O gamă largă de instrumente financiare adresate fermierilor, oferită de FinComBank

Producția agricolă și comerțul cu produse agroalimentare reprezintă un business complex care necesită investiții mari. Din acest motiv, fermierii (care pot fi în același timp și comercianți) au nevoie constantă nu doar de credite specializate pentru domeniul agricol, ci și de o gamă largă de alte servicii bancare. Despre ce servicii este vorba? Despre acest subiect a relatat cititorilor AGROEXPERT Victor Calpacci, Director Adjunct al Sucursalei nr.12 FinComBank din UTA Găgăuzia, care dispune de o rețea extinsă în orașele Comrat, Ceadîr-Lunga, Basarabeasca și Taraclia.

— În agricultură, la fel ca în orice alt sector al businessului, creditele nu sunt toate la fel. Ce factori trebuie luați în considerare la alegerea unui credit pentru achiziționarea echipamentelor agricole? În ce mod diferă aceste credite de cele clasice?

— În prezent, în țara noastră, există numeroase programe de creditare pentru achiziționarea echipamentelor agricole. Creditorii pot fi atât băncile, cât și organizațiile de creditare nebancară, companiile de leasing, furnizorii și vânzătorii de echipamente agricole, precum și structurile guvernamentale (prin programe precum 2 KR). La alegerea unui program de credit, este necesar să se acorde atenție costului creditului dat, termenelor și graficelor de plată, momentului transferului dreptului de proprietate asupra echipamentelor agricole achiziționate, menținerii dreptului de a depune cereri de subvenționare pentru echipamentele agricole și pentru dobânzile creditului solicitat pentru achiziționarea acestora. De obicei, companiile de leasing, furnizorii, vânzătorii de echipamente agricole și structurile guvernamentale oferă posibilitatea de a obține credite pentru achiziționarea echipamentelor agricole pe termen de până la 3 ani. În schimb, băncile oferă fermierilor credite pentru același scop pe un termen de până la 5-7 ani, cu un grafic flexibil de rambursare a dobânzilor și a creditului propriu-zis.

Avantajul creditării prin bănci, inclusiv la FinComBank, pentru agricultori constă în faptul că dreptul de proprietate asupra echipamentelor agricole se obține imediat după plată, ceea ce permite depunerea dosarului pentru subvenționarea utilajelor și echipamentelor agricole achiziționate. Mai mult decât atât, dobânzile la credit sunt, de asemenea, subvenționate sub formă de compensație. Pe de altă parte, dreptul de proprietate asupra echipamentelor agricole achiziționate prin companiile de leasing, furnizori și vânzători de echipamente agricole, precum și prin structurile guvernamentale, se transferă cumpărătorului doar după achitarea integrală a creditului. În consecință, fermierul poate depune documentele pentru subvenționarea echipamentelor achiziționate abia după achitarea completă a creditului, iar dreptul la subvenționarea dobânzilor nu există.

Evident, toți acești factori importanți trebuie luați în considerare de către agricultori în procesul de alegere a instituției financiare la care să apeleze pentru finanțarea achiziției de active, inclusiv a echipamentelor și utilajelor agricole esențiale.

— Vă rugăm să ne relatați mai multe despre Programul «373», care, probabil, în acest moment, este foarte actual pentru afaceri. Ce noi oportunități deschide, ce avantaje oferă clienților FinComBank?

Programul «373» a fost conceput pentru a sprijini o gamă largă de sectoare economice, inclusiv agricultura, silvicultura, pescuitul, industria extractivă și prelucrătoare, industria energetică, alimentarea cu apă, serviciile de salubritate, cazarea și alimentația publică, informațiile și comunicațiile, educația, precum și sănătatea și asistența socială. Una dintre principalele noutăți ale programului este extinderea domeniilor de activitate — acum acesta acoperă companii din majoritatea industriilor, permițând unui număr mult mai mare de întreprinderi să obțină sprijin financiar. Astfel, Programul «373» este disponibil și pentru întreprinderile mici și mijlocii din sectorul comerțului, precum și pentru alte companii care desfășoară diverse activități în alte ramuri.

Mai mult decât atât, suma maximă de finanțare a fost mărită până la 40.000.000 lei, comparativ cu limita precedentă de 15.000.000 de lei. Acest lucru oferă antreprenorilor mai multe oportunități de a investi în creșterea și dezvoltarea afacerii lor.

Programul «373» include, de asemenea, finanțarea achiziționării de materii prime și materiale necesare pentru producție sau prestarea de servicii, până la 30% din costul proiectului investițional. Aceasta extinde gama de finanțare disponibilă și face programul mai flexibil pentru diverse nevoi ale afacerilor.

De asemenea, limita maximă de garanție s-a dublat de la 40% la 80%. Acum, statul, prin Fondul de Garantare a Creditelor, oferă o protecție mai mare, garantând până la 80% din valoarea creditului acordat, ceea ce este semnificativ mai mult decât limita anterioară.

Aceste oportunități suplimentare sunt orientate spre susținerea și accelerarea dezvoltării sectorului privat, oferind antreprenorilor resursele necesare pentru atingerea obiectivelor lor. Programul «373» este acum și mai atractiv pentru afacerile care urmăresc creșterea și modernizarea, oferindu-le condiții de finanțare flexibile și avantajoase.

— Din ce în ce mai des, băncile vorbesc despre extinderea gamei de servicii online. Ce operațiuni și servicii bancare pot să efectueze de la distanță clienții FinComBank și ce avantaje implică acestea?

— În lumea modernă, tot mai multe servicii devin disponibile online, iar serviciile bancare nu sunt o excepție. Astăzi, băncile oferă clienților o gamă largă de posibilități în regim online. Pentru persoanele juridice, aceasta include monitorizarea online a conturilor, servicii de decontare și casierie, care permit efectuarea de operațiuni la distanță, inclusiv plăți în moneda națională, operațiuni valutare, transferul salariilor pe cardurile angajaților în cadrul proiectelor salariale, primirea extraselor de cont pe e-mail și multe altele.

Când vorbim despre persoanele fizice, putem sublinia deschiderea online a conturilor, cardurilor, depozitelor și efectuarea tuturor operațiunilor online prin intermediul unui cabinet personal în aplicația mobilă. Serviciile online oferă un avantaj considerabil, permițând economisirea timpului pentru clienți și angajații acestora, realizarea mai rapidă a tuturor operațiunilor, precum și luarea deciziilor necesare.

— În prezent, termenul «overdraft» este menționat din ce în ce mai des. Care sunt principalele avantaje ale Creditului Overdraft comparativ cu creditele tradiționale?

Să începem prin a explica ce presupune acest tip de creditare. Overdraftul este o formă de creditare care permite retragerea unei sume mai mari de bani decât cea disponibilă în contul bancar în momentul efectuării unei plăți. Funcționează astfel: banca stabilește pentru client o limită de overdraft, adică suma maximă pe care o poate «depăși». Când banii din contul bancar se termină, clientul poate continua să efectueze plăți în limita acestui plafon. Banca aplică dobânzi asupra sumei cheltuite. Când în contul bancar al clientului intră fondurile proprii, suma utilizată și dobânzile acumulate se deduc automat din cont.

Cu alte cuvinte, Overdraftul este un plafon de credit oferit de bancă clientului în limita unei sume convenite de ambele părți, permițând plata în lipsa sau insuficiența fondurilor în contul curent al clientului, oferind posibilitatea acoperirii diferențelor dintre încasările de la clienți și plata cheltuielilor curente ale companiei. Avantajele față de creditele tradiționale includ:
• absența restricțiilor privind utilizarea fondurilor (pentru orice nevoi ale companiei);
• obținerea instantanee a fondurilor de credit;
• revizuirea limitelor de creditare în funcție de schimbările în rulajele contului clientului;
• nu este necesară înregistrarea unui gaj;
• utilizarea flexibilă a fondurilor de credit în cadrul plafonului stabilit;
• reducerea costurilor de administrare a creditului (toate fondurile disponibile ale clientului sunt direcționate automat de bancă pentru rambursarea creditului).

________
Vă invităm să urmăriți rubrica «Părerea Expertului», pentru a afla de la specialiști mai multe detalii despre noile produse şi tehnologii, servicii digitale, plățile online şi E-Commerce, precum şi despre produsele şi serviciile adresate afacerilor.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

(VIDEO) 12 ani de pușcărie pentru Constantinov/ Moldovenii revin de sărbători/ Cum va fi vremea de Anul Nou

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!
— Ex-președintele Adunării Populare a Găgăuziei, condamnat la 12 ani de închisoare
— Emoții și îmbrățișări la aeroport: de sărbători, toate drumurile duc acasă
— A vrut să dea foc procuraturii și a fost condamnat la închisoare
— Zelenski anunță o nouă întâlnire cu Trump
— Aproape 30 de incidente au avut loc în Armata Națională în ultimele 5 luni
— Avertizare meteo: Cod Galben de vânt
Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Tren de marfă, monitorizat video, testat pe ruta Basarabeasca: poate înlocui 100 de camioane

Pe 24 decembrie 2025, Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a testat cu succes un tren de marfă de 3.000 de tone pe ruta Basarabeasca – Iargara – Cahul. Trenul a folosit două locomotive pe prima parte a traseului și una pe cea de-a doua, iar testul a implicat cei mai experimentați mecanici și instructori.

Pentru cursa de testare, au fost restaurate rampele de primire a mărfurilor, readus în exploatare un segment de cale ferată neutilizat mai bine de cinci ani și pregătite două locomotive.

De asemenea, au fost aplicate tehnologii moderne, precum monitorizarea video a transportului și transmiterea electronică a documentelor între stații și echipele de locomotivă.

„De asemenea, pentru prima dată în ultimii 10 ani, la stația Cahul a fost restabilită rampa și au fost efectuate lucrări complete de încărcare-descărcare. Cursa de testare a fost efectuată în scopul livrării și descărcării vagoanelor pe estacada renovată a stației Cahul, precum și pentru evaluarea stării căii ferate după trecerea unui tren încărcat cu o asemenea greutate. Este important de menționat, că un astfel de tren poate înlocui până la 100 de camioane, ceea ce reduce semnificativ sarcina asupra drumurilor și are un impact pozitiv asupra mediului”, a menționat , Întreprinderea „Calea Ferată din Moldova, într-un comunicat.

Cursa arată că transportul feroviar pe acest segment poate înlocui un număr mare de camioane, reducând presiunea pe drumuri și facilitând logistică mai eficientă spre portul Giurgiulești.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
utm.md

Absorbția universității din Cahul de către UTM: ministerul Educației a lansat consultări publice. Reacții

Ministerul Educației a lansat consultări pentru crearea Centrului Universitar „Bogdan Petriceicu Hașdeu” în cadrul UTM. Crearea ar urma să aibă loc urmare a integrării prin absorbție a Universității „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul de către UTM. Consultările au stârnit reacții. Primarul Chișinăului, Ion Ceban, le consideră „în mare grabă, în timp ce oamenii sunt ocupați cu sărbătorile”, iar liderul Partidului Național Moldovenesc, Dragoș Galbur, susține că procesul pare „grăbit în contextul în care mandatul rectorului UTM, ex-deputatul PAS Viorel Bostan, expiră la începutul lunii februarie”. El a făcut referire și la un ordin al ministerului. Între timp, Ministerul Educației a declarat că va analiza „toate propunerile și observațiile” și „acolo unde este cazul” le va integra în versiunea finală a proiectului.

Ministerul Educației a propus spre consultări publice „inițierea proiectului de hotărâre de Guvern cu privire la reorganizarea Instituției Publice Universitatea Tehnică a Moldovei prin integrarea Instituției Publice Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul și constituirea Centrului Universitar „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Cahul”.

Consultările au început pe 23 decembrie 2025 și se vor desfășura până pe 2 ianuarie 2026.

Potrivit documentului supus consultărilor, universitatea din Cahul va fi integrată, prin absorbție, în UTM. Ca urmare a acestui proces, la Cahul va fi creat Centrul Universitar „Bogdan Petriceicu Hașdeu” în cadrul UTM.

NewsMaker by mihaelaconovali25

Conform aceluiași document, în cadrul UTM va fi creată funcția de prorector responsabil de Centrul Universitar. Prorectorul va fi numit de rectorul UTM și va fi selectat din rândul comunității academice locale.

Reacții

Primarul Chișinăului și lider al Partidului „Mișcarea Alternativa Națională”, Ion Ceban, a scris pe rețelele de socializare că „nu există necesitatea acestei schimbări”. „În mare grabă, în timp ce oamenii sunt ocupați cu sărbătorile de iarnă, ei comasează aceste două universități, deși scopul în sine este doar unul singur și nu există necesitatea acestei schimbări”, a declarat Ion Ceban.

Deputatul fracțiunii „Alternativa”, Ion Chicu, a declarat că se modifică Codul Educației și se comasează universitatea din Cahul cu UTM doar pentru „un al treilea mandat de rector” pentru Viorel Bostan.

Liderul Partidului Național Moldovenesc, Dragoș Galbur, a spus că inițiativa este consultată „în timp ce atenția publică este mutată firesc spre sărbătorile de Crăciun”. „Limitează aproape complet posibilitatea unei dezbateri reale pe un subiect deja sensibil și intens disputat”, a adăugat Galbur.

Galbur a mai scris că, în decembrie curent, „în Monitorul Oficial a fost publicat ordinul Ministerului Educației prin care este modificat Regulamentul-cadru privind modul de alegere a rectorului instituțiilor de învățământ superior”. „Documentul introduce reguli detaliate privind inițierea alegerilor, interimatul funcției de rector, termenele procedurale, campania electorală și mecanismele de contestare. Privite împreună, deciziile par orchestrate și grăbite, în contextul în care mandatul rectorului UTM, ex-deputatul PAS Viorel Bostan, expiră la începutul lunii februarie”, a spus Galbur.

Ministerul Educației, despre consultările publice

Între timp, Ministerul Educației a declarat că „scopul acestei propuneri este de a consolida și dezvolta învățământul superior din sudul Republicii Moldova, prin integrarea universității din Cahul într-o instituție mai mare, cu capacități academice, administrative și financiare sporite”. Potrivit ministerului, pentru a susține dezvoltarea Centrului Universitar, proiectul prevede, printre altele, alocarea anuală a cel puțin 10 milioane de lei, timp de 4 ani, pentru investiții în infrastructură, dotări și modernizare.

Ministerul a mai declarat că proiectul oferă garanții pentru studenții din Cahul: studiile vor continua la aceleași programe, fără întreruperi; se păstrează condițiile actuale de finanțare, inclusiv locurile bugetare; nu vor fi introduse taxe suplimentare ca urmare a integrării; transferul administrativ va avea loc etapizat, până la 31 august 2026, cu asigurarea suportului academic și social necesar. De asemenea, a adăugat ministerul, sunt prevăzute garanții pentru personal: reangajarea în cadrul UTM, cu păstrarea drepturilor salariale și profesionale, conform legislației; acces egal la concursuri academice, proiecte de cercetare și surse de finanțare; instituirea unui moratoriu de trei ani asupra reducerilor de personal cauzate exclusiv de reorganizare, cu excepțiile prevăzute de lege.

„Ministerul Educației și Cercetării invită comunitatea academică, studenții, autoritățile publice locale și societatea civilă să se implice activ în consultările publice. Toate propunerile și observațiile vor fi analizate și, acolo unde este cazul, integrate în versiunea finală a proiectului. Implementarea deciziei va fi monitorizată și evaluată periodic, la 24 și 48 de luni, pentru a asigura respectarea angajamentelor asumate și atingerea obiectivelor de dezvoltare regională”, a declarat Ministerul Educației.

„Așteptarea noastră este ca până la finele lunii ianuarie – începutul lunii februarie să avem votată această decizie în Guvern”, a declarat ministrul Dan Perciun în timpul unei intervenții live pe Facebook.

Potrivit Ministerului Educației, în prezent, universitatea din Cahul are 1.034 de studenți, dintre care 879 la licență și 155 la master. Peste jumătate dintre studenții de la licență urmează studii fără frecvență și doar 320 studiază la zi. Totodată, doar aproximativ 4 din 10 absolvenți eligibili din Cahul aleg să studieze local, față de o medie națională de circa 60%, a adăugat ministerul.

***

Consultările au fost anunțate la mai puțin de o lună după ce Ministerul Educației a raportat inițierea unor modificări la Codul Educației. Una dintre propuneri vizează acordarea unui al treilea mandat consecutiv rectorilor instituțiilor care au absorbit alte universități, ca excepție. 

Pe 3 decembrie, rectorul USM, Igor Șarov, a declarat că orice reorganizare care ar permite aceleiași familii să conducă o universitate timp de circa 44 de ani contravine principiilor de democrație. Liderul PNM, Dragoș Galbur, a acuzat că „schema” ar fi fost pusă în aplicare de ministrul Dan Perciun și Viorel Bostan. „Se pare că dacă candidezi pe listele PAS la parlamentare, absorbi Universitatea Agrară, mai nou, urmează să o anihileze și pe cea din Cahul, devii o nouă entitate juridică și poți candida pentru încă 5 ani”, comunica Galbur, adăugând că „pe 2 februarie expiră mandatul actualului rector de la UTM”. „Nu, nu este normal ca o universitate de stat, finanțată din bani publici, să se afle în buzunarul familiei Bostan timp de 33 de ani (Ion Bostan: 1992 – 2015; Viorel Bostan: 2015 – 2025+)”, declara Galbur.

Ministrul Dan Perciun a declarat că modificarea propusă prevede ca decizia să fie luată de comunitățile universitare. Potrivit lui Perciun, „atacurile la adresa unuia dintre cei mai dinamici rectori sunt descalificante”. Rectorul UTM, Viorel Bostan, a declarat că „mandatele de rector nu se transmit, ci se câștigă în alegeri libere și corecte, prin vot secret”. El a calificat drept atac criticile îndreptate împotriva sa, în contextul modificărilor propuse de Ministerul Educației, care, în rezultat, îi pot prelungi mandatul de rector. Potrivit lui Bostan, se recurge „la acest atac” din „frustrări personale sau o simplă invidie”.

Precizăm că Viorel Bostan, rectorul UTM, a fost al 17-lea pe lista PAS la alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025. Pe 12 noiembrie, liderul PAS, Igor Grosu, a anunțat că Bostan a decis să renunțe la mandatul de deputat. Viorel Bostan, în vârstă de 53 de ani, a fost ales rector al UTM în 2016. În decembrie 2020, el a fost reales în această funcție.

enews.md

Poliția, după condamnarea lui Constantinov: „Urmează să fie localizat, reținut și prezentat organelor de drept”

Ex-președintele Adunării Populare a Găgăuziei, Dmitri Constantinov, care a fost condamnat la 12 ani de închisoare, dar este de negăsit, a fost anunțat în căutare. Anunțul a fost făcut de Inspectoratul General al Poliției (IGP) pe 26 decembrie.

Poliția a inițiat un dosar de căutare, în baza căruia acesta urmează să fie localizat, reținut și prezentat organelor de drept”, a transmis IGP într-un comunicat.

Amintim că astăzi, 26 decembrie, Judecătoria Comrat l-a recunoscut vinovat pe Constantinov de delapidare și abuz în serviciu, stabilindu-i o pedeapsă de 12 ani de închisoare. De asemenea, instanța a mai dispus încasarea a peste 40 milioane de lei din contul inculpatului pentru cheltuielile de judecată și prejudiciu moral și material, precum și l-a privat de dreptul de exercita o anumită activitate pentru 5 ani.

Dmitri Constantinov nu a fost prezent la pronunțarea sentinței, iar instanța a dispus darea sa în căutare și aplicarea arestului preventiv de la momentul reținerii.

După ședința de judecată, avocatul lui Constantinov a declarat că clientul său s-ar afla „în spital” – informație care, deocamdată, nu a fost confirmată. Între timp, IPN a scris, cu referire la surse din instituții de securitate și ordine publică, că fostul președinte al legislativului de la Comrat „posibil să nu mai fie în țară”.

„Moldova-Concert” a lansat platforma de bilete cultural.md

„Moldova-Concert” este un pilon de referință în viața culturală a Republicii Moldova, stabilind standarde înalte și organizând concerte memorabile, de mare anvergură.

Pe platforma lansată de „Moldova-Concert” – cultural.md – spectatorii pot găsi rapid și comod bilete online la cele mai importante evenimente.

Site-ul cultural.md oferă o experiență simplă și plăcută pentru utilizatori, fiind accesibil pentru toți. Acesta reflectă identitatea, misiunea și valorile instituției.

„Moldova-Concert” a combinat pasiunea pentru evenimente cu cele mai noi tehnologii, pentru o relație directă și transparentă cu publicul.

Platforma cultural.md este adaptată specificului evenimentelor „Moldova-Concert” și publicului fidel, devenind un canal oficial de informare și vânzare a biletelor.

Lansarea acestei platforme reprezintă un pas important în procesul de modernizare și digitalizare a activității „Moldova-Concert”.

„Moldova-Concert” este cea mai importantă organizație concertistică, ce se ocupă de managementul renumitelor colective:

  • Orchestra Națională de Muzică Populară „Lăutarii”, dirijor – Corneliu Botgros
  • Ansamblul de Cântece și Dansuri Populare „Fluieraș”, condus de Edgar Ștefăneț, coregraf – Iurie Bivol
  • Orchestra de Muzică Populară „Mugurel”, în frunte cu Ion Dascăl
  • Formația „Noroc”
  • Formația „Millenium”
  • Ansamblul de cântece și dansuri populare găgăuze „Kadînja”
  • Ansamblul de cântece și dansuri populare bulgărești „Rodoliubie”

„Circul din Chișinău” și Palatul Național „Nicolae Sulac” fac parte din familia

„Moldova-Concert”.

Instituția are o mare importanță în dezvoltarea domeniului cultural din Republica Moldova.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: