Hyundai Tucson

Noul Hyundai Tucson – design și tehnologii revoluționare

Hyundai Motor prezintă noul Tucson. Modelul dispune de un design remarcabil, de tehnologii revoluționare, dar și de o gamă variată de sisteme de propulsie. 

Modelul de clasa SUV, care se află la cea de-a patra generație, integrează noua direcție stilistică Hyundai „Sensuous Sportiness”. De la lansare (octombrie 2004) până în prezent au fost vândute peste 7 milioane de unități la nivel mondial, dintre care 1,4 milioane în Europa.

„Noul Tucson imbină designul futurist cu tehnologia revolutionară, oferind dotări accesibile unui număr tot mai mare de clienți. Această lansare contribuie la consolidarea poziției Hyundai de producător auto cu cea mai extinsă gamă de propulsoare electrificate”, a declarat Michael Cole, President & CEO – Hyundai Motor Europe.

Conferința de presă pentru premiera mondială a noului Tucson poate fi vizualizată aici.

Noua temă de design Hyundai – „Parametric Dynamics” 

În comparație cu predecesorul, caroseria noului Tucson este mai mare și mai amplă. Capota alungită, consolele scurte și ampatamentul intins conferă autovehiculului un aspect progresist, pastrând totodată caracterul impunător. Modelul integrează limbajul de design Hyundai „Sensuous Sportiness”, care se remarcă prin armonia dintre patru elemente fundamentale: proportie, arhitectură, stil și tehnologie.

„Misiunea direcției stilistice Hyundai „Sensuous Sportiness” este de a adauga valoare emoțională experienței de condus. Designul de anvergură depășește din nou așteptările, provocând astfel standardele pieței din cel mai competitiv segment al industriei”, a declarat SangYup Lee, Senior Vice President and Head of Hyundai Global Design Center.

Exteriorul Tucson a fost proiectat pentru a exprima ceea ce designerii Hyundai denumesc „Parametric Dynamics”, un stil care folosește linii, fațete, unghiuri și forme, pentru o estetică indrăzneață și remarcabilă, precum și pentru a adăuga un aer futurist noului model.

Hyundai Tucson

Noua temă de design – „Parametric Dynamics” – este evidențiată de luminile de zi (DRL), perfect integrate în grila frontală. Datorită tehnologiei half-miror, în momentul în care luminile de întâlnire sunt aprinse, finisajul cromat al grilei se metamorfozează în forme asemănătoare pietrelor prețioase, conferind o alură spectaculoasă elementelor aerodinamice.

În laterale, liniile caroseriei urmăresc, în unghiuri precise, aceeași temă de design „Parametric Dynamics”. Suprafețele sculpturale creează un contrast puternic între silueta aerodinamică și aspectul robust, generând senzația de mișcare, chiar și atunci când autovehiculul staționează. Configurația atletică a caroseriei se combină perfect cu pasajele geometrice ale roților. Profilul sportiv al noului Tucson este accentuat de linia cromată cu forma parabolică, care se intinde de la oglinzile laterale până la montantul posterior.

În partea din spate, luminile parametrice integrate continuă aceeași temă de design. De asemenea, bara prezintă detalii de tip parametric cu efect tridimensional, combinate cu elemente sportive. Tucson este primul model Hyundai care dispune de ștergătoare spate ascunse, plasate sub spoiler.

Culori caroserie:

Clienții pot alege între nouă culori de caroserie, dintre care trei nou introduse – Shimmering Silver, Amazon Gray si Teal. În plus, pot opta pentru un plafon in doua tonuri (Phantom Black sau Dark Knight), disponibil pentru intreaga paleta de culori a caroseriei.

Interiorul elegant îmbină confortul cu tehnologia 

Pășind în habitaclul spațios este ca și cum ai pătrunde într-un univers în care grijile cotidiene dispar. Aici, spațiul, tehnologia și informația se imbină armonios.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

Noul Tucson beneficiaza de o consola cu display integral, dispunând acum de un ecran AVN-T de 10,25 inchi, care incorporează navigația, încălzirea, ventilația și climatizarea. Formele sinuoase contribuie la senzația de spațiu deschis, în timp ce marginile generoase ale bordului se imbină perfect cu portierele. Liniile fine, de culoare argintie, care pornesc din consola centrală și ajung până la portierele din spate, armonizează materialele de calitate utilizate, complimentându-le prin tonuri si texturi neutre.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

Pozitionată ergonomic, consola centrală a fost reproiectată, utilizând tehnologia shift-by-wire. Luminile ambientale sunt pozitionate în partea inferioară a consolei, în spațiul destinat încărcării wireless, precum și în buzunarele portierelor. Sistemul oferă 64 de culori și 10 niveluri de luminozitate, pentru multiple posibilități de personalizare.

În plus, clienții pot alege între cele trei nuanțe pentru tapițerie: „Negru”, „Negru & Gri/ Bej” sau „Teal”, disponibile pentru variantele din piele sau din material textil.

Tehnologie si conectivitate

Noul Tucson este echipat cu sisteme actualizate de tehnologie și de conectivitate, pentru o experiență digitală avansată.

Noua dispunere duală a habitaclului oferă o operare intuitivă și o experiență high-tech, prin intermediul instrumentarului digital de bord 10,25 inchi, dar și a ecranului AVN-T de 10,25 inchi.

În cazul în care conducatorul auto trebuie să parcheze autovehiculul pe o rază de la 200 m până la 2 km față de destinație, funcția «Last Mile Navigation» oferă informații despre traseul complet până la destinație, prin intermediul aplicației Bluelink instalată pe smartphone.

În plus, noul Tucson va integra calendarul Apple sau Google in sistemul de infotainment, permitând conducătorului auto vizualizarea conținutului pe ecranul AVN.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

«Connected Routing» este sistemul de navigație Hyundai bazat pe mediul cloud, care analizează traficul, oferind o estimare a orelor de sosire la destinație, dar și reconfigurarea traseului, în cazul în care este necesar.

Cu ajutorul Apple CarPlay și Android Auto, disponibile acum wireless, funcțiile smartphone-urilor cu sistem de operare iOS sau Android pot fi afișate pe ecranul central de 8 inchi al autovehiculului. Alte caracteristici de infotainment și conectivitate includ sistemul audio realizat de Krell, încărcare wireless în consola centrală, precum și porturi USB față / spate.

Noi caracteristici de confort

Hyundai oferă acum și mai mult confort pentru clienții Tucson. Noua tehnologie Multi-Air Mode, disponibilă în premieră pentru un autovehicul al gamei Hyundai, combină canalele de circulare pentru aerul condiționat și pentru încălzire, pentru o dispersare mai fluidă a fluxului de aer. Acest mod poate fi activat și dezactivat, în funcție de preferințele conducătorului auto.

Sistemul de control al climei pe trei zone permite operarea separată a setărilor de temperatură și de ventilație pentru conducătorul auto, pentru pasagerul din față, dar și pentru cei din spate. În plus, scaunele ventilate din față și scaunele încălzite din față / din spate oferă confort suplimentar atât conducătorului auto, cât și pasagerilor.

Prin intermediul modului Rear Sleeping, conținutul audio este redat doar în partea din față, fără ca acesta să fie transmis și difuzoarelor din spate, astfel încat pasagerii care dorm să nu fie deranjati.

Mai mult spațiu

În comparație cu predecesorul, Tucson este mai lung cu 20 mm, mai lat cu 15 mm și are un ampatament mai mare cu 10 mm. De aceea, pasagerii din spate se pot bucura de un spațiu suplimentar de 26 mm pentru picioare, oferit atât pentru versiunile hybrid, cât și pentru cele clasice, datorita plasării ingenioase a bateriei sub scaunele din spate. În același timp, volumul portbagajului a crescut, in functie de specificatiile fiecarui model, oferind până la 620 l pentru bagaje cu scaunele ridicate și până la 1,799l cu scaunele rabatate.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson

Comanda preliminară a noului Tucson este deja deschisă pentru piaţa Republicii Moldova. Pentru informaţii mai detaliate, contactaţi distribuitorul oficial al Hyundai in RM.

Centrul Auto Pacific Motors
Calea Moșilor, 5/1
[email protected]
022 800 888

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

De ce planul de reintegrare, elaborat în parteneriat cu UE și SUA, nu este făcut public? Vicepremier: „Aspectele sensibile necesită și discreție”

Guvernul lucrează în acest moment la elaborarea unui plan de reintegrare al țării în comun cu Uniunea Europeană și Statele Unite, totuși strategia nu este făcută publică pentru a nu „prejudicia rezultatul final”. Declarația a fost făcută de vicepremierul pentru reintegrare, Valeriu Chiveri, după ședința Guvernului de astăzi. Oficialul explică că anumite aspecte sunt sensibile și necesită un grad ridicat de discreție, iar unele procese au nevoie de timp.

„Într-adevăr, lucrăm activ la o strategie sau la un road map de reintegrare, dar după cum cunoașteți, aspectele sensibile necesită și discreție, pentru a putea soluționa sau a pune pe hârtie mai multe lucruri care ar putea avea un efect în timp. Nu putem, de cele mai multe ori, să vorbim în timp real despre acțiunile care sunt întreprinse, fiindcă acest lucru ar putea prejudicia rezultatul final. Sigur că se lucrează în acest sens și, la momentul potrivit, în spațiul public vor fi prezentate rezultatele acestor activități”, a spus oficialul.

Întrebat dacă soluționarea conflictului transnistrean ar putea fi pusă pe masa discuțiilor la pachet cu negocierile de pace ruso-ucrainene, vicepremierul a spus că acest punct de vedere ar putea fi privit prin prisma securității regionale.

„Nu ne dorim să fim parte la un pachet de reglementare a conflictului. Am putea să privim din punct de vedere al unui pachet de securitate regională, dar acest lucru ar implica doar retragerea forțelor militare ruse din regiune. Cât privește reglementarea propriu-zisă în contextul Republicii Moldova, vom face tot posibilul ca acest lucru să se întâmple într-un proces de negocieri, care ar implica atât partea transnistreană – suntem convinși că trebuie să facem lucrul ăsta – dar în cooperare cu partenerii care ne susțin, cum ar fi, în primul rând, Uniunea Europeană, Statele Unite”, a mai spus vicepremierul.

Valeriu Chiveri a reiterat încă o dată că formatul „5+2” nu mai este valabil. Oficialul a spus că este foarte dificil de imaginat că doi actori importanți ai procesului de reglementare, care se află în prezent într-un conflict armat direct, ar putea continua să fie parte a reglementării unui alt conflict. „Într-o perspectivă previzibilă, acest format nu poate fi considerat unul capabil să susțină în continuare procesul de negociere”, a mai subliniat vicepremierul.

***

Reamintim, formatul „5+2” –  care includea reprezentanți ai Republicii Moldova și ai regiunii transnistrene (părți), ai OSCE, Rusiei și Ucrainei (mediatori) și ai UE și SUA (observatori) – a fost suspendat după începerea agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În prezent, negocierile au loc în formatul „1+1”, adică discuții directe între Chișinău și Tiraspol, fără implicarea mediatorilor și observatorilor internaționali.

Pe măsură ce Moldova avansează pe calea integrării în UE, diferendul transnistrean și prezența ilegală a armatei ruse în stânga Nistrului revin tot mai des în discuții. Retragerea trupelor ruse din Moldova, dar și alte regiuni europene, „este crucială pentru o pace durabilă”, a declarat, pe 1 decembrie, după reuniunea miniștrilor Apărării ai UE de la Bruxelles, Înaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate, Kaja Kallas.

Luna trecută, de la Bruxelles, premierul Alexandru Munteanu a anunțat, pentru prima dată, că Chișinăul poartă discuții cu partenerii europeni și americani în vederea elaborării unui plan de reintegrare a țării, fără să ofere, însă detalii.

Potrivit estimărilor, prezentate de speakerul Igor Grosu, costurile reintegrării se ridică la aproximativ jumătate de miliard de euro pe an.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Colaj NM

Voronin s-a plâns că nu este invitat la emisiunile TRM. Reacție: „Trebuie să verific care ar fi motivele”

Deputatul comunist Vladimir Voronin s-a plâns că nu este invitat să participe la emisiunile „Teleradio-Moldova” (TRM). Mai mult, a acuzat un comportament, din partea companiei publice, „absolut neadecvat în campania electorală față de opoziție”. În reacție, Andrei Zapșa, director adjunct al TRM și interimar responsabil de Moldova 1 după demisia Ecaterinei Covali de la televiziune în iulie curent, a respins acuzația, menționând că monitorizările externe arată alte concluzii cu privire la reflectarea campaniei electorale. Tot Zapșa a comentat și afirmația privind invitațiile, adăugând că trebuie să verifice „cu colegii care ar fi motivele”. Schimbul de declarații a avut loc pe 3 decembrie, în timpul unor audieri la Parlament.

În timpul audierii Raportului de audit privind gestionarea resurselor și patrimoniului de către TRM în 2023-2024, la care a participat și directorul general al companiei Vladimir Țurcanu, Vladimir Voronin s-a adresat lui Andrei Zapșa: „V-ați purtat absolut neadecvat în campania electorală față de opoziție”.

Ulterior, Voronin a continuat: „Mai mult decât atât, de când dumnealui conduce televiziunea, eu, ca președinte de partid și fost președinte, n-am fost niciodată invitat la TRM. Niciodată. Asta ceva vorbește sau asta, pentru voi, e indicație de la cei care v-au votat din elicopter, sau de unde vă dau drumul în ograda TRM-ului? (…) Noi avem drepturi egale, indiferent cine ar fi astăzi la conducere, mâine sau în alte situații”.

„Toate monitorizările externe ale felului în care a reflectat Teleradio campania electorală ne-au spus că noi am reflectat această campanie într-un mod echilibrat”, a reacționat Andrei Zapșa.

Totodată, el a comentat și celelalte declarații ale lui Voronin. „În momentul în care îmi spuneți despre invitații, trebuie să verific cu colegii care ar fi motivele, dar totodată vreau să vă remarc că invităm, din toate taberele, reprezentanții partidelor de opoziție parlamentare, extraparlamentare și de la partidul de guvernare. De foarte multe ori recepționăm refuzuri pe bandă rulantă, de aceea vă rog, pe această platformă, dacă puteți să ne ajutați cu acest lucru: atunci când primiți invitații de la Teleradio, să le onorați cu prezența”, a comunicat Zapșa.

Prezent la audieri, Vladimir Țurcanu nu a comentat declarațiile lui Voronin.

Menționăm că și în 2022, Partidul Comuniștilor, condus de Vladimir Voronin, s-a plâns că nu este invitat la Moldova 1, parte a TRM. În reacție, directorul general al TRM Vladimir Țurcanu, numit în funcție în decembrie 2021, a spus că orice monitorizare va arăta „echilibrul politic” al companiei.

Ultimele participări ale lui Voronin la emisiunile TRM, potrivit informațiilor disponibile online, au avut loc în mai și septembrie 2021.

Forumul CinemaHora, ediția a III-a: Chișinău devine centrul dialogului cinematografic European

Evenimentul reunește cineaști și instituții europene pentru a aborda circulația filmului și cooperarea internațională, punând accentul pe țările cu capacitate redusă de producție.

Centrul Național al Cinematografiei (CNC) anunță desfășurarea celei de-a treia ediții a CinemaHora Forum – Sharing Stories, Sharing Screens – Frame by Frame in Europe, în perioada 13 – 14 decembrie 2025.

Forumul CinemaHora s-a evidențiat ca o platformă unică de dialog în spațiul est-european, vizând intensificarea circulației filmului, facilitarea cooperării internaționale și consolidarea poziției țărilor cu o capacitate de producție cinematografică redusă în peisajul audiovizual european.

Pe parcursul celor două zile de eveniment, agenda va aborda tematici critice prin intermediul unor paneluri, reunind reprezentanți ai instituțiilor europene de finanțare (Eurimage, Creative Europe), distribuitori internaționali și regionali, directori de festivaluri majore (Sarajevo, IDFA) și experți în diplomație culturală și revitalizarea patrimoniului cinematografic.

Forumul se adresează în primul rând profesioniștilor din industria cinematografică, dar este valoros și pentru specialiștii din domeniile culturii, media, educației și publicității.

Puncte cheie ale agendei:

  • Ziua 1: Accent pe Piață și Finanțare – Sesiuni dedicate pieței de distribuție din România, mecanismelor de finanțare europene pentru distribuție și prezentarea noilor proiecte cinematografice autohtone (Moldova Film Showcase).
  • Ziua 2: Accent pe Impact și Inovație – Discuții despre rolul filmului ca instrument de diplomație culturală, analiza circuitului de festivaluri și explorarea noilor strategii inovatoare de marketing și distribuție în Europa.

Evenimentul se va desfășura în limba engleză, iar participarea este posibilă pe baza unei înscrieri prealabile chiar aici!

Prioritate vor avea persoanele din industrie.

Despre Centrul Național al Cinematografiei (CNC)

Centrul Național al Cinematografiei este instituția publică responsabilă de implementarea politicii culturale a statului în domeniul cinematografiei, având ca misiune susținerea dezvoltării industriei de film, promovarea producției naționale și consolidarea prezenței Republicii Moldova în circuitul cinematografic internațional.

Cum se descurcă Aeroportul Chișinău fără kerosen de la Lukoil? Junghietu a prezentat primele concluzii

Aeroportul Internațional Chișinău a preluat integral procesul de alimentare a aeronavelor cu kerosen, asigurând continuarea zborurilor, fără nicio problemă pentru pasageri sau companiile aeriene. Declarația a fost făcută de Ministrul Energiei, Dorin Junghietu. Oficialul a subliniat că negocierile privind preluarea infrastructurii de la Lukoil, continuă.

„Continuă evaluările, aeroportul cel mai important este asigurat cu kerosene, zborurile continuă și cred că niciun cetățean nu a simțit niciun disconfort sau oameni de probleme, dar discuțiile continuă cu Lukoil pentru preluarea celor active de la aeroport”, a declarat presei, ministrul Energiei.
Potrivit Ministerului Energiei, Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) procură kerosen pentru avioane de la mai multe companii petroliere din România.

Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a preluat integral, începând cu 20 noiembrie, procesul de alimentare a aeronavelor, activitate care era până acum realizată de compania Lukoil-Moldova.
Decizia survine după ce Autoritatea Aeronautică Civilă a autorizat Aeroportul să furnizeze combustibil de tip JET A-1, în urma preluării temporare a terminalului petrolier printr-un contract de comodat semnat cu Lukoil-Moldova pe 14 noiembrie. Autoritatea a precizat că includerea acestei noi capabilități în certificatul Aeroportului demonstrează conformitatea cu standardele naționale și internaționale în domeniul aviației civile.

Contractul de comodat, încheiat între autoritățile Republicii Moldova și Lukoil-Moldova pe 12 noiembrie, permite utilizarea gratuită a terminalului petrolier de la Aeroportul Internațional Chișinău.

În prezent, Lukoil deține aproximativ 100 de stații PECO în Republica Moldova. Ministrul Energiei a dat asigurări că, în ciuda situației companiei petroliere ruse supuse sancțiunilor SUA, Republica Moldova este asigurată cu combustibil, iar stocurile sunt stabile.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Andrei Mardari / NewsMaker

Moldova va avea în 2026 un radar de ultimă generație? Nosatîi: va detecta inclusiv dronele

Republica Moldova va achiziționa un radar modern, de ultimă generație, capabil să detecteze inclusiv dronele care survolează spațiul aerian al țării. Potrivit ministrului Apărării, Anatolie Nosatîi, noul radar urmează să fie livrat la începutul anului 2026, iar operaționalizarea este planificată pentru primul semestru al aceluiași an.

„Radarul nou este de ultima generație și va spori considerabil capacitățile de detectare a pericolului din spațiul aerian, inclusiv și dronele”, a precizat oficialul pe 3 decembrie. 

Întrebat despre cele 20 de milioane de euro oferite de Uniunea Europeană pentru consolidarea apărării, ministrul Apărării a precizat că fondurile vor fi utilizate inclusiv pentru achiziția unor sisteme antiaeriene. „Suntem în proces de identificare a unui contract pentru achiziția sistemelor de apărare antiaeriană. (…) Aceste sisteme sunt la o cerință foarte mare, vor fi sisteme noi, respectiv, ele trebuie să fie produse, nu poți să te duci să le iai, să le aduci acum în Moldova. Respectiv, după semănarea contractului, livrarea durează de obicei un an și jumătate, două ani”, a precizat oficialul.

Referindu-se la îngrijorările populației privind survolarea teritoriului Republicii Moldova, Nosatîi a menționat că riscurile persistă atât timp cât la hotar continuă războiul din Ucraina. „Atât timp cât avem război la hotar, atât timp cât avem o țară agresoare care duce un război în Ucraina, pericolul de survolare a spațiului aerian posibil să fie ca o intenție directă sau ca un efect colateral al războiului. De aceea, rog cetățenii să fie prudenți, să nu se apropie de aceste obiecte, iar la depistar – să informeze organele abilitate. Noi vom continua să achiziționăm și să obținem toate acele sisteme necesare pentru a proteja pacea și siguranța cetățenilor”, a mai declarat ministrul Apărării.

Potrivit oficialului, sistemul național de apărare antiaeriană dispune în prezent de aproximativ 20 de radare de generații diferite, cu capacități tehnice corespunzătoare perioadelor în care au fost produse. „Cu achizițiile noi, am obținut capacități mai bune și ultimile cazuri de survolarea spațiului aerian, după cum am menționat, au fost monitorizate de sistemele noastre din dotare”, a menționat Nosatîi.

Reamintim, la sfârșitul anului 2023, autoritățile de la Chișinău au adoptat Strategia securității naționale a Republicii Moldova pentru următorii șase ani. Potrivit documentului, unul din obiectivele urmărite este „consolidarea credibilității strategice a Republicii Moldova prin asigurarea creșterii graduale a alocărilor bugetare pentru apărarea națională, cu scopul de a atinge nivelul de 1% din Produsul Intern Brut (PIB) în cursul deceniului curent”. În ultimii 10 ani, sectorul apărării primea de la bugetul de stat o alocație de aproximativ 0,3% din PIB. În 2023, suma a crescut până la 0,5%, iar în 2024 a ajuns la 0,65% din PIB.

Incidente recente de survol în spațiul aerian al Moldovei

Cel mai recent caz de survol neautorizat al spațiului aerian al Republicii Moldova a fost înregistrat pe data de 29 noiembrie, în contextul unui nou atac masiv lansat de Rusia asupra Ucrainei. Două drone au survolat ilegal nordul țării, iar în consecință autoritățile au închis temporar spațiul aerian.

Incidentul a venit la doar trei zile după ce, pe 25 noiembrie, șase drone au pătruns ilegal în spațiul aerian al țării noastre. Una dintre ele – de producție rusească și marcată cu simbolul „Z”, folosit de armata rusă în războiul din Ucraina și interzis în Moldova – s-a prăbușit în nordul țării. MAE de la Chișinău a condamnat „încălcarea gravă a spațiului aerian”, inclusiv prăbușirea dronei pe acoperișul unei case din Cuhureștii de Jos, raionul Florești. Autoritățile au calificat incidentul drept „un risc major pentru siguranța cetățenilor” și l-au convocat pe ambasadorul agreat al Rusiei, Oleg Ozerov, pentru explicații.

Ozerov fusese chemat la MAE și pe 20 noiembrie, după ce în ajun, pe 19 noiembrie, alte două drone au survolat ilegal teritoriul Republicii Moldova – tot pe fondul unui atac masiv al Rusiei asupra Ucrainei. Și atunci, ca și pe 26 noiembrie, Chișinăul i-a înmânat o notă de protest. De fiecare dată, diplomatul rus a contestat acuzațiile, afirmând că nu au fost prezentate probe care să demonstreze că dronele ar fi de origine rusească.

Președinta Maia Sandu a avertizat, pe 2 decembrie, după ședința Consiliului Național de Securitate, că dronele care au survolat spațiul aerian al Republicii Moldova reprezintă un pericol real atât timp cât războiul dus de Federația Rusă împotriva Ucrainei continuă. Șefa statului a condamnat tentativele de manipulare și dezinformare lansate în spațiul public de unii politicieni și a dat asigurări că autoritățile lucrează nu doar la depistarea dronelor, ci și la consolidarea capacității de apărare a spațiului aerian al Republicii Moldova.

Precizăm că, în perioada 2023–2024, autoritățile moldovene au deschis opt cauze penale privind survolarea ilegală a spațiului aerian al Republicii Moldova.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: