Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) solicită efectuarea calculelor și aprobarea tarifelor la serviciile de autogară și la serviciile de transport regulat rutier de persoane.
Într-un demers expediat pe 4 octombrie, ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, APOTA afirmă că de la începutul pandemiei, fluxul de călători s-a diminuat esențial, iar peste 1500 de șoferi s-au concediat. Totodată, APOTA afirmă că 20 % din totalul curselor regulate nu se execută.
„Operatorii de transport rutier de persoane nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință a devenit evidentă încă de la primul val de scumpiri a prețului la motorină, care a avut loc la începutul acestui an”, se menționează în demers.
APOTA susține că a depus anterior mai multe demersuri la Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), însă, acesta a ignorat cerințele transportatorilor de fiecare dată. Reprezentanții transportatorilor declară că din anul 2009 și până în prezent taxa pentru călătorie a crescut cu doar 22 de bani per km.
„Atragem atenția că astăzi noi activăm la tariful de 0,6 lei/km care este doar cu 2 bani mai mare decât tariful stabilit prin raportul de expertiză la situația din august 2012, care a pus la baza calculelor motorina de 15,6 lei/litru, salariu șofer 1200 lei/lunar”, se mai arată în demersul APOTA.
Suplimentar, afirmă APOTA, din 2014, în urma adoptării Codului Transporturilor rutiere, MEI avea obligația să calculeze și să aprobe și tariful pentru serviciile de autogară. Potrivit transportatorilor, în 2018 autogările de stat au fost preluate prin scheme.
„Astăzi beneficiarii finali ai acestei scheme criminale este gruparea Vîlcu-Andronachi. Această grupare a concediat aproape jumătate din persoanulul gărilor și a redus statele de personal. Unele funcții care înainte erau îndeplinite de către gări și erau incluse în serviciile de autogară acum nu se mai execută”, scrie în demers.
Transportatorii sunt nevoiți să angajeze personal suplimentar pentru a supraveghea procesul de îmbarcare a călătorilor în gări și eliberarea biletelor pasagerilor. Totodată, gările impun semnarea unor acorduri abuzive, neavantajoase pentru transportatori, menționează APOTA în documentul emis.
„Azi, transportatorii activează în lipsa unui contract cu autogările, pentru că acestea din urmă au refuzat să negocieze conținutul contractului, volumul și calitatea serviciilor de autogară scade, iar ministerul mimează că examinează problema”, precizează APOTA.
APOTA își exprimă speranța că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale va avea o altă atitudine față de aceste problemă și va găsi soluții fără a recurge la procese de judecată sau proteste.
Amintim că transportatorii amenințau cu proteste încă din luna septembrie curent, dacă tariful pentru călătoriile cu autobuzele și microbuzele nu va fi majorat. Contactat de NM, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa, declara că prețul ar trebui majorat de două ori.