Andrei Mardari / NewsMaker

Salarii, pensii și taxă pentru călătorii în spațiul Schengen. Ce schimbări ne așteaptă în 2022

În anul 2022, pe cetățenii Republicii Moldova îi așteaptă multe schimbări în sfera socială și fiscală. Unii se vor bucura de salarii și indemnizații mai mari din partea statului, alții vor fi nevoiți să plătească impozite mai mari. În plus, toată lumea va fi obligată să achite o taxă de 7 euro pentru călătorii în spațiul Schengen. NM relatează, pe scurt, despre principalele schimbări care ne așteaptă în 2022.

Salariul minim pentru bugetari 

În 2022 va crește salariul minim pentru angajații instituțiilor publice – de la 2,2 mii de lei până la 3,1 mii de lei. În afară de asta, ei vor beneficia de premii anuale. (Amintim că, în luna decembrie, bugetarii au protestat în fața Parlamentului. Deputații PAS au dat asigurări că toți bugetarii vor beneficia de premiile anuale pentru anii 2021 și 2022. În ceea ce privește anul trecut, 2020, fostul Guvern nu ar fi prevăzut bani în acest scop).

Indemnizația la nașterea copilului 

Din 1 ianuarie 2022, indemnizația unică acordată la nașterea fiecărui copil va fi majorată cu 609 lei și va constitui 10 068 lei. Potrivit  estimărilor, în anul curent, de indemnizația unică la nașterea copilului vor beneficia circa 36 245 de familii. Astfel, în acest scop vor fi cheltuite aproape 365 mln lei.

Tariful pentru gaz

Din 1 ianuarie, tariful pentru gaz, în cazul consumatorilor casnici, scade cu 7 bani – de la 11,08 lei până la 11,01 lei pentru un metru cub. Decizia a fost aprobată de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE), în urma analizei calculelor prezentate de către S.A. „Moldovagaz”. ANRE a inclus în tarif un curs al dolarului de 17,68 lei pentru $1, iar „Moldovagaz” — 17,9 lei pentru $1.

După ce, din 1 noiembrie, tariful pentru gaz a fost majorat de două ori și jumătate, Guvernul a aprobat un pachet de compensații pentru 5 luni în mărime de 1,6 miliarde de lei. Astfel, pentru primii 50 de metri cubi consumați, se va achita un tarif de 6,8 lei/1 m3, iar pentru următorii 100 de metri cubi – 7,9 lei/1m3. Vicepremierul Andrei Spînu a menționat anterior că, dacă tariful va fi micșorat, ar putea scădea, în mod proporțional, și mărimea compensației.

Vârsta de pensionare 

Din 1 ianuarie 2022, vârsta de pensionare în cazul femeilor crește cu jumătate de an – până la 59 de ani și 6 luni. Conform reformei sistemului de pensii, vârsta de pensionare în cazul femeilor crește, anual, cu 6 luni, iar în 2 028 ar urma să fie agală cu cea a bărbaților – 63 de ani.

De asemenea, în cazul femeilor, va crește cu 6 luni stagiul complet de cotizare – de la 32 de ani și 6 luni (stagiul de cotizare, la fel, se mărește cu 6 luni în fiecare an, până va ajunge la nivelul stabilit și în cazul bărbaților – de 34 de ani).

Pensia anticipată pentru carieră lungă

Din 1 ianuarie 2022, cetățenii Moldovei pot beneficia de pensie anticipată pentru carieră lungă, dacă au realizat o activitate în muncă mai mare decât stagiul necesar prevăzut la pensiile pentru limită de vârstă. Astfel, bărbații se vor putea pensiona anticipat dacă au 39 de ani de stagiu contributiv, iar femeile – 35 ani și 6 luni.

În stagiul necesar nu va fi inclusă perioada de îngrijire a copilului (care poate fi până la 3 ani), cea de îngrijire a copilului cu necesități speciale (până la 16 ani), îngrijirea invalidului de gradul I sau a persoanelor în etate, care au atins vârsta de 75 de ani. De asemenea, în stagiu nu va fi luată în calcul perioada de efectuare a serviciului militar sau cea în care persoana a beneficiat de indemnizație de șomaj. Nu va fi luată în calcul nici perioada de studiu în instituțiile de învățământ superior, cu frecvența la zi.

Scutirea de impozit 

În 2022, se majorează cuantumul scutirii personale de la 25 200 de lei la 27 000 de lei, are loc majorarea cuantumului scutirii majore pentru soț/soție de la 18 900 de lei la 19 800 de lei, iar pentru persoanele întreținute de la 4 500 de lei la 9 000 de lei.

Impozit pentru metal 

Începând cu anul curent, persoanele fizice care vând metal vor fi impozitate cu 12% pe venit. Taxa va fi reținută de companiile de achiziție.

Impozit din câștiguri

În 2022, este majorată cota impozitului pe venit reținut la sursa de plată din câștigurile de la jocurile de noroc de la 12% la 18%.

Călătorii în spațiul Schengen

Cetăţenii din afara Uniunii Europene, inclusiv moldovenii, vor trebui să completeze o cerere care va costa 7 euro pentru a intra în spațiul Schengen. Odată ce a fost aprobată, cererea va fi valabilă pentru trei ani. După acest interval, va fi necesară reînnoirea documentului. ETIAS urmează să intre în vigoare înainte de sfârşitul anului 2022.

Business

Publicitatea jocurilor de noroc

Din 1 ianuarie, în Moldova a intrat în vigoare legea care interzice publicitatea jocurilor de noroc, inclusiv a loteriei. Este vorba despre publicitatea TV, radio, cea de pe internet, în cinematografe, în mijloacele de transport, magazine și oficiile poștale. De asemenea, companiile din domeniul jocurilor de noroc nu mai au dreptul să ofere sponsorizări și să organizeze evenimente de caritate.

De facto, interdicția vizează doar loteria, întrucât publicitatea la cazinouri și sălile de joc era deja interzisă. Mai precis, este afectată compania Loteria Nationala Moldovei (parteneriat public-privat cu compania NGM Company).

Scopul interdicției este diminuarea atractivității jocurilor de noroc și combaterea dependenței față de acestea. NGM Company a criticat legea, susținând că loteria nu provoacă dependență.

Țigaretele electronice

Din 2022, în Moldova au fost introduse accize pentru cartușe și rezerve pentru țigarete electronice; preparate destinate utilizării în cartușe și rezerve pentru țigarete electronice. Acestea vor constitui 1957 lei pentru 1 l, iar în 2023 – 2055 lei.

De asemenea, în 2022, pentru ţigările de foi, inclusiv cele cu capete tăiate, dar şi trabucuri care conţin tutun, cota accizelor va constitui, ca şi în anul 2021, 41%, dar nu mai puţin de 959 de lei. În 2023, cota accizelor, de asemenea, va fi de 41%, dar nu mai puţin de 1 103 lei. Cotele sunt similare şi pentru alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete care conţin înlocuitori de tutun.

„Taxa de lux”

Din 1 ianuarie 2022, taxa pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă, numită și „taxa de lux”, achitată în Fondul de susținere a populației a fost anulată. Inițial, se propunea reducerea acesteia de la 2,5% la 1,5% din venitul obținut. Potrivit deputaților, acesta fapt va ajuta operatorii telefoniei mobile să accelereze implementarea roaming-ului cu țările Uniunii Europene.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tematici noi din Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova explică cum funcționează drepturile omului în contextul situațiilor cotidiene

Echipa Ambasadei Drepturilor Omului finalizează a doua fază de lucru la elaborarea Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova. Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova a fost lansat oficial pe Platforma europeană pentru educația în domeniul drepturilor omului în noiembrie 2023, și a devenit disponibil publicului larg pe platforma online – humanrightsguide.md – în limba română, rusă și engleză. În a doua fază a activității, în cadrul proiectului „Ghidul privind drepturile omului – educația în domeniul drepturilor omului pentru consolidarea respectării statului de drept și a valorilor democratice”, Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova a fost extins pentru a include trei tematici noi:

  • Restrângerile drepturilor omului
  • Reținerea și arestul preventiv
  • Participarea сivică

Tematica despre “Restrângerile drepturilor omului”

Fiecare persoană se bucură de drepturile omului. Aceste drepturi se bazează pe ideea că toate ființele umane sunt valoroase în mod inerent și că se nasc libere și egale în demnitatea și drepturile lor. Majoritatea drepturilor fundamentale, cum ar fi dreptul la viață, dreptul la libertate și siguranţă, libertatea de tortură, tratamente inumane sau degradante și altele, se garantează tuturor, indiferent de naționalitate, rasă, orientare sexuală sau alți factori. Unele drepturi sunt acordate doar unor anumite persoane pentru a oferi protecție specială celor aflați în situații vulnerabile. Majoritatea drepturilor omului pot fi restrânse pentru a proteja alte persoane sau interese importante ale societății. Drepturile omului pot fi restrânse numai în cazul în care legea permite astfel de restricții. Ori de câte ori drepturile omului sunt restrânse, trebuie să existe un remediu efectiv – un proces în fața unui organ independent pentru a contesta restrângerea, pentru a o opri atunci când este ilegală sau pentru a primi despăgubiri dacă drepturile dumneavoastră au fost deja violate. Unele drepturi ale omului sunt absolute și nu pot fi niciodată restrânse. Aceasta înseamnă că statul nu poate restrânge, și astfel încălca, aceste drepturi niciodată, în nicio circumstanță, chiar și în caz de urgență. Aceste drepturi sunt, de exemplu, interzicerea torturii și a tratamentelor inumane și degradante sau interzicerea sclaviei.

„Majoritatea drepturilor omului pot fi restrânse pentru a proteja interese publice importante sau drepturile altora. Tema „Restrângerile Drepturilor Omului” din Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova explică ce drepturi ale omului pot fi restrânse și care sunt cerințele juridice pentru ca astfel de restrângeri să fie legale. De asemenea, sunt prezentate modalitățile prin care drepturile omului pot fi restrânse și căile de atac care ar trebui să fie disponibile pentru a contesta astfel de restrângeri. Ghidul conține și informații despre derogările de la drepturile omului care sunt permise în situații de urgență, cum ar fi războiul, amenințarea teroristă sau pandemia”, – a declarat avocata Natalia Turcan, expertă a Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova.

Tematica despre “Reținerea și arestul preventiv”

O persoană bănuită că ar fi săvârșit o infracțiune poate fi reținută. In anumite situatii, o persoană învinuită că ar fi săvârșit o infracțiune poate fi deținută în arest preventiv. Cu toate acestea, reținerea și deținerea în stare de arest preventiv trebuie să fie efectuată în mod legal și cu respectarea drepturilor omului. Drepturile omului protejează dreptul la libertate și siguranţă al persoanei. Prin urmare, reținerea și detenția ilegale și arbitrare sunt interzise. Aceasta înseamnă că poliția trebuie să aibă un motiv legal să vă rețină și dețină în arest preventiv, că trebuie să urmeze proceduri clar stabilite și nu trebuie să vă trateze cu lipsă de respect. În timpul proceselor de reținere și detenție, pot fi afectate drepturi ale omului precum dreptul la libertate și siguranţă, dreptul la un proces echitabil, dreptul la viață, interzicerea tratamentelor inumane ori degradante sau a torturii, și dreptul la viață privată. Tematica despre “Reținerea și arestul preventiv” vă va ajuta să aflați despre drepturile dumneavoastră, pentru că tematica data explică situațiile în care puteți fi reținut și deținut în arest preventiv, drepturile de bază pe care le aveți pe parcursul reținerii sau pe parcursul detenției, explică procedura care ar trebui urmată, modul cum ar trebui să fiți tratat, și descrie ce încălcări ale drepturilor omului pot apărea în anumite situații în timpul procesului.

„Dreptul la libertate și siguranță ocupă un rol special printre drepturile fundamentale ale omului. Experiența arată că atacurile la adresa societății civile și a fundamentelor democratice se manifestă adesea prin încălcări ale acestui drept, prin rețineri arbitrare și detenție ilegală. Un exemplu în acest sens sunt numeroase cazuri de deținuți politici din întreaga lume. În privința Moldovei au fost pronunțate mai multe hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului, care constată încălcări ale dreptului la libertate, critică detenția nejustificată și îndelungată a persoanei ca măsură preventivă. Prin urmare, suntem încântați să anunțăm adăugarea în Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova a unei noi teme dedicate reținerii și detenției preventive. Considerăm că această Temă este o resursă online excelentă privind dreptul la libertate, explicându-l din perspectiva drepturilor omului, atât pentru educarea publicului larg, cât și pentru profesioniștii care lucrează în domeniu”, – a menționat Iurie Levinte, expert senior al Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova.

Tematica despre “Participarea сivică”

Participarea civică reprezintă o componentă importantă a vieții publice a individului și este un element esențial al democrației. Participarea civică include multe aspecte care definesc viața publică a unui cetățean: dreptul fiecărui cetățean de a participa la conducerea treburilor publice, dreptul de a vota și de a fi ales, precum și dreptul de a avea acces la servicii publice. Participarea civică este esențială pentru democrație, asigurându-se că deciziile luate de autoritățile publice sunt acceptate de persoanele care vor fi afectate de ele. De asemenea, participarea civică contribuie la unitatea publică și ajută cetățenii să se simtă mai bine integrați în societate și în viața publică. Participarea civică este strâns legată de diverse drepturi ale omului, inclusiv libertatea de exprimare, libertatea de asociere și dreptul de a se întruni pașnic, dreptul de a alege liber și interzicerea discriminării. Scopul tematicii despre “Participarea сivică” este de a încuraja cetățenii să învețe despre drepturile lor la participarea civică și să le pună în practică, ghidându-i prin aspectele legale pentru a deveni participanți activi în viața publică. Tematica dată explică drepturile de participare civică pe care le au cetățenii Republicii Moldova și alte personae, și cum legea protejează aceste drepturi. De asemenea, oferă informații despre cum se pot depune plângeri și ce soluții sunt disponibile atunci când dreptul la participare civică a fost încălcat.

„Anul acesta, a fost aleasă și tema „Participarea civică” pentru a completa Ghidul. Aceasta este singura temă din Ghid care nu se referă numai la drepturi, ci și la modul în care oamenii pot lua parte activ la viața țărilor lor și pot influența deciziile luate de autorități. Această temă arată că participarea noastră nu se încheie atunci când alegem un nou Parlament, Președinte și votăm la referendum. Putem participa în moduri foarte diferite și putem influența dezvoltarea țării și a societății noastre. Noi înșine ne putem alătura partidelor politice și putem participa la alegeri în calitate de candidați. Putem forma și participa la organizații neguvernamentale și sindicate. De asemenea, putem participa la dezbaterea și îmbunătățirea proiectelor de legi, organizarea de demonstrații și greve, voluntariat și crearea de oportunități pentru participarea tinerilor, a grupurilor vulnerabile și a minorităților, astfel încât vocea fiecăruia să fie auzită”, – a menționat Evghenii Alexandrovici Goloșceapov, expert al Ghidului privind Drepturile Omului pentru Moldova.

Studiați drepturile omului pe platforma – humanrightsguide.md. Aflați cum funcționează drepturile omului în contextul situațiilor cotidiene.

Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova este elaborat în cadrul proiectelor „Educația incluzivă pentru drepturile omului – o poartă către buna guvernare și participarea civică” și „Ghidul privind drepturile omului – educația în domeniul drepturilor omului pentru consolidarea respectării statului de drept și a valorilor democratice”, finanțat în cadrul programului Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Letonia „Proiecte de cooperare pentru dezvoltare și cooperare internațională”, și face parte din Platforma digitală europeană pentru educația în domeniul drepturilor omului. Ghidul privind Drepturile Omului pentru Moldova este elaborat de asociația obștească Ambasada Drepturilor Omului, în parteneriat cu organizația Societatea Baltică pentru Drepturile Omului (BHRS) din Riga. Partenerii proiectului în Moldova sunt Oficiul Avocatului Poporului din Republica Moldova (Ombudsman) și Consiliul pentru Egalitate din Republica Moldova.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: