MAI

„Chiar astăzi noi nu avem nicio supraveghere la frontiera noastră cu Ucraina”. Șefi ai poliției de frontieră din 10 state au venit la Chișinău

Ministerul Afacerilor Interne a organizat, pe 15 decembrie, primul Forum estic de securitate și management al frontierelor. În cadrul Forumului au participat șefi de poliție, șefi de poliție de frontieră și oficiali înalți din peste 10 țări care se află la frontiera estică a Europei. 

Discuțiile în cadrul Forumului s-au orientat pe 3 panele principale, care au vizat securitatea și gestionarea frontierelor; limite, modele și operațiuni standard în managementul crizelor suprapuse; nevoi stringente pentru a face față crizelor; experiențele forțelor de ordine în gestionarea crizelor și lecții învățate.

„Din păcate, aici, în Rep. Moldova, războiul a adus o realitate cu totul diferită, cu foarte multe nevoi, dar și necesități care trebuie să fie acoperite. Bugetele noastre acum nu lasă loc de niciun fel de perfecționări sau ameliorări. Încercăm să asistăm pe cât putem misiunile noastre, însă suntem departe de a avea o dezvoltare sustenabilă. Chiar astăzi noi nu avem nicio supraveghere la frontiera noastră cu Ucraina și nici nu avem securizată comunicarea. Acest hub oferă posibilitatea Rep. Moldova, dar și Uniunii Europene de a planifica coopera, coordona și executa misiuni comune dezvoltând de comun efort evaluări strategice”, a spus Ana Revenco, citată de Radio Chișinău.

MAI

Printre subiectele discutate se enumeră și necesitatea noilor formate de cooperare în materie de aplicare a legii în Europa de Est și UE, adaptate la riscurile și amenințările actuale, care să vizeze schimbul rapid de informații și cunoștințe, rețele și sisteme sigure de comunicare transfrontalieră.

De asemenea, participanții au convenit asupra importanței împărtășirii experienței autorităților moldovenești cu autoritățile internaționale, în ceea ce privește prevenirea și combaterea tacticilor hibride și asimetrice, utilizate la nivel guvernamental, pentru a perturba democrațiile prin antagonizarea populației și slăbirea instituțiilor statului.

MAI

O altă concluzie importantă a Forumului este că țările din centura de securitate estică ar trebui să accentueze și să crească gradul de conștientizare cu privire la efectele de lungă durată ale războiului, solicitând astfel o schimbare de paradigmă în politicile de afaceri interne, cu contribuții și acțiuni comune pentru și din partea tuturor părților interesate.

MAI

Totodată, oficialii din țările participante la Forum au subliniat importanța dezvoltării hub-ului de securitate al UE, în calitate de cadru strategic, tactic și operațional comun, pentru o cooperare rapidă, sigură și continuă în materie de aplicare a legii, în ceea ce privește schimbul de informații, acțiunile legale reciproce, conectarea cunoștințelor regionale cu tehnologia de ultimă generație, eliminarea barierelor în materie de investigații și de colectare a probelor (de exemplu, limba, capacitățile limitate etc).

La fel, oficialii au decis să prevadă mecanisme colective (instrumente, baze de date și proceduri comune recunoscute) pentru identificarea, colectarea și partajarea probelor, inclusiv digitale, cu instrumente deja determinate și testate, menite să facă față în comun amenințărilor și incidentelor chimice, biologice, radiologice, de explozie, precum și atacurilor nucleare.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldovagaz

Planul autorităților pentru iarnă – supus consultărilor. Ce vor face dacă Transnistria va rămâne, din nou, fără gaz?

Ministerul Energiei a lansat în consultare publică Planul de măsuri pentru pregătirea de sezonul de încălzire 2025-2026, care cuprinde 48 de acțiuni pentru asigurarea energiei electrice, gazelor naturale și creșterea eficienței energetice. Printre priorități se numără diversificarea surselor de gaze, monitorizarea livrărilor pentru acoperirea necesităților malului stâng, accesarea suportului de 60 de milioane de euro din partea UE în cazul stopării livrărilor de gaze către regiune, precum și aprobarea unui calendar privind restricționarea treptată a accesului consumatorilor non-casnici mari și mijlocii la serviciul de furnizare a gazelor naturale în contextul obligației de serviciu public.

Ministerul Energiei a publicat, spre consultare publică, Planul de măsuri pentru pregătirea de sezonul de încălzire 2025-2026. Planul conține 48 de măsuri ce vizează energia electrică, gazele naturale, securitatea și eficiența energetică.

Printre măsurile din domeniul gazelor naturale se numără „achiziționarea gazelor naturale din mai multe surse și asigurarea transportării acestora prin diferite rute de aprovizionare”, precum și „stabilirea pragurilor de consum pentru identificarea și atribuirea categoriilor de consumatori în funcție de consumul de gaze naturale al acestora după cum urmează: consumatori non-casnici mari; consumatori non-casnici mijlocii; consumatori non-casnici mici”.

O altă măsură prevede „aprobarea unui calendar privind restricționarea treptată a accesului consumatorilor non-casnici mari și mijlocii la serviciul de furnizare a gazelor naturale în contextul obligației de serviciu public prevăzute la articolul 89 din Legea nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale”. Acest articol reglementează obligația furnizorilor de a asigura livrarea gazelor către consumatorii casnici și întreprinderile mici.

În document se explică că ANRE va stabili praguri de consum pentru a împărți consumatorii non-casnici în mari, mijlocii și mici. Consumatorii mari și mijlocii vor achiziționa gaze naturale la prețuri negociate pe piață, iar consumatorii casnici, cei non-casnici mici și instituțiile sociale esențiale vor fi aprovizionați prin obligația de serviciu public, cu prețuri reglementate. Până la 1 octombrie 2025, ANRE va aproba un calendar pentru restricționarea accesului consumatorilor non-casnici la furnizarea gazelor și va stabili condițiile și obligațiile furnizorilor.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Printre măsuri se regăsește și „monitorizarea asigurării livrărilor de gaze naturale pentru acoperirea necesităților malului stâng, de către entitatea de aprovizionare cu gaze naturale prevăzută la art. 851 alin. (1) din Legea nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale”. Potrivit acestui articol, furnizarea gazelor naturale se realizează de către furnizori care dețin licență pentru activitatea respectivă. Conform planului, această măsură va reveni Ministerului Energiei, ANRE și entității desemnate pentru livrarea gazelor naturale către malul al Nistrului.

În planul publicat spre consultare se menționează că, în cazul stopării livrărilor de gaze naturale către regiunea transnistreană a Republicii Moldova prin mecanismul stabilit de Legea nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale, va fi accesat suportul financiar oferit de UE, în valoare de 60 de milioane de euro, pus în continuare la dispoziția populației din regiunea transnistreană a Republicii Moldova de către UE în conformitate cu Scrisoarea de intenție semnată de Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană la data de 4 februarie 2025″.

O măsură din domeniul eficienței energetice prevede „desemnarea unei persoane responsabile (manager energetic), pentru fiecare instituție subordonată, care să monitorizeze, verifice și să asigure consumul rațional de resurse energetice, și să asigure menținerea temperaturii interioare recomandate în cadrul clădirii specifice tipului de activitate”. Potrivit planului, această măsură va reveni Agenției Proprietăți Publice, Cancelariei de Stat, autorităților publice centrale, autorităților publice locale și Congresului Autorităților Locale din Moldova.

Documentul se va regăsi în consultare publică până pe 8 iulie 2025.

***

În contextul măsurilor care vizează regiunea transnistreană, amintim că în februarie 2025, comisara europeană pentru Extindere Marta Kos a anunțat că Uniunea Europeană este dispusă să acorde 60 milioane de euro regiunii transnistrene pentru ca să-și acopere necesitățile energetice, însă pentru a beneficia de acest suport i se impun „condiționalități”. Printre acestea – să asigure respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, să elaboreze un plan acceptat de Guvernul Republicii Moldova prin care vor fi actualizate tarifele la energie la prețurile de piață pentru consumatorii din regiune, inclusiv să excludă din pachetul de sprijin consumatorii industriali cu consum mare de energie. Detalii AICI. Ulterior, premierul Dorin Recean a anunțat că Tiraspolul a refuzat oferta Uniunii Europene. Tot atunci, oficialul a anunțat că Tiraspolul a ales ca regiunea să fie alimentată cu gaz printr-o companie din Ungaria. 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: