Andrei Mardari / NewsMaker

Au crescut tarifele la parcarea auto a Aeroportului Chișinău. Cum explică administrația aerogării

Prețul pentru o oră în parcarea auto a Aeroportului Internațional Chișinău s-a dublat. Vor plăti dublu și șoferii care își lasă automobilele de la 11 până la 24 ore. Administratorul Aeroportului a spus că Serviciul Marketing al aerogării va veni o analiză pentru a justifica acest preț. Mai mult, potrivit administrației, acest preț ar fi insuficient. „Că sa putem asigura modernizarea aeroportului, reducerea taxelor aeroportuare și asigurarea activității aeroportului avem nevoie de venituri”, a comunicat administrația. 

Taxa pentru parcarea auto, pentru o oră, la Aeroportul Internațional Chișinău a crescut de la 10 lei – la 20 de lei. S-a dublat și tariful pentru cei care își lasă automobilele mai mult de 11 ore și până la 24 de ore. Dacă anterior era 100 de lei, acum este 200.

airport.md

Administratorul Aeroportului Internațional Chișinău Constantin Vozian a venit pe rețelele de socializare „cu argumentele și clarificările de rigoare”.

Potrivit lui Vozian, în ultimii 30 de ani, veniturile Aeroportului erau alcătuite după cum urmează: „90-92% – tarife aeroportuare și doar 8-10% venituri non-aeroportuare – parcare, Terminal VIP, locațiune, etc.”.

„Evident că cu o astfel de pondere a veniturilor din taxe aeroportuare, scăderea acestora, pentru a crea aeroportul atractiv pentru companii low-cost devine imposibil”, a menționat el, adăugând că „din 1 iulie 2023 taxa de modernizare a fost redusă cu 50%, din 01.01.2024, taxa de modernizare va fi exclusă total, iar pe ultima fază de promovare este Incentive Policy care va crea posibilitatea de a avea reduceri chiar și de la taxele micșorate, de încă 50%”.

Vozian a mai spus că „Media Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) arată că în aeroporturile eficiente, coraportul între veniturile aeroportuare și cele non-aeroportuare este 75%/25%”.

Cum este posibil acest lucru? Simplu – tarife aeroportuare joase (pentru a favoriza low-costeri) și parcare scumpă, cafea scumpă, locațiuni de spații în terminal scumpe, apă potabilă scumpă și tot ce este în afară de zbor este scump. (…) Că sa putem asigura modernizarea aeroportului, reducerea taxelor aeroportuare și asigurarea activității aeroportului avem nevoie de venituri. Pe care le colectăm și modernizăm aeroportul”, a comunicat Vozian.

Administratorul Aeroportului a adăugat că „am moștenit un echipament la parcare care datorită uzurii sale este aproape deja nefuncțional”: „Înlocuirea întregului sistem poate costa chiar și 300.000 euro”.

Dau asigurări că Serviciul Marketing al Aeroportului Internațional Chișinău va veni cu o analiză amplă a activității parcării, prețului comparativ cu alte locații din Chișinău și neapărat cu alte aeroporturi din Capitale la nivel internațional, pentru a justifica acest preț și mai mult, faptul că și acesta este unul insuficient, dacă revenim la strategia de a diminua dependența de tarifele aeroportuare”, a precizat Vozian.

***

Recent, administrația Aeroportului din Chișinău a declarat că mașinile cu numere de proveniență ucraineană au ocupat, la acel moment, 75 la sută din suprafața parcării supraetajate a aerogării: „Ca paranteză, a fost identificată o singură mașină care staționează încă de la începutul războiului din Ucraina până în prezent, în cadrul parcării. Ceea ce denotă că aceste mașini a cetățenilor ucraineni migrează și nu ocupă aceste locuri de parcare cu titlu permanent”.

Reprezentanții aerogării susțineau că suprasolicitarea parcării se explică prin numărul mic de parcări disponibile, mai ales în perioadele „de vârf”, când aterizează mai multe nave concomitent. În acest context, ei anunțau că a fost instituită o comisie, care a înaintat deja actele permisive autorităților publice locale, așa încât pe teritoriul Aeroportului să fie amenajată o parcare suplimentară celei existente, în partea de est a terminalului.

Pe 26 iulie, reprezentanții Aeroportului au anunțat despre organizarea unei licitații publice pentru amenajarea unei noi parcări pe teritoriul aerogării. Se menționa că noua parcare va soluționa problema spațiului insuficient de la Aeroport.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: