Autoritățile din domeniul aviației au confirmat moartea a celor 28 de persoane care se aflau la bordul avionului An-26, care a dispărut de pe radare în apropierea regiunii Kamceatka, Rusia, informează Novaya Gazeta pe 6 iulie.
Responsabilii din domeniul aviației au precizat că resturi din aeronavă au fost depistate la o distanță de 4-5 kilometri de aeroportul din comuna Palan, Kamceatka. La bord se afla și primarul localității, dar și alți funcționari publici.
Potrivit primelor informații, avionul s-a lovit de o stâncă în timpul aterizării și a căzut în mare. Pentru căutarea aparatului de zbor au fost mobilizate drone, elicoptere, un avion și mai multe nave. Condițiile meteorologice sunt dificile: ceață și nori.
A fost inițiat un dosar penal pentru încălcarea regulilor de securitate cu privire la exploatarea unui aparat de zbor. Compania aviatică „Kamciatskie avialinii” nu confirmă prăbușirea aeronavei. Potrivit acestora, starea tehnică a navei era bună, iar echipajul era bine instruit.
În luna mai, a devenit public faptul că grupul polonez Maspex intenționează să cumpere pachetul majoritar de acțiuni al companiei Purcari (în prezent, grupul include fabricile Purcari, Bostavan, Bardar din Moldova, două crame în România și una în Bulgaria – NM). Într-un interviu pentru NM, Vasile Tofan, partener senior al fondului de investiţii private „Horizon Capital”, a explicat ce implică această tranzacție și ce impact poate avea pentru Republica Moldova.
Tofan a subliniat că Maspex este unul dintre cei mai mari jucători regionali în industria alimentară, cu venituri anuale de aproximativ 3,5 miliarde de euro, și că intrarea acestuia în acționariatul Purcari ar aduce beneficii importante. „A fost evident că un investitor strategic de talia Maspex ar aduce o altă forță în acționariat. Maspex deține branduri precum ‘Żubrówka’, cea mai vândută vodcă din Europa de Est, și Carlo Rossi, cel mai vândut vin din Polonia”, a explicat omul de afaceri.
El consideră că această tranzacție este o oportunitate majoră pentru Moldova, mai ales în ceea ce privește accesul pe piețe internaționale. „Este important pentru noi și pentru Moldova, deoarece avem un vin cu adevărat bun — poate cel mai bun din punct de vedere al raportului calitate-preț. Totuși, ne-a lipsit forța comercială necesară pentru a pătrunde în marile lanțuri de magazine — precum Tesco, Auchan, Biedronka (lanț polonez de retail) și altele. Pentru a concura cu asemenea retaileri și a ajunge pe rafturi, este nevoie de sprijin puternic”, a explicat Tofan.
În opinia sa, prezența Maspex va consolida poziția Purcari pe piața internațională și va contribui la creșterea exporturilor moldovenești: „Eu sunt convins că parteneriatul cu Maspex ne va oferi o forță comercială mult mai mare. La o cifră de afaceri de 100 de milioane de dolari a grupului Purcari și la dimensiunea Maspex, poziția noastră va fi mult mai solidă. Pentru Moldova, aceasta înseamnă o creștere semnificativă a exporturilor”.
Totodată, Tofan a menționat că Maspex are deja relații comerciale cu Moldova, prin intermediul brandului său Tymbark: „Ei deja cumpără cireșe, vișine, concentrat de mere. Cred că investițiile în această zonă se vor accelera”.
Referindu-se la detaliile tranzacției, omul de afaceri a precizat că, în prezent, nu poate oferi informații exacte despre cine va vinde acțiunile: „În prezent, o parte din acțiuni aparțin fondului Horizon Capital, o parte fondatorului companiei, Victor Bostan, iar o parte sunt tranzacționate liber la bursă și pot fi cumpărate de orice doritor. Deocamdată nu pot spune exact de la cine vor cumpăra acțiuni cei de la Maspex, pentru că, sincer, nici eu nu știu. Din informațiile publice, se știe că fondatorul Victor Bostan va păstra circa 75% din acțiunile sale — deci va vinde doar o parte și va rămâne la conducerea companiei. Restul investitorilor vor decide individual”, a subliniat Vasile Tofan.
În ceea ce privește prețul oferit de Maspex, Tofan a explicat că oferta include o primă generoasă față de cotațiile actuale: „aspex a oferit 21 RON pe acțiune, în timp ce anterior acțiunile se tranzacționau în jur de 14 RON. Este o primă de aproximativ 50% față de prețul de piață. Fiecare investitor decide singur dacă acceptă oferta. Ca să înțelegeți, avem aproximativ 70 de fonduri-investitor și circa 11.000 de investitori de retail — adică oameni simpli, care au cumpărat acțiuni”.
Întrebat de ce ar vinde cineva o companie profitabilă, omul de afaceri a explicat că astfel de decizii depind exclusiv de perspectiva fiecărui investitor: „Oferta presupune o primă de 50% față de prețul actual al pieței. Fiecare investitor își va face propria evaluare. Dacă mă întrebați personal, eu consider că este un preț bun”, a menționat partener senior al fondului de investiţii private „Horizon Capital”.