După plecarea lui Nicu Popescu din funcția de șef al MAEIE, doi miniștri vor fi responsabili de politica externă și de afaceri internaționale ale Moldovei. Vicepreședintele Parlamentului Mihai Popșoi îi va lua locul lui Popescu. Iar secretarul de stat al MAEIE, Cristina Gerasimov, va deveni ministru fără portofoliu și se va ocupa doar de problemele integrării europene. NM a analizat cum ar putea afecta plecarea lui Popescu negocierile de aderare la UE, de ce Moldova are nevoie de doi miniștri de Externe și dacă Popșoi va face față noii funcții.
Ministrul a plecat, negocierile au rămas
Nicu Popescu și-a anunțat demisia din funcția de șef al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) într-o conferință de presă, în dimineața zilei de 24 ianuarie (își va continua atribuțiile până la sfârșitul săptămânii). În aceeași zi, 24 ianuarie, președintele Maia Sandu i-a acordat lui Popescu Ordinul Republicii (cea mai înaltă distincție de stat a Moldovei, acordată pentru merite deosebite). Sandu a spus despre Popescu că este „probabil cel mai remarcabil ministru de Externe din istoria Moldovei” și i-a enumerat realizările în această postare (NM a vorbit despre meritele ministrului de Externe demisionar aici ).
Meritele lui Popescu sunt remarcate și de experți. Fostul ambasador al Republicii Moldova în Rusia, Anatol Țăranu, consideră că Popescu a fost unul dintre „cei mai de succes, sau poate chiar cel mai de succes, ministru de Externe din întreaga istorie a Moldovei în ceea ce privește cursul integrării europene”. Și, potrivit expertului WatchDog Andrei Curăraru, Popescu, ca ministru, s-a dovedit a fi „la cel mai înalt nivel”.
Nicu Popescu a demisionat la o lună după ce Consiliul European a decis să înceapă negocierile privind aderarea Republicii Moldova la UE. Moldova are ani de negocieri și multă muncă în față. Rămâne deschisă întrebarea ce rol va juca Popescu în aceste negocieri după părăsirea postului de ministru. Popescu însuși a menționat într-o conferință de presă că „va continua să contribuie la eforturile președintelui Maia Sandu și ale echipei guvernamentale care vizează aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană”. Sandu a vorbit și despre continuarea participării lui Popescu la procesul de integrare europeană. „Sunt sigură că veți rămâne alături de noi, deoarece încă nu ne-am atins obiectivul final pe calea aderării la UE. Avem cu siguranță nevoie de ajutorul dumneavoastră și sunt sigură că ne veți ajuta”, a spus președintele.
Andrei Curăraru sugerează că Popescu ar putea să se alăture grupului de negociatori sau să devină negociatorul-șef al Republicii Moldova în procesul de aderare la UE. „Plecarea domnului Popescu nu este o plecare din cauza unor neînțelegeri cu președintele sau premierul. Poate este o schimbare de format. În martie va avea loc o conferință interguvernamentală și vom vedea o „foaie de parcurs” pentru aderarea [Moldovei] la UE. Acum este momentul potrivit pentru a forma o structură de negociatori. Ministrul [al integrării europene] nu va fi neapărat principalul negociator; poate că principalul negociator va fi o altă persoană care se va ocupa doar de integrarea europeană 24/7 și va locui la Bruxelles. Poate că va fi Popescu, dar deocamdată sunt doar speculații”, a menționat expertul.
Doi miniștri în loc de unul
În aceeași zi în care Popescu și-a anunțat demisia, în locul acestuia a fost numit vicepreședintele PAS, vicepreședinte al Parlamentului Mihai Popșoi. Dar autoritățile au decis să nu se limiteze doar la un singur ministru pentru politica externă a țării. Secretarul de stat al MAEIE, Cristina Gherasimov, va deveni membru al guvernului și ministru, dar fără minister. Ea va conduce Biroul pentru Integrare Europeană și va fi responsabilă în mod special de negocierile privind aderarea Republicii Moldova la UE.
Cristina Gherasimov nu este primul ministru „fără portofoliu” din Guvernul Republicii Moldova. Viceprim-ministrul pentru Reintegrare Oleg Serebrian este, de asemenea, membru al Guvernului fără minister.
Experții consideră că este destul de logic să fie separat Ministerul Afacerilor Externe și Biroul pentru Integrare Europeană. Anatol Țăranu a menționat că odată cu începerea negocierilor de aderare, nivelul de responsabilitate politică va crește, iar biroul va putea rezolva sarcinile care i-au fost atribuite în cadrul volumului de muncă existent.
Andrei Curăraru, la rândul său, a remarcat faptul că ar fi mai corect să creăm un nou minister, și să nu ne limităm la un singur birou. Cu toate acestea, expertul a sugerat că un astfel de pas poate fi legat de probleme financiare. „Crearea unui nou minister este mai rentabilă”, a subliniat expertul. Totodată, el a menționat că crearea unui minister sau birou suplimentar care se va ocupa exclusiv de integrarea europeană este o practică normală pentru țările candidate la aderare: „Integrarea europeană nu este o chestiune de politică externă, ci de politică internă. Când încep negocierile, biroul devine legătura dintre un anumit minister și Comisia Europeană. Numărul responsabilităților instituției crește exponențial.”
Persoana nu este din sistem
Noul ministru al Afacerilor Externe, Mihai Popșoi, a absolvit Facultatea Relații Internaționale a Universității de Stat din Moldova, dar nu a lucrat niciodată în misiuni diplomatice sau în cadrul Ministerului Afacerilor Externe. A fost consultant politic la mai multe organizații internaționale, manager de proiect la Centrul NATO din Moldova și analist politic la Ambasada SUA în Moldova.
„El a venit din societatea civilă. Are un background foarte bun. Nu știu dacă are legăturile necesare pentru a fi ministru de Externe, dar cred că le poate face. În general, cred că se va arăta mai bine ca ministru decât în funcția pe care a ocupat-o (vicepreședinte al Parlamentului) care era de natură mai mult simbolică”, a menționat Curăraru.
Anatol Țăranu crede ca este încă greu de prezis cum va face față Popșoi noii funcții, din moment ce nu are experiență ministerială și nu are în baza la ce construi ipoteze. Totodată, potrivit lui Țăranu, dacă Popșoi nu reușește să mențină nivelul politic al departamentului, ritmul integrării europene va scădea.
Expertul a mai remarcat că numirea lui Popșoi este una politică. Popșoi este vicepreședintele partidului de la putere, iar noua sa numire este o continuare a liniei politice a PAS: „Ei cred că pozițiile cheie în țară ar trebui ocupate de reprezentanți ai elitei politice. Și nu se abat de la poziția lor în acest sens.”
Experții au menționat, de asemenea, că, în acest sens, nu ar trebui să ne așteptăm la schimbări majore în politica externă a Republicii Moldova. „Principalele priorități ale Moldovei în 2024 sunt sprijinirea Ucrainei, integrarea europeană, modernizarea și lupta împotriva corupției. Cred că, odată cu separarea instituțiilor de externe, domnului Popșoi îi va fi mai ușor să discute o gamă mai largă de subiecte cu reprezentanții Ucrainei”, a adăugat Curăraru.
Anatol Țăranu a atras atenția și asupra faptului că Popșoi este un politician destul de moderat, mai ales în chestiunile de unionism cu Romania. „Nu cred că politica externă se va schimba. Singura întrebare este eficacitatea acesteia. Este greu să-l suspectezi pe domnul Popșoi de opinii unioniste și, în acest sens, va urma o politică destul de moderată. Dar este puțin probabil ca acest lucru să afecteze relațiile cu România”, a conchis expertul.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!