Interviu cu Oana Lungu, director Achiziții Kaufland Moldova și România. Află detalii din „culisele” politicii de achiziții, dar și strategii de colaborare cu furnizorii și producătorii locali

De 16 ani, Oana Lungu face parte din istoria de succes a Kaufland România, iar faptul că este arhitect de formare nu a împiedicat-o să aplice aceleași tactici de „construcție” și în Departamentul de Achiziții, pe care îl gestionează. Fiind ferm convinsă că, „viața începe atunci când ieși din zona de confort”, Oana a dat curs unei noi provocări în 2016 și anume, dezvoltarea proiectului Kaufland Moldova.

În cadrul acestui interviu, Oana Lungu va oferi detalii din „culisele” politicii de achiziții, dar și despre strategia de colaborare cu furnizorii și producătorii locali.

– Care este sortimentul Kaufland în Moldova (numărul SKU-urilor)? Cum se formează matricea mărfurilor: care este raportul dintre produsele alimentare și nealimentare?

– La Kaufland, încercăm în permanență să le oferim clienților noștri o gamă variată de produse, menținând un portofoliu ce include produse alimentare și non-alimentare pe gustul și pentru necesitățile fiecărui client. În prezent, în funcție de dimensiunea magazinului, sortimentul produselor prezente la raft variază de la 12.000 la 13.500 de unități.

Pentru Departamentul de Achiziții, cel mai important aspect este analiza și dezvoltarea sortimentului în conformitate cu doleanțele clientului. Ținând cont de acest aspect, avem o politică flexibilă și adaptată clienților noștri în fiecare țară în care suntem prezenți.

Construcția sortimentului este un proces complex, care necesită extrem de multe informații, analize, predicții și, nu în ultimul rând, viziune. Ne uităm inițial la studiile de piață, facem estimări în funcție de profilul clienților și stabilim un sortiment inițial, însă îl adaptăm pe măsură ce nevoile sau trendurile se schimbă, așa cum a fost în cazul pandemiei.

Totodată, chiar dacă ne bazăm pe sisteme dezvoltate la nivel de grup, în ceea ce privește partea de sortiment, manifestul comportamental al companiei are integrat ca element de bază colaborarea cu producători locali, pe orice categorie unde aceștia există. Nu vom renunța niciodată la acest obiectiv, fiindcă înțelegem că, este în beneficiul reciproc să fructificăm parteneriatele locale. Misiunea aceasta e parte din strategia companiei în toate țările în care activăm.

Conștientizăm cât de important este pentru clienții din fiecare țară să-și găsească la raft produsele locale preferate.

De asemenea, odată cu deschiderea magazinelor și în alte regiuni din țară, Kaufland se focusează pe listarea furnizorilor din proximitate, adică, se listează produse doar în magazinul Kaufland din orașul unde se află producătorul. De exemplu, avem un producător local din Comrat, care este prezent doar pe rafturile magazinului Kaufland din Comrat.

Pentru noi este foarte importantă aprecierea clienților, fie că este vorba de achiziția de produse sau sugestii transmise de către ei pe diverse canale de comunicare. Clientul este cel care te apreciază, dar în același timp, el este și cel care are tot dreptul să-ți ofere un feedback constructiv.

 

– Diferă strategia de achiziții Kaufland la selectarea produselor din diferite țări (sunt realizate focus grupuri pentru testarea produselor, există o analiză a cererii pe piețe noi etc., având în vedere că diferite țări au preferințe de achiziții specifice)?

– În munca pe care o facem, ne conducem după un trend din ce în ce mai prezent în strategiile marilor companii – „gândim global, acționăm local”. În ceea ce privește selecția de sortiment, ne bazăm în primul rând pe gustul local, gustul autentic de acasă. Și cum pentru noi în calitate de achizitori este foarte important să fim la curent cu tot ce se întâmplă pe piață, tot noi suntem cei care ne asigurăm că produsele corespund tuturor cerințelor de calitate, că există cantități suficiente și sunt competitive. De fapt, așa și am început construcția sortimentului, alături de colegii din diverse departamente. Și acest proces este unul continuu, pentru că suntem într-o permanentă căutare a celui mai bun gust local și ale celor mai bune produse pentru clienții magazinelor Kaufland.

Ba mai mult, în politica de dezvoltare a mărcii proprii, avem periodic degustări cu consumatorii fideli, din fiecare categorie în parte, pentru a ne asigura că produsele noastre sunt cât mai aproape de gustul și preferințele locale.

– Compania are propriul hub logistic în Republica Moldova sau mărfurile sunt importate din România?

– În planurile de extindere și dezvoltare avem planificat un centru logistic. În prezent, livrarea se face la fiecare magazin în parte, fie că vorbim de marfa de import sau de produsele locale. Aceasta este una dintre căile prin care reușim să respectăm promisiunile față de clienții noștri: prospețime absolută prin lanțul scurt de aprovizionare, calitate și preț avantajos.

– Există o părere printre furnizorii moldoveni că listarea într-o rețea internațională în condiții avantajoase este ca și cum ai câștiga un bilet de loterie: rețeaua urmărește întotdeauna propriile interese. Cât de aproape de adevăr este acest lucru?

– Ca să putem distinge între mituri și adevăruri, cel mai bine este să privim realitatea prin perspectiva unei analize de piață. Am făcut parte din echipa de deschidere a rețelei Kaufland în România și vă pot spune că aceste povești se vehiculau și atunci, adică acum 16 ani. Între timp, piața s-a maturizat, relațiile de business dintre furnizor și retailer s-au perfecționat și ele și am înțeles împreună că prin comunicare directă reușim să trecem de orice prejudecăți.

La baza modelului de afaceri al companiei stau relațiile durabile cu furnizorii noștri. Încercăm în fiecare zi să ne ridicăm la nivelul așteptărilor clienților noștri prin furnizarea de produse variate, sustenabile și regionale, de o calitate superioară, la prețuri accesibile. Nu putem atinge acest obiectiv decât lucrând împreună, în strânsă legătură cu furnizorii noștri. Astfel, parteneriatul bazat pe etică și corectitudine, în relația cu partenerii, sunt principiile prin care ne asigurăm o colaborare eficientă pe termen lung.

Noi suntem interesați în dezvoltarea unei colaborări cu cât mai mulți furnizori locali relevanți și le solicităm să ne transmită ofertele lor, în cazul în care credem că sortimentul este potrivit pentru magazinele noastre. În final, cel mai important lucru din tot acest proces ține de negocierea și de înțelegerea corectă în beneficiul clientului. Nimeni nu poate intra într-o colaborare pe care nu o consideră potrivită.

De când suntem prezenți la Chișinău, particip la diverse conferințe și ședințe tematice, unde îmi închei prezentarea cu un slide, în care sunt trecute toate datele de contact ale companiei. Astfel, oricine își dorește să ne contacteze, o poate face destul de simplu.

Politica de achiziții a Kaufland se bazează pe transparență, etică, corectitudine și sustenabilitate, aspecte ce caracterizează întregul model de business al companiei.

– Cu cine preferă să lucreze Kaufland – cu anumite multinaționale sau cu furnizori mai mici?

Așa cum fiecare angajat își are rolul lui bine definit în companie, de care depinde succesul unui business, așa fiecare articol și furnizor îndeplinește o misiune. Nu avem furnizori mai importanți sau mai puțini importanți și fiecare articol de la raft este relevant pentru consumatorii noștri.

Retailul este un domeniu extrem de dinamic. Întotdeauna trebuie să fii atent la nevoile și interesele consumatorilor și să te adaptezi acestora. Așadar, în primul rând trebuie să ne asigurăm că venim în întâmpinarea lor și le satisfacem preferințele, conform obiceiului de consum.

– Cea mai actuală întrebare: cât de ușor este pentru producătorii moldoveni și în special pentru fermieri, să ajungă în rețeaua Kaufland? Care este ponderea produselor moldovenești și a produselor importate pe rafturile magazinelor Kaufland?

– Odată cu deschiderea primelor două magazine în Republica Moldova, aveam listate 2800 de articole autohtone la raft, iar în prezent, avem peste 4000 de articole. Aș vrea să subliniez că procesul de achiziții, de negociere este unul continuu. Pe colegii mei îi puteți găsi fie în teren, fie în discuții la telefon sau conectați la mail-uri.

Ba mai mult, în pandemie am lansat campania „Proaspăt de acasă. Produs din Moldova”, care are ca scop susținerea și promovarea producătorilor autohtoni. În același timp, această campanie reprezintă un gest de mulțumire pentru producătorii locali, care indiferent de provocările și imprevizibilitatea cauzată de pandemia COVID-19, continuă să facă produse proaspete pentru clienții Kaufland.

De asemenea, Kaufland a susținut producătorii moldoveni în obținerea celei mai prestigioase certificări – GLOBAL G.A.P.. Costurile aferente acestui proiect, în valoare de 2 milioane de MDL, au fost acoperite integral de Kaufland Moldova.

Producătorii moldoveni sunt încurajați în primul rând să ne contacteze și să prezinte oferta lor. De acolo, fiecare achizitor construiește categoria, în funcție de ce ne cere piața. Ne bucurăm că în discuțiile permanente cu furnizorii identificăm noi soluții locale pentru suplinirea sortimentului.

– Compania practică plăți suplimentare – pentru intrarea în rețea, plata pentru spațiul de raft, pentru un afișaj separat, taxe pentru participarea la promoții, bonusuri și reduceri?

Acesta este un alt mit despre care se tot discută de la venirea Kaufland în Republica Moldova și ar fi bine să clarificăm acest aspect. Avem o politică coerentă și un tratament egal pentru toți furnizorii, nu există statut special pentru niciunul dintre ei. Nu avem plăți suplimentare pentru intrare în rețea sau taxe de raft. Mai mult, participarea la campaniile promoționale sunt agreate împreună cu partenerii noștri, pentru a ne asigura că vor fi livrate cantitățile necesare pentru promoția respectivă.

Kaufland este o organizație deschisă, transparentă, al cărei obiectiv este să respecte cerințele legislative obligatorii și să atingă sau să depășească cele mai bune practici existente în prezent la nivel internațional. Acest lucru se poate materializa lucrând împreună cu partenerii noștri printr-o comunicare deschisă, cu toate cărțile pe masă.

– În repetate rânduri, în presa moldovenească și în cadrul diferitelor discuții s-a vehiculat că la Kaufland se cere cea mai mare reducere de la furnizorii moldoveni, care poate ajunge până la 60% din prețul de livrare. Din acest motiv, mulți nu își permit să intre cu produsul în rețea. Este acest lucru adevărat?

În momentul în care există speculații, există și foarte multe idei preconcepute. Evident că nu putem intra într-o discuție legată despre nivelul de reduceri, acestea fiind date confidențiale. Dar, cu siguranță este vorba despre un raport cerere – ofertă. Analizăm piața cu atenție, știm care sunt prețurile de achiziție ale materiilor prime sau cum pot influența costurile de transport prețul produselor. În acest fel, fiecare solicitare este bazată pe calcule și este extrem de personalizată, nu vorbim despre procente liniare. În plus, piața se află într-o continuă dinamică iar prețurile sunt adaptate în consecință.

– Având în vedere concurența dură de pe piața de retail din Moldova, este implicat Kaufland în războaiele de prețuri?

– Suntem un investitor străin în Republica Moldova, care are la baza activității sale principii și valori de corectitudine, după care se ghidează. Scopul nostru principal este satisfacerea nevoilor clienților. Nu ne implicăm în „războaie de preț”. Pentru noi este important să oferim prețuri competitive. În rest, fiecare retail răspunde de propriile sale politici, atât economice, cât și etice.

– Care este ponderea produselor românești? Care este principiul după care le selectați pentru magazinele din Moldova?

– Am ales să aducem în Moldova cele mai importante branduri românești, cele pe care clienții le cunosc și le apreciază și pentru care făceau naveta în România, iar acum le au la ei acasă. Nu urmărim atingerea unor procente, un produs poate rămâne în sortiment atât timp cât el este căutat de către client.

– Compania are exporturi moldovenești? Care dintre furnizorii moldoveni a ajuns pe piețele occidentale prin rețeaua Kaufland?

– Cu toată modestia, dar vreau să spun că anume Kaufland este în acest moment o carte de vizită pentru furnizorii care își doresc să acceseze nu doar piața din Republica Moldova, dar și din alte țări. Produsele Kaufland Moldova sunt foarte apreciate la nivel de Kaufland Internațional. Neavând o platformă logistică încă în Republica Moldova, nu putem face export direct, dar devenim acea „punte” pentru producătorii locali. În sortimentul din România am listat deja produse care sunt livrate direct de către furnizori sau prin intermediul unor distribuitori, produse care se bucură de real succes, cum ar fi  Viorica, Cosmeplant, Cricova, Castel Mimi, dar și struguri, mere, pere.

– Kaufland practică „private label-urile” și la ce categorii de produse se aplică?

– În Kaufland avem private label (articole marcă proprie) pe toate categoriile unde prezența unor astfel de produse se justifică. Pentru că trendul buy local este în continuă creștere și, ca parte din strategia noastră de susținere a producătorilor locali, o direcție în activitatea noastră va fi să dezvoltăm o gamă de produse sub brandul propriu, adică marca proprie Kaufland  Pentru realizarea sortimentului ne vom axa pe produse din Republica Moldova, de la furnizori locali, în conformitate cu rețete autentice și ingrediente de cea mai bună calitate, verificate periodic. Aici ne referim la produse lactate, produse de patiserie, mezeluri, sucuri naturale, conserve. Suntem siguri că reacția clienților va fi una pe măsura așteptărilor.

– Kaufland are proiectul „Proaspăt de acasă. Produs în Moldova ”, asociat cu implicarea furnizorilor locali. Cum se dezvoltă proiectul și care este viitorul acestuia?

– Este o campanie care a pornit în pandemie și are scopul de a face cât mai vizibilă prezența produselor locale la raft și de a ușura navigarea clienților în magazine atunci când doresc să aleagă sortimentul local.

Proiectul este în permanentă dezvoltare, pe lângă marcajele vizibile la raft, avem și capete de raft destinate special pentru producătorii locali. De asemenea, avem o prezență permanentă în revista noastră săptămânală, comunicare în online și outdoor, etc.

Alături de echipa mea din Departamentul de Achiziții suntem aici, suntem reali și suntem deschiși pentru comunicarea și oferirea suportului pentru furnizorii locali. Ne dorim cu tot dinadinsul să ajungem în ziua când stereotipurile și miturile vor ceda în fața oportunităților de colaborare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Liderul LOC, acuzat că ar fi promovat în Blocul „Împreună” partide apropiate de Plahotniuc și Șor: „regretabil”

Plecarea Ligii Orașelor și Comunelor (LOC) din Blocul politic „Împreună” a generat un val de acuzații și replici între liderii politici implicați. Ștefan Gligor, liderul Partidului Schimbării, susține că retragerea formațiunii conduse de Alexandru Bujorean ar fi fost provocată de refuzul celorlalte partide de a accepta în alianță formațiuni și persoane asociate cu fugarii Vladimir Plahotniuc și Ilan Șor.

„Aceste atacuri au fost regizate și executate prin intermediul lui Alexandru Bujorean, co-președintele Ligii Orașelor și Comunelor, care a pledat cu mare insistență să acceptăm în cadrul Blocului Împreună mai multe partide politice și persoane afiliate în trecut regimului Plahotniuc, grupului criminal organizat Ilan Șor și sateliților acestora”, a scris Gligor într-o postare pe rețelele sociale.

Potrivit acestuia, motivul real al plecării Ligii Orașelor și Comunelor ar fi insistențele repetate ale lui Bujorean privind acceptarea unor partide în alianță.

„La ultima ședință a Consiliului de coordonare a Blocului Împreună, Bujoreanu a insistat repetat asupra extinderii Blocului prin accederea PSDE, PNM și CUB. Vă aduc aminte că Comisia Electorală Centrală a depistat în listele de subscripție depuse de CUB în alegerile prezidențiale, liste identice cu cele depuse de Victoria Furtună. Concluziile le faceți Dvs, nemaivorbind de faptul că CUB a sabotat Blocul Împreună în alegerile prezidențiale. Propunerea lui Bujorean a fost refuzată unanim de Partidul Schimbării, PPDA și Partidul Verde Ecologist și acesta este motivul adevărat al plecării Ligii Orașelor și Comunelor din Blocul Împreună”, a mai menționat Gligor.

În același timp, Ștefan Gligor a respins declarațiile legate de o posibilă apropiere între Blocul „Împreună” și PAS.

„Cât privește pretinsele alegații despre PAS, deși Blocul Împreună înțelege necesitatea unui proces de coalizare a forțelor proeuropene veritabile, la moment nu există nicio înțelegere, acord sau decizie în acest sens, în primul rând pentru că PAS nu are deschiderea necesară pentru a crea un front pro-european larg”, a mai subliniat Gligor.

În sprijinul acestei poziții a venit și Dinu Plîngău, liderul Platformei „DA”, care susține că plecarea LOC nu ar trebui privită ca un semn de slăbiciune, ci ca o „curățenie generală înainte de alegeri”.

„O ispită de moment a distrus mulți oameni destoinici în țara noastră. Plecarea câtorva oameni din Blocul Împreună nu trebuie tratată ca o slăbiciune, ci ca o curățenie generală înainte de alegeri”, a declarat Plîngău.

El a criticat presupusele schimbări de poziție ale LOC-ului, făcând referire la alegerile prezidențiale, când aceștia ar fi susținut-o pe Maia Sandu din primul tur, iar acum s-ar prezinta ca adversari ai PAS.

„Este ciudată poziția neașteptată a unor foști colegi, care la alegerile prezidențiale nu au susținut candidatul Blocului Împreună, Octavian Țîcu, dar chiar din primul tur al scrutinului au susținut candidatura doamnei Sandu – pentru ca azi să se prezinte drept cei mai mari dușmani ai PAS-ului și ai Maiei Sandu. Înțeleg această metamorfoză, cred că toată lumea o înțelege, dar ispitele de moment nu aduc beneficii nimănui”, a punctat liderul Platformei „DA”.

Plîngău a mai adăugat că Alexandru Bujorean ar fi fost implicat în toate discuțiile cu partidele interesate să adere la Blocul „Împreună”, inclusiv cu PAS și alte formațiuni.

„Domnul Bujorean a participat la absolut toate discuțiile, atât cu PAS, cât și cu alte forțe politice care erau sau sunt în proces de aderare la Blocul Împreună. I-am spus-o lui Munteanu, i-o spun și lui Bujorean: pleacă CUB, vin Verzii. Pleacă LOC, vin alții. Pentru că Bujorean știe câte partide au bătut la ușa noastră”, a afirmat Plîngău.

În replică, Alexandru Bujorean respinge acuzațiile lansate de Gligor și Plîngău și acuză o tactică „regretabilă” a foștilor parteneri din Bloc.

„Eu regret astfel de mesaje, pentru că dacă acum se vine cu astfel de atacuri, înseamnă că un an și mai mult de la constituirea acestui bloc nu venea iz de la Plahotniuc, de la Șor, iar acum, în momentul în care noi nu mai suntem parteneri de bloc, se recurge la astfel de tactici. Din păcate, asta e înțelegerea unor colegi de a face politică. Nu o să reacționăm cu atacuri. Avem respect față de cele trei partide rămase în Blocul Împreună. Știu cui sunt convenabile astfel de mesaje – cu siguranță partidului de guvernământ”, a declarat Bujorean în cadrul podcastului Gonța Media.

Cu o reacție la declarațiile lui Gligor a venit și președintele Partidului Național Moldovenesc (PNM), Dragoș Galbur. Într-o postare pe Facebook acesta a comentat asociarea partidului său de către Gligor cu fugarii Plahotniuc și Șor.

„Într-adevăr, PNM a fost invitat să facă parte din Blocul Împreună, invitația venind din partea dlui Bujorean și dl Plîngău, doi băieți din aceeași generație cu mine, pe care îi respect. Sincer să fiu, am fost aproape să accept propunerea, până când am avut o discuție separată cu Ștefan Gligor. Domnul Gligor mi-a comunicat direct că nu sunt binevenit în Blocul Împreună din cauza politicii naționaliste pe care o duc împreună cu PNM. Ștefan mi-a spus că trebuie să încetăm să promovăm așa de insistent limba română, că sunt minorități etnice pro-europene care nu înghit românismul, să nu mai cerem închiderea robinetului pentru transnistria și găgăuzia, să o luăm mai ușor cu unirea. Am rămas perplex să aud una ca asta, mai ales că dl Gligor provine din nordul Bucovinei, ocupată de ruși și deznaționalizată de ucraineni.

În fine, după astfel de reproșuri antiromânești, am întrerupt orice discuție privind aderarea la acest bloc. Eu și colegii mei am venit în politică anume pentru promovarea valorilor naționale românești și a unirii cu România. Altceva nu ne interesează.

***

Pe 7 iulie, Partidul „Liga Orașelor și Comunelor” (LOC) și-a anunțat retragerea din Blocul politic „Împreună”, precizând că va participa separat la alegerile parlamentare din 28 septembrie. Reprezentanții LOC au declarat că blocul politic din care făceau parte și-a pierdut direcția inițială și a fost transformat într-un „instrument politic izolat”, în care dialogul și deschiderea au fost înlocuite cu „tergiversare, etichetări și jocuri de culise”.

Aceștia au acuzat PAS că ar ademeni oameni din bloc pe listele lor electorale. În cadrul podcastului Gonța Media, Alexandru Bujorean a declarat că PAS ar fi propus blocului Împreună trei mandate de deputat pentru cele patru partide din bloc. 

Purtătoarea de cuvânt a partidului de guvernare a declarat pentru NM că PAS „este în discuții cu partidele proeuropene”.

„Ne dorim o listă cât mai reprezentativă și unitatea forțelor europene. Le mulțumim celor care se alătură acestui efort de menținere a Moldovei pe calea cea dreaptă în alegerile din toamnă”, a declarat Adriana Vlas, reprezentanta PAS.

Blocul „Împreună”, o alianță politică pro-europeană, a fost înființat în aprilie 2024. Inițial, acesta a fost format din Partidul Schimbării, Liga Orașelor și Comunelor, Platforma pentru Demnitate și Avedăr și Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB). În august 2024, CUB a părăsit blocul politic. În schimb, pe 1 martie, la bloc a aderat Partidul Verde Ecologist.

facebook.com/maia.sandu

Maramă românească, amuletă și cărți: Cadourile primite de Maia Sandu în ultimele luni

Instituția prezidențială a făcut publică lista cadourilor protocolare admisibile oferite șefei statului în trimestrul al doilea al anului 2025. Potrivit documentului, cel mai valoros obiect primit este o maramă tradițională românească din Bucovina, cusută manual, în valoare de 1250 de lei. Cadoul i-a fost oferit Maiei Sandu pe 10 iunie de către președintele României, Nicușor Dan, cu ocazia primei sale vizite oficiale la Chișinău.

O delegație a Institutului Politehnic din Tomar, Portugalia, i-a oferit șefei statului o placă din argilă, cu gravura simbolică a Cetății Ordinului Cavalerilor Templieri (450 lei), precum și o monedă comemorativă cu inscripția „Institutul Politehnic din Tomar, Republica Portugheză” (600 lei), în cadrul unei vizite de informare la Președinție.

În contextul unei întrevederi de lucru, un grup de parlamentari britanici i-a oferit un platou decorativ rotund din ceramică, prelucrat manual, cu emblema Inter-Parliamentary Union – British Group, în valoare de 500 de lei.

Cu ocazia unei vizite oficiale la Tirana, pe 17 mai, Maia Sandu a primit din partea președintelui Albaniei, Bajram Begaj, un suvenir în ramă de sticlă, reprezentând un element din costumul tradițional feminin albanez – un șort brodat manual – în valoare de 790 de lei. Tot în aceeași zi, organizatorii celei de-a șasea ediții a Summitului Comunității Politice Europene i-au oferit mai multe cadouri simbolice: cartea „The History of George Castriot, surnamed Scanderbeg, King of Albania” (650 lei), albumul foto „Inside Albania” (400 lei), un tablou decorativ pe pânză cu o reproducere a unei cărți poștale a summitului (200 lei) și un disc vinil cu 10 compoziții muzicale din anii ’80 (450 lei).

Ambasadorul Republicii Azerbaidjan în Republica Moldova, Ulvi Bakhshaliyev, i-a dăruit o amuletă-suvenir, un fragment dintr-un covor tradițional azer, cu o valoare de 890 de lei, cu ocazia participării la expoziția de covoare azere.

Cu ocazia Zilei orașului Călărași, președinta a primit un obiect decorativ ce reprezintă simbolul public teritorial al județului Călărași, România (350 lei), oferit de Consiliul Județean. Tot în aceeași zi, organizatorii Festivalului Cireșar din comuna Trușeni i-au oferit un suvenir decorativ din sticlă organică, personalizat pentru ediția a IV-a a evenimentului (490 lei).

Abasadorul Republicii Populare Chineze la Chișinău, Yan Wenbin, i-a oferit Maiei Sandu o tapiserie de artă chinezească, realizată în tehnica defilării, din mătase și țesătură, evaluată la 790 de lei.

În cadrul vizitei oficiale, șefa statului a mai primit un set format dintr-o căniță și o farfurioară din colecția „Golden Rudraksha”, cu o valoare de 690 de lei, oferit de Tanja Fajon, viceprim-ministra și ministra Afacerilor Externe și Europene a Republicii Slovenia. Tot atunci, senatoarele Véronique Guillotin și Nadia Sollogoub, membre ale Grupului de prietenie Moldova-Franța din Senatul Franței, i-au oferit o medalie-monedă unică din bronz, gravată cu imaginea „Marianneei”, în valoare de 770 de lei.

Administrația prezidențială precizează că toate aceste cadouri au fost înregistrate în Registrul de evidență a cadourilor admisibile și au fost trecute în proprietatea aparatului prezidențial.

LCP_2025_2 by Doina Buruiană

(VIDEO) Canicula impune restricții pe drumuri/ Nichita „luptă” pentru PAS/ Plahotniuc revine prin Tutun-CTC?

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!
Subiectele ediției:
— Alegeri repetate la Boldurești, după anularea turului ii în instanță
— O pictoriță din Moldova a stabilit un record Guinness
— Restricții de circulație pentru transportul de mare tonaj din cauza caniculei
— Jocuri de noroc clandestine la Chișinău: trei persoane reținute
— Tentativă de preluare ostilă la Tutun-CTC?
— MAN la CEC: PAS și-a desemnat candidații prematur
— Un șef de secție dintr-un spital din nordul țării, acuzat de corupție pasivă
— Inundații în Texas: 82 de persoane au decedat
— Câștigătorii euroquiz au vizitat instituțiile UE. Cu ce impresii s-au întors acasă?
— Campioana Anastasia Nichita, în centrul unei controverse online
— Blocul „Victoria” anunță, de la Moscova, că va participa la parlamentare
— Câștigătorii Euro Quiz au vizitat instituțiile UE. Cu ce impresii s-au întors acasă?
— Sportivii Anastasia Nichita și Maxim Potîrniche, pe lista PAS
— Vrei viză SUA? Declară toate numele folosite online
— LOC acuză PAS că încearcă să absoarbă alte partide
— Încă un partid părăsește blocul politic „Împreună”
Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri. 


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Incendiu la periferia orașului Comrat: 20 de hectare în flăcări, amenință un lan agricol

Un teren de la periferia orașului Comrat a luat foc în după-masa zilei de luni, 7 iulie. Potrivit Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), flăcările au cuprins aproximativ 20 de hectare de miriște și vegetație uscată. Există riscul ca focul să se extindă spre un lan de floarea-soarelui aflat în apropiere.

Pompierii au recepționat apelul la ora 14:35, iar la fața locului au intervenit patru echipaje

Pompierii lucrează în continuare pentru a localiza și a opri extinderea incendiului. Victime nu au fost raportate.

Imagine simbol/RBK

Din cauza creșterii prețurilor, rușii au început să cumpere în masă seturi pentru tratarea dinților acasă

Pe platformele de vânzări online din Rusia a crescut semnificativ atât oferta, cât și cererea pentru seturile de plombare dentară utilizate acasă. Potrivit Izvestia, care citează propria analiză de piață, tot mai mulți ruși recurg la aceste soluții improvizate din cauza costurilor ridicate ale tratamentelor stomatologice, scrie Holod.

În primele șase luni ale anului 2025, numărul anunțurilor pentru astfel de seturi a crescut de 3,3 ori pe unul dintre cele mai mari marketplace-uri din Rusia, comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Este vorba despre mii de oferte disponibile online.

Odată cu creșterea cererii, au crescut și prețurile. Dacă anterior un set costa între 150 și 200 de ruble, acum prețul depășește 900 de ruble. Unul dintre vânzători a înregistrat deja peste 44.000 de vânzări.

Clienții susțin că nu-și permit tratamente stomatologice profesioniste. „Folosesc produsul de vreo două-trei luni. (…) Cu acest „ciment dentar” pot cel puțin să mănânc normal”, scrie unul dintre utilizatori.

Medicii avertizează, însă, astfel de metode sunt periculoase. „Din păcate, în spatele acestor „trucuri” nu există nici diagnostic, nici abordare individuală și nici înțelegerea cauzelor reale. Nu e tratament – e o mascarea a simptomelor, care adesea duce la probleme și mai grave”, a declarat Victoria Radko, șefa secției de ortodonție de la Eurokappa Clinic.

Aceasta atrage atenția că, din dorința de a economisi, oamenii cumpără nu doar kituri de plombare, ci și fațete dentare aplicabile sau gutiere pentru corectarea mușcăturii – produse care pot afecta sănătatea dentară dacă sunt folosite fără supraveghere medicală.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: