Radu Marian/Telegram

NM Espresso: despre consiliul de experți din Parlament, succesele CNA în lupta împotriva corupției și revenirea reclamei pe YouTube-ul moldovenesc

Consiliul de experți din Parlament

În cadrul Comisiei economie, buget și finanțe a Parlamentului a fost creat un consiliu de experți, care are drept scop să vină cu propuneri și comentarii la inițiativele legislative, ce se referă la politica economică oficială. «Ne vom consulta în mod regulat cu membrii consiliului pe probleme de politică în domeniile aflate în responsabilitatea comisiei», a spus șeful comisiei, Radu Marian. Membrii Consiliului au fost aleși prin concurs deschis.


«Satul european»

Guvernul a aprobat programul național «Satul European» pentru perioada 2024-2028. Bugetul programului constituie 5,3 miliarde lei, dintre care peste 2,5 miliarde de lei vor fi alocate din bugetul de stat. Conform programului, până în 2028, aproximativ 200 de mii de locuitori ai Moldovei vor fi racordați la rețeaua centralizată de alimentare cu apă, iar iluminatul stradal va fi îmbunătățit în 100 de localități.


Lupta împotriva corupției

Centrul Național Anticorupție (CNA) și-a prezentat Raportul de activitate pentru anul 2023. Potrivit acestuia, în 2023, CNA a identificat 511 infracțiuni, dintre care 429 legate de corupție. Au fost trimise în judecată 207 dosare penale împotriva persoanelor fizice și două dosare împotriva persoanelor juridice. Cel mai adesea, cazurile de corupție sunt înregistrate la întreprinderile comerciale (115), la Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (57), la autoritățile locale (47) și la Ministerul Afacerilor Interne (43). Tot în 2023, CNA a confiscat pentru prima dată pietre prețioase — smaralde și diamante.

Citiți mai multe în materialul lui Alexandr Nugmanov.

În aceeași zi, CNA a efectuat percheziții la un avocat și la doi judecători suspectați de corupție.

Și Autoritatea Națională de Integritate a inițiat un control în privința președintelui Adunării Populare a Găgăuziei, Dmitri Constantinov, și al adjunctului acestuia, Nicolai Ormanji. Aceștia sunt suspectați de încălcarea regimului juridic și de conflict de interese.


Vizite

În timpul vizitei sale în Letonia, Președintele Parlamentului Igor Grosu a discutat cu colegul său leton, Daiga Mierina, despre dezvoltarea proiectelor bilaterale. Pe ordinea de zi a vizitei lui Grosu sunt și întâlniri cu președintele țării, Edgars Rinkevics, și prim-ministrul Evika Silina.


CC, alegeri, «Șor»

Curtea Constituțională a declarat neconstituționale modificările la Codul Electoral care limitează participarea reprezentanților partidelor neconstituționale la alegeri. Aceasta înseamnă că reprezentanții partidului Șor vor putea participa la alegeri.


Este oare posibil să câștigi pe YouTube din Moldova?

Săptămâna aceasta, publicitatea a apărut din nou pe segmentul moldovenesc al YouTube, după o absență de câțiva ani. CEO-ul agenției de publicitate Publicis Media Moldova, Dorel Samoila, notează că revenirea publicității pe YouTube va rezolva și problema pieței de publicitate televizată care a apărut după închiderea mai multor canale TV. Cu toate acestea, este nevoie de timp pentru a înțelege dacă nu cumva reclama apărută pe YouTube-ul moldovenesc este o eroare în program. Citiți mai multe în articolul lui Nicolai Paholinițchi.


Agricultură

Comisia pentru Situații Excepționale a extins valabilitatea licențelor de import a cerealelor pentru încă trei luni. Importurile de grâu, porumb și semințe de floarea soarelui în Moldova sunt în continuare permise pe baza unei licențe eliberate de Ministerul Agriculturii. Doar persoanele juridice sau persoanele fizice implicate în producția de uleiuri și grăsimi vegetale, produse de măcinare, preparate pentru hrana animalelor și creșterea animalelor pot obține o asemenea licență.

Între timp, cel mai mare producător de ulei vegetal din Moldova, Floarea Soarelui, și-a suspendat activitatea. Motivul invocat a fost incapacitatea de a cumpăra suficiente semințe de floarea soarelui de pe piața locală și imposibilitatea de a le importa.


Interviu NM

În februarie, UE a aprobat o nouă directivă privind calitatea aerului, care reglementează cantitatea permisă de particule fine din aerul emis în urma activităților umane. Cantitățile admisibile au fost reduse de trei ori în comparație cu directiva similară anterioară. În plus, conform directivei, primarii orașelor și satelor vor fi obligați să monitorizeze calitatea aerului. Europarlamentarul independent din România, Nicu Ştefăniţă, care face parte din alianţa «verzilor», a vorbit într-un interviu acordat NM despre motivul pentru care UE a decis să reducă limitele admise de emisii nocive şi să înăsprească sancțiunile pentru încălcarea acestora, cum poate fi îmbunătățită calitatea aerului, și când această directivă va afecta Moldova.


Din Taraclia

Bulgaria va deschide o filială a Universității Angel Kanchev în raionul Taraclia. Bulgaria și Moldova, între timp, și-au confirmat interesul reciproc pentru consolidarea relațiilor bilaterale, inclusiv în domeniul energiei, cu accent pe gaze naturale, produse petroliere și energie electrică.

Primii pelicani din acest an au fost observați pe lacul de acumulare din Taraclia.


Ce ne așteaptă astăzi?

  • La ora 09:00 va începe forumul economic moldo-bulgar;
  • La ora 10:00 UE și Fundația Soros vor prezenta proiectele comune

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Transportatorii au claxonat în PMAN: vor tarife mai mari la călătorii. Guvernul: „Mai întâi transport sigur și calitativ”

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai. De cealaltă parte, Guvernul susține că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

Ce vor protestatarii

Pe 9 iulie, mai multe unități de transport au claxonat în Piața Marii Adunări Naționale. Oleg Alexa a spus că transportatorii insistă asupra a trei revendicări. Prima – necesitatea ca Guvernul să adopte și să publice metodologia de calcul pentru serviciile de transport.

„Noi suntem în iulie 2025, nu avem nici tarife noi, nici o metodologie aprobată. (…) Ce înseamnă pentru noi lipsa metodologiei? În jur de doi ani de zile, noi suntem cu un tarif înghețat. Lipsa de metodologie înseamnă că nu putem adapta tariful nostru la fluctuațiile care sunt pe piață. Ce înseamnă pentru noi asta? Noi nu putem recupera cheltuielile, nu putem da salarii la șoferi”, a comunicat el. „Odată cu adoptarea metodologiei se va duce inevitabil la creșteri în prima perioadă, ulterior acest tarif ar trebui să fluctueze în dependență anumiți de factori”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

A doua revendicare este legată de „proiectul hotărârii de guvern prin care Ministerul Infrastructurii încearcă să promoveze sistemele e-GPS și e-Bilet”.

„Cerința noastră este retragerea acestui proiect. (…) Sistemul e-GPS nu are nimic cu digitalizarea. (…) Sistemul e-GPS este o pârghie de control prin care va fi înzestrată ANTA pentru a colecta online informația privind poziționarea unităților de transport. (…) Aceasta nu înseamnă altceva decât colectarea datelor cu caracter personal. (…) Prin sistemul e-Bilet, statul dorește să intervină pentru a face o verigă artificială, gestionată exclusiv de stat, prin care toți operatorii de transport vor fi obligați să vândă bilete oricărui călător numai dacă aceste sisteme vor fi gestionate cu sistemul ANTA. (…) Noi, transportatorii, trebuie să implementăm la libera noastră alegere sisteme electronice de plată sau aparate de casă. (…) Iar Serviciul Fiscal de Stat, nu ANTA, imediat ce s-a eliberat un bilet online să vadă că agentul acela economic a încasat o sumă de bani. Noi le-am spus că facem asta și atingem scopul fiscalizării”, a comunicat Alexa.

A treia revendicare, a adăugat Alexa, se referă la adaptarea unităților de transport pentru a permite transportarea persoanelor cu nevoi speciale. Totuși, el a precizat: „Trebuie să facem o precizare, vinerea trecută, ANTA ne-a informat că scrisorile prin care ne-au obligat să adaptăm toate unitățile de transport au fost retrase. Ei au motivat prin faptul că de fapt au urmărit alt scop, să acumuleze informații, dar nu să ne instituie obligațiuni”. „Aceste persoane trebuie să dispună de posibilitatea de transportare. Aceasta este obligațiunea statului. (…) Statul trebuie să contribuie financiar. Noi nu ziceam „nu”, noi spunem că nu putem în condițiile acestor reglementări, nici tehnic și nici financiar. (…) Retragerea scrisorii ANTA nu a rezolvat problema. Temelia problemei a rămas. (…) Toți trebuie să găsească soluții pentru a asigura ca aceste persoane să se deplaseze”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

„Protestul nostru va continua până toate trei subiecte nu vor fi executate întocmai așa cum noi vom cere. Niciun fel de executare parțială. (…) Noi nu ne vom opri până nu vom atinge scopul. Dacă runda de trei proteste nu va duce la rezultate, atunci vă vom anunța despre următoarea rundă de proteste prin care vom decide deja în ce formă vom protesta, în ce număr și când”, a comunicat Alexa.

Reacția Guvernului

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

„Guvernul pune stop pe propunerea transportatorilor de a majora tarifele. Transportatorii solicită majorarea prețurilor biletelor pentru pasageri, dar refuză să îmbunătățească condițiile de călătorie, să asigure transparența financiară și să implementeze cerințele Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale care ar elimina plățile informale pentru autorizațiile de transport. (…) Aceste practici nu pot continua, nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate, siguranță și confort în beneficiul pasagerilor. Mai întâi transport sigur și calitativ, bilete vândute electronic și transparent, mai multe rute pentru cetățeni și abia apoi poate fi discutată metodologia de tarifare”, a comunicat Vodă.

***

Pe 24 iunie, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și ANTA de inacțiune, abuzuri și presupuse scheme de corupție. Într-un apel public, organizația a avertizat că lipsa unei metodologii tarifare, impunerea sistemelor e-GPS și e-Bilet, dar și obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. APOTA a amenințat cu proteste dacă autoritățile nu vor răspunde solicitărilor.

În reacție, Guvernul a declarat că Ministerul Infrastructurii „are ușile deschise” pentru dialog, iar în privința acuzațiilor de corupție, a îndemnat părțile să prezinte probe autorităților competente.

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”.

La două zile după ce a amenințat cu proteste, APOTA a anunțat organizarea a trei manifestații în Chișinău: în PMAN (pe 9 iulie), în fața Misiunii UE și la sediul ANTA.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: