune deja de o expertiză tehnică privind rezistența seismică, aceasta va putea fi utilizată în locul rezultatelor evaluării vizuale operative.Ce vor verifica inspectorii în timpul evaluării

În cadrul evaluării vizuale, inspectorii vor înregistra destinația clădirii, numărul estimativ de persoane care o utilizează, valoarea sa istorică, precum și rolul pe care l-ar putea avea în caz de catastrofă sau calamitate naturală. Toate informațiile vor fi introduse într-un formular special de evaluare vizuală operativă, completat fie în format digital, fie pe suport de hârtie. Pentru fiecare clădire vor fi indicate date precum numărul cadastral, suprafața construită, perioada de edificare, numărul de etaje, tipul constructiv și forma clădirii. De asemenea, vor fi anexate fotografii și vor fi consemnate eventualele deformări observate.

Într-o notă separată, inspectorul va oferi o descriere succintă a clădirii, inclusiv dacă aceasta a fost supusă unor modificări, precum extinderi realizate pe parcursul exploatării. Totodată, pentru fiecare imobil va fi stabilit unul dintre cele 11 tipuri constructive, descrise în detaliu în metodologie.

O parte dintre datele din șablonul raportului au fost deja grupate. Astfel, în formular sunt prevăzute perioade fixe de construcție – până în 1963, 1964 – 1969, 1970 – 1981, 1982 – 1990, 1991 – 1995, 1996 – 2020 și după 2021 – precum și categorii de înălțime: clădiri cu un etaj, cu 2 – 3 etaje, 4 – 5, 6 – 8, 9 – 12 și peste 12 etaje. Autorii proiectului au explicat că această catalogare a fost aleasă ținând cont de evoluția practicilor de construcție și de modificările standardelor tehnice naționale.

În timpul inspecției la fața locului, inspectorii vor acorda o atenție deosebită deformărilor structurale seismice – vor căuta fisuri, degradări ale zidăriei, avarii în zonele de intersecție a pereților, îndoiri ale armăturii, deplasări ale elementelor constructive, abateri ale structurii și alte defecte. Dacă deformarea depășește 5%, structura va fi considerată supusă unei deformări seismice sistematice. De asemenea, clădirile vor fi clasificate în funcție de gradul de afectare, pe cinci niveluri – de la I la V, unde clasa I corespunde celui mai ridicat nivel de afectare, iar clasa V celui mai scăzut.

Valoarea istorică și rolul în situații de urgență

În rapoarte vor fi evidențiate separat clădirile cu valoare istorică. În această categorie vor fi incluse monumentele de importanță națională și locală, clădirile cu valoare arhitecturală sau istorică, precum și obiectivele care nu au un statut individual de protecție, dar fac parte din ansambluri protejate ori sunt amplasate pe un teritoriu protejat sau într-o zonă de protecție a unui alt monument. Toate celelalte clădiri vor fi clasificate drept obișnuite – fără valoare istorică stabilită.

Metodologia prevede clasificarea clădirilor în funcție de utilizarea lor posibilă în caz de catastrofă sau calamitate naturală. Pentru fiecare obiectiv se va stabili dacă destinația sa obișnuită poate fi schimbată într-una de urgență – pentru coordonarea acțiunilor, acordarea asistenței medicale sau găzduirea serviciilor de intervenție. Din punct de vedere al găzduirii temporare, clădirile vor fi împărțite în trei categorii – fără posibilitatea de a adăposti persoane, cu capacitatea de a primi până la 100 de persoane, până la 1.000 și peste 1.000 de persoane. În această categorie pot fi incluse școli, spitale, policlinici, cămine, obiective sportive și culturale.

Autoritățile vor evalua și posibilele consecințe asupra siguranței publice în cazul unor avarii grave sau al prăbușirii clădirilor. Printre consecințele semnificative sunt enumerate riscul de afectare a clădirilor învecinate, pericolul pentru un număr mare de persoane aflate în spații publice, blocarea principalelor rute de evacuare în timpul sau imediat după cutremur, avarierea rețelelor inginerești și tehnice esențiale, riscul de explozii, scurgeri de substanțe periculoase, accidente hidrotehnice și alte evenimente, precum și întreruperea unor activități importante pentru viața socio-economică sau pentru mediul înconjurător.

De ce este necesară evaluarea clădirilor

Autorii documentului au explicat că, în timp, clădirile degradează sub influența factorilor de mediu, a uzurii naturale și a intervențiilor neautorizate, iar o sarcină suplimentară este creată și de cutremure, în urma cărora structurile ar fi putut suferi avarii. „Cutremurele din anii 1940, 1977, 1986 și 1990 au afectat structurile portante ale clădirilor și au provocat deformări care s-au acumulat de la un cutremur la altul. Acest lucru sporește riscul pierderii stabilității și rezistenței structurilor, în special în cazul unor cutremure puternice, capabile să ducă la prăbușiri parțiale și totale cu consecințe grave”, se menționează în nota explicativă.

În urma evaluărilor, clădirile vor fi clasificate în funcție de nivelul de vulnerabilitate seismică și de prioritatea investițiilor. Acest lucru va permite identificarea obiectivelor cele mai slabe din punct de vedere constructiv și stabilirea celor care necesită consolidare în regim prioritar, ținând cont de destinația clădirilor și de posibilele consecințe ale avariilor. Metodologia de evaluare vizuală operativă va permite obținerea rapidă a unei imagini de ansamblu asupra riscului seismic al fondului construit și va constitui baza pentru efectuarea ulterioară a expertizelor tehnice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Prețul poliței medicale pentru agricultori și proprietari de terenuri se dublează. Explicație: „Trebuie să existe echitate”

Proprietarii de terenuri agricole și alte categorii de contribuabili neasigurați de stat vor plăti în 2026 o primă de asigurare obligatorie de asistență medicală majorată, de 2 527 de lei, aproape dublă față de anul precedent. Explicația, oferită de președintele Casei Naționale de Asigurări în Medicină, Ion Dodon, arată că modificarea a fost necesară după schimbările legislative din 2024: dacă anterior și pensionarii, studenții sau persoanele cu dizabilități care dețineau teren agricol erau obligați să plătească prima, acum aceste categorii rămân asigurate gratuit de stat, iar majorarea se aplică doar celorlalți contribuabili neasigurați.

„Valoarea reală a primei de asigurare obligatorii de asistență medicală în sumă fixă pentru anul 2026, conform formulei legale, ar trebui să fie 18.700 de lei. Însă Guvernul a propus Parlamentului menținerea primei de asigurare obligatorii de asistență medicală la nivelul ultimilor ani, de 12.636. De la această sumă, sunt prevăzute în proiectul legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală reduceri substanțiale. Adică 2.527 de lei pentru orice persoană cetățean al Republicii Moldova care nu este angajată în câmpul muncii și nu este asigurată de Guvern, indiferent de faptul dacă are sau nu teren agricol”,a spus Ion Dodon.

Președintele CNAS a subliniat că modificările legislative din 2024 au avut drept scop asigurarea echității sociale.

„Mai mult decât atât, trebuie să existe echitate între diferite categorii sociale. Nu este corect ca, de exemplu, un profesor sau un asistent social să achite prime de asigurare de 10.000 de lei sau mai mult, în timp ce o persoană care procură sau deține un teren agricol achită o sumă de doar 1.200 de lei. Vreau să vă spun că chemarea unei simple ambulanțe costă aproximativ 1.600 de lei. Înregistrarea la medicul de familie costă 1.000 de lei. Nici nu mai vorbim de servicii de înaltă performanță sau servicii spitalicești”, a mai explicat acesta.

Totodată, fondatorii de întreprinderi individuale, arendașii și persoanele care activează în fitotehnie sau horticultură vor plăti în 2026 aceeași primă majorată de 2 527 de lei pentru asigurarea obligatorie de asistență medicală. În schimb, profesioniștii independenți, cum sunt notarii și avocații, vor achita 5 686 de lei.

Modificările fac parte din bugetul asigurărilor medicale și urmăresc să acopere costurile sistemului de sănătate. Cei care nu sunt angajați sau nu beneficiază de asigurare de stat trebuie să achite prima până la 31 martie 2026. În total, valoarea integrală a primei rămâne aproape neschimbată față de anul precedent, 12 636 de lei.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: