Sfaturile expertului: de ce sortarea deșeurilor începe acasă, nu la groapa de gunoi

Gestionarea deșeurilor rămâne una dintre cele mai mari provocări de mediu ale Republicii Moldova, cu impact direct asupra sănătății oamenilor și calității vieții. Deși cadrul legal este tot mai bine aliniat standardelor europene, realitatea din teren arată un nivel scăzut de conștientizare, infrastructură insuficientă și costuri logistice ridicate. Ce deșeuri sunt cele mai periculoase, ce pot face oamenii concret și ce soluții putem implementa în Moldova, ne răspunde Mihail Grecu, Directorul General MoldRec Group SRL

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă în prezent sistemul de gestionare a deșeurilor din Republica Moldova?

Cea mai mare provocare rămâne nivelul redus de conștientizare. O bună parte a populației nu cunoaște importanța colectării separate și impactul deșeurilor asupra sănătății și mediului. Din acest motiv, vedem în continuare cazuri de depozitare necontrolată. Este absolut necesar să consolidăm educarea și implicarea publicului.

O altă provocare majoră este capacitatea limitată de tratare și reciclare la nivel național. Multe tipuri de deșeuri nu pot fi gestionate complet în țară și trebuie exportate, ceea ce crește costurile și dependența de parteneri externi.

La toate acestea se adaugă costurile logistice ridicate. Transportul și tratarea deșeurilor, în special în localitățile mici, unde cantitățile colectate sunt reduse, conduc la un cost pe tonă mult mai mare și afectează sustenabilitatea sistemului.

Cu toate aceste dificultăți, ne menținem angajamentul ferm de a dezvolta un sistem funcțional, modern și transparent, care să aducă Republica Moldova mai aproape de standardele europene în domeniul gestionării deșeurilor.

În ce măsură infrastructura actuală permite o separare reală a deșeurilor (plastic, hârtie, metal, sticlă, biodegradabile) și care sunt politicile statului în acest sens?

Rețeaua actuală permite doar parțial o separare reală a deșeurilor. Deși în orașele mari vedem progrese – insule ecologice și containere separate pentru plastic, hârtie, metal și sticlă – acoperirea este încă limitată, iar funcționarea sistemului este departe de a fi uniformă la nivel național.

În multe localități mici și rurale, sistemul de colectare separată lipsește complet sau este insuficient. Containerele sunt adesea neinscripționate corect, iar pentru fluxuri precum biodeșeurile, textilele, uleiurile sau deșeurile periculoase infrastructura este aproape inexistentă.

Conform politicii de stat, până în 2025 toate localitățile ar fi trebuit să dispună de o rețea de colectare separată pentru principalele fracții reciclabile, iar până în 2030 țara trebuie să atingă cel puțin 30 % pregătire pentru reutilizare și reciclare pentru aceste fluxuri. Tot până în 2030, minimum 55 % dintre deșeurile din construcții și demolări ar trebui să fie valorificate.

Chiar și acolo unde infrastructura există, problema majoră rămâne contaminarea fracțiilor: containerele sunt frecvent umplute cu deșeuri amestecate, ceea ce reduce semnificativ posibilitatea unei reciclări reale. La toate acestea se adaugă capacitățile limitate de sortare, tratare și reciclare la nivel național, ceea ce obligă adesea operatorii să transfere sau să exporte deșeuri, crescând costurile și reducând eficiența sistemului.

Pe scurt, cadrul legal este bine aliniat cu cerințele europene, însă dotările și echipamentele de bază, inclusiv aplicarea practică, rămân în urmă. Pentru a putea vorbi despre o separare reală a deșeurilor este nevoie de investiții semnificative în rețeaua locală de reciclare, de o implicare mai activă a autorităților publice locale și de campanii consistente de informare și responsabilizare a populației.

Care sunt cele mai răspândite deșeuri ce pot provoca mari daune asupra mediului și sănătății?

Cele mai periculoase și răspândite tipuri de deșeuri sunt cele care combină două elemente: volum mare și impact toxic ridicat. Iată ce deșeuri afectează cel mai mult mediul înconjurător și sănătatea oamenilor:

  1. Deșeurile electrice și electronice (DEEE). Sunt cele mai problematice, deoarece conțin metale grele (plumb, mercur, cadmiu), substanțe ignifuge, acizi și freoni.
    Efecte: contaminarea solului și a apelor, afectarea sistemului nervos și a funcțiilor endocrine, poluarea aerului prin arderea necontrolată;
  2. Deșeurile de plastic și microplasticele. Plasticul se descompune în sute de ani, iar microplasticele au fost detectate în aer, apă, sol și chiar în organismul uman.
    Efecte: perturbarea ecosistemelor, blocarea sistemelor digestive la animale, transportul substanțelor toxice în lanțul alimentar;
  3. Deșeurile periculoase industriale. Aici intră uleiurile uzate, solvenții, vopselele, acizii, bateriile sau nămolurile contaminate.

Efecte: poluare chimică severă, risc de incendii și explozii, emisii toxice care afectează plămânii și pielea;

  1. Ambalajele din sticlă și metal abandonate. Nu sunt toxice în sine, dar sunt extrem de persistente și foarte frecvent aruncate ilegal.
    Efecte: deteriorarea peisajului, pericol de incendii, risc pentru animale și oameni;
  2. Deșeurile biologice și alimentare. În lipsa colectării separate, ajung în depozite, unde fermentează.

Efecte: generarea de metan, un gaz cu efect de seră de 28 de ori mai puternic decât CO₂, și atragerea rozătoarelor și vectorilor de boli.

În concluzie, cele mai periculoase deșeuri nu sunt neapărat cele care se văd cel mai des, ci cele care, odată scăpate de sub control, pot afecta pe termen lung sănătatea oamenilor și stabilitatea ecosistemelor. Gestionarea corectă a DEEE, a plasticului și a deșeurilor periculoase trebuie să fie o prioritate strategică pentru orice stat care dorește să reducă riscurile de mediu.

În spațiul public nu se vorbește suficient de mult despre deșeurile alimentare. Care este potențialul real de compostare și producție de biogaz din deșeurile organice și ce nu cunosc oamenii despre „reciclarea” produselor alimentare.

Deșeurile organice reprezintă aproape jumătate din deșeurile municipale generate în Moldova, ceea ce înseamnă un potențial uriaș pentru producerea de compost și biogaz. Problema este că, în prezent, colectarea separată este limitată, iar majoritatea localităților nu dispun de infrastructura necesară pentru valorificarea lor.

Mulți oameni nu realizează că resturile alimentare nu trebuie aruncate la întâmplare. Amestecarea lor cu alte tipuri de deșeuri face practic imposibilă reciclarea sau transformarea în resurse. Operatorii autorizați gestionează aceste fluxuri în condiții sigure și eficiente, însă capacitatea lor este încă insuficientă pentru întreaga țară.

Pentru a valorifica complet potențialul de compost și biogaz este nevoie de investiții în infrastructură, extinderea colectării separate și campanii de conștientizare, astfel încât fiecare cetățean să înțeleagă că reciclarea produselor alimentare nu este doar posibilă, ci și esențială pentru mediu și economie.

Ce recomandări concrete aveți pentru cetățeni privind sortarea corectă a deșeurilor, având în vedere capacitățile actuale ale serviciilor de salubrizare?

Având în vedere infrastructura actuală, cetățenii pot contribui semnificativ la reducerea poluării și la creșterea ratei de reciclare prin câteva practici concrete:

  1. Colectarea separată acasă. Chiar dacă nu toate fluxurile sunt preluate sistematic, este recomandat să separăm hârtia și cartonul, plasticul, sticla și metalul în recipiente distincte. Chiar și atunci când containerele publice nu sunt întotdeauna disponibile, păstrarea deșeurilor separate acasă facilitează reciclarea atunci când acestea ajung la punctele autorizate;
  2. Respectarea culorilor și etichetelor containerelor: albastru pentru hârtie și carton, galben pentru plastic și metale, verde/alb pentru sticlă, roșu pentru deșeuri periculoase. Acest lucru ajută operatorii de salubrizare să sorteze mai eficient și să reducă contaminarea fracțiilor;
  3. Depozitarea separată a deșeurilor periculoase. Bateriile, echipamentele electrice și uleiurile uzate nu trebuie aruncate la gunoiul menajer. Ele pot fi predate operatorilor autorizați, precum grupului de companii MoldRec, care le gestionează în siguranță;
  4. Reducerea risipei alimentare. Resturile organice pot fi colectate separat și, acolo unde există posibilitatea, utilizate pentru compost sau biogaz. Chiar dacă infrastructura nu este încă disponibilă peste tot, separarea acestor deșeuri la sursă este esențială.

Dar în ceea ce privește agenții economici, ce recomandări aveți pentru a-și îmbunătăți trasabilitatea deșeurilor și a se conforma mai bine legislației actuale?

Agenții economici pot îmbunătăți trasabilitatea deșeurilor și conformarea la legislația actuală prin câteva măsuri esențiale:

  1. Angajarea unui responsabil de mediu. Acesta coordonează gestionarea deșeurilor, se asigură că angajații respectă regulile de sortare și manipulare și menține documentația completă;
  2. Colaborarea cu operatori autorizați. Prin parteneriate cu companii specializate, cum ar fi MoldRec Group prin Moldcontrol, deșeurile, inclusiv cele periculoase sau DEEE, sunt colectate și prelucrate conform standardelor locale și internaționale;
  3. Instruirea angajaților. Toți angajații trebuie să fie familiarizați cu regulile de sortare și depozitare, pentru a evita contaminarea fracțiilor și a reduce riscurile de mediu.

De asemenea, pot face investiții mici, dar eficiente, pentru a reduce cantitatea de deșeuri generate:

  1. Coșuri pentru colectarea selectivă. Ce faci: instalezi containere pentru plastic, hârtie, metal și sticlă în spațiile de lucru;
  2. Facturi și documente digitale. Ce faci: treci la facturi electronice și documente interne digitale;
  3. Compostarea deșeurilor organice. Ce faci: instalezi un recipient de compost pentru resturi alimentare (dacă ai cantină sau spațiu verde);
  4. Repararea echipamentelor. Ce faci: întreții și repari echipamentele pentru a reduce deșeurile generate de defecțiuni;
  5. Reducerea consumului de materiale de unică folosință. Ce faci: înlocuiești paharele, tacâmurile și recipientele de unică folosință cu alternative reutilizabile.

La nivel internațional, tot mai multe orașe adoptă modele Pay-As-You-Throw. Credeți că un astfel de sistem ar putea funcționa în Moldova și ar reduce volumul de deșeuri amestecate?

Modelul Pay-As-You-Throw (PAYT) presupune că fiecare gospodărie sau unitate economică plătește pentru gestionarea deșeurilor în funcție de cantitatea de deșeuri reziduale pe care o generează și nu un tarif fix, indiferent de volum. Practic, PAYT transformă costul gestionării deșeurilor într-un instrument de responsabilizare, încurajând reducerea deșeurilor la sursă și reciclarea eficientă.

Dacă ar fi implementat în Moldova, modelul Pay-As-You-Throw (PAYT) ar putea funcționa astfel:

  • fiecare gospodărie primește saci sau containere etichetate pentru deșeurile reziduale (care nu pot fi reciclate); cantitatea de deșeuri reziduale produsă determină taxa plătită: cu cât sunt mai multe deșeuri amestecate, cu atât costul crește;
  • deșeurile sortate corect (plastic, hârtie, sticlă, metal, biodegradabile) nu sunt taxate sau sunt taxate mai puțin, ceea ce stimulează reciclarea;
  • operatorii de salubritate colectează și cântăresc deșeurile reziduale la ridicare, iar cetățenii plătesc doar pentru cantitatea efectivă generată;
  • în paralel, campaniile de informare și educare încurajează populația să sorteze corect și să reducă consumul inutil.

Astfel, sistemul PAYT ar transforma responsabilitatea gestionării deșeurilor într-un stimulent concret: dacă reduci deșeurile amestecate, plătești mai puțin și contribui la protecția mediului. În combinație cu SDA și punctele de colectare existente, PAYT poate ajuta Moldova să reducă cantitatea de deșeuri abandonate și să crească ratele de reciclare.

***

Mihail Grecu este specialist cu o experiență de două decenii în administrarea și dezvoltarea afacerilor și expert în gestionarea deșeurilor. Din 2024 deține funcția de Director General al grupului de companii MoldRec Group SRL și AP Moldcontrol, specializate în gestionarea și reciclarea deșeurilor, inclusiv a deșeurilor periculoase și a echipamentelor electrice și electronice (DEEE).

MoldRec operează din februarie 2014 și asigură partea tehnică a procesului de colectare și gestionare a deșeurilor, transformând obligațiile legale și angajamentele de mediu în acțiuni concrete de colectare și reciclare. Organizația MoldControl, fondată pe 2 martie 2018, este cel mai mare sistem colectiv de responsabilitate extinsă a producătorului din Republica Moldova, cu peste 5 700 de membri, reprezentând aproximativ 60 % dintre producătorii înregistrați în țară. Rolul organizației este de a prelua de la persoanele fizice și agenții economici responsabilitatea colectării, tratării, valorificării și eliminării produselor care devin deșeuri, asigurând conformarea legală și un circuit transparent al deșeurilor.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

parlament.md

NM Espresso: Maia Sandu a discutat cu Volodimir Zelenski despre «avansarea sincronizată» în UE, opoziția s-a unit împotriva amendamentelor PAS, profesorii cer salarii decente

Sandu la Haga: convenția, Zelenski

Moldova a semnat Convenția privind crearea Comisiei internaționale pentru examinarea pretențiilor Ucrainei. Comisia va documenta încălcările și va ajuta Kievul să obțină despăgubiri pentru prejudiciile cauzate de război.

Chișinăul susține toate eforturile de a stopa războiul din Ucraina și de a obține o «pace demnă», a declarat Președinta Maia Sandu la conferința de la Haga, dedicată inițierii Convenției.

La Haga, Maia Sandu s-a întâlnit și cu președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, cu care a discutat despre eforturile internaționale pentru obținerea păcii și despre «avansarea sincronizată» a Moldovei și Ucrainei pe calea aderării la UE.

Comisia de la Veneția despre comasarea procuraturilor

Lichidarea a două procuraturi specializate, inițiată de autoritățile Moldovei, și crearea în locul lor a unei noi structuri ar putea bloca investigarea dosarelor de corupție și ar putea pune în pericol independența procurorilor. La această concluzie a ajuns Comisia de la Veneția. Experții au remarcat că autoritățile Moldovei «nu au prezentat argumente convingătoare în favoarea reformei», care anterior a dus la demisia șefei Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin.

Opoziția împotriva amendamentelor PAS

Fracțiunile parlamentare de opoziție au semnat o declarație comună împotriva amendamentelor la Regulamentul Parlamentului, pregătite de PAS. Opoziția consideră această inițiativă «o încălcare gravă a Constituției» și o tentativă de a limita drepturile deputaților, a declarat liderul socialiștilor, Igor Dodon.

Flashmob al profesorilor

Profesorii și angajații grădinițelor au organizat un flashmob, cerând o remunerare corectă și decentă a muncii.

La Ministerul Educației au recunoscut că salariile «nu corespund așteptărilor angajaților», însă, deocamdată, nu există resurse financiare pentru majorări.

Rusia și Transnistria

Transnistria a primit o nouă tranșă de ajutor rusesc pentru plata suplimentelor la pensiile pensionarilor locali. Suplimentul — câte 900 de ruble locale (54,5 dolari) — îl vor primi aproximativ 150 de mii de pensionari.

O nouă taxă pentru șoferi

Începând cu anul 2028, în Moldova va fi introdusă o taxă pentru utilizarea drumurilor naționale, a anunțat ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea — «șoferii care folosesc frecvent drumurile vor plăti mai mult, iar cei care circulă mai rar — mai puțin». Pentru control vor fi instalate camere.

«Avem întrebări» pentru Andrian Gavriliță

Autoritățile planifică, începând de vara viitoare, să impoziteze achizițiile de pe marketplace-urile din străinătate, a declarat pentru NM ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță. Despre ce taxe e vorba și cum vor trebui plătite, precum și despre motivele pentru care salariul minim crește atât de lent și de ce Moldova «a ratat» o tranșă de la FMI. aflați din interviul «Care vor fi taxele vamale pentru TEMU?».

Deducere fiscală pentru ipotecă

Cetățenii Moldovei care au contractat un credit comercial pentru cumpărarea primei locuințe vor putea reduce venitul impozabil cu suma dobânzilor plătite, în limita a 16 100 de lei pe an.

Violență sexuală într-un liceu din Comrat

Poliția a reținut cinci persoane suspectate de violență sexuală la liceul sportiv din Comrat. Cel mai mare dintre cei reținuți are 18 ani. Autoritățile municipale au decis să instaleze camere video în instituțiile de învățământ, pentru a «proteja copiii».

Greve în aeroporturile UE

În decembrie, în marile aeroporturi din Europa vor avea loc greve din cauza nemulțumirii angajaților față de salariile mici și condițiile proaste de muncă. Pasagerii care zboară spre sau din Italia, Marea Britanie și Spania se pot confrunta cu întârzieri ale curselor.

Sănătate: picături periculoase

Fiecare al treilea pacient cu afecțiuni ORL suferă de dependență de picături nazale. Despre cum utilizarea necontrolată a acestor picături poate duce la rinită medicamentoasă, sângerări nazale și chiar intervenții chirurgicale, citiți în materialul «Picături periculoase».

Pe scurt

La Ambasada Moldovei din SUA a izbucnit un incendiu. Misiunea diplomatică a suspendat temporar prestarea serviciilor consulare.

Liceul teoretic «Ion Creangă» din Fălești va fi transformat într-o școală-model; lucrările de construcție vor începe în martie și vor avea un cost de peste 1 milion de dolari.

Agenda zilei, 17 decembrie:

  • 09:00 — Conferință de presă a fracțiunii PAS în Consiliul Municipal;
  • 10:00 — Ședința Guvernului;
  • 10:00 — Ședința Consiliului Municipal Chișinău;
  • 11:30 — Conferință de presă a PSRM.
NEXTA

Rusia refuză propunerea privind un armistițiu pe durata sărbătorilor de iarnă. Peskov: „Vrem pace”

Federația Rusă nu este de acord cu un armistițiu pe durata sărbătorilor de iarnă. Acest lucru a fost declarat de purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, în cadrul unor declarații de presă 16 decembrie.

Noi vrem pace. Nu vrem un armistițiu care să ofere Ucrainei un răgaz pentru a se pregăti să continue războiul”, a spus Peskov, potrivit presei ruse.

El a mai afirmat că Federația Rusă nu este gata să participe la astfel de inițiative. „În acest moment, este vorba despre dacă ajungem sau nu, așa cum spune președintele Trump, la un acord. Dacă, în rândul ucrainenilor, apare și începe să domine dorința de a înlocui ajungerea la un acord cu soluții de moment, neviabile, atunci este puțin probabil să fim pregătiți să participăm la așa ceva”, a menționat acesta.

Amintim că președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, a anunțat că, pe 15 decembrie, cancelarul Germaniei, Friedrich Merz, a propus introducerea unui armistițiu de Crăciun și de Anul Nou. Potrivit lui, această inițiativă a fost susținută și de Statele Unite ale Americii.

Pe 15 decembrie, la Berlin, Vladimir Zelenski și emisarii speciali ai președintelui SUA — Steven Wittkoff and Jared Kushner — au purtat negocieri în privința încheierii invaziei ruse din Ucraina. Potrivit Bloomberg, delegația americană a declarat că părțile au reușit să ajungă la un consens în privința a circa 90% dintre chestiunile nerezolvate anterior.

Președintele SUA, Donald Trump, a spus după negocieri: „Acum suntem mai aproape de obiectiv decât oricând”.

procuratura.md

Au contractat prin înșelăciune un credit de 4,4 mln lei de la Banca de Economii. Doi moldoveni, condamnați în prima instanță

Două persoane, care sunt vizate într-un dosar privind contractarea prin înșelăciune a unui credit de 4,4 milioane de lei de la Banca de Economii, în 2011, au fost condamnate în prima instanță la 5 și, respectiv, 9 ani de închisoare. Inculpații se află actualmente în căutare. Informațiile au fost confirmate de Procuratura Anticorupție (PA) într-un comunicat din 16 decembrie.

Potrivit PA, probele acumulate arată că un grup de persoane, care a acționat în complicitate cu administratorul și fondatorul unor companii, precum și cu alte persoane față de care în prezent sunt desfășurate acțiuni procesuale, a obținut prin înșelăciune, în decembrie 2011, un credit în valoare de 4 400 000 de lei de la Banca de Economii.

Ulterior, mijloacele bănești au fost însușite prin diverse scheme infracționale, cauzând instituției financiare un prejudiciu în proporții deosebit de mari.

Totodată, persoanele vizate, urmărind scopul spălării banilor prin metode de tăinuire și deghizare a originii mijloacelor bănești, le-au transferat în baza unor contracte fictive de antrepriză către conturile bancare ale mai multor companii. De acolo, banii erau ridicați în numerar de către complicii la infracțiune, inclusiv de către inculpații din dosarul respectiv.

Pe 16 decembrie, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, i-a recunoscut pe cei doi inculpați drept vinovați de săvârșirea infracțiunilor de spălare a banilor în proporții deosebit de mari și escrocherie în proporții mari.

Instanța a dispus, în privința unuia dintre inculpați, prin cumul parțial al pedepselor, o condamnare la 9 ani de închisoare, cu privarea de dreptul de a desfășura activități în domeniul administrării bunurilor pe un termen de 5 ani. Cel de-al doilea inculpat, găsit vinovat de comiterea infracțiunii de spălare a banilor, a fost condamnat la 5 ani de închisoare.

În privința ambilor inculpați a fost menținută măsura preventivă – arestarea preventivă, aceștia fiind anunțați în căutare.

De asemenea, a fost admisă acțiunea civilă formulată de Banca de Economii, fiind dispusă încasarea, în mod solidar, din contul inculpaților, a sumei de 200 000 de lei, cu titlu de compensare a prejudiciului material.

zdg.md

Adunarea Populară a Găgăuziei a reînnoit componența Comisiei electorale locale. Încep pregătirile pentru alegeri

Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat noi membri ai Comisiei electorale după mai multe demisii din organul electoral reconstituit. Comisia reînnoită urmează să înceapă pregătirile pentru alegerile în legislativul de la Comrat, programate pentru 22 martie, relatează IPN.

Decizia a fost luată de Adunarea Populară a Găgăuziei pe 16 decembrie, după ce Curtea Supremă de Justiție a declarat ilegală dizolvarea Comisiei electorale permanente în 2023 și a dispus refacerea comisiei. Ulterior, patru membri ai CEC-ului reînnoit și-au prezentat demisiile, pe care deputații de la Comrat le-au aprobat.

Au demisionat șefa Comisiei electorale, Iana Covalenco, secretara comisiei, Elena Ghiumiușliu, precum și Valentina Deli și Igor Croitor. Imediat după aceasta, Adunarea Populară a aprobat noii membri ai comisiei: din partea Adunării Populare – Piotr Zaharia (membru de bază) și Anna Dvornicova (membru supleant); din partea Comitetului Executiv au fost numiți Victor Bulgar și Elena Dimitroglo, iar din partea instanțelor judiciare – Gheorghi Sult. Candidații prezenți au depus jurământul în cadrul aceleiași ședințe, declarând că își vor îndeplini atribuțiile cu onestitate, conștiinciozitate și fără declarații politice.

În perioada următoare, comisia urmează să se întrunească, să-și aleagă conducerea și să pregătească rapid proiectul bugetului pentru organizarea alegerilor din 22 martie.

Adjunctul bașcanului, Ilia Uzun, și deputatul Grigorii Diulgher au avertizat asupra unor posibile presiuni asupra Comisiei electorale, însă nu au precizat de unde vin aceste temeri. Ei au îndemnat comisia să acționeze strict în conformitate cu Regulamentul Găgăuziei și legislația electorală a autonomiei.

În cadrul ședinței, Ilia Uzun a mulțumit componenței precedente a Comisiei pentru munca făcută. Este vorba despre membrii care au organizat alegerile pentru bașcanul Găgăuziei și care au participat la mitinguri în sprijinul Evgheniei Guțul, atunci când organele de drept efectuau percheziții în Comrat. Tot atunci, Comisiei electorale de la Comrat i-au fost transmise de către poliție materiale care indicau suspiciuni de mituire a alegătorilor, însă comisia nu a constatat nicio încălcare.

multimedia.parlament.md

Ministerul Justiției și Parlamentul, despre viitorul PACCO, după avizul critic al Comisiei de la Veneția: „Decizia aparține autorului”

Ministerul Justiției și Parlamentul analizează avizul Guvernului privind proiectul de creare a PACCO și îl compară cu observațiile Comisiei de la Veneția. Ambele instituții au transmis NewsMaker aceeași reacție oficială, în care precizează că decizia finală privind viitorul proiectului – pus pe pauză de aproape un an în așteptarea avizului Comisiei – „aparține autorului inițiativei”. Potrivit reacției comune, „opinia Comisiei de la Veneția oferă repere importante în acest proces”.

Obiectivul autorităților este ca reformele din justiție să răspundă necesităților și să aducă plusvaloare procesului de examinare a dosarelor de corupție. În calitate de stat candidat, Republica Moldova are obligația de a demonstra progrese reale în domeniul anticorupției. Decizia finală privind proiectul de lege aparține autorului inițiativei, iar opinia Comisiei de la Veneția oferă repere importante în acest proces. Anterior, Ministerul Justiției a oferit expertiza juridică necesară prin avizul generalizat al Guvernului pe marginea proiectului. Avizul a inclus mai multe recomandări, inclusiv de ordin conceptual. La nivel intern, realizăm o comparație între elementele din aviz și observațiile Comisiei de la Veneția”, au declarat instituțiile.

Amintim că, pe 15 decembrie, Comisia de la Veneția și Direcția Generală pentru Drepturile Omului (DGI) a Consiliului Europei au prezentat un aviz comun asupra proiectului de lege privind Procuratura Anticorupție și Combaterea Crimei Organizate. Experții au avertizat că lichidarea Procuraturii Anticorupție și PCCOCS și crearea noii structuri – PACCO – riscă să blocheze dosarele de corupție și crimă organizată și să afecteze independența judecătorilor. Aceștia au constatat că reforma nu este justificată. Concluziile arată că nu există probe că PACCO ar putea îmbunătăți eficiența în combaterea corupției sau a infracțiunilor hibride, iar îndepărtarea procurorilor specializați ar putea, dimpotrivă, să slăbească aceste eforturi.

Proiectul de lege privind crearea PACCO a fost propus de guvernarea PAS în februarie 2025, la scurt timp după o ședință a Consiliului Suprem de Securitate. Membrii CSS au discutat despre alegerile prezidențiale care avuseseră loc cu două luni mai devreme și fuseseră marcat de corupere electorală și elemente de război hibrid. În urma ședinței, președinta Maia Sandu a prezentat concluzia: arhitectura instituțională responsabilă de combaterea corupției trebuie consolidată, iar cadrul legal privind sancționarea mai dură a corupției politice și electorale – trebuie fortificat.

Inițiativa legislativă, înregistrată cu 29 de autori, nu era semnată însă și de trei deputați PAS din Comisia juridică, numiri și imunități: Olesea Stamate, Roman Roșca și Boris Popa.

Documentul a generat un val de critici din partea procurorilor, experților în justiție și societății civile. Una dintre cele mai vocale reacții a venit din partea Veronicăi Dragalin – șefa Procuraturii Anticorupție la acel moment. Ea a respins acuzațiile potrivit cărora instituția nu și-ar fi îndeplinit misiunea de combatere a corupției, inclusiv a celei electorale, și a prezentat propriul raport, în care prezenta „rezultate fără precedent” obținute de la preluarea mandatului. La câteva zile după prezentarea oficială a proiectului privind crearea PACCO, Dragalin și-a anunțat demisia.

În pofida criticilor, proiectul a fost aprobat de Parlament în prima lectură, la începutul lunii februarie. Examinarea în lectura a doua a fost însă suspendată, până la emiterea avizului Comisiei de la Veneția.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: