Gatton Star

(UPDATE) Un medic de familie din Ungheni a murit din cauza infecției COVID-19. Ministerul Sănătății a anunțat decesul după 2 săptămâni

În Republica Moldova au fost înregistrate încă 3 decese în rândul persoanelor infectate cu noul coronavirus. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a anunțat pe 12 septembrie și despre decesul unui medic de familie din Ungheni, însă ulterior a precizat că aceasta a murit la sfîrșitul lunii august.

Deces 1115: Bărbat de 74 ani, din mun. Chișinău, transferat de la Centrul COVID-19, la Institutul de Medicină Urgentă, pe 2 septembrie. Comorbidități: diabet zaharat tip 2, hipertensiune arterială gr. II, cardiopatie mixtă.

Deces 1116: Bărbat de 44 ani, din mun. Chișinău, transferat de la Centrul COVID-19, la Institutul de Medicină Urgentă, pe 8 septembrie. Comorbidități: diabet zaharat tip 2, angiopolineuropatie diabetică a membrelor inferioare, nefropatie mixtă.

Deces 1117: Bărbat de 78 ani, din mun. Chișinău, transferat de la Centrul COVID-19, la Institutul de Medicină Urgentă, pe 28 august. Comorbidități: hipertensiune arterială gr. III,  cardiopatie hipertensivă, angină pectorală de efort CF II.

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a anunțat astăzi și despre moartea Galinei Bezrodnaia, de 70 ani, care activa în calitate de medic de familie la Centrul de Sănătate Ungheni. Potrivit MSMPS, Galina Bezrodnaia a fost internată la Spitalul Raional Ungheni, ulterior transferată la Institutul de Medicină Urgentă, pe 9 august, în stare gravă, fiind confirmată pozitiv la infecţia COVID-19. Concomitent, suferea şi de alte maladii cronice.

Cu toate acestea, cititorii NM au semnalat că, de fapt, Galina Bezrodnaia a murit acum aproape două săptămâni, după cum a anunțat și fiica sa pe 30 august. Am solicitat lămuriri de la purtătoarea de cuvânt a MSMPS Cristina Stratulat, care a precizat că s-a comis o confuzie:

„A fost o confuzie în sistemul de raportare, deoarece nici instituția unde activa și nici instituția unde a decedat nu a raportat cazul ca lucrător medical. Ulterior, când s-a facut analiza, s-a depistat eroarea. Cu întârziere, am exprimat condoleanțe și am inclus cazul în lista lucrătorilor medicali decedați de Covid”, a precizat Cristina Stratulat.

NM își cere scuze de la cititori pentru confuzia creată.

https://www.facebook.com/IMSP.IMsiC/posts/1680442352130265

Până la ora actuală, 32 de lucrători medicali au pierdut lupta cu infecția COVID-19.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Prima cale ferată de tip european și noi șosele. Cum se schimbă sistemul de transport al Moldovei

De mai mulți ani, în Moldova, cu sprijinul UE, se modernizează infrastructura de transport. Drumurile rămân unul dintre factorii-cheie în dezvoltarea economiei și mobilității populației. Un pas important pe această cale este includerea țării în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). NM explică modul în care se transformă sistemul de transport al țării și cum aceasta se conectează tot mai puternic la Europa.

Consolidarea sistemului de transport este una dintre prioritățile sprijinului oferit de UE Moldovei. Fondurile în acest scop vor fi alocate inclusiv dintr-un pachet de 1,9 miliarde de euro, Planul de Creștere, destinat impulsionării economiei și facilitării integrării în UE.

Însă multe proiecte în acest domeniu au început încă din 2022 datorită inițiativei EPIC (Eastern Partnership Investment in Connectivity — Investiții în conectivitatea Parteneriatului Estic). EPIC investește în dezvoltarea infrastructurii rutiere dintre țările Parteneriatului Estic, precum și între acestea și UE. Moldova a devenit aproape imediat unul dintre principalii beneficiari ai proiectului în regiune.

Partenerii inițiativei EPIC și investitorii proiectelor sunt Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială.

„Modernizarea infrastructurii de transport este esențială pentru dezvoltarea Republicii Moldova, iar Uniunea Europeană rămâne un partener de încredere în acest proces. Drumurile și căile ferate nu sunt doar proiecte de construcție, ci investiții strategice în mobilitate, comerț și dezvoltare economică, pentru construirea unei economii mai puternice și a unei vieți mai bune pentru oameni. Integrarea Moldovei în Rețeaua Transeuropeană de Transport aduce mai multe oportunități pentru cetățeni și mediul de afaceri și consolidează, totodată, legătura țării cu Uniunea Europeană”, a menționat Iwona Piórko, ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.  

Ce se construiește deja?

UE a investit deja milioane în infrastructura Moldovei. Astfel, 38 milioane de euro au fost alocate pentru șoseaua M3 Cimișlia, iar 120 milioane de euro — pentru traseul M5 Criva-Bălți. Recent a fost semnat un contract pentru reparația a 42 km de drum Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești. Costul lucrărilor este de 57 milioane de euro, iar finalizarea lor este planificată pentru anul 2027.

„Prin inițiative precum EPIC și Planul de Creștere, Uniunea Europeană și BEI susțin transformarea sistemului de transport al Republicii Moldova într-o infrastructură modernă, sustenabilă și compatibilă cu standardele europene. Conectivitatea este o condiție esențială pentru o economie competitivă și pentru integrarea deplină în piața europeană. Modernizarea drumurilor și a căilor ferate aduce beneficii directe oamenilor și mediului de afaceri și apropie Moldova, pas cu pas, de Uniunea Europeană”, susține Alberto Carlei, șeful Reprezentanței Băncii Europene de Investiții (BEI) în Republica Moldova.

Planurile pe care le pregătește Moldova

Datorită sprijinului EPIC, Moldova are deja planuri clare pentru modernizarea infrastructurii. Prioritățile sunt prevăzute în strategia de dezvoltare a transportului, aprobată în 2024. Continuă și elaborarea normelor pentru digitalizarea întregului sistem de transport.

Mai multe proiecte individuale vor schimba rapid viața unor regiuni întregi ale Moldovei și chiar ale țărilor vecine.

  • Prima cale ferată electrificată din Moldova: Ungheni-Chișinău
    Se elaborează deja proiectul unei linii feroviare electrificate între Ungheni și Chișinău. Aceasta va fi compatibilă cu ecartamentul european și va conecta Moldova la rețeaua modernă a României, iar mai departe — la alte țări ale UE. Linia va putea fi utilizată atât de afaceri, cât și de pasageri;
  • Șoseaua de centură a Chișinăului
    Necesitatea de a decongestiona capitala de traficul rutier este discutată de mult timp. În prezent, multe drumuri din Chișinău trec inevitabil prin centrul orașului, iar străzile sunt sufocate de ambuteiaje.
    Șoseaua de centură planificată în jurul Chișinăului va face parte din rețeaua europeană TEN-T. Ea va contribui la reducerea traficului în capitală, la scăderea poluării aerului și chiar la redistribuirea fluxurilor de transport prin republică;
  • Coridorul Ungheni-Chișinău-Odesa
    Acest traseu va deveni, de asemenea, o parte importantă a sistemului european de transport. El va lega România, Moldova și Ucraina, fără a crea inconveniente suplimentare pentru locuitorii locali;
  • Drumul spre port și noi legături cu Ucraina
    Proiectele EPIC pregătesc pentru investiții și construcție mai multe trasee cu importanță comercială. Printre acestea se numără șoseaua dintre Chișinău și singurul port al țării, Giurgiulești (M3). Acest drum va facilita comerțul atât cu România, cât și cu Ucraina.
    Un alt drum — R7 — va conecta Ucraina cu România, transformând Moldova într-un hub comercial convenabil.
  • Terminal cargo pentru dezvoltarea comerțului
    O parte a planului de investiții în cadrul TEN-T prevede crearea unui terminal cargo unic în regiune. Acesta va permite Moldovei să dezvolte comerțul regional și să devină o parte importantă a lanțurilor comerciale.

Ce urmează?

EPIC oferă expertiza și asistența necesare pentru a transforma inițiativele de modernizare a transportului în proiecte aliniate standardelor europene. Acest lucru va permite atragerea rapidă de investiții pentru lucrările planificate și va consolida și mai mult legăturile Moldovei cu Europa, asigurând beneficii durabile pe termen lung. 

Mai multe informații despre cum EPIC susține proiectele de infrastructură în Moldova: https://www.eib.org/en/products/advisory-services/epic/index 

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: