Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, susține că Aeroportul Chișinău are nevoie de investiții de aproximativ 200-300 milioane de euro. Acestea, potrivit ministrului, trebuie să înceapă în perioada următoare. Investițiile presupun: un terminal nou, reparația pistelor, reparația parcărilor, inclusiv o parcare nouă. În acest sens, a anunțat Spînu, autoritățile caută „cea mai bună soluție pentru atragerea acestor investiții și a unui partener strategic”. Potrivit ministrului, săptămâna viitoare la Chișinău va veni o companie franceză cu renume pentru a discuta la acest subiect.
La emisiunea Rezoomat de la RliveTV, ministrul a spus că „aeroportul are nevoie de investiții de aproximativ 200-300 milioane de euro, investiții care trebuie să înceapă în perioada următoare”.
Potrivit lui Spînu, investiții „înseamnă un terminal nou, reparația pistelor, reparația parcărilor, parcare pentru vizitatori – o parcare nouă”.
„Această infrastructură care este la moment la Aeroport ajunge încet-încet la capacitatea maximă. Și noi vedem: rânduri, parcări limitate. (…) La moment nici Aeroportul și nici statul nu are resursele financiare de 200-300 de milioane. Vorbim 4-6 miliarde de lei. În acest sens noi căutăm cea mai bună soluție pentru atragerea acestor investiții și a unui partener strategic. Strategic este un partener care trebuie să îndeplinească câteva criterii: să aibă banii necesari, aceste 200-300 de milioane, să aibă capacitatea de construcție a acestei infrastructuri după cele mai înalte standarde, să aibă capacitatea de operare a Aeroportului, adică să aibă experiență în operarea la aeroporturi similare sau mai bune ca acesta, să poată atrage curse noi în acest aeroport”, a comunicat Spînu.
Totodată, oficialul a anunțat că „săptămâna viitoare, probabil, o companie franceză cu renume va veni la Chișinău”. „Iarăși, ca să viziteze aeroportul, ca să vedem…”, a continuat Spînu.
Întrebat dacă aceasta înseamnă concesionarea aeroportului, ministrul a răspuns: „Nu pot să spun că este o concesionare pentru că sunt mai multe modele și atunci v-am spus, un model este parteneriatul public-privat/concesionare. Dar eu vă spun cu siguranță că lucrurile nu pot rămâne așa și în următoarea jumătate de an cred că noi va trebui să luăm o decizie, mă refer la Guvern: ce facem mai departe. Atunci când va fi o decizie eu voi ieși public și voi spune că este contract de management, că este o investiție pur financiară, că este un contract de operare a Aeroportului, că este o concesionare, că este un parteneriat public-privat. Voi spune neapărat și vom da toate argumentele și explicațiile necesare”.
***
Aeroportul Internațional Chișinău a trecut oficial în gestiunea statului începând cu 28 martie, curent, după ce în 2013 a fost luat în concesiune pentru o perioadă de 49 de ani. Președinta Sandu i-a acuzat de „furtul” aeroportului, prin „tranzacții mincinoase”, pe liderul ex-Partidului „ȘOR”, deputatul fugar, Ilan Șor și fostul lider al Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc. Ca urmare a acestei scheme, timp de nouă ani, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde lei, susținea șefa statului.
La scurt timp după aceea, ministra Infrastructurii la acea vreme, Lilia Dabija, a recunoscut la un post privat de televiziune că Aeroportul ar putea fi concesionat. Declarația Liliei Dabija, prima de acest fel după revenirea Aeroportului în gestiunea statului, a stârnit în val de reacții în societate. Drept urmare, a doua zi, consilierea Liliei Dabija de atunci a declarat că ministra ar fi avut altceva în vedere și că jurnaliștii ar fi înțeles greșit mesajul oficialei.
După acest caz, însă, oficialii de la Chișinău au vorbit tot mai deschis despre o posibilă concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. „Statul nu are posibilitate să păstreze în proprietatea sa un asemenea activ la infinit”, a declarat vicepreședintele Parlamentului Mihai Popșoi. Tot atunci el a spus că autoritățile „trebuie să găsească un concesionar serios” – declarație susținută ulterior de mai mulți reprezentanți ai puterii.
În septembrie, curent, Andrei Spînu a declarat în cadrul unei emisiuni televizate că autoritățile vor dezvolta Aeroportul Internațional Chișinău, după revenirea acestuia în gestiunea statului. Pentru asta, însă, susținea ministrul, este nevoie, pentru început, de circa 200 de milioane de euro.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!