zdg.md

O nouă avarie la Termoelectrica? De ce din trei blocuri, funcționează doar unul

De sâmbătă, 4 februarie, la Termoelectrica, cel mai mare producător de energie electrică și termică din Republica Moldova, funcționează doar unul din dintre cele trei blocuri energetice. 

Potrivit Termoelectrica, în perioada 4-14 februarie se vor efectua lucrări de mentenanță la Blocul energetic nr 1, respectiv energia electrică va produce doar blocul nr 2.

„Astfel după procedurile de răcire, urmează a fi făcută spălarea părții convective și preîncălzitoarelor de aer regenerative a cazanului de depuneri în rezultatul arderii combustibilului  întru atingerea valorii rezistenței aerodinamice a părții convective a cazanului în corespundere cu exigențele normativului.

Lucrări privind reparația și ajustarea sistemului de automatizare a regulatorului de păcură a cazanului, reparația și ajustarea sistemului de automatizare a aerului periferic la arzătoare”, se arată într-un comunicat emis de întreprindere.

În perioada de staționare a blocului energetic, se vor efectua testări la presiune de lucru la cazan, precum și vor fi înlăturate observațiile constatate pentru a asigura funcționarea optimă a blocului energetic.

„Executarea lucrărilor sunt importante pentru a preveni problemele tehnice în viitor și pentru a maximiza eficiența și disponibilitatea blocului energetic”, au adăugat responsabilii din cadrul instituției.

Termoelectrica menționează că regimul termic și hidraulic al sistemului de alimentare centralizată cu energie termică este asigurat în corespundere cu parametrii prestabiliți.

Amintim că generatorul de la blocul energetic numărul 3 al Termoelectrica s-a defectat la doar câteva săptămâni după finalizarea lucrărilor de reparație capitală. Centrala Electrică cu Termoficare numărul 3 din Chișinău este esențială pentru generarea de căldură și curent. Lucrările au fost efectuate de compania Horus, care a câștigat cu scandal licitația de reabilitare în luna iunie curent și a garantat calitatea reparației pe un termen de cel puțin doi ani.

Grupul de companii Horus a semnat o scrisoare deschisă adresată conducerii țării în care își va prezenta punctul de vedere și va menționa riscurile de pe urma atacurilor de denigrare lansate la adresa companiei ca urmare a incidentului de la Termoelectrica. Potrivit reprezentanților Horus, incidentul produs nu are nimic în comun cu caietul de sarcini pe care l-a realizat compania în cadrul programului de reparație la Blocul energetic numărul 3.

Incidentul de la blocul energetic nr. 3 din cadrul Centralei Electrice cu Termoficare nr.2, Sursa I, care s-a produs în data de 11 noiembrie 2022, a fost provocat de o defecțiune la sistemul de răcire. Este concluzia formulată de „Termoelectrica” pe 28 noiembrie.

Pe 1 decembrie Agenția Proprietății Publice a constituit Comisia externă de expertiză în vederea elucidării cauzelor opririi avariate a blocului energetic numărul 3 al S.A.”Termoelectrica”.

Vicepremierul Andrei Spînu a anunțat pe 19 ianuarie că Comisia externă de expertiză constituită de Agenția Proprietății Publice (ASP) a stabilit cauza preliminară a incidentului de la blocul energetic nr. 3 din cadrul Centralei Electrice cu Termoficare nr.2. Ministrul susține că de vină ar fi „o defecțiune tehnică din cauza uzurii metalului”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Plățile și serviciile bancare digitale câștigă tot mai mult teren în Moldova, potrivit studiului Mastercard

Serviciile și plățile digitale devin tot mai prezente în viața de zi cu zi a moldovenilor — de la cumpărăturile zilnice din magazine până la interacțiunea cu banca prin aplicațiai mobilă, care oferă acces la o gamă largă de servicii financiare. Conform studiului anual MasterIndex 2025 realizat de Mastercard, fiecare al doilea locuitor al țării a plătit deja pentru cumpărături cu smartphone-ul, iar pentru 19% acestea au devenit principala modalitate de plată. În plus, 41% dintre respondenți au confirmat că au deschis și utilizează un card digital în aplicația mobilă a băncii, fără echivalentul său fizic.

„Moldova a făcut un adevărat salt digital în domeniul plăților fără numerar. Astăzi, fiecare a doua tranzacție cu cardurile Mastercard în punctele de vânzare fizice din țară este o plată contactless cu smartphone-ul, prin NFC. Aceasta nu este doar o tendință tehnologică, ci un indicator al gradului de deschidere a pieței către inovații și al rapidității cu care acestea sunt implementate. Observăm un interes deosebit de înalt din partea utilizatorilor de a încerca soluții digitale noi”, a subliniat Irina Untila, Country Manager Mastercard în Moldova. 

Cum evoluează modalitățile de plată 

Tendința de a efectua plăți fără numerar în Moldova crește de la an la an. 78% dintre deținătorii de carduri utilizează cardul bancar zilnic sau de câteva ori pe săptămână. Plățile fără numerar devin modalitatea preferată de plată în magazinele fizice: 36% plătesc cumpărăturile cu cardul fizic, alți 36% cu cardul digital din smartphone, în timp ce 29% preferă să plătească cu numerar. 

Posibilitatea de a plăti cu cardul influențează direct alegerea magazinului: 45% dintre moldoveni preferă magazinele în care pot achita cu cardul, cu 9 p.p. mai mult decât în anul precedent. Totodată, pentru 12% dintre respondenți, posibilitatea de a plăti cu cardul este esențială în alegerea magazinului.

Cumpărăturile online continuă, de asemenea, săcâștige popularitate  printre locuitorii din Moldova. 7 din 10 respondenți fac shopping online, iar 71% dintre aceștia cumpără cel puțin o dată pe lună, în creștere cu 12 p.p. față de anul precedent. 

Transformarea digitală a experienței bancare

Utilizatorii aleg din ce în ce mai des  soluțiile digitale de interacțiune cu banca. 70% dintre deținătorii de carduri utilizează deja serviciile bancare digitale, precum aplicații bancare mobile sau internet banking. În același timp, fiecare al doilea respondent declară că este pregătit să treacă complet la formatul digital de comunicare cu banca în următorii 2-3 ani.

Așteptările utilizatorilor privind funcționalitatea serviciilor bancare digitale cresc constant. Printre cele mai dorite opțiuni în aplicația mobilă se numără oferte personalizate (49%), analize detaliate ale cheltuielilor (41%), gestionarea conturilor de la diferite bănci într-o singură aplicație (39%), solicitarea unui card bancar online (38%) și recomandări pentru planificare financiară (35%). Astfel, utilizatorii își doresc ca aplicația bancară să devină un asistent multifuncțional, care să să le permită nu doar efectuarea tranzacțiilor necesare, ci și să le ofere consultanță și analize de calitate pentru gestionarea finanțelor.

De 25 de ani, Mastercard contribuie la dezvoltarea economiei digitale a țării  , prin implementarea serviciilor inovatoare de plată pentru consumatori și proiectelor smart city, susținerea soluțiilor pentru întreprinderile mici și mijlocii, dezvoltarea produselor de carduri și rețelei de acceptare a plăților, comerțului electronic și transferurilor de bani. În 2025, compania a semnat un Memorandum de colaborare cu Agenția de Guvernare Electronică (e-Governance Agency) pentru dezvoltarea plăților digitale în serviciile publice prin EVO și MPay, extinderea incluziunii financiare și modernizarea infrastructurii de plăți. Anul acesta, Mastercard a lansat și un nou serviciu fintech în retail, „Cash la casă”, care permite retragerea de numerar direct la casa punctului de vânzare atunci când se efectuează plata cu cardul.

Despre MasterIndex

MasterIndex — studiu anual privind atitudinea locuitorilor din Moldova față de plățile fără numerar, realizat de compania XPLANE la comanda Mastercard în perioada 26 iunie – 10 iulie 2025, prin intermediul unor interviuri telefonice. La sondaj au participat 500 de deținători de carduri bancare cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani din trei orașe: Chișinău, Bălți și Cahul.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: