Prețurile la produsele din Moldova nu vor crește până la sfârșitul anului. Prognozele BNM

În 2021, inflația din Republica Moldova va constitui 1,8%. În același timp, în primul trimestru al anului, se va atesta o ușoară deflație, iar din aprilie, vor demara procesele inflaționiste. Eperții de la Banca Națională a Moldovei (BNM) presupun că abia spre sfârșitul lui 2022 inflația va ajunge la 4-5%. Informațiile au fost oferite de către președintele BNM Octavian Armașu, în cadrul unui briefing din 5 februarie.

Potrivit lui Armașu, prețurile la produsele alimentare din Moldova nu vor crește până în septembrie. BNM prognozează, în 2021, că indexul prețurilor de consum va constitui 2,1%, iar în 2022 – 5,6%. Nivelul scăzut al IPC va fi cauzat de cererea mică și nivelul înalt al inflației de bază.

Din al doilea trimestru al anului 2021, ritmul creșterii prețurilor la combustibil va reveni pe palier pozitiv. Prețurile vor crește până la sfârșitul anului curent, iar apoi se vor stabiliza pentru o perioadă de jumătate de an.

Armașu a explicat că prognoza BNM a fost influențată de factorii externi, dar și situația creată în Moldova anul trecut.

Printre factorii externi, șeful BNM a menționat:

  • continuarea creșterii prețurilor la produsele alimentare la nivel global;
  • începutul imunizării va oferi speranța redresării economiei mondiale. Cu toate acestea, în unele regiuni, continuă să fie în vigoare restricțiile, care influențează negativ economia locală;
  • moneda euro s-a apreciat în contextul începerii vaccinării;
  • dolarul american s-a depreciat în contextul turbulențelor electorale din SUA;
  • stabilizarea pieței petroliere;
  • prețul la petrol a depășit $50 pentru un baril, ceea ce a contribuit la întărirea rublei rusești.

În 2020, inflația din Moldova a început să scadă încă din ianuarie, ajungând, în septembrie, de la 7% la 2,3% și 0,39% în decembrie. Potrivit lui Armașu, acest proces a fost influențat de mai mulți factori: scăderea, în decembrie, a prețurilor la produsele alimentare până la 1,7%; măsurile de restricție în contextul pandemiei; scăderea prețurilor la combustibil și micșorarea prețurilor reglementate.

Armașu a remarcat că prețurile la nivel mondial, începând cu mai 2020, dimpotrivă, au crescut timp de un an cu 18%. Prețurile interne s-au diminuat din cauza devalorizării valutei naționale a Turciei și Ucrainei, de unde Moldova importă produse și scăderea cererii de consum.

Prețurile la produsele petroliere timp de un an au scăzut cu 8,5%, însă, pe piața mondială, acestea s-au stabilizat și, pe viitor, vor crește.

Prețurile la mărfurile reglementate și servicii, timp de un an, au scăzut cu 1,3%. Cea mai mare influență a provocat-o diminuarea tarifelor pentru gaz cu 12%, din 1 octombrie 2020.

În ceea ce privește indicii macroeconomici Armașu, a menționat că masa monetară timp de un an a crescut cu 17,2%, în mare parte datorită lichidităților, dar și depozitelor bancare ale cetățenilor.

În partea a doua a anului trecut, în Moldova, a crescut simțitor oferta valutară, ceea ce a provocat presiune asupra întăririi leului. „Banca Națională a fost nevoită să intervină și să cumpere excesul de valută, completând rezervele valutare ale țării. La sfârșitul anului, aceasta a ajuns la $3,8 mlrd”, a spus Armașu.

Potrivit acestuia, în Moldova, a crescut excesul de lichidități, ajungând la sfârșitul anului la 6,4 mlrd lei. Acest lucru a permis băncilor să continue să crediteze economia. Și portofoliul de credite a crescut timp de un an – cu 11,3%, iar rata dobânzii a devenit și mai atrăgătoare – 7,9%. Procentele pentru depozite la sfârșitul anului 2020 a scăzut în medie cu 3,43%.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Vitalie PERCIUN: „Am reușit să ne dublăm cifra de afaceri și să consolidăm încrederea gamerilor din Moldova în produsele originale PlayStation”

Interviu cu Directorul Energy One SRL, Distribuitorul Oficial Sony PlayStation în Republica Moldova

Bună ziua, domnule Perciun! După exact un an de la primul nostru interviu, revenim cu o nouă lansare spectaculoasă: PlayStation 5 Slim „Ghost of Yōtei Gold Limited Edition”. Cum ați descrie această ediție specială?

Bună ziua! Este o adevărată bucurie să vorbim din nou, mai ales cu prilejul unei lansări care depășește granițele simplei tehnologii. „Ghost of Yōtei Gold” nu este doar o consolă – este o piesă de colecție, o operă de artă care îmbină estetica japoneză cu performanța de vârf a PlayStation 5 Slim. Designul inspirat din kintsugi – arta japoneză de a transforma imperfecțiunea în frumusețe – transmite o emoție aparte. Aurul, liniile fine, detaliile gravate – toate evocă ideea de renaștere, curaj și echilibru.

Așadar, putem spune că această ediție aduce o doză de artă în lumea jocurilor video?

Exact. Este o fuziune între tehnologie și cultură. Tot mai mulți gameri percep consola nu doar ca pe un dispozitiv, ci ca pe o expresie a identității lor. Iar această ediție limitată „Ghost of Yōtei Gold” este creată tocmai pentru acei oameni care văd frumusețea în detaliu și emoția în fiecare poveste de joc.

Energy One SRL este distribuitorul oficial al Sony PlayStation în Republica Moldova. Cum s-a încheiat primul an de activitate completă?

Pot spune cu mândrie că ne-am atins obiectivul propus anul trecut – și chiar l-am depășit. În doar 12 luni, am reușit să dublăm cifra de afaceri – de la 1,2 mln. USD la 2,5 mln. USD -, să consolidăm parteneriatele cu principalele rețele de retail din țară și să câștigăm încrederea gamerilor moldoveni. A fost un an de muncă intensă, dar rezultatele ne confirmă că suntem pe drumul cel bun. Pe acest motiv, privim cu încredere în viitor și, peste un an de activitate, ne propunăm să triplăm cifra de afaceri –și să atingem borna de 5 milioane de dolari americani!

Care au fost factorii principali ai acestei creșteri spectaculoase?

În primul rând, seriozitatea și calitatea produselor pe care le oferim. Toate consolele, accesoriile și jocurile distribuite prin Energy One provin din lanțul oficial Sony PlayStation, ceea ce înseamnă produse originale, garanție internațională și suport tehnic complet. În al doilea rând, parteneriatele cu retaileri importanți – cum ar fi Darwin, Enter, Ultra, Bomba, Maximum și Sony Center – au făcut ca PlayStation să fie mai accesibil ca oricând în Moldova.

Cum a reacționat comunitatea locală de gameri la aceste ediții limitate și lansări internaționale?

Comunitatea din Moldova este extraordinar de activă și receptivă. Gamerii noștri sunt informați, conectați la tendințele globale și apreciază autenticitatea. Lansări precum „Ghost of Yōtei Gold” nu sunt doar momente comerciale, ci adevărate evenimente culturale pentru ei. În plus, am observat o creștere constantă a cererii pentru edițiile de colecție – semn că gamingul a devenit o formă de lifestyle.

Ce urmează în perioada următoare pentru Energy One și pentru pasionații PlayStation din Republica Moldova?

Ne propunem să extindem gama de produse și să organizăm mai multe evenimente locale dedicate gamerilor – testări, competiții și lansări oficiale. În același timp, vom continua să promovăm cultura gamingului autentic și să aducem experiența PlayStation cât mai aproape de utilizatorii din Republica Moldova.

Ce mesaj doriți să transmiteți comunității PlayStation din țară?

Le mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături în acest prim an și au ales originalul în locul compromisului. Fiecare consolă cumpărată prin canalele oficiale înseamnă încredere, siguranță și o experiență completă. Continuăm să creștem împreună și vă promitem că anul următor va aduce noutăți spectaculoase.

Mulțumim pentru interviu și mult succes în continuare!

Mulțumesc și eu! Fiecare lansare PlayStation este o poveste, iar noi suntem onorați să o aducem mai aproape de gamerii din Republica Moldova.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: