bnm.md

NM Espresso: despre creșterea și scăderea leului moldovenesc, dovezile Veronicăi Dragalin și schimbarea întrebării de la referendumul privind integrarea europeană

Leul moldovenesc: istorie, depreciere, curs de schimb

În mod obișnuit, cursul de schimb al leului moldovenesc fluctuează ușor pe parcursul anului, uneori în scădere și alteori în creștere. Dar de două ori în istoria Moldovei cursul leului s-a prăbușit. În articolul «Creșterea și descreșterea leului moldovenesc», NM a relatat despre cum a fost introdusă moneda națională, cum este stabilit cursul de schimb al leului, ce factori determină fluctuațiile acestuia și când Banca Națională intervine în «jocul valutar».


Dragalin, Răducanu, Pre-Vetting

Şefa Procuraturii Anticorupţie, Veronica Dragalin, a spus că a primit dovezile legăturii dintre Răducanu Platon şi avocatul lui Șor, Colenco. De aceea ea consideră că corespondența dintre Platon și Colenco «nu este fictivă»: «informațiile publicate de portalurile de știri în anii 2013-2014 sunt pentru mine o confirmare suficientă că aceste mesaje nu sunt fictive».

Răducanu însăși a declarat că «nu s-a așteptat să fie supusă unor astfel de atacuri nefondate și publice din partea șefei Procuraturii Anticorupție». Răducanu a declarat că acum doi ani ea a acceptat să fie membră a Comisiei de Pre-Vetting în ciuda «mai multor campanii de defăimare, organizate din culise de persoane compromise». Acest lucru i-a afectat sănătatea. Răducanu a negat toate acuzațiile care i se aduc.

Comisia de Pre-Vetting, comentând demisia Tatianei Răducanu, și-a exprimat speranța că «autoritățile competente vor investiga acuzațiile» în conformitate cu legislația Republicii Moldova și standardele internaționale privind drepturile omului.


Decizii în Parlament

Parlamentul a aprobat data referendumului privind integrarea europeană a Republicii Moldova. Acesta va avea loc pe 20 octombrie 2024. Întrebarea scoasă la plebiscit a fost schimbată: în loc de «Sunteți în favoarea aderării Moldovei la UE?», cetățenii vor trebui să răspundă la întrebarea «Susțineți includerea integrării europene în Constituția Moldovei?»

Parlamentul a aprobat inițiativa PAS, care prevede ca localitatea Stauceni să primească statut de oraș. Parlamentul a adoptat, de asemenea, Legea privind sănătatea mintală și bunăstarea, care prevede măsuri pentru asistență eficientă, prevenire și monitorizare a bolilor mintale.


Justiţie

Judecătorul Gheorghe Marchitan a fost găsit vinovat de pronunțarea cu bună-știință a unei hotărâri ilegale în dosarul Laundromat. Acesta însă a fost eliberat de pedeapsă din cauza expirării termenului de prescripție al infracțiunii.

Procuratura Anticorupție a finalizat cercetările din cadrul dosarului penal împotriva fostului șef al Serviciului Protecție și Pază de Stat, Iaroslav Martin. El va fi judecat sub acuzația de abuz de putere.


Șor

Oligarhul fugar Ilan Șor, condamnat în Moldova la 15 ani de închisoare, a declarat că a primit cetățenia rusă. Inspectoratul de Poliție de Stat a confirmat această informație: «Nu am primit o notificare oficială de la autoritățile Federației Ruse, dar avem informații că această persoană a primit cetățenia acestui stat. Mai mult, știm că la sfârșitul lunii ianuarie a acestui an a primit actele noi de identitate.»


Perciun și școlile auto

Ministrul Educației, Dan Perciun, a declarat că nicio școală auto din țară nu îndeplinește condițiile de acreditare a instituțiilor de acest tip. Astfel, doar 50% dintre absolvenții școlilor auto din Moldova susțin examenul teoretic din prima încercare, și doar 30% — pe cel practic. «De aceea și apar întrebări cu privire la calitatea instruirii și, bineînțeles, că aceasta este asociată cu riscuri de corupție», a menționat ministrul.


Ziua împotriva homofobiei

Pe 17 mai se sărbătorește Ziua Internațională împotriva Homofobiei. În clasamentul anual al țărilor prietenoase comunității LGBT, Moldova a ocupat locul 25, coborând două poziții pe parcursul ultimului an. România este pe locul 40, iar Ucraina pe locul 41. Primele cinci țări din Europa cele mai prietenoase LGBT sunt Malta, Islanda, Belgia, Spania și Danemarca. Cele mai homofobe țări din Europa sunt Rusia, Azerbaidjan și Turcia.


Ce ne așteaptă astăzi?

  • La ora 08:00 Curtea de Conturi va prezenta raportul privind auditul Ministerului Afacerilor Externe;
  • La ora 10:00 Biroul Naţional de Statistică va susţine o conferinţă de presă privind recensământul populaţiei;
  • Gala de premiere cu ocazia Zilei Internaționale a Muzeelor începe la ora 13:00.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Transportatorii au claxonat în PMAN: vor tarife mai mari la călătorii. Guvernul: „Mai întâi transport sigur și calitativ”

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai. De cealaltă parte, Guvernul susține că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

Ce vor protestatarii

Pe 9 iulie, mai multe unități de transport au claxonat în Piața Marii Adunări Naționale. Oleg Alexa a spus că transportatorii insistă asupra a trei revendicări. Prima – necesitatea ca Guvernul să adopte și să publice metodologia de calcul pentru serviciile de transport.

„Noi suntem în iulie 2025, nu avem nici tarife noi, nici o metodologie aprobată. (…) Ce înseamnă pentru noi lipsa metodologiei? În jur de doi ani de zile, noi suntem cu un tarif înghețat. Lipsa de metodologie înseamnă că nu putem adapta tariful nostru la fluctuațiile care sunt pe piață. Ce înseamnă pentru noi asta? Noi nu putem recupera cheltuielile, nu putem da salarii la șoferi”, a comunicat el. „Odată cu adoptarea metodologiei se va duce inevitabil la creșteri în prima perioadă, ulterior acest tarif ar trebui să fluctueze în dependență anumiți de factori”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

A doua revendicare este legată de „proiectul hotărârii de guvern prin care Ministerul Infrastructurii încearcă să promoveze sistemele e-GPS și e-Bilet”.

„Cerința noastră este retragerea acestui proiect. (…) Sistemul e-GPS nu are nimic cu digitalizarea. (…) Sistemul e-GPS este o pârghie de control prin care va fi înzestrată ANTA pentru a colecta online informația privind poziționarea unităților de transport. (…) Aceasta nu înseamnă altceva decât colectarea datelor cu caracter personal. (…) Prin sistemul e-Bilet, statul dorește să intervină pentru a face o verigă artificială, gestionată exclusiv de stat, prin care toți operatorii de transport vor fi obligați să vândă bilete oricărui călător numai dacă aceste sisteme vor fi gestionate cu sistemul ANTA. (…) Noi, transportatorii, trebuie să implementăm la libera noastră alegere sisteme electronice de plată sau aparate de casă. (…) Iar Serviciul Fiscal de Stat, nu ANTA, imediat ce s-a eliberat un bilet online să vadă că agentul acela economic a încasat o sumă de bani. Noi le-am spus că facem asta și atingem scopul fiscalizării”, a comunicat Alexa.

A treia revendicare, a adăugat Alexa, se referă la adaptarea unităților de transport pentru a permite transportarea persoanelor cu nevoi speciale. Totuși, el a precizat: „Trebuie să facem o precizare, vinerea trecută, ANTA ne-a informat că scrisorile prin care ne-au obligat să adaptăm toate unitățile de transport au fost retrase. Ei au motivat prin faptul că de fapt au urmărit alt scop, să acumuleze informații, dar nu să ne instituie obligațiuni”. „Aceste persoane trebuie să dispună de posibilitatea de transportare. Aceasta este obligațiunea statului. (…) Statul trebuie să contribuie financiar. Noi nu ziceam „nu”, noi spunem că nu putem în condițiile acestor reglementări, nici tehnic și nici financiar. (…) Retragerea scrisorii ANTA nu a rezolvat problema. Temelia problemei a rămas. (…) Toți trebuie să găsească soluții pentru a asigura ca aceste persoane să se deplaseze”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

„Protestul nostru va continua până toate trei subiecte nu vor fi executate întocmai așa cum noi vom cere. Niciun fel de executare parțială. (…) Noi nu ne vom opri până nu vom atinge scopul. Dacă runda de trei proteste nu va duce la rezultate, atunci vă vom anunța despre următoarea rundă de proteste prin care vom decide deja în ce formă vom protesta, în ce număr și când”, a comunicat Alexa.

Reacția Guvernului

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

„Guvernul pune stop pe propunerea transportatorilor de a majora tarifele. Transportatorii solicită majorarea prețurilor biletelor pentru pasageri, dar refuză să îmbunătățească condițiile de călătorie, să asigure transparența financiară și să implementeze cerințele Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale care ar elimina plățile informale pentru autorizațiile de transport. (…) Aceste practici nu pot continua, nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate, siguranță și confort în beneficiul pasagerilor. Mai întâi transport sigur și calitativ, bilete vândute electronic și transparent, mai multe rute pentru cetățeni și abia apoi poate fi discutată metodologia de tarifare”, a comunicat Vodă.

***

Pe 24 iunie, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și ANTA de inacțiune, abuzuri și presupuse scheme de corupție. Într-un apel public, organizația a avertizat că lipsa unei metodologii tarifare, impunerea sistemelor e-GPS și e-Bilet, dar și obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. APOTA a amenințat cu proteste dacă autoritățile nu vor răspunde solicitărilor.

În reacție, Guvernul a declarat că Ministerul Infrastructurii „are ușile deschise” pentru dialog, iar în privința acuzațiilor de corupție, a îndemnat părțile să prezinte probe autorităților competente.

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”.

La două zile după ce a amenințat cu proteste, APOTA a anunțat organizarea a trei manifestații în Chișinău: în PMAN (pe 9 iulie), în fața Misiunii UE și la sediul ANTA.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: