retina.news

Procuratura a depistat încălcări în procesul de obținere a cetățeniei R. Moldova de ex-deputatul român Cristian Rizea

Pretinse ilegalități de natură penală, și anume, fals în declarații, au fost stabilite de procurori în procesul acordării cetățeniei Republicii Moldova pentru ex-deputatul român Cristian Rizea.

Potrivit procuraturii, fostul deputat român a fost recunoscut cetățean al Republicii Moldova și asta în condițiile în care prin sentința din 7 decembrie 2017 a Înaltei Curți de Casație și Justiție din România, definitivă prin decizia penală din 18 martie 2019, acesta era judecat și condamnat la închisoare, cu executare, pentru trafic de influență, spălare de bani și influențarea declarațiilor.

În cadrul investigațiilor, Procuratura Generală a ajuns la concluzia că dobândirea cetățeniei de către acesta a avut loc contrar legii, care statuează că cetățenia Republicii Moldova nu se acordă persoanei sau nu poate fi redobândită de persoana care în perioada de examinare a cererii execută sau are de executat pedeapsa penală privativă de libertate în temeiul sentinței instanței de judecată, are antecedente penale nestinse sau se află sub urmărire penală.

Ca urmare a celor constatate, Procuratura Generală a pornit o cauză penală pe faptul falsului în declarații, care, potrivit legislației Republicii Moldova, se pedepsește cu amendă de până la 950 unităţi convenţionale sau cu închisoare de până la 1 an, cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de cel mult 5 ani.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

Transportatorii au claxonat în PMAN: vor tarife mai mari la călătorii. Guvernul: „Mai întâi transport sigur și calitativ”

Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai. De cealaltă parte, Guvernul susține că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

Ce vor protestatarii

Pe 9 iulie, mai multe unități de transport au claxonat în Piața Marii Adunări Naționale. Oleg Alexa a spus că transportatorii insistă asupra a trei revendicări. Prima – necesitatea ca Guvernul să adopte și să publice metodologia de calcul pentru serviciile de transport.

„Noi suntem în iulie 2025, nu avem nici tarife noi, nici o metodologie aprobată. (…) Ce înseamnă pentru noi lipsa metodologiei? În jur de doi ani de zile, noi suntem cu un tarif înghețat. Lipsa de metodologie înseamnă că nu putem adapta tariful nostru la fluctuațiile care sunt pe piață. Ce înseamnă pentru noi asta? Noi nu putem recupera cheltuielile, nu putem da salarii la șoferi”, a comunicat el. „Odată cu adoptarea metodologiei se va duce inevitabil la creșteri în prima perioadă, ulterior acest tarif ar trebui să fluctueze în dependență anumiți de factori”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

A doua revendicare este legată de „proiectul hotărârii de guvern prin care Ministerul Infrastructurii încearcă să promoveze sistemele e-GPS și e-Bilet”.

„Cerința noastră este retragerea acestui proiect. (…) Sistemul e-GPS nu are nimic cu digitalizarea. (…) Sistemul e-GPS este o pârghie de control prin care va fi înzestrată ANTA pentru a colecta online informația privind poziționarea unităților de transport. (…) Aceasta nu înseamnă altceva decât colectarea datelor cu caracter personal. (…) Prin sistemul e-Bilet, statul dorește să intervină pentru a face o verigă artificială, gestionată exclusiv de stat, prin care toți operatorii de transport vor fi obligați să vândă bilete oricărui călător numai dacă aceste sisteme vor fi gestionate cu sistemul ANTA. (…) Noi, transportatorii, trebuie să implementăm la libera noastră alegere sisteme electronice de plată sau aparate de casă. (…) Iar Serviciul Fiscal de Stat, nu ANTA, imediat ce s-a eliberat un bilet online să vadă că agentul acela economic a încasat o sumă de bani. Noi le-am spus că facem asta și atingem scopul fiscalizării”, a comunicat Alexa.

A treia revendicare, a adăugat Alexa, se referă la adaptarea unităților de transport pentru a permite transportarea persoanelor cu nevoi speciale. Totuși, el a precizat: „Trebuie să facem o precizare, vinerea trecută, ANTA ne-a informat că scrisorile prin care ne-au obligat să adaptăm toate unitățile de transport au fost retrase. Ei au motivat prin faptul că de fapt au urmărit alt scop, să acumuleze informații, dar nu să ne instituie obligațiuni”. „Aceste persoane trebuie să dispună de posibilitatea de transportare. Aceasta este obligațiunea statului. (…) Statul trebuie să contribuie financiar. Noi nu ziceam „nu”, noi spunem că nu putem în condițiile acestor reglementări, nici tehnic și nici financiar. (…) Retragerea scrisorii ANTA nu a rezolvat problema. Temelia problemei a rămas. (…) Toți trebuie să găsească soluții pentru a asigura ca aceste persoane să se deplaseze”, a mai spus Alexa.

NewsMaker

„Protestul nostru va continua până toate trei subiecte nu vor fi executate întocmai așa cum noi vom cere. Niciun fel de executare parțială. (…) Noi nu ne vom opri până nu vom atinge scopul. Dacă runda de trei proteste nu va duce la rezultate, atunci vă vom anunța despre următoarea rundă de proteste prin care vom decide deja în ce formă vom protesta, în ce număr și când”, a comunicat Alexa.

Reacția Guvernului

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.

„Guvernul pune stop pe propunerea transportatorilor de a majora tarifele. Transportatorii solicită majorarea prețurilor biletelor pentru pasageri, dar refuză să îmbunătățească condițiile de călătorie, să asigure transparența financiară și să implementeze cerințele Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale care ar elimina plățile informale pentru autorizațiile de transport. (…) Aceste practici nu pot continua, nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate, siguranță și confort în beneficiul pasagerilor. Mai întâi transport sigur și calitativ, bilete vândute electronic și transparent, mai multe rute pentru cetățeni și abia apoi poate fi discutată metodologia de tarifare”, a comunicat Vodă.

***

Pe 24 iunie, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și ANTA de inacțiune, abuzuri și presupuse scheme de corupție. Într-un apel public, organizația a avertizat că lipsa unei metodologii tarifare, impunerea sistemelor e-GPS și e-Bilet, dar și obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. APOTA a amenințat cu proteste dacă autoritățile nu vor răspunde solicitărilor.

În reacție, Guvernul a declarat că Ministerul Infrastructurii „are ușile deschise” pentru dialog, iar în privința acuzațiilor de corupție, a îndemnat părțile să prezinte probe autorităților competente.

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”.

La două zile după ce a amenințat cu proteste, APOTA a anunțat organizarea a trei manifestații în Chișinău: în PMAN (pe 9 iulie), în fața Misiunii UE și la sediul ANTA.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: