cdn.hswstatic.com

Săptămâna viitoare, Moldova și Ucraina se vor deconecta de la sistemul energetic comun cu Rusia

Săptămâna viitoare, din 24 până în data de 26 februarie, Moldova și Ucraina se vor deconecta timp de 72 de ore de la sistemul energetic comun cu Rusia și Belarus. Scopul inițiativei este testarea activității în regim independent, întrucât Chișinăul și Kievul intenționează, în următorii ani, să se conecteze la rețelele europene, informează Logos Press pe 18 februarie. Contactat de NM, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, vicepremierul Andrei Spînu a confirmat informația.

Sistemele energetice naționale ale Ucrainei și Moldovei vor fi deconectate timp de trei zile de la sistemele Rusiei și Belarusului la est, de al României, Ungariei și Slovaciei la vest.

Astfel, țara noastră, alături de Ucraina, va face un experiment tehnic pentru a verifica posibilitatea ca, anul viitor, să poată finaliza sincronizarea totală cu sistemele energetice ale Europei de Est și să renunțe la sincronizarea curentă cu rețeaua electrică rusă și belarusă, cu care colaborează din timpul Uniunii Sovietice.

În prezent, Moldova nu poate importa mai multă energie electrică din România, chiar dacă ar vrea, pentru că nu există linii de înaltă tensiune peste Prut, iar frecvența curentului este diferită. Planuri pentru construcția unor asemenea linii și unor stații back to back, cum li se spune, pentru transformarea curentului există demult, există și finanțare. Vicepremierul pentru infrastructură, Andrei Spînu, a anunțat că a fost selectată o firmă indiană pentru construcția unei linii electrice aeriene de înaltă tensiune de la Vulcănești, pe unde s-ar importa sau chiar exporta curent în și din România, până la Chișinău.

Linia de înaltă tensiune Isaccea-Vulcănești-Chișinău ar face posibilă interconectarea energetică despre care politicieni atât de la București, cât și de la Chișinău vorbesc de câteva decenii. Realizarea ei ar permite R. Moldova să cumpere curent din România, implicit din comunitatea europeană, lucru care la moment, din punct de vedere tehnic, nu este posibil.

Infrastructura electrică moștenită din perioada sovietică în cea mai mare parte îi ține legați pe consumatorii de curent de Centrala de la Cuciurgan, aflată pe teritoriul regiunii transnistrene, fiind controlată de ruși. R. Moldova cumpără 80% din necesarul de energie de la această centrală, potrivit Europa Liberă.

Autoritățile promit să asigure sincronizarea încă din 2023 cu operatorii energetici care fac parte din Rețeaua europeană a operatorilor de sisteme de transport de energie electrică (ENTSO-E).

Șeful guvernului ucrainean, Denis Șmâgal, a anunțat teste de sistem împreună cu Republica Moldova ca parte a unui singur bloc, iar viceprim-ministrul guvernului Republicii Moldova, Andrei Spînu, citând experți de la operatorul european ENTSO-E, a spus că în curând va posibilă conectarea la rețelele UE.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

gifp.md

Portul Giurgiulești, aflat în proprietatea Guvernului, va fi extins și modernizat. Cojuhari: „Nu au fost discuții despre vânzare”

Portul de stat Giurgiulești, singurul port aflat în proprietatea Republicii Moldova, va fi modernizat și extins în următorii ani. Planul include reparația danei, modernizarea infrastructurii operaționale și curățarea albiei râului, lucrări care vor fi finanțate integral din sursele proprii ale portului. Declarația a fost făcută de directorul General al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari, în emisiunea „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

„Echipamentul este cu mult mai simplu și mai mic și cu capacitate mai mică decât la portul privat. Cu siguranță și terenul pe care operează acest port este mai mic. Dat fiind faptul că în preajmă avem ceva terenuri libere care pot fi folosite pentru extinderea portului, cum ar fi ca infrastructură, ca acces și pe calea ferată, ne dorim să formăm acele terenuri și să le acordăm acestui port pentru a fi extins, pentru a fi asigurată și calea ferată către portul de stat”, a spus Roman Cojuhari.

Roman Cojuhari a precizat că Agenția Proprietăți Publice colaborează cu Ministerul Infrastructurii pentru a întări infrastructura portuară și pentru a asigura condiții moderne de operare. Potrivit șefului de la APP, anul trecut portul gestionat de stat a avut un profit de peste 35 milioane în 2024.

Întrebat despre ce beneficii ar putea avea Republica Moldova în urma achiziționării de către România a Portului Internațional Liber Giurgiulești, deținut de BERD, Cojuhari a spus că statul român, având mai mulți operatori de porturi și experiență în administrarea acestora, ar putea aduce o plus valoare pentru țară.

„Acum, dacă vorbim ca și cetățean, pentru noi este foarte important să avem o infrastructură de transport cât mai dezvoltată. Asta înseamnă și prețuri mai mici pentru transportarea acestei mărfi. Fie că vorbim despre cereale, fie că vorbim despre combustibil, sau fie că vorbim despre deșeuri de metal, pietriș, ce este mai bine de transportat pe cale navală. O investiție asta înseamnă dezvoltare, asta înseamnă și concurență, asta înseamnă și accesibilitate”a mai spus șeful APP.

Situația porturilor din Giurgiulești: ce se vinde și ce rămâne al statului

În regiunea Giurgiulești funcționează astăzi două porturi vecine, situate pe terenuri adiacente, dar cu statut diferit.

Portul Internațional Liber este operat de compania Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În același timp, avem portul de stat se află în proprietatea Guvernului Republicii Moldova.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta se află pe Dunăre, la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD.

Portul administrat de Danube Logistics funcționează pe un teren al statului, dar în baza unui acord de concesiune încheiat la începutul anilor 2000. Compania gestionează atât infrastructura portuară, cât și clădirile și alte active. Discuțiile recente privind vânzarea se referă exclusiv la această entitate privată, iar informații suplimentare vor fi făcute publice de Ministerul Economiei sau de entitățile implicate în tranzacție, conform explicațiilor oferite de directorul general al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari.

Portul de stat rămâne integral în proprietatea Republicii Moldova. În ultimii trei ani, acesta a înregistrat rezultate bune, cu o creștere semnificativă a volumelor de mărfuri procesate și a veniturilor, a mai spus Roman Cojuhari.

„Nu au fost discuții pe acest subiect despre vânzare, sau concesionare, sau careva acțiuni, este de stat”, a mai subliniat acesta.

Discuțiile privind achiziționare Portului Internațional Liber Giurgiulești sunt în desfășurare, iar Guvernul nu poate oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Statul român a promis că va face investiţii de peste 24 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare. Portul Giurgiuleşti este considerat un punct vital pentru conectarea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene şi la Marea Neagră.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: