„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice
Full Article 37 minutes read

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Se va ridica vreodată din cenușă Filarmonica din Chișinău? Va fi returnată clădirea Bibliotecii Naționale Mitropoliei Basarabiei? A existat cenzură și autocenzură în teatrul Luceafărul? De ce a fost demis directorul ansamblului JOC și când vor fi majorate salariile în domeniul cultural? Despre toate acestea și multe altele – în interviul acordat redacției NM de către ministrul culturii Sergiu Prodan.

Scandalul de la teatrul Luceafărul: „Ce cenzură? E doar o aberație. Acest om este Tartuffe”

Să începem cu scandalurile, care în ultima vreme au fost destule în domeniul cultural. Cel mai răsunător, probabil, a fost cel legat de spectacolul „Invizibil” la teatrul Luceafărul, regizat de regizorul român invitat David Schwartz. Spectacolul a fost scos din repertoriu. Regizorul a acuzat teatrul de cenzură și autocenzură în legătură cu punerea în scenă a unui spectacol incomod pentru autorități. Așadar, ce s-a întâmplat?

Să începi cu scandalul este întotdeauna bine, atrage captează atenția. Mă tem că voi dezamăgi, deoarece de fapt acest scandal, ca și multe altele, nu merită atenția pe care o primește. Din punctul meu de vedere, nu se poate vorbi de cenzură, cu atât mai puțin de autocenzură. A acuza întreg teatrul, actorii, și pe directorul artistic Slava Sambriș de autocenzură este cât se poate de josnic, trebuie să ai o părere foarte proastă despre ei, ca niște șerpi care ar permite autocenzura într-o situație în care nu avem cenzură ca atare, nicăieri în Republica Moldova.

Se presupune că acesta ar fi primul sau singurul caz, dar nu este așa în realitate. Și Slava Sambriș, și actorii teatrului sunt oameni cu demnitate. Sunt persoane competente, profesioniste, talentate, care și-au demonstrat de nenumărate ori prin spectacolele lor pe teme de actualitate că nu se închină, că sunt cei mai buni în acest domeniu al artei teatrale.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

NewsMaker

Conflictul a apărut între regizorul invitat să monteze spectacolul și teatru. În timpul acestei montări, întregul teatru a descoperit că regizorul creează ceva complet diferit de ceea ce se preconiza inițial. Astfel, întregul teatru a refuzat să colaboreze cu acest regizor, deoarece ceea ce el propovăduiește nu corespunde viziunii lor și acordurilor stabilite. Nu este vorba de un regizor al teatrului căruia i se interzice ceva. Este un angajat contractat pentru a efectua o muncă încredințată de teatru. Directorul artistic, consiliul artistic, regizorul principal, directorul teatrului, și trupa — toți i-au încredințat să realizeze o muncă specifică, care să se alinieze viziunii teatrului. Și s-a dovedit că el face complet altceva. Au renunțat la el, au reziliat contractul și au spus: „Mulțumim, nu avem nevoie.” Care cenzură? Despre ce vorbim aici?

Deci, rezultatul muncii sale nu a fost acceptat?

Așa este, rezultatul muncii lui nu a fost acceptat. A fost respins de cel care a comandat lucrarea, adică de teatru. Teatrul nu dorește să joace acel spectacol. Întrebați orice artist al teatrului: cine a impus poziția „taci, acesta e un spectacol interzis”? Nimeni nu a interzis nimic. Actorii, întreaga trupă, conducerea teatrului, regizorul principal — toți au spus „nu” acelui regizor. Despre ce mai putem discuta aici?

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

visit.chisinau.md

Au vehiculat diferite informații, inclusiv despre un telefon din partea administrației prezidențiale.

Ce telefon? Știți, astăzi am vorbit la telefon cu Slava Sambriș, el m-a sunat. Este considerat cenzură sau nu? L-am întrebat: „Ce mai faci, Slava, cum este la teatru?” Este normal să comunici. Doamna Brașoveanu este consilier al președintelui în domeniul culturii și artei. Este datoria ei să știe ce se întâmplă. Apropo, ea m-a sunat atunci și pe mine, a întrebat ce se întâmplă. A sunat la teatru atunci când scandalul era deja în toi, când actorii își exprimaseră nemulțumirea și refuzul de a participa la acel spectacol, deoarece era o manipulare, deoarece nu corespundea viziunii lor. Cum poți face ca un întreg teatru din Moldova, o echipă de peste o sută de persoane, să se teamă atât de mult încât toți tac și spun „da, da, da, nu vrem să jucăm, dar sufletul ne cere”? Care cenzură? E doar o aberație. Acest om este Tartuffe.

„Tartuffe” este tocmai piesa care explică această situație. A apărut un oarecare impostor care, sub pretextul unui regizor modern, a încercat să impună teatrului viziunea și regulile sale. Nu a avut un comportament respectuos față de actori, a impus autoritatea autorului și regizorului. Și așa mai departe. Am aflat despre acest scandal când spectacolul a fost deja anulat. Deși știam că se întâmplă ceva acolo. Am auzit zvonuri încă din toamnă că, chipurile, „voi lua măsuri împotriva lui Slava Sambriș”. Nici nu mi-am imaginat. Îl respect pe acest om ca artist. Nu îmi imaginez o situație în care, din motive politice, aș impune cuiva o poziție. Eu însumi sunt artist, am trăit în vremea sovietică și știu ce este cenzura, știu ce este autocenzura.

Și vă asigur că, în acest caz, a fost doar o încercare a lui Tartuffe de a se infiltra, de a prezenta totul în viziunea sa, de a stârni scandal și așa mai departe. Cu persoana respectivă a fost încheiat un contract de muncă. Dacă lăsăm deoparte arta, talentul și genialitatea, există un contract de muncă. Conform acestui contract temporar, el trebuia să efectueze o muncă specifică. Această muncă nu a fost acceptată. Subiectul care a încheiat contractul cu el — beneficiarul, clientul — a fost nemulțumit de muncă. La revedere. Mulțumim. Nu mai avem nevoie. Despre ce altceva mai putem vorbi aici?

A fost suficient spațiu pentru interpretări. Societatea civilă a cerut să se facă o anchetă.

Ce anchetă? Societatea civilă are dreptul să monteze orice spectacol cu regizorul și actorii care sunt de acord să-l joace. De ce s-au luat de teatru? Nu înțeleg. Teatrul Luceafărul este o echipă liberă, talentată, în dezvoltare, care s-a despărțit de acest regizor. Ei nu doresc să colaboreze cu el. Cine le poate impune ceva? Ce drepturi au fost încălcate? Un angajat temporar, angajat pentru a efectua o muncă, a început să refacă întreaga muncă a teatrului? Ce este asta? Dimpotrivă, am făcut prea puțin pentru a proteja teatrul de un astfel de Tartuffi.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

фото: NM

Și ce măsuri, după părerea dumneavoastră, ar putea „proteja” teatrul în viitor? Teatrul este întotdeauna liber să-și aleagă repertoriul, nu-i așa?

Ce măsuri? Mă refer la ceea ce este important pentru noi și la ceea ce facem. Este vorba despre tija interioară a colectivului. Cu ce se deosebește acest teatru de altele? Unicitatea teatrului, mândria de a fi luceafărean. Eu însumi am fost luceafărean, înainte de a merge în cinematografie, am lucrat ca actor la teatrul Luceafărul. Știu ce înseamnă asta, știu cum oamenii se mândresc și își prețuiesc apartenența la acest teatru. Așa că, scuze, am putea vorbi despre o presiune și o cenzură dacă colectivul teatrului ar fi fost indignat că nu le este permis să joace, că ministerul intervine. „Noi vrem asta, dar ni se interzice.” Dar să înțelegem că există dorința de a vedea anumite scandaluri și presiuni din partea politicienilor și ministerului. Dar în acest caz nu este absolut deloc așa. Dimpotrivă, colectivul a spus: „Nu, la revedere, nu avem nevoie, nu vrem să lucrăm cu voi, ne-ați înșelat, nu dorim să avem nimic de-a face cu voi.”

Scandalul de la JOC: „Pe cât de talentați sunt dansatorii și muzicienii, pe atât de incompetent a fost întregul management”

Un alt scandal răsunător a izbucnit în jurul ansamblului JOC. Câțiva dintre soliștii săi au participat la un eveniment în Rusia, organizat de Șor. În urma acestui eveniment, Ministerul Culturii a demis-o pe directoarea ansamblului, Aliona Strâmbeanu, deși colectivul a cerut să rămână. Cât de corect este faptul că, în această situație, a fost trasă la răspundere directoarea?

Artiștii de balet și ai ansamblului JOC participă frecvent la diferite evenimente, foarte des, după cum am aflat. În acest caz, artiștii au declarat că au fost înșelați, folosiți, invitați la zilele culturale, iar acolo a fost un oligarh fugar, care s-a fotografiat imediat cu ei, iar apoi acele fotografii au fost folosite fără permisiunea și acordul lor. Îmi pare foarte rău că artiștii au căzut în această capcană și s-au aflat într-o astfel de situație.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Telegram/Илан Шор

Vreți să spuneți că artiștii nu știau unde merg?

Parțial știau. Nu cred că oamenii maturi nu sunt conștienți de locul în care se duc. Principalul lucru pe care vreau să-l subliniez este că artiștii sunt cetățeni ai țării și sunt liberi să-și aleagă idolii, să susțină anumite partide și așa mai departe. Timpul de lucru al persoanelor angajate într-un colectiv artistic este o problemă separată. Modul în care acest colectiv funcționează și unde participă ca ansamblu este responsabilitatea conducerii. Demiterea directoarei nu este legată de participarea grupului de artiști JOC la acea acțiune politică. A fost un semnal că trebuie să se analizeze ce se întâmplă în acest colectiv.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

zdg

Am descoperit că, din păcate, pe cât de talentat este colectivul, dansatorii și muzicienii săi, pe atât de ineficient a fost managementul. Toate reclamațiile noastre se referă la organizare și la ordinea internă, la tija care definește ce înseamnă să fii artist al JOC. Cât de prestigios, important și responsabil este. Oamenii au luat concediu fără plată. Dar faptul că șase persoane din colectiv (10% din întreaga echipă creativă) cer concediu fără plată în aceeași perioadă, iar managerul nu întreabă unde merg, de ce toți deodată, și mai iau și costumele — este un semnal foarte îngrijorător.

Știa conducerea unde se duc împreună cu costumele?

Dacă nu știa, este și mai rău. Plecăm de la declarația conducătorului că nu știa, și asta este foarte grav. Conducătorul trebuie să știe. Concediul fără plată este prevăzut de legislație. Dar ceea ce deranjează este că managerul admite că artiștii trăiesc prost, că au salarii mici și că suntem nevoiți să-i eliberăm de fiecare dată când sunt invitați să performeze.

Ești manager, ai fost numit, statul ți-a încredințat cel mai bun colectiv de dans din țară, care este subvenționat lunar din bugetul de stat cu peste 1 milion de lei.

Care este salariul mediu al dansatorilor?

În medie, undeva în jur de 8-10 mii de lei. Din nou, salariul artistului este o chestiune care ține de conducere. Aceste colective sunt autoadministrate. Ceea ce câștigă colectivul sunt banii colectivului, statul nu ia nimic. Nu plătim salariile artiștilor, oferim subvenții colectivelor artistice. Sarcina conducătorului, căruia i s-a încredințat cel mai bun colectiv, i s-a oferit un autobuz, o clădire pentru repetiții și 1 milion de lei pe lună, este să găsească o soluție. Și el nu poate face nimic pentru a împiedica artiștii să evolueze în afară, fie că sunt nunți sau alte evenimente, pentru a-și câștiga traiul. Din păcate, această situație nu este unică, se întâmplă în multe colective. Luptăm cu asta și de trei ani spunem tuturor managerilor că trebuie să schimbăm această paradigmă. Obiceiul de a se plânge de sărăcie, salarii mici, lipsă de fonduri — este greșit. Oferim 1 milion de lei pe lună, și dacă continuați să vă plângeți și mergeți la nunți pentru a dansa, este umilitor.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: Baletul Național JOC/Facebook

Unde se duc, atunci, acei 1 milion de lei, dacă nu sunt folosiți pentru salarii decente ale artiștilor?

Asta trebuie investigat. Probabil că echipa administrativă nu își îndeplinește sarcina de organizare a muncii, dar primește cea mai mare parte a fondului de salarii. Managerul nu dansează, nu cântă, nu cântă la instrument, nu calcă și nu spală costumele. Ce face el? Asigură funcționarea colectivului, creșterea și dezvoltarea acestuia.

Dacă cineva nu face față și consideră că statul plătește prea puțin, motiv pentru care este nevoit să lase artiștii să caute alte surse de venit, atunci îmi pare rău, trebuie să plece. Va veni altcineva care va asigura o astfel de muncă a colectivului încât artiștii să câștige mai bine și să nu caute surse suplimentare de venit. Există oportunități pentru asta, publicul dorește să plătească pentru bilete și să se bucure de concerte. Trebuie organizată eficient activitatea, astfel încât artiștii să nu caute câștiguri ilegale și să nu se teamă să-și piardă locul de muncă în acest colectiv. Pentru că acesta este cel mai mare și puternic colectiv din țară.

Ce spune colectivul despre asta?

Asta trebuie să îi întrebați pe ei.

Ce propune ministerul? Să schimbe conducerea, și apoi? Dacă există un sistem corupt, acesta nu se limitează doar la finanțe.

Nu aș numi asta un sistem corupt. Sincer, nu pot acuza conducerea de corupție, altfel plângerea ar fi fost adresată altor instanțe. Este mai degrabă o conducere neglijentă, care, din păcate, a existat în colective timp de decenii. Toți s-au obișnuit să se plângă de lipsa fondurilor și de lipsa de suport din partea statului. Trebuie să sprijinim cultura, prețul real al biletelor nu este accesibil pentru majoritatea spectatorilor fără sprijinul statului. Trebuie să compensăm prețul biletului pentru spectatori, nu să întreținem artiștii. Avem artiști foarte talentați, artiști care valorează mulți bani, și ar trebui să fie plătiți conform talentului lor. Și trebuie să asigurăm accesibilitatea operelor de artă pentru spectatori, nu să le ieftinim. Cum a spus cineva: „Nu este rușine să fii sărac, este rușine să fii ieftin”. Este foarte important să nu ieftinim costul produsului cultural, dar, subliniind valoarea sa, să oferim cetățenilor acces la el.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

NewsMaker

Salariile în domeniul culturii: „Artiștii s-au obișnuit să câștige suplimentar pe cont propriu”

Salariile în domeniul culturii sunt destul de mici. De exemplu, muzicienii de la filarmonică primesc aproximativ 7.000 de lei pe lună, iar anterior acestea constituiau 5.500 de lei. Muzicienii din Orchestra Simfonică „Teleradio-Moldova” câștigă între 4.000 și 5.000 de lei. Acestea nu sunt cele mai adecvate recompense pentru muncă. Se va schimba această situație în viitorul apropiat?

Vedeți diferența între „Teleradio-Moldova” și filarmonică? „Teleradio-Moldova” nu este finanțat de Ministerul Culturii, iar realizările noastre în privința salariilor nu se aplică în cazul lor. Finanțăm doar instituțiile la care suntem fondatori.

Din 2021, când am preluat funcția de ministru, subvențiile pentru teatre și colective de concert au crescut de la 143 milioane la 246 milioane de lei în acest an. A avut loc cea mai mare creștere a salariilor comparativ cu alți angajați bugetari — cu 25%. Dar, din păcate, sistemul de calcul al acestor salarii nu corespunde specificului artei. Când aplicăm legea finanțării bugetare la activitatea teatrelor, aceasta nu funcționează și este nedreaptă. Schimbarea acesteia este dificilă, deoarece necesită modificarea legii bugetului și a principiilor de calcul al salariilor.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

фото: Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” – Moldova/Facebook

Dar aceste salarii minime, pe care le asigură statul, nu sunt plafonul maxim. Tot ceea ce câștigă artiștii reprezintă banii lor. Problema este că artiștii s-au obișnuit să câștige suplimentar pe cont propriu, iar managerii permit acest lucru, neorganizând munca colectivului astfel încât artiștii să primească un salariu decent. Dar există și colective care au rezerve serioase de bani pe cont și îi investesc în dezvoltarea colectivului. Trebuie să sprijinim acele colective care pot crește, pot câștiga și pot asigura artiștilor și întregului personal nu doar un trai decent, ci și unul invidiat. În realitate, această oportunitate există pentru toți.

Deci, problema este în metodologia de calcul a salariilor? O altă problemă este organizarea turneelor și participarea colectivului la evenimente?

Metodologia poate fi îmbunătățită, dar suma de bani pe care statul o poate aloca pentru subvențiile lucrătorilor din domeniul artei nu va crește. Oricum, trebuie să câștige. Facem apel la teatre și alte colective pentru a dezvolta direcțiile de activitate care le vor aduce cele mai mari beneficii. Și îi vom sprijini în acest sens. Nu putem elabora un manual universal: „Faceți așa și totul va fi bine”. Fiecare teatru este unic. Dacă ar fi două teatre identice, le-am uni. Toate teatrele și colectivele sunt indispensabile pentru noi, sunt patrimoniul uman al țării. Și trebuie să le sprijinim. Sarcina managerilor cărora li s-a încredințat gestionarea acestui patrimoniu este să dezvolte o strategie de dezvoltare și să asigure bunăstarea tuturor membrilor colectivului. Și aceasta este o sarcină directă a managerilor, pentru care primesc salariul.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Actorii Teatrului „Licurici”

Anul trecut, guvernul a oferit subvenții absolvenților instituțiilor de învățământ artistic care aleg să lucreze în instituții culturale din țara noastră. Există deja cereri pentru aceste subvenții și rezultate preliminare?

Da, aceasta este o întrebare importantă. Am oferit tinerelor specialiști subvenții unice între 90.000 și 120.000 de lei, dacă aleg să lucreze în raioane și în zone rurale. Acest lucru nu se referă direct la Ministerul Culturii și la artiștii despre care am discutat până acum. Este vorba despre angajații caselor de cultură, bibliotecilor și muzeelor care merg să lucreze în raioane. Angajatorii lor sunt autoritățile locale.

Acești tineri specialiști trebuie să lucreze minimum trei ani pentru ca subvențiile să fie justificate. Dar autoritățile locale spun: „Ne oferiți 120.000 de lei, mulțumim. Vine la noi la muncă, dar după șase luni ne dăm seama că nu corespunde nivelului necesar, dar suntem obligați să-l păstrăm trei ani. [Ce facem în această situație?]”. Am găsit o soluție: decizia de acordare a subvenției o vom lua împreună — Ministerul Culturii și autoritățile locale. Anul acesta vom testa pentru prima dată acest mecanism și am primit deja cereri nu doar de la absolvenții instituțiilor de învățământ, ci și de la autoritățile locale care îi angajează.

Centrul „Universul”: „Fondurile vor veni din vânzarea terenului fostului Stadion Republican”

O altă inițiativă recentă a Ministerului Culturii: crearea Centrului de Cultură și Artă Contemporană „Universul”. Este adevărat că pentru crearea acestui centru vor fi folosite fonduri obținute din vânzarea Stadionului Republican?

Parțial adevărat. V-ați exprimat greșit. Fondurile vor veni din vânzarea terenului fostului Stadion Republican. Deoarece Stadionul Republican, în sine, nu mai există. A fost distrus în 2004 sau 2005, iar terenul a fost complet eliberat: „Vom distruge totul până la temelie, iar apoi…”. Acest „apoi” nu a mai venit.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Максим Андреев, NewsMaker

În centrul orașului avem două probleme mari sociale și ecologice: terenul fostului stadion, care s-a transformat într-o junglă, unde prosperă fenomenele antisociale, și terenul fostei tipografii, care nu mai este utilizat conform destinației. Acest spațiu este închiriat pentru activități care nu se potrivesc cu necesitățile tipografice actuale, cum ar fi reciclarea plasticului — o activitate ecologică importantă, dar nu într-o zonă centrală a orașului. Zona centrală ar trebui să fie dedicată unui centru cultural care să devină un centru al vieții urbane de seară și de noapte, unde oamenii să se adune și să petreacă timp împreună. Viața nocturnă a orașului nu ar trebui să fie reprezentată doar de cluburi și cafenele.

Dorim să creăm pentru prima dată în Republica Moldova un astfel de centru cultural cu o suprafață de aproximativ 22.000 m². Acum colectăm informații despre cum putem anima aceste 22.000 m². De asemenea, avem probleme cu Biblioteca Națională — nu există spații pentru depozitarea cărților. Întregul scandal legat de posibila transferare a clădirii [către Mitropolia Basarabiei] este deja uitat.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Igor Cecan | NewsMaker

Nu am uitat, aceasta este următoarea întrebare.

Problema este că blocul principal al bibliotecii este supraîncărcat, este plin și acest lucru este periculos, deoarece cărțile sunt foarte grele și distrug clădirea. Ca să nu mai vorbim de al doilea bloc, care nu suportă deloc încărcătura. Este un monument valoros de arhitectură, care este utilizat într-un mod complet nepotrivit și se deteriorează din cauza acestui mod de utilizare. Trebuie să găsim urgent un loc care să permită bibliotecii să se dezvolte pentru decenii înainte. Construcția fostei tipografii este suficient de solidă pentru a suporta încărcătura de cărți, și vom aloca bibliotecii suficiente spații pentru a nu mai reveni la problemele legate de depozitarea cărților timp de 25-50 de ani.

Deci, un întreg cartier din Chișinău va fi alocat pentru un centru de artă modernă și un depozit de cărți al Bibliotecii Naționale?

Nu. Va fi un centru unic, care va include spații multifuncționale, un teatru modern cu o trupă de actori în schimbare, ateliere pentru sculptori și multe altele. În prezent, colectăm informații despre cum poate fi organizat acest lucru.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

фото: Ministerul Culturii al Republicii Moldova/Facebook

Suntem interesați să aflăm dacă există suficiente talente în sectorul privat pentru a umple acest centru cu conținut artistic de înaltă calitate. Este prima astfel de inițiativă în Moldova, iar guvernul a fost de acord cu argumentele noastre că acest centru nu ar trebui să fie doar o clădire pentru găzduirea instituțiilor de stat, deoarece nu există spații suficiente pentru toți, toată lumea este în criză. Dar am explicat că, într-un centru cultural, funcționarii publici vor pleca la ora șase seara, iar centrul va fi mort. Avem nevoie de un centru viu, care să fie un element important al dezvoltării turistice a orașului și să devină un motor pentru dezvoltarea artelor și a evenimentelor culturale. Un loc unde oamenii să se poată aduna și socializa. Acolo se pot oferi spații artiștilor independenți moderni la prețuri minime.

Este clar că centrul trebuie să se autosusțină. Un centru cu o suprafață de 22 de mii de metri pătrați nu poate fi o povară pentru buget. Trebuie să creăm un centru care să vândă servicii care să corespundă cerințelor europene de înaltă calitate.

Totuși, nu este exclus ca al doilea bloc al Bibliotecii Naționale, care este situat într-o clădire-monument, să găzduiască sediul Mitropoliei Basarabiei?

De ce vă interesează mai mult cine se va muta acolo și nu cum se vor îmbunătăți condițiile bibliotecii? Decizia privind utilizarea spațiului eliberat va fi luată de guvern și parlament. Acum, discutarea acestui subiect este inoportună, deoarece inițiativa legislativă este depășită și nu are un aviz din partea guvernului. Să vorbim astăzi despre această inițiativă ca despre o problemă rezolvată este complet prematur și lipsit de sens, având în vedere că noua clădire a bibliotecii ar putea fi gata abia peste cinci ani.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Igor Cecan | NewsMaker

Când centrul va fi creat, vom întreba administrația bibliotecii, care este responsabilă pentru condițiile de depozitare și organizarea activității, cum văd ei mutarea depozitului de cărți din primul și al doilea bloc. Dacă se va constata că biblioteca nu mai are nevoie de clădire, atunci va apărea întrebarea cum putem utiliza acest monument istoric și de arhitectură și cine îl poate restaura în mod corespunzător.

Scandalul cu Teatrul Spălătorie: „Nu cred că merită să discutăm acest subiect în absența reprezentanților teatrului”

Ați menționat că în acest centru vor lucra teatre și proiecte independente. Ministerul a promis Teatrului Spălătorie spații în acest centru cultural? Și care este situația actuală a acestui teatru?

Din păcate, avem foarte puține teatre independente private. Susținem artiștii care desfășoară activități private în domeniul culturii și al artei. Avem nevoie de afaceri private pentru dezvoltarea culturii. Este o poveste că arta trebuie să se dezvolte doar cu fonduri bugetare. Teatrul Spălătorie ne-a contactat și noi am propus toate opțiunile posibile de sprijin. Teatrul a ales câteva dintre ele și a încheiat contracte. Ministerul nu gestionează aceste săli și nu indică cine să fie admis acolo. Fiecare spațiu are propria administrație, care se ocupă de activitatea economică și încheie contracte în condițiile minime prevăzute de stat.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: Teatru-spalatorie/Facebook

Ce a propus ministerul Teatrului Spălătorie? Să devină teatru de stat? Ce au răspuns ei?

Nu cred că, în absența reprezentanților teatrului, ar trebui să discutăm despre ce am vorbit cu ei. De ce situația este așa cum este. Avem câteva astfel de teatre, și nu văd de ce ar trebui să vorbim doar despre Spălătorie și să nu discutăm despre alte teatre private.

„Europa Creativă”: „Nu poți să ieși dintr-un program în care nu ai intrat”

Să discutăm despre dezvoltarea sectorului cultural independent și participarea în proiecte culturale. În același timp, ați declarat recent că Moldova și-a suspendat participarea în programul „Europa Creativă”. De ce?

Mulțumesc pentru această întrebare, pentru că simt cu adevărat nevoia să clarific. Nu pot spune că am fost înțeles greșit, mai degrabă m-am exprimat eu greșit. Am spus în română: „ne-am retras”. Nu poți să ieși dintr-un program în care nu ai intrat.

Programul „Europa Creativă” este planificat pe cinci ani. A fost un program pentru perioada 2014–2020, la care Moldova s-a alăturat în 2014 și și-a finanțat participarea timp de cinci ani. În 2020, acest program s-a încheiat, iar în 2021 a început următorul program de cinci ani, la care Moldova nu s-a alăturat. Am ieșit din program în sensul că nu ne-am alăturat următorului.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: cultureactioneurope.org

Când am devenit ministru în august 2021, am descoperit că, până la mine, Ministerul nu a depus cererea de participare, nu a finanțat și nu a prevăzut în buget fonduri pentru participarea în programul „Europa Creativă”. S-a constatat că, în cei șase ani, din 2014 până în 2020, când am fost beneficiarii programului, instituțiile culturale care au depus cereri la concurs au obținut doar 10% din suma pe care am investit-o. Acest lucru este extrem de ineficient. Deși au fost multe cereri, în special în primii ani, când a existat un val de participanți, proiectele pe care le-am depus nu au fost suficient de convingătoare. În 2014, toți s-au grăbit să participe, dar, pe parcursul a cinci ani, numărul participanților a scăzut, iar câștigurile în concursurile de proiecte au devenit rare. Trebuie mai întâi să creăm și să dezvoltăm un grup de participanți, să ne asigurăm că aceștia pot reprezenta țara și concura, iar apoi să aderăm la program.

Intenționăm să revenim în program începând cu 2025, acest lucru fiind inclus în planul de dezvoltare a Moldovei. Vreau să menționez că, în 2021, finanțarea sectorului cultural independent și a evenimentelor culturale era de 5 milioane de lei pe an. În acest an, aceasta a crescut la 14 milioane. Limita de finanțare a proiectelor în 2021 era de 200 de mii de lei, acum este de 300 de mii. Pentru prima dată în istoria Moldovei, am permis participarea proiectelor pe o durată de trei ani, astfel încât organizatorii să nu fie nevoiți să depună o nouă cerere în fiecare an și să aibă certitudinea finanțării pentru următorii trei ani. De asemenea, am creat Fondul Național al Culturii, pentru a finanța sectorul non-profit din acest fond. În acest an, fondul are un buget modest de 29 de milioane de lei, dar este mai mult decât în anii precedenți. Fondul va fi gestionat de Biroul Național pentru Dezvoltarea Culturii. Acest fond va administra concursurile de proiecte și va asigura transparența, obiectivitatea și impactul potențial al proiectelor asupra societății. Este o muncă dificilă. Anterior, juriul concursului de proiecte culturale era format din trei persoane, acum va avea 11 membri. Crearea fondului va permite planificarea pe termen de trei ani.

Crearea unor mecanisme de la zero este o sarcină dificilă, mai ales ținând cont de tradițiile deja stabilite. Anterior, exista opinia că artiștii trebuie să câștige singuri, deoarece nu putem plăti. Acum creăm condiții pentru ca cei care vor să-și manifeste talentul și să câștige bine, să poată face acest lucru. Principalul este ca societatea, primind un produs cultural, să beneficieze de pe urma acestuia. Cultura nu înseamnă doar produse ale creativității, spectacole și concerte. Este starea interioară a societății. Dacă societatea este culturală, este un instrument acordat care sună curat. Dacă societatea este neculturală, este un instrument dezacordat. Sarcina noastră este să acordăm acest instrument astfel încât societatea și artiștii să primească ceea ce merită și ca acest lucru să funcționeze de la sine.

Fondul Național al Culturii este acel fond din care în acest an s-au alocat 15 milioane pentru dezvoltarea proiectelor în domeniul culturii și artei?

Da, da. În acest an, fondul este administrat de minister, ceea ce nu este tocmai bine, deoarece avem o singură persoană care poate lucra cu fondul. Noi ne ocupăm de elaborarea politicilor, iar implementarea acestora trebuie să fie realizată de agențiile de profil subordonate ministerului.

Strategia culturii, monumente, strada 31 August: „Așa va fi cu fiecare monument care a fost demolat sau restaurat necorespunzător”

Ministerul discută proiectul Strategia pentru cultură și patrimoniu 2030. Puteți să ne spuneți în ce stadiu se află documentul și care sunt principalele sale prevederi?

Acest document nu va fi elaborat de noi, deoarece ministerul nu are astfel de specialiști și capacități. Și nici nu este necesar, deoarece strategia este elaborată o dată la cinci ani. În prezent, reorganizăm toate structurile noastre în domeniul culturii, artei, educației artistice și patrimoniului. Iar noua strategie va ține cont de noile realități.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: NM

Astfel de strategii am avut multe până acum, dar încă nu există o documentare completă a monumentelor și nimeni nu se ocupă de asta. Toți au visat la o hartă interactivă a Moldovei, unde să poți face click pe orice monument și să apară informații despre el. Dar nimeni nu a făcut asta până acum. De asemenea, nu există nici fondul pentru conservarea patrimoniului național, pe care dorim să-l creăm. Pagubele cauzate monumentelor sunt ignorate. Până acum nu s-a utilizat niciodată mecanismul de calcul al daunelor. Pentru prima dată, am calculat pagubele și în curând vom anunța acest lucru la o conferință de presă. Am semnat deja ordinul și scrisorile către două companii cu pretențiile noastre, a căror sumă depășește 20 de milioane de lei. Așa va fi cu fiecare monument care a fost demolat sau restaurat necorespunzător. Daunele vor fi calculate conform legii și vor fi prezentate pretenții. Aceste fonduri vor merge în fondul pentru întreținerea monumentelor de arhitectură și istorie, pe care urmează să-l creăm.

Anul acesta și următorul sunt ani dedicați creării fondurilor culturale, inclusiv fondul pentru cinematografie. Sperăm ca anul viitor să putem deschide finanțarea pentru proiectele de restaurare a obiectelor de patrimoniu. Problema este că în Moldova tot ce ține de artă și cultură a fost lăsat în seama autorităților locale. De aceea, discuții de genul „Unde se uită ministerul? Ce a decis ministerul în legătură cu strada 31 august?” nu ne privesc pe noi, nu putem decide, legea nu ne permite. În ceea ce privește această stradă, colaborăm cu Primăria Chișinău și am creat un grup de lucru comun. Problema principală este finanțarea lucrărilor pe strada 31 august, bugetul abia a fost adoptat. Așteptăm cu răbdare, nu facem presiuni și suntem pregătiți în orice moment să ajutăm nu doar Primăria Chișinău, ci toate primăriile din Republica Moldova.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Andrei Mardari | NewsMaker

Dacă vorbim, de exemplu, despre bisericile de lemn ca parte a patrimoniului cultural, am constatat că nu există o înțelegere a modului în care funcționează legea sau nu există dorința de a o înțelege. Foarte mulți reprezentanți ai elitei culturale și ai autorităților locale nu înțeleg cum ar trebui să funcționeze acest lucru. Dar cel mai important este că nu au proiecte de restaurare [a acestor biserici].

Dar avem restauratori care pot prelua astfel de lucrări?

Acum nu vorbim despre restauratori, ci despre proiectanți și arhitecți care pot elabora proiecte de restaurare. Restauratorii sunt deja o altă problemă, la care încă nu am ajuns. În prezent, avem foarte puține proiecte de restaurare. Unul dintre exemplele de succes: în satul Vorniceni din raionul Strășeni, autoritățile locale și raionale au elaborat împreună un proiect, l-au aprobat la Ministerul Culturii, au început lucrările, dar banii s-au terminat. Am reușit să găsim un investitor privat care a oferit 2 milioane de lei pentru finalizarea restaurării. Ministerul poate găsi bani, dar pentru asta este nevoie de un proiect. Există, de exemplu, programul Satul European, care finanțează astfel de proiecte. Problema este că proiectele costă bani, iar primăriile nu îi au. Ne-am dori ca de anul viitor să deschidem un capitol de cheltuieli în Fondul Național de Dezvoltare Regională și Locală (FNDRL) pentru elaborarea proiectelor de restaurare a monumentelor.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Biserica din satul Vorniceni Foto: ortodox.md

Însă o altă întrebare importantă este: ce se va întâmpla după restaurare? Pentru că multe monumente au ajuns într-o stare proastă din două motive: au fost utilizate necorespunzător, ceea ce a distrus construcția, sau nu au fost utilizate deloc, ceea ce a dus la degradare. Dacă nu puteți răspunde la întrebarea ce se va întâmpla după restaurare, contactați Ministerul Culturii. Avem Biroul Național al Turismului, care poate ajuta la elaborarea unei concepții pentru utilizarea monumentului într-un mod care să aducă venituri autorităților locale și să dezvolte comunitatea. Este un subiect important. Trebuie să lucrăm pentru a crea condiții astfel încât oamenii să nu plece și cei care trăiesc în comunitate să fie autosuficienți. Trebuie să fie tot ce este necesar pentru o viață decentă și perspective de dezvoltare. Dacă ne limităm doar la repararea drumurilor și creșterea pensiilor, efectul va fi minim. Avem nevoie de viață comunitară în fiecare sat mic sau oraș, în orice comunitate. Ele trebuie să aibă un scop de existență și dorință de dezvoltare.

În ceea ce privește despăgubirea daunelor: se va aplica celor care cauzează daune acum sau și celor care au distrus sau deteriorat monumentul anterior?

Și anterior. Legea permite acest lucru și există documente pe baza cărora se pot formula revendicări. Nu este o amendă, ci o acțiune civilă. Noi acționăm în justiție în numele statului, adică al societății, cerând despăgubiri pentru daunele cauzate.

Moștenirea sovietică: „În fiecare capitală europeană ar trebui să existe un monument ecvestru; singurul nostru astfel de monument din țară este cel dedicat lui Kotovski”

În continuarea temei daunelor. În februarie, la Stăuceni a fost demolată o stație de autobuz din perioada sovietică, decorată cu mozaic. Ce părere are Ministerul Culturii despre acest lucru? Se va restabili stația? Și ce părere are ministerul despre moștenirea culturală sovietică? Cum poate fi integrată în spațiul cultural contemporan, având în vedere perspectivele noastre europene, având în vedere că avem încă monumente și străzi dedicate lui Lenin?

Am o poziție ca cetățean al acestei țări. Dar ministrul este o funcție politică, iar politica generală a statului, inclusiv în domeniul culturii, nu este stabilită de minister. Deciziile politice privind demolarea monumentelor unor sisteme sau lideri politici nu sunt o problemă a Ministerului Culturii.

Ne uităm la monument nu doar din perspectiva adevărului istoric, ci și din perspectiva valorii sale spirituale și artistice. De aceea, pentru mine, monumentul dedicat lui Kotovski nu este doar Kotovski ca personaj, ci, în primul rând, o lucrare de artă a lui Lazar Dubinovschi.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: facto.ru

Pentru noi, acesta este un monument de neprețuit, având în vedere măcar faptul că în fiecare capitală europeană ar trebui să existe un monument ecvestru, iar Kotovski este singurul monument ecvestru din țară. De aceea, este inacceptabil să vorbim despre demolarea sau chiar mutarea lui. Putem instala lângă el o placă informativă cu un cod QR care să conțină informații despre Kotovski și să desfășurăm activități educaționale. Trebuie să cunoaștem adevărul, dar moștenirea arhitecturală sovietică nu trebuie demolată, deoarece face deja parte din cultura și realitatea noastră.

Mozaicurile din perioada sovietică nu erau doar în Moldova. Era o dispoziție universală pentru a decora clădirile sovietice complet lipsite de culoare, pentru a aduce măcar ceva de bucurat ochiul. În alte republici, acest lucru nu a reușit, cred că doar la noi și în Armenia a fost acceptat. Artiștii care au lucrat atunci au reușit să ridice acest lucru la nivel de artă, și această artă este neprețuită. Trebuie să păstrăm toate stațiile de autobuz și toate sculpturile din parcuri care sunt răspândite în țară — sunt cu adevărat neprețuite. Am trimis în mod repetat dispoziții tuturor primăriilor cu cererea de a ne oferi informații despre existența acestor obiecte, de a actualiza datele și de a nu permite demolarea lor.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Facebook/ Elena Covalenco

Demolarea acelei stații din Stăuceni a fost o simplă neînțelegere neplăcută. Nu face parte din politica pe care o promovăm sau din cea a Ministerului Dezvoltării și Infrastructurii. Este doar o neînțelegere, deoarece, odată cu dezvoltarea drumurilor, aspectul drumului s-a schimbat în multe locuri. Iar acea stație nu putea fi folosită, deoarece nu mai respecta normele moderne de trafic. Prin urmare, apariția unor noi stații este un fenomen complet normal. Dar nu ar trebui să demolăm stațiile vechi. Ne gândim la modalități de a le utiliza astfel încât să nu devină gropi de gunoi, ci să devină într-adevăr un patrimoniu cultural pe care oamenii să-l aprecieze. Trebuie să continuăm să dezvoltăm arta mozaicului, deoarece Moldova a demonstrat că este capabilă să ajungă la un nivel înalt în acest domeniu.

Filarmonica Națională: „Nu avem nevoie de încă o casă de cultură”

În septembrie se împlinesc patru ani de când clădirea Filarmonicii Naționale din Chișinău a ars. Va fi restaurată? Vom mai avea o filarmonică?

Restaurarea este imposibilă, nu are sens să vorbim despre asta. Acum discutăm despre construcția unei noi filarmonici. O nouă filarmonică, una modernă — este un proiect foarte complex. În lume există multe filarmonici care au fost construite în ultimii cinci-zece ani. Acestea sunt clădiri complet diferite. Nu are sens să restaurăm vechea filarmonică.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

dse.md

Dacă privim filarmonica ca pe o clădire — este una, dar dacă o considerăm ca pe un ansamblu artistic — este alta. Ansamblul este în prezent în condiții ideale. Au fost cazați la Palatul Republicii. Au o sală de repetiții și posibilitatea de a susține concerte. Da, acustica sălii nu este tocmai potrivită, și lucrăm cu guvernul pentru a îmbunătăți acest aspect. Le dorim multă sănătate și succes creativ în condiții excelente de muncă.

Clădirea filarmonicii, ca atare, nu este doar o sală de concerte sau o altă casă de cultură care trebuie restaurată. Din fericire, conform programului Satul European, avem 63 de proiecte de restaurare și renovare a caselor de cultură din toată țara, iar multe dintre casele de cultură din districte și sate au fost deja renovate și sunt încălzite în timpul iernii. Nu avem nevoie de încă o casă de cultură. Ne dorim o filarmonie modernă reală, chiar dacă mică, dar care să respecte toate cerințele artei contemporane. Ca această filarmonie să devină un fel de seră pentru dezvoltarea tinerelor talente. Apropo, lângă filarmonica arsă se află o școală de muzică. Dorim să integrăm această școală în cadrul filarmonicii. Deocamdată este doar o idee, dar Moldova a demonstrat că poate oferi Europei și lumii artiști de înalt nivel.

Da, mulți artiști pleacă din Moldova.

Când spunem că oamenii pleacă, trebuie să facem ceva pentru a-i face să rămână, dar există un detaliu. Dacă artistul pleacă și lucrează acolo ca artist — este bine, trebuie să salutăm acest lucru. Dacă artistul pleacă și lucrează acolo în construcții sau ca taximetrist — este rău. Și trebuie să depunem toate eforturile pentru a-l menține aici și a-i oferi oportunități de dezvoltare.

Moldova a demonstrat că pleacă talente mari care cântă pe cele mai importante scene din Europa și din lume, și ele se întorc. Putem să le invităm în orice moment. Trebuie să înțelegem nu doar beneficiile pe care Moldova le va obține prin aderarea la Uniunea Europeană, ci și ce putem oferi noi. Trebuie să conștientizăm că Moldova este un furnizor de talente mari — acesta este un argument important. Dacă vom avea o filarmonică cu o acustică excelentă și cu posibilități tehnice moderne, copiii talentați vor auzi această acustică și vor dori să-și dedice viața artei. Este corect. Pentru că cei care au reușit sunt demni de laudă. Dar câți copii talentați nu au avut curajul să-și lege viața de artă și au mers să lucreze în alte domenii unde sunt mai puțin talentați? Este o risipă de talente ale țării. De aceea avem nevoie de o filarmonică unde să descoperim talente și să le oferim perspective în viață.

„Nu avem cenzură nicăieri în Republica Moldova”. Interviu cu ministrul Culturii despre teatru, filarmonică și monumente sovietice

Foto: NM

Am purtat negocieri cu Banca Europeană de Investiții pentru construcția filarmonicii, iar banca și-a manifestat interesul. Am reușit să-i convingem de importanța acestei noi filarmonici pentru Moldova și de faptul că nu are sens să ne limităm la încă o sală de concerte. Banca este de acord cu aceasta. Sper că până pe 24 septembrie, când se împlinesc patru ani de la tragedia incendiului, vom putea anunța semnarea unui contract cu banca, care va realiza studiul și va pregăti proiectul. Specialiștii băncii se vor ocupa de întregul proiect, ceea ce va dura cel puțin doi ani. După aceea, vom prezenta pachetul de documente guvernului, care va lua decizia privind creditul și implementarea proiectului. Creditul va constitui aproximativ 50% din investiții, iar banca se angajează să găsească încă 25-30% sub formă de granturi. Este mai bine decât să căutăm granturi pe cont propriu, deoarece banca garantează calitate ridicată și respectarea termenelor. Privesc acest lucru cu optimism, dar trebuie să ne grăbim încet și să verificăm fiecare pas cu atenție.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: