Interviu cu Oana Lungu, director Achiziții Kaufland Moldova și România. Află detalii din „culisele” politicii de achiziții, dar și strategii de colaborare cu furnizorii și producătorii locali

De 16 ani, Oana Lungu face parte din istoria de succes a Kaufland România, iar faptul că este arhitect de formare nu a împiedicat-o să aplice aceleași tactici de „construcție” și în Departamentul de Achiziții, pe care îl gestionează. Fiind ferm convinsă că, „viața începe atunci când ieși din zona de confort”, Oana a dat curs unei noi provocări în 2016 și anume, dezvoltarea proiectului Kaufland Moldova.

În cadrul acestui interviu, Oana Lungu va oferi detalii din „culisele” politicii de achiziții, dar și despre strategia de colaborare cu furnizorii și producătorii locali.

– Care este sortimentul Kaufland în Moldova (numărul SKU-urilor)? Cum se formează matricea mărfurilor: care este raportul dintre produsele alimentare și nealimentare?

– La Kaufland, încercăm în permanență să le oferim clienților noștri o gamă variată de produse, menținând un portofoliu ce include produse alimentare și non-alimentare pe gustul și pentru necesitățile fiecărui client. În prezent, în funcție de dimensiunea magazinului, sortimentul produselor prezente la raft variază de la 12.000 la 13.500 de unități.

Pentru Departamentul de Achiziții, cel mai important aspect este analiza și dezvoltarea sortimentului în conformitate cu doleanțele clientului. Ținând cont de acest aspect, avem o politică flexibilă și adaptată clienților noștri în fiecare țară în care suntem prezenți.

Construcția sortimentului este un proces complex, care necesită extrem de multe informații, analize, predicții și, nu în ultimul rând, viziune. Ne uităm inițial la studiile de piață, facem estimări în funcție de profilul clienților și stabilim un sortiment inițial, însă îl adaptăm pe măsură ce nevoile sau trendurile se schimbă, așa cum a fost în cazul pandemiei.

Totodată, chiar dacă ne bazăm pe sisteme dezvoltate la nivel de grup, în ceea ce privește partea de sortiment, manifestul comportamental al companiei are integrat ca element de bază colaborarea cu producători locali, pe orice categorie unde aceștia există. Nu vom renunța niciodată la acest obiectiv, fiindcă înțelegem că, este în beneficiul reciproc să fructificăm parteneriatele locale. Misiunea aceasta e parte din strategia companiei în toate țările în care activăm.

Conștientizăm cât de important este pentru clienții din fiecare țară să-și găsească la raft produsele locale preferate.

De asemenea, odată cu deschiderea magazinelor și în alte regiuni din țară, Kaufland se focusează pe listarea furnizorilor din proximitate, adică, se listează produse doar în magazinul Kaufland din orașul unde se află producătorul. De exemplu, avem un producător local din Comrat, care este prezent doar pe rafturile magazinului Kaufland din Comrat.

Pentru noi este foarte importantă aprecierea clienților, fie că este vorba de achiziția de produse sau sugestii transmise de către ei pe diverse canale de comunicare. Clientul este cel care te apreciază, dar în același timp, el este și cel care are tot dreptul să-ți ofere un feedback constructiv.

 

– Diferă strategia de achiziții Kaufland la selectarea produselor din diferite țări (sunt realizate focus grupuri pentru testarea produselor, există o analiză a cererii pe piețe noi etc., având în vedere că diferite țări au preferințe de achiziții specifice)?

– În munca pe care o facem, ne conducem după un trend din ce în ce mai prezent în strategiile marilor companii – „gândim global, acționăm local”. În ceea ce privește selecția de sortiment, ne bazăm în primul rând pe gustul local, gustul autentic de acasă. Și cum pentru noi în calitate de achizitori este foarte important să fim la curent cu tot ce se întâmplă pe piață, tot noi suntem cei care ne asigurăm că produsele corespund tuturor cerințelor de calitate, că există cantități suficiente și sunt competitive. De fapt, așa și am început construcția sortimentului, alături de colegii din diverse departamente. Și acest proces este unul continuu, pentru că suntem într-o permanentă căutare a celui mai bun gust local și ale celor mai bune produse pentru clienții magazinelor Kaufland.

Ba mai mult, în politica de dezvoltare a mărcii proprii, avem periodic degustări cu consumatorii fideli, din fiecare categorie în parte, pentru a ne asigura că produsele noastre sunt cât mai aproape de gustul și preferințele locale.

– Compania are propriul hub logistic în Republica Moldova sau mărfurile sunt importate din România?

– În planurile de extindere și dezvoltare avem planificat un centru logistic. În prezent, livrarea se face la fiecare magazin în parte, fie că vorbim de marfa de import sau de produsele locale. Aceasta este una dintre căile prin care reușim să respectăm promisiunile față de clienții noștri: prospețime absolută prin lanțul scurt de aprovizionare, calitate și preț avantajos.

– Există o părere printre furnizorii moldoveni că listarea într-o rețea internațională în condiții avantajoase este ca și cum ai câștiga un bilet de loterie: rețeaua urmărește întotdeauna propriile interese. Cât de aproape de adevăr este acest lucru?

– Ca să putem distinge între mituri și adevăruri, cel mai bine este să privim realitatea prin perspectiva unei analize de piață. Am făcut parte din echipa de deschidere a rețelei Kaufland în România și vă pot spune că aceste povești se vehiculau și atunci, adică acum 16 ani. Între timp, piața s-a maturizat, relațiile de business dintre furnizor și retailer s-au perfecționat și ele și am înțeles împreună că prin comunicare directă reușim să trecem de orice prejudecăți.

La baza modelului de afaceri al companiei stau relațiile durabile cu furnizorii noștri. Încercăm în fiecare zi să ne ridicăm la nivelul așteptărilor clienților noștri prin furnizarea de produse variate, sustenabile și regionale, de o calitate superioară, la prețuri accesibile. Nu putem atinge acest obiectiv decât lucrând împreună, în strânsă legătură cu furnizorii noștri. Astfel, parteneriatul bazat pe etică și corectitudine, în relația cu partenerii, sunt principiile prin care ne asigurăm o colaborare eficientă pe termen lung.

Noi suntem interesați în dezvoltarea unei colaborări cu cât mai mulți furnizori locali relevanți și le solicităm să ne transmită ofertele lor, în cazul în care credem că sortimentul este potrivit pentru magazinele noastre. În final, cel mai important lucru din tot acest proces ține de negocierea și de înțelegerea corectă în beneficiul clientului. Nimeni nu poate intra într-o colaborare pe care nu o consideră potrivită.

De când suntem prezenți la Chișinău, particip la diverse conferințe și ședințe tematice, unde îmi închei prezentarea cu un slide, în care sunt trecute toate datele de contact ale companiei. Astfel, oricine își dorește să ne contacteze, o poate face destul de simplu.

Politica de achiziții a Kaufland se bazează pe transparență, etică, corectitudine și sustenabilitate, aspecte ce caracterizează întregul model de business al companiei.

– Cu cine preferă să lucreze Kaufland – cu anumite multinaționale sau cu furnizori mai mici?

Așa cum fiecare angajat își are rolul lui bine definit în companie, de care depinde succesul unui business, așa fiecare articol și furnizor îndeplinește o misiune. Nu avem furnizori mai importanți sau mai puțini importanți și fiecare articol de la raft este relevant pentru consumatorii noștri.

Retailul este un domeniu extrem de dinamic. Întotdeauna trebuie să fii atent la nevoile și interesele consumatorilor și să te adaptezi acestora. Așadar, în primul rând trebuie să ne asigurăm că venim în întâmpinarea lor și le satisfacem preferințele, conform obiceiului de consum.

– Cea mai actuală întrebare: cât de ușor este pentru producătorii moldoveni și în special pentru fermieri, să ajungă în rețeaua Kaufland? Care este ponderea produselor moldovenești și a produselor importate pe rafturile magazinelor Kaufland?

– Odată cu deschiderea primelor două magazine în Republica Moldova, aveam listate 2800 de articole autohtone la raft, iar în prezent, avem peste 4000 de articole. Aș vrea să subliniez că procesul de achiziții, de negociere este unul continuu. Pe colegii mei îi puteți găsi fie în teren, fie în discuții la telefon sau conectați la mail-uri.

Ba mai mult, în pandemie am lansat campania „Proaspăt de acasă. Produs din Moldova”, care are ca scop susținerea și promovarea producătorilor autohtoni. În același timp, această campanie reprezintă un gest de mulțumire pentru producătorii locali, care indiferent de provocările și imprevizibilitatea cauzată de pandemia COVID-19, continuă să facă produse proaspete pentru clienții Kaufland.

De asemenea, Kaufland a susținut producătorii moldoveni în obținerea celei mai prestigioase certificări – GLOBAL G.A.P.. Costurile aferente acestui proiect, în valoare de 2 milioane de MDL, au fost acoperite integral de Kaufland Moldova.

Producătorii moldoveni sunt încurajați în primul rând să ne contacteze și să prezinte oferta lor. De acolo, fiecare achizitor construiește categoria, în funcție de ce ne cere piața. Ne bucurăm că în discuțiile permanente cu furnizorii identificăm noi soluții locale pentru suplinirea sortimentului.

– Compania practică plăți suplimentare – pentru intrarea în rețea, plata pentru spațiul de raft, pentru un afișaj separat, taxe pentru participarea la promoții, bonusuri și reduceri?

Acesta este un alt mit despre care se tot discută de la venirea Kaufland în Republica Moldova și ar fi bine să clarificăm acest aspect. Avem o politică coerentă și un tratament egal pentru toți furnizorii, nu există statut special pentru niciunul dintre ei. Nu avem plăți suplimentare pentru intrare în rețea sau taxe de raft. Mai mult, participarea la campaniile promoționale sunt agreate împreună cu partenerii noștri, pentru a ne asigura că vor fi livrate cantitățile necesare pentru promoția respectivă.

Kaufland este o organizație deschisă, transparentă, al cărei obiectiv este să respecte cerințele legislative obligatorii și să atingă sau să depășească cele mai bune practici existente în prezent la nivel internațional. Acest lucru se poate materializa lucrând împreună cu partenerii noștri printr-o comunicare deschisă, cu toate cărțile pe masă.

– În repetate rânduri, în presa moldovenească și în cadrul diferitelor discuții s-a vehiculat că la Kaufland se cere cea mai mare reducere de la furnizorii moldoveni, care poate ajunge până la 60% din prețul de livrare. Din acest motiv, mulți nu își permit să intre cu produsul în rețea. Este acest lucru adevărat?

În momentul în care există speculații, există și foarte multe idei preconcepute. Evident că nu putem intra într-o discuție legată despre nivelul de reduceri, acestea fiind date confidențiale. Dar, cu siguranță este vorba despre un raport cerere – ofertă. Analizăm piața cu atenție, știm care sunt prețurile de achiziție ale materiilor prime sau cum pot influența costurile de transport prețul produselor. În acest fel, fiecare solicitare este bazată pe calcule și este extrem de personalizată, nu vorbim despre procente liniare. În plus, piața se află într-o continuă dinamică iar prețurile sunt adaptate în consecință.

– Având în vedere concurența dură de pe piața de retail din Moldova, este implicat Kaufland în războaiele de prețuri?

– Suntem un investitor străin în Republica Moldova, care are la baza activității sale principii și valori de corectitudine, după care se ghidează. Scopul nostru principal este satisfacerea nevoilor clienților. Nu ne implicăm în „războaie de preț”. Pentru noi este important să oferim prețuri competitive. În rest, fiecare retail răspunde de propriile sale politici, atât economice, cât și etice.

– Care este ponderea produselor românești? Care este principiul după care le selectați pentru magazinele din Moldova?

– Am ales să aducem în Moldova cele mai importante branduri românești, cele pe care clienții le cunosc și le apreciază și pentru care făceau naveta în România, iar acum le au la ei acasă. Nu urmărim atingerea unor procente, un produs poate rămâne în sortiment atât timp cât el este căutat de către client.

– Compania are exporturi moldovenești? Care dintre furnizorii moldoveni a ajuns pe piețele occidentale prin rețeaua Kaufland?

– Cu toată modestia, dar vreau să spun că anume Kaufland este în acest moment o carte de vizită pentru furnizorii care își doresc să acceseze nu doar piața din Republica Moldova, dar și din alte țări. Produsele Kaufland Moldova sunt foarte apreciate la nivel de Kaufland Internațional. Neavând o platformă logistică încă în Republica Moldova, nu putem face export direct, dar devenim acea „punte” pentru producătorii locali. În sortimentul din România am listat deja produse care sunt livrate direct de către furnizori sau prin intermediul unor distribuitori, produse care se bucură de real succes, cum ar fi  Viorica, Cosmeplant, Cricova, Castel Mimi, dar și struguri, mere, pere.

– Kaufland practică „private label-urile” și la ce categorii de produse se aplică?

– În Kaufland avem private label (articole marcă proprie) pe toate categoriile unde prezența unor astfel de produse se justifică. Pentru că trendul buy local este în continuă creștere și, ca parte din strategia noastră de susținere a producătorilor locali, o direcție în activitatea noastră va fi să dezvoltăm o gamă de produse sub brandul propriu, adică marca proprie Kaufland  Pentru realizarea sortimentului ne vom axa pe produse din Republica Moldova, de la furnizori locali, în conformitate cu rețete autentice și ingrediente de cea mai bună calitate, verificate periodic. Aici ne referim la produse lactate, produse de patiserie, mezeluri, sucuri naturale, conserve. Suntem siguri că reacția clienților va fi una pe măsura așteptărilor.

– Kaufland are proiectul „Proaspăt de acasă. Produs în Moldova ”, asociat cu implicarea furnizorilor locali. Cum se dezvoltă proiectul și care este viitorul acestuia?

– Este o campanie care a pornit în pandemie și are scopul de a face cât mai vizibilă prezența produselor locale la raft și de a ușura navigarea clienților în magazine atunci când doresc să aleagă sortimentul local.

Proiectul este în permanentă dezvoltare, pe lângă marcajele vizibile la raft, avem și capete de raft destinate special pentru producătorii locali. De asemenea, avem o prezență permanentă în revista noastră săptămânală, comunicare în online și outdoor, etc.

Alături de echipa mea din Departamentul de Achiziții suntem aici, suntem reali și suntem deschiși pentru comunicarea și oferirea suportului pentru furnizorii locali. Ne dorim cu tot dinadinsul să ajungem în ziua când stereotipurile și miturile vor ceda în fața oportunităților de colaborare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

olympic.md

VIDEO „Avem aurul”. Încă un sportiv din Republica Moldova, pe locul I la Jocurile Mondiale din China

Luptătorul de muay thai Artiom Livădari a obținut medalia de aur la Jocurile Mondiale din China. Sportivul din Republica Moldova l-a învins în finală pe americanul Aaron Ortiz, câștigător al ediției precedente și triplu campion mondial.

„Avem Aurul! Artiom Livadari învinge în finala Jocurilor Mondiale pe americanul Aaron Ortiz, câștigător al ediției precedente și triplu campion mondial”, a comunicat Federația Sportivă Națională de Box Tailandez Muaythai din Republica Moldova.

Comitetul Național Olimpic și Sportiv din Republica Moldova a precizat că Artiom Livădari a concurat la categoria de greutate 86 kg. Totodată, Comitetul a amintit că, în 2023, Artiom Livădari a obținut medalia de aur și la Jocurile Europene de la Cracovia-Malopolska.

Muay Thai este un stil de luptă derivat din artele marțiale tailandeze, care implică folosirea pum­nilor, picioarelor, coatelor și genunchilor.

***

Jocurile Mondiale au loc în perioada 7–17 august în orașul chinez Chengdu. În total, la competiție participă peste 4.000 de sportivi din 115 țări. Concurenții vor evolua în 34 de discipline sportive, printre care sambo, canotaj, karate, kickboxing, escaladă, dans sportiv, wushu și altele. Echipa Republicii Moldova este formată din patru sportivi: Stanislav Reniță (kickboxing), Artiom Livădari (muaythai), Anastasia Glazunova și Alexei Gluhov (dans sportiv). La competiție, dansatorii Anastasia Glazunova și Alexei Gluhov au obținut medalia de aur.

Donează împreună cu noi

Împreună putem transforma un gest mic într-un zâmbet pe chipul unui copil sau al unui vârstnic aflat în dificultate!

Farmacia Familiei și Dita Hyper Farmacie te invită să fii eroul celor care au nevoie de ajutor!

Între 11 august și 30 septembrie, cumpără orice produs de îngrijire și lasă-l în coșurile speciale din farmacii. Noi îl vom completa cu un produs similar, pentru ca fapta ta bună să se dubleze.

“Donează împreună cu noi”, să înmulțim faptele bune!

Sunt nevăzuți, nu vorbesc despre nevoile lor, dar luptă zilnic pentru existență. Lucruri simple pentru unii, ca un săpun, un șampon sau o cutie de scutece, sunt pentru ei un privilegiu. Vorbim despre copii, vârstnici, persoane cu dizabilități și familii încercate de greutățile vieții.

Lansăm campania „Donează împreună cu noi” și propunem să înmulțim faptele bune. Vă invităm ca împreună, din inimă pentru inimi, să ne mobilizăm și să-i ajutăm pe cei mai triști ca noi. Fiecare gest, oricât de mic, are puterea de a aprinde o flacără de speranță.

Anadolu via Getty Images

Cutremur în Turcia: cel puțin un mort și mai multe clădiri prăbușite (FOTO/VIDEO)

Un cutremur cu magnitudinea de 6,1 a lovit duminică provincia Balikesir, situată în nord-vestul Turciei. Cel puțin o persoană a murit, iar alte 29 au fost rănite. Mai multe clădiri s-au prăbușit, relatează AP.

Cutremurul, cu epicentrul în orașul Sindirgi din provincia Balikesir, a provocat șocuri resimțite până la aproximativ 200 de kilometri spre nord, în Istanbul.

O femeie în vârstă a murit la scurt timp după ce a fost scoasă în viață din dărâmăturile unei clădiri prăbușite din Sindirgi, a declarat ministrul de interne Ali Yerlikaya. Alte patru persoane au fost salvate din clădire.

Ministrul de interne a spus că, în total, 16 clădiri s-au prăbușit în regiune, majoritatea fiind în stare de degradare și nefolosite. De asemenea, două minarete ale unei moschei s-au prăbușit, a precizat el.

Niciuna dintre persoanele rănite nu este în stare gravă, a spus ministrul.

Anadolu via Getty Images
Anadolu via Getty Images
Anadolu via Getty Images

Agenția pentru Gestionarea Dezastrelor și Situațiilor de Urgență din Turcia a anunțat că seismul a fost urmat de mai multe replici, inclusiv una cu magnitudinea de 4,6, și a îndemnat locuitorii să nu intre în clădirile avariate.

Turcia se află pe mai multe zone active din punct de vedere seismic, iar cutremurele sunt frecvente. În 2023, un cutremur cu magnitudinea de 7,8 a ucis peste 53 000 de persoane în Turcia și a distrus sau avariat sute de mii de clădiri în 11 provincii din sudul și sud-estul țării. Alte 6 000 de persoane au murit în regiunile nordice ale Siriei vecine.

Tudor Mardei / NewsMaker

Maia Sandu și liderii UE, înaintea întâlnirii Putin-Trump: Pacea justă poate fi doar cu participarea Ucrainei

În contextul întâlnirii dintre președinții Rusiei și SUA, Vladimir Putin și Donald Trump, președinta Republicii Moldova Maia Sandu a scris pe o rețea de socializare că o pace justă și durabilă poate fi realizată doar cu Ucraina la masa negocierilor. Liderii UE, într-o declarație comună dedicată viitoarei întâlniri dintre Putin și Trump, au afirmat că succesul este posibil doar prin diplomație activă, sprijinirea Kievului și presiuni asupra Rusiei pentru a pune capăt războiului. Totodată, potrivit liderilor UE, negocierile de pace pot avea loc doar cu participarea Kievului și cu condiția încetării focului.

„Republica Moldova susține ferm Ucraina. O pace justă și durabilă poate fi realizată doar cu Ucraina la masa negocierilor, decizându-și propriul viitor. Europa este indispensabilă în acest efort — securitatea noastră comună depinde de ea”, a scris președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, pe rețeaua socială X.

Pe 10 august, liderii țărilor din Uniunea Europeană au publicat o declarație comună dedicată viitoarei întâlniri dintre Putin și Trump. „Suntem convinși că doar o abordare care combină diplomația activă, sprijinul pentru Ucraina și presiunea asupra Rusiei pentru a pune capăt războiului criminal poate duce la succes”, se arată în declarația publicată pe site-ul Comisiei Europene.

Liderii UE au subliniat că sunt pregătiți să susțină acest demers diplomatic, precum și să mențină sprijinul militar și financiar pentru Ucraina. Totodată, în declarație se menționează că negocierile de pace pot avea loc doar cu participarea Kievului și cu condiția încetării focului.

„Negocieri substanțiale pot avea loc doar în condițiile încetării focului sau reducerii intensității luptelor. Calea spre pace în Ucraina nu poate fi definită fără Ucraina. Rămânem angajați față de principiul inadmisibilității modificării frontierelor internaționale prin forță. Linia actuală de contact trebuie să devină punctul de plecare al negocierilor”, se precizează în comunicatul de presă.

Declarația a fost publicată în numele președintelui Franței, Emmanuel Macron, al prim-ministrului Italiei, Giorgia Meloni, al cancelarului Germaniei, Friedrich Merz, al prim-ministrului Poloniei, Donald Tusk, al prim-ministrului Marii Britanii, Keir Starmer, al președintelui Finlandei, Alexander Stubb, și al președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

***

Donald Trump și Vladimir Putin intenționează să se întâlnească în Alaska pe 15 august. Presa a relatat că, anterior, președintele Rusiei a transmis Statelor Unite condițiile pentru încetarea focului în Ucraina. Putin, la ordinul căruia a fost declanșată invazia la scară largă asupra Ucrainei, cere ca aceasta să-și retragă trupele din regiunile Donețk și Lugansk, după care linia frontului va fi înghețată. Conform presei, Putin urmărește să obțină și controlul total asupra regiunilor Zaporojie și Herson. Președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, a declarat că ucrainenii nu intenționează „să dăruiască pământul lor” și să ofere Rusiei „premii pentru ceea ce a făcut”.

ALDE

Alegerile parlamentare: CEC a înregistrat candidații ALDE la funcția de deputat

Comisia Electorală Centrală (CEC) a înregistrat lista de candidați la funcția de deputat din partea Partidului „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” (ALDE), condus de Arina Spătaru. Decizia a fost luată pe 10 august.

La ședința din 10 august, CEC a înregistrat lista de 54 candidați la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova din partea partidului ALDE. Totodată, a fost înregistrat simbolul partidului, a fost confirmat reprezentantul în CEC și persoana responsabilă de finanțe (trezorierul). „Candidații înregistrați la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, care cad sub incidența prevederilor art. 16 alin. (3) din Codul electoral nr. 325/2022, își vor suspenda activitatea din funcția pe care o dețin pe durata campaniei electorale. Nesuspendarea din funcție va duce la anularea înregistrării și excluderea candidatului respectiv din lista concurentului electoral”, au comunicat reprezentanții CEC.

„ALDE a fost înregistrat. (…) Suntem înregistrați cu cifra 5”, a comunicat pe Facebook Arina Spătaru.

Alegerile parlamentare vor avea loc pe data de 28 septembrie.

Perioada de depunere a dosarelor pentru înregistrarea în cursa parlamentară se încheie pe 19 august. Campania electorală va începe oficial pe 29 august.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: