Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) declară că protestele transportatorilor vor continua. Anunțul a fost făcut în data de 21 ianuarie, de Oleg Alexa, președintele Consiliului Asociației. Potrivit lui, transportatorii nu sunt de acord cu prevederile proiectului Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, care propune posibilitatea stabilirii tarifelor mai mari la transportul auto de pasageri cu avizul pozitiv al consiliilor autorităților administrației publice locale.
Oleg Alexa spune că proiectul Ministerului va îngreuna întreg procesul de implementare. „În primul rând, din proiect vedem că ministrul încearcă să transfere responsabilitatea pentru creșterea tarifului de la Minister la organele publice locale. La fel, în proiectul lor nu este indicat clar că transportatorul va putea aplica un tarif mai mare de 60 de bani cu condiția că va aduce acceptul Consiliului localității pentru care a fost deschisă ruta. Nu este corectă formularea și va îngreuna procesul de implementare”, a spus Alexa.
Totodată, potrivit lui, prevederile proiectului sunt ilegale. „Codul transportului rutier actual prevede foarte clar că Ministerul calculează și aplică tariful pentru serviciile de transport și serviciile de autogară. Ministerul nostru, timp de jumătate de an oferă ba un calcul, ba altul. Acum imaginați-vă primăriile fiecărui sat, ei ce au specialiști în transport? Da, ministrul recunoaște că vrea să crească tariful, dar dumnealui nu vrea să pună semnătura”, a spus președintele Consiliului.
Prin urmare, reprezentantul transportatorilor a declarat: „Calculele și jocul cu autoritățile publice locale înseamnă doar un lucru: acțiunile de protest ale transportatorilor vor continua. Noi nu vom accepta jocul acesta cu primăriile”, a comunicat el.
***
Potrivit IPN, în documentul publicat recent de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, pentru consultări publice, avizare și expertizare se arată că la serviciile regulate în trafic interraional, pentru categoria de confort II, vor putea fi stabilite tarife majorate până la 70 bani/km, pentru categoria de confort I – până la 80 bani/km. La serviciile regulate în trafic raional, pentru categoria de confort II – până la 90 bani/km, iar pentru categoria de confort I – până la 1 leu/km. Aceasta, pe fonul unor tarife generale de 70 bani/km pentru categoria de confort I și 60 bani/km pentru categoria de confort II.
Ultimul protest al transportatorilor a avut loc în data de 16 decembrie. Acțiunea a avut loc în Piața Marii Adunări Naționale și a fost organizată împotriva Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Transportatorii au claxonat timp de câteva minute pentru a atrage atenția autorităților. Totodată, aceștia au solicitat Ministerului efectuarea unor calcule pentru ajustarea tarifelor la călătoria cu transportul.
Un alt protest al transportatorilor auto a avut loc pe 25 noiembrie, în Piața Marii Adunări Naționale. Atunci, aceștia au acuzat guvernarea și de faptul că ar proteja scheme de corupție.
La rândul său, ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a spus că solicitările protestatarilor nu sunt justificate. „Spre exemplu, dacă la moment tariful Chișinău – Bălți este 80 MDL, ei doresc să fie 185. Un alt exemplu, Chișinău – Drochia, acum este 109 MDL, solicitarea este să fie 245 MDL. Aceste solicitări nu sunt justificate”, a declarat ministrul.