„Nu e complicat să fii antreprenor. Trebuie să ai un pic de noroc și parteneri buni alături” – Dumitru Ciuprină, client Microinvest

Când mulți antreprenori se confruntau cu criza pandemică, Dumitru Ciuprină a decis că trebuie să acționeze, lansându-și o afacere de familie în domeniul turistic — pensiunea «La iepurași». O locație pitorească localizată în satul Lunga, cu bazin, cazare, saună și chiar sală de evenimente, vizitată nu doar de oaspeți din raionul Florești, dar și din întreaga țară. Pandemia a fost motorul afacerii. Iar clienții entuziasmați — sursa de motivație că se poate să dezvolți turismul rural acasă, dacă ai o idee clară și parteneri buni alături.

Află istoria de succes a familiei Ciuprină, fondatorii afacerii «La iepurași».

Dumitru, cum ați făcut primii pași în antreprenoriat?
Dacă îmi spunea cineva cu 3 ani în urmă că în 2023 «La iepurași» vom avea 5 căsuțe de cazare și că la sezon vor fi mai multe cereri decât locuri, la sigur nu îi credeam. Nu pot să spun că a fost complicat să ne dezvoltăm, posibil am avut un pic de noroc ca să ne lansăm la momentul potrivit, când în Moldova a început să ia amploare domeniul turistic. În 2018, am preluat o afacere deja existentă, cu foișoare și bazin. Am început a face investiții în primele căsuțe, saună cu jacuzzi, ciubăr și sala de evenimente, toate cu pași mici dar încrezători. Ne aflăm într-o locație pitorească, cu aer curat și o priveliște minunată, iar faptul că nu suntem aproape de Chișinău e mai mult un avantaj, decât un dezavantaj. Oamenii din oraș vin la noi ca să scape de îmbulzeala din oraș.

Ce găsim «La iepurași» și prin ce ați reușit să vă remarcați?
Pe timpul verii avem piscină, vizitată în special de oamenii din raionul Florești. De asemenea avem foișoare pentru petreceri la aer liber. Și chiar o sală de evenimente cu o capacitate medie. Iarna, deschidem sauna cu ciubăr și jacuzzi. Cele mai solicitate sunt căsuțele cu cazare, la moment sunt disponibile 5 căsuțe pentru familii mari și mici. Acestea sunt dotate cu toate cele necesare, atât pe timp de vară, cât și iarnă. În plus se remarcă prin construcția A-frame și localizarea chiar în sânul naturii. Vara, avem și câmpul de levănțică, locație perfectă pentru sesiuni foto și odihnă cu aromă de flori. Iar pentru cei care iubesc să pescuiască, găsesc un iaz cu pește bun în apropiere. Într-un cuvânt, ocupații pentru fiecare, de la mare la mic, practic tot anul împrejur.

Povestiți-ne despre căsuțele de tip A-frame — construcții ecologice și foarte deosebite. Cât de complicat a fost să le construiți?
Căsuțele A-frame sunt cartea de vizită a pensiunii «La iepurași». Prima căsuță am construit-o în 2020. Le construim pe loc, în funcție de cerere. Toată construcția este din lemn natural, după o tehnologie specială, atât din punct de vedere estetic, cât și funcțional. Am fost norocoși să aflăm despre Microinvest la momentul oportun. După construcția primei case, aveam nevoie de investiții pentru următoarele, astfel am început colaborarea cu echipa Microinvest. A fost foarte rapid și simplu. Expertul a venit pe loc, a stabilit toate detaliile și în scurt timp am primit creditul. După primul credit am început să nu mai avem frică și să investim tot mai mult în dezvoltare.

Desigur, nu putem să nu vă întrebăm despre bucătăria pensiunii «La iepurași». Ce bucate le oferiți oaspeților voștri?
Odată cu deschiderea sălii de evenimente, am deschis și bucătăria proprie. Gătim toate tipurile de bucate, cu accent pe mâncărurile tradiționale. Friptura de iepure este cea mai preferată din meniu. Iepurii îi creștem tot aici, la pensiune. La moment avem peste 200 de iepuri. Cumva de la ei a venit și denumirea și noi am decis să o păstrăm. Folosim produse naturale, o bună parte le cumpărăm de la fermierii locali, unele le creștem noi. Ne bucurăm mult când clienții vin cu recenzii frumoase despre bucatele și locația noastră. În afacerile HORECA acest lucru e primordial.

Ce planuri aveți pentru următorii 5 ani?
În primul rând ne dorim o sală de evenimente cu capacitate mai mare, avem deja spațiu, planul construcției, trebuie doar să ne apucăm de lucru. Desigur că planificăm să ridicăm și câteva căsuțe noi pentru cazare, tot mai mulți oameni vor să vină la noi, iar asta chiar ne motivează. Cu banii proprii puțini antreprenori fac business. E posibil, dar e îndelungat și complicat. Toți cunoscuții mei care și-au deschis ceva al lor au apelat la o anumită etapă la credite. Turismul local în Moldova se dezvoltă tot mai mult cu fiecare an, iar noi avem o natură și locuri atât de frumoase, pe care merită să le arătăm lumii. Suntem recunoscători tuturor celor care au crezut în noi, ne-au ajutat și încurajat. E foarte important să ai alături de tine parteneri buni, precum Microinvest.

*Microinvest este unica organizație de creditare nebancară din Moldova, care aderă la principiile internaționale de protecție a clienților. Acestea presupun un proces de creditare responsabil și transparent, bazat pe abordare corectă, respectuoasă și echitabilă în deservirea clienților.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

economica.net

România sesizează TikTok: vizează alegerile parlamentare din R. Moldova

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) din România a decis, pe 4 septembrie, să notifice TikTok în privința „unui comportament neautentic coordonat, care poate influența alegătorii ce votează în România pentru parlamentarele din R. Moldova”, scrie Agerpres. Decizia a fost luată la propunerea președintelui CNA, ca urmare a unei semnalări din partea unui membru al instituției. Acesta a atras atenția asupra unui raport realizat de experți din România, care au monitorizat rețeaua TikTok și au depistat un „comportament inautentic coordonat în alegerile din Republica Moldova”.

Conform presei române, membrul Consiliului Național al Audiovizualului, Mircea Toma, a declarat că „atât România, cât și Republica Moldova sunt țări care sunt atacate informațional de Rusia”. „Moldova se apără cu instrumente mai adecvate, pentru că ei au declarat o situație de necesitate și au posibilitatea să utilizeze, ca să spun așa, arme de apărare mai proporționale atacului. În România nu avem instrumentele astea, nu avem cadrul legislativ special pentru o situație în care suntem sub atac și așteptăm să aflăm despre atac de la organizații neguvernamentale, ca să putem reacționa”, a comunicat membrul Consiliului Național al Audiovizualului din România.

Astfel, Mircea Toma a semnalat, pe 4 septembrie, Consiliului Național al Audiovizualului, un material realizat de Expert Forum privind alegerile parlamentare din 28 septembrie din Republica Moldova, în care organizația semnala existența unui comportament neautentic coordonat „ilegal din punctul de vedere al comportamentului platformei” TikTok.

În urma dezbaterilor, Consiliul Național al Audiovizualului din România a decis, la propunerea președintelui instituției, Valentin Jucan, trimiterea unei notificări către TikTok privind existența unui comportament neautentic coordonat care poate influența alegătorii care votează în România pentru parlamentarele din Republica Moldova. Presa română scrie că s-a decis trimiterea notificării în baza Digital Services Act (DSA), reglementare a Uniunii Europene care impune noi reguli pentru serviciile digitale, inclusiv pentru platformele online și motoarele de căutare, pentru a crea o lume online mai sigură și mai echitabilă.

Un membru al CNA și-a exprimat nemulțumirea

Membrul Consiliului Național al Audiovizualului din România, Georgică Severin, și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu decizia adoptată de instituție. Severin a scris pe Facebook că „CNA are atribuții exclusiv în domeniul audiovizualului pe teritoriul României”.

„Republica Moldova este un stat suveran și independent, iar alegerile desfășurate acolo nu intră sub incidența mandatului CNA. (…) Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) se aplică în statele membre ale Uniunii Europene. Republica Moldova, nefiind stat membru UE, nu intră sub incidența acestui regulament. (…) Dezbaterea într-o instituție publică a statului român și asumarea publică de către CNA a unor poziții cu privire la alegerile din Republica Moldova echivalează cu o implicare directă, ilegală și inoportună, în procesul electoral dintr-un stat vecin. (…) În pofida acestor argumente, majoritatea a decis nu doar dezbaterea materialului, ci și asumarea lui de către CNA, mergând până la solicitarea intervenției unei platforme de socializare împotriva conturilor care susțin un anumit candidat în alegerile viitoare din Republica Moldova”, a comunicat membrul CNA.

***

În august 2025, Expert Forum din România, care reunește experți în politici publice și reforma administrației, a realizat un raport intitulat „Monitorizare TikTok. Comportament inautentic coordonat în alegerile din Republica Moldova”. Experții menționau că o rețea coordonată de cel puțin 17 conturi de TikTok este folosită pentru a crește promovarea lui Vasile Costiuc, liderul Partidului Politic „Democrația Acasă”, formațiune care va concura la alegerile parlamentare din toamnă din Republica Moldova. Doar într-o săptămână, conținutul despre politician a acumulat peste 1 milion de vizualizări. Experții mai menționau că rețeaua prezintă indicii de „comportament inautentic”.

Vasile Costiuc se declară unionist și este un partener al formațiunii Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) de peste Prut și al liderului acesteia, George Simion. În 2025, Costiuc a făcut campanie electorală pentru candidatul AUR, George Simion, la alegerile prezidențiale din România. În mai, portalul G4Media a publicat o investigație despre posibile legături ale liderului Partidului „Democrația Acasă” cu Alexandr Kondyakov, general FSB din Rusia. Atunci, NewsMaker a solicitat o replică din partea lui Vasile Costiuc, însă nu a primit un răspuns.

Marta Kos, după ce s-a întâlnit cu mitropolitul Moldovei și al Basarabiei: „Biserica este importantă pentru UE”

Comisara europeană pentru extindere, Marta Kos, a declarat că Biserica este cea mai de încredere instituție din Moldova și, prin urmare, este foarte importantă și pentru Uniunea Europeană. Comisara a făcut aceste declarații în cadrul vizitei la Mănăstirea Marta și Maria din satul Hagimus, raionul Căușeni.

„Biserica este cea mai de încredere instituție din Moldova, de aceea este foarte importantă pentru noi. Și este foarte importantă pentru Uniunea Europeană, pentru că prețuim diversitatea – națiuni diferite, limbi diferite, religii diferite. Acesta este adevărul pe care am vrut să îl spun și să îl împărtășesc aici, în Moldova”, a declarat Marta Kos.

Comisara a menționat că a discutat cu reprezentanții bisericilor, precum și cu mitropoliții Vladimir și Petru, despre contribuția Bisericii la coeziunea socială.

„Ei pot juca un rol foarte important în societate. Nu este vorba doar despre clădiri sau patrimoniu cultural, ci despre impactul social pe care Biserica îl poate avea”, a explicat Kos.

De asemenea, Marta Kos a vorbit și despre sprijinul pe care Europa îl poate oferi bisericilor în implementarea proiectelor sociale și culturale.

„Am convenit să primim niște liste cu proiectele lor preferate, pentru care și-ar dori să vadă sprijinul nostru, astfel încât cu toții să putem aduce Moldova mai aproape de Uniunea Europeană”, a mai menționat comisara.

Marta Kos a primit în dar din partea Mănăstirii o icoană cu Sf. Marta și Maria.

Amintim că pe 4 septembrie, președinta Maia Sandu a avut o întrevedere cu comisara europeană pentru Extindere, Marta Kos, aflată în vizită la Chișinău. Potrivit instituției prezidențiale, Maia Sandu și Marta Kos au vorbit inclusiv despre „proiectele aflate în derulare prin Planul de Creștere pentru Moldova, un program de investiții de 1,9 miliarde de euro”. „O parte din fonduri, debursată în această vară, a fost destinată proiectelor care aduc beneficii directe cetățenilor: reabilitarea a peste 200 km de drumuri regionale și locale, modernizarea cantinelor școlare pentru a asigura mese gratuite elevilor începând din septembrie, sprijin prin granturi pentru antreprenori, programe pentru tineri și utilaje pentru colectarea deșeurilor în sate”, au comunicat reprezentanții Președinției.

De peste hotare, dar cu impact acasă: cum diaspora a influențat istoria alegerilor

În ultimul deceniu, diaspora moldovenească a demonstrat că poate influența decisiv cursul politic al Republicii Moldova. Fiecare scrutin a adus recorduri de prezență și momente-cheie. Pe 28 septembrie 2025, povestea merge mai departe, cu o organizare fără precedent a secțiilor de votare peste hotare. 

Evoluția numărului de secții arată clar creșterea implicării: 

2016: aproximativ 100 de secții de votare; 

2019 (parlamentare): 125 de secții; 

2020 (prezidențiale): 139 de secții; 

2021 (parlamentare anticipate): 150 de secții, în circa 36 de țări; 

2024 (prezidențiale): 234 de secții și un record istoric de aproape 330000 de alegători; – 2025 (parlamentare): 301 secții de votare, în 41 de state. 

Pentru acest scrutin, Comisia Electorală Centrală a extins și votul prin corespondență, disponibil în 10 țări: Australia, Canada, Coreea de Sud, Finlanda, Islanda, Japonia, Norvegia, Noua Zeelandă, SUA și Suedia. Cele mai mari comunități de alegători rămân concentrate în Italia, Germania, Franța, Marea Britanie și România. 

Dincolo de cifre, experiența ultimilor ani arată că diaspora votează nu doar din dor de casă, ci și din responsabilitate pentru viitor. Determinarea comunităților de peste hotare, solidaritatea lor și noile forme de participare au transformat prezența la urne dintr-un fenomen sporadic într-o adevărată forță colectivă. Astăzi, diaspora nu mai este doar un observator la evenimentele din țară. Este un actor central, o voce unită care poate influența decisiv soarta alegerilor. Pe 28 septembrie, fiecare vot din diasporă poate continua să scrie această istorie.

Partidul Liberal Democrat din Moldova

PLDM cere CSJ să-și reexamineze decizia prin care a fost lăsat în afara cursei pentru parlamentare

Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), condus de ex-premierul Vlad Filat, a cerut revizuirea deciziei Curții Supreme de Justiție (CEC) prin care a rămas fără posibilitatea de a candida la alegerile parlamentare din această lună. Anunțul a fost făcut de formațiune într-un comunicat din 5 septembrie.

Partidul Liberal Democrat din Moldova a declarat că decizia Curții Supreme de Justiție ar fi fost adoptată cu „vicii grave” de procedură și de fond.

PLDM a solicitat Colegiului Civil, Comercial și de Contencios Administrativ al Curții Supreme de Justiție revizuirea deciziei definitive pronunțate la 2 septembrie 2025, în dosarul nr. 3ra-633/25, prin care formațiunea a fost exclusă abuziv din competiția electorală pentru alegerile parlamentare din 28 septembrie. (…) PLDM solicită menținerea hotărârii Curții de Apel Centru din 28 august 2025, completată cu obligația impusă CEC de a adopta o decizie deliberată și motivată privind includerea partidului în lista formațiunilor cu drept de participare la alegeri”, a precizat formațiunea.

PLDM a mai spus că, în cazul în care justiția națională nu va pronunța o decizie care să-i permită să concureze la scrutin, se va adresa la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Amintim că, pe 18 august, PLDM a anunțat că a atacat în instanță decizia CEC prin care a fost exclus din lista partidelor cu drept de participare la parlamentarele din 28 septembrie. Formațiunea politică spunea atunci că și-a îndeplinit toate obligațiile legale și a cerut instanței să oblige CEC să o includă în listă. Totodată, PLDM a cerut în instanță extinderea termenului de depunere a dosarelor, astfel încât să poată înregistra lista completă a candidaților săi.

Vicepreședintele CEC, Pavel Postica, a declarat că membrii PLDM nu au prezentat documentele necesare la Agenția Servicii Publice în termenul stabilit de lege. Potrivit lui, acesta a fost motivul pentru care CEC nu a inclus PLDM în lista formațiunilor politice care au dreptul să participe la parlamentare.

Pe 28 august, Curtea de Apel Centru a obligat Comisia Electorală Centrală să reexamineze cererile PLDM privind includerea formațiunii politice pe lista partidelor care pot participa la alegerile parlamentare. Ulterior, atât autoritatea electorală, cât și PLDM au depus recursuri la Curtea Supremă de Justiție. CSJ a dat câștig de cauză Comisiei Electorale Centrale, casând hotărârea instanței de apel.

Cererea PLDM privind revizuirea deciziei CSJ în privința sa vine după ce, pe 4 septembrie, instanța și-a reexaminat propria hotărâre prin care a interzis Partidului „Moldova Mare” să participe la parlamentare. Astfel, CSJ a obligat Comisia Electorală Centrală să revadă solicitarea Partidului ”Moldova Mare”, condus de Victoria Furtună, care este afiliată oligarhului fugar Ilan Șor, privind înregistrarea în cursa electorală.

***

Alegerile parlamentare vor avea loc pe 28 septembrie, iar campania electorală a început oficial în data de 29 august.

Republica Moldova găzduiește, în premieră, „Concours Mondial de Bruxelles” și scrie o nouă pagină în istoria vinicolă a țării

Republica Moldova scrie istorie, găzduind în premieră „Concours Mondial de Bruxelles” – Sparkling Wines Session, care are loc în aceste zile, la Chișinău. Începând de astăzi și până pe 7 septembrie, peste 50  de jurați, cu experiență internațională, inclusiv 3  Master of Wine au misiunea de a degusta  1076 de vinuri spumante produse în 29 de țări ale lumii., La finalul sesiunilor, vinurile care vor acumula cele mai multe puncte vor fi premiate cu medalia de Argint, Medalia de Aur și Marea Medalie de Aur – distincții care reprezintă o validare internațională a calității și confirmarea unei alinieri cu cerințelor exigente ale piețelor globale.

Găzduirea „Concours Mondial de Bruxelles” reprezintă o recunoaștere a maturității sectorului vitivinicol național și o oportunitate strategică de consolidare a brandului „Vinul Moldovei” pe piețele premium internaționale.

Ștefan Iamandi, Director, Oficiul Național al Viei și Vinului: „Faptul că una dintre cele patru sesiuni specializate ale prestigioasei competiții „Concours Mondial de Bruxelles” – și anume cea dedicată vinurilor spumante („Sparkling Session”) – are loc în premieră la Chișinău reprezintă un motiv de mândrie națională. Este o onoare pe care o primim cu demnitate, întrucât Vinul Moldovei ne-a oferit, în ultimii ani, numeroase ocazii de a fi recunoscuți pe plan internațional și de a ne mândri cu rezultatele muncii depuse de producătorii noștri. Găzduirea „Concours Mondial de Bruxelles” la Chișinău reprezintă atât o recunoaștere internațională a excelenței Vinului Moldovei, dar și o ocazie istorică de a arăta lumii cât de mult a evoluat Republica Moldova, devenind astăzi un producător de vinuri premium și un reper pe harta mondială a vinului.”

Andrian Digolean, Secretar de Stat, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare: „Vinul Moldovei este o parte vie a identității naționale, o tradiție milenară transmisă din generație în generație, un simbol al rezilienței și creativității poporului nostru. Desfășurarea „Concours Mondial de Bruxelles”, aici, la Chișinău, reprezintă recunoaștere a drumului parcurs de țara noastră și o oportunitate de a arăta lumii maturitatea sectorului nostru vitivinicol.” 

„Concours Mondial de Bruxelles” este o competiție care furnizează consumatorilor globali, informații despre vinurile de calitate, dar în același timp susține și producătorii vinicoli care vor să se afirme pe piața internațională. Totodată, distincțiile „Concours Mondial de Bruxelles” sunt recunoscute global și reprezintă un instrument puternic de marketing pentru producătorii care își doresc acces pe piețe externe.

 Baudouin Havaux, Președinte al Concours Mondial de Bruxelles: „Este o onoare să deschidem această Sesiune a Vinurilor Spumante în Moldova. Țara a demonstrat un progres remarcabil în competițiile noastre, iar Chișinău este acum un oraș gazdă firesc. Una dintre principalele misiuni ale CMB este să dezvăluie vinuri de calitate din toate colțurile lumii – iar Moldova se află acum ferm pe această hartă!”

Quentin Havaux, CEO al Concours Mondial de Bruxelles: „Concours Mondial de Bruxelles înseamnă mai mult decât acordarea de medalii – conectează producătorii la piețe noi și le oferă vizibilitate internațională. Moldova se află acum ferm pe harta mondială a vinului. Astăzi, CMB merge dincolo de competiție: creăm experiențe, aducem vinurile mai aproape de consumatori și îi ajutăm pe producători să transforme medaliile în oportunități reale de piață.”

Evenimentul este o celebrare a calității, tradiției milenare și inovației în vinificație, care definesc Vinul Moldovei. Pe această scenă de elită, brandul vinicol de țară își consolidează reputația internațională. Concursul este organizat de „Concours Mondial de Bruxelles”, cu sprijinul Oficiului Național al Viei și Vinului, instituția responsabilă de promovarea brandului „Vinul Moldovei” pe piețele externe. În perioada 5–7 septembrie, la Chișinău sunt prezenți și jurnaliști internaționali de specialitate, iar în următoarele luni Vinul Moldovei va beneficia de o vizibilitate crescută în presa globală. Competiția este organizată de  „Concours Mondial de Bruxelles”, cu sprijinul Oficiului Național al Viei și Vinului, instituția responsabilă de promovarea internațională a brandului vinicol de țară „Vinul Moldovei”.

Evenimentul se desfășoară cu suportul partenerilor media:

Posturi TV:
AGRO TV Moldova, JURNAL TV, NEXT TV, ONE TV, TVR Moldova

Portaluri online:

Agora.md, Agrobiznes.md, Agroexpert.md, Agromedia.md, Diez.md, Infomarket.md, logos-pres.md,  Newsmaker.md, Realitatea.md

Bloguri
calatoriicugust.com, CatalinaPreda.com, Finewine.md, wine-and-spirits.md 

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: