Profimedia

Varianta Omicron: Ne pregătim pentru un nou an cu restricții sau este începutul sfârșitului pentru pandemia COVID?

Oamenii de știință sunt prudenți, dar încep să fie optimiști că varianta Omicron poate fi un semn că virusul își pierde puterea, în ciuda numărului mare de cazuri. La moment, lumea se confruntă cu un nou sezon festiv lovit de o explozie de cazuri de COVID-19. Peste tot în lume sunt impuse noi restricții, iar sistemele de sănătate se tem că vor fi copleșite, comunică digi24.ro.

În țări cu rată ridicată de vaccinare, ca Marea Britanie, numărul noilor infectări a atins niveluri record, dar spitalizările și decesele cauzate de COVID-19 rămân foarte scăzute. Cele mai recente studii sugerează că noua variantă pare să declanșeze mai puține cazuri de boală severă decât predecesorii săi virali.

Oamenii de știință au tratat în general aceste studii ca pe o veste bună, dar au recomandat și prudență.

Aceasta, cu atât mai mult cu cât cele mai multe dintre cazurile noi au fost detectate la tineri, ceea ce i-a determinat pe unii cercetători să avertizeze că, dacă Omicron începe să afecteze în număr mai mare persoanele mai în vârstă, mai vulnerabile, spitalizările ar putea să crească din nou. Pe de altă parte, un număr mare de persoane – în special vârstnici – au făcut vaccinuri anti-COVID și doze booster, ceea ce le asigură o protecție considerabilă împotriva Omicron. Rămâne de văzut cum acești factori vor afecta cifrele. În prezent, există prea puține date pentru a putea spune cu siguranță cum vor sta lucrurile, dar este nevoie de decizii pentru protejarea sănătății publice, spune profesorul Mark Woolhouse de la Universitatea Edinburgh, specialist în boli infecțioase.

Mulți oameni de știință cred că dovezile de până acum sugerează că e probabil ca virusul să-și piardă capacitatea de a provoca forme severe de boală.

Studiile recente din Scoția, Anglia și Africa de Sud arată toate în această direcție.

„Sentimentul meu este că această variantă este primul pas într-un proces prin care virusul se adaptează la populația umană, pentru a produce mai multe simptome benigne”, spune dr. Julian Tang, profesor de științe respiratorii la Universitatea Leicester.

„Într-un fel, este în avantajul virusului dacă îi afectează pe oameni în așa fel încât să nu se îmbolnăvească prea mult – pentru că atunci se pot plimba și se pot întâlni în societate și răspândesc virusul și mai mult”, explică el.

Unii oficiali din domeniul sănătății au prezis că COVID-19 ar putea ajunge să se comporte ca gripa, care necesită un nou vaccin pentru a face față noilor tulpini care apar în fiecare an. Cu toate acestea, profesorul Martin Hibberd, de la London School of Hygiene and Tropical Medicine, spune că coronavirusurile – inclusiv cele care provoacă răcelile obișnuite – nu se comportă astfel.

„Nu apar tulpini noi în fiecare an. Motivul pentru care răcim iarna este că imunitatea noastră la coronavirus nu durează foarte mult. Și acest virus pare să fie mai asemănător cu cele care provoacă răceli comune. Cu alte cuvinte, s-ar putea să mai avem nevoie să ne gândim dacă administrăm vaccinuri pentru a ne proteja împotriva COVID-19 în fiecare an, deoarece imunitatea va scădea mereu”, spune el.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Ministerul Educației va cere Comratului anularea așa-zisei „legi a educației”: „Autonomia nu poate institui standarde proprii”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a criticat așa-numita „lege a educației” din Găgăuzia, adoptată recent de Adunarea Populară de la Comrat, menționând că MEC este singura autoritate care poate aproba standardele educaționale de stat. Instituția a menționat că actul normativ nu a fost consultat prealabil cu MEC și a precizat că va solicita anularea sa.

MEC a transmis, într-un comunicat, că actul normativ local în domeniul educației „încalcă grav” prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice.

Potrivit art. 39 din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, Ministerul Educației și Cercetării este singura autoritate publică investită cu competența legală de a defini, elabora și aproba standardele educaționale de stat. În același sens, doar Ministerul Educației și Cercetării este împuternicit juridic să aprobe planul-cadru de învățământ și implicit lista disciplinelor școlare”, a menționat instituția.

Totodată, ministerul a făcut trimitere la decizia Curții Constituționale din 10 decembrie 2013, în care se menționează că, „pornind de la obligația pozitivă a statului de a asigura dreptul la instruire, autoritățile publice centrale sunt obligate de a aproba planul-cadru de învățământ unic pentru predarea disciplinelor școlare, iar elaborarea listei disciplinelor și a denumirilor acestora este prerogativa autorităților publice centrale”. Prin aceeași decizie, Înalta Curte a subliniat că „promovarea politicii lingvistice de stat ține de competența Ministerului Educației”.

Prin urmare, autonomia teritorială nu poate substitui competențele autorităților centrale și nici nu poate institui standarde proprii în domeniul educației, în afara cadrului normativ național. La fel, autoritățile locale nu pot adopta reglementări care să modifice statutul limbii de educație sau să impună discipline ce contravin planurilor-cadru naționale”, a adăugat ministerul.

MEC a subliniat că susține inițiativele de învățare a limbii găgăuze și a poporului găgăuz, însă „aceste proiecte nu pot fi promovate în detrimentul dreptului la studierea limbii materne și nici nu trebuie să aducă atingere principiului egalității de acces la educație pentru toți copiii, indiferent de etnie”.

Mai mult, nota explicativă a proiectului afirmă că așa numită lege este menită să „creeze o bază juridică pentru restabilirea obiectivității științifice în procesul de predare a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz, precum și a „Istoriei românilor și a istoriei universale” în instituțiile de învățământ general din Găgăuzia”, ceea ce reprezintă o ingerință directă asupra disciplinei „Istoria românilor și universală” prevăzută de curricula națională și contravine principiilor unității spațiului educațional al Republicii Moldova. Fără a nega prevederile legislației privind statutul special al Găgăuziei care permit Adunării Populare să adopte legi, subliniem că această competență nu prevalează asupra legislației naționale și trebuie exercitată cu respectarea ierarhiei actelor normative”, a spus Ministerul Educației.

Totodată, MEC a spus că așa-numita „lege a educației” a fost adoptată fără consultare prealabilă cu ministerul, catalogând acest lucru drept o încălcare a principiilor fundamentale ale procesului legislativ.

Ministerul Educației a mai precizat că urmează să analizeze „în detaliu” conținutul actului adoptat raportat la prevederile cadrului legal național și va solicita Adunării Populare a Găgăuziei anularea legii.

Precizăm că, pe 3 noiembrie, Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în lectură finală, cu majoritate de voturi, așa-numita „lege a educației”.

Potrivit presei locale, documentul a fost elaborat de Direcția Generală a Educației din autonomie. Potrivit autorilor, acesta are scopul de a moderniza sistemul educațional, ținând cont de standardele naționale și de particularitățile culturale ale regiunii.

Un element-cheie este consolidarea rolului limbii găgăuze, studierea acesteia urmând să devină obligatorie pentru toți elevii, indiferent de limba de instruire.

Printre principalele prevederi ale actului normativ se numără:

  • predarea limbii și literaturii găgăuze, a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz în toate școlile din regiune;
  • dreptul elevilor de alte naționalități de a studia limba maternă, în cazul în care există un număr suficient de doritori și resurse în instituția de învățământ;
  • crearea condițiilor pentru studierea limbii găgăuze, inclusiv extinderea numărului de discipline predate în limba găgăuză, editarea manualelor și organizarea cursurilor pentru cadrele didactice;
  • organizarea de activități extracurriculare (concursuri, seri literare etc.) în limbile oficiale ale autonomiei;
  • indicarea denumirilor instituțiilor de învățământ în limbile găgăuză, română și rusă (și în prezent, în autonomie, plăcuțele de pe școli sunt redactate în cele 3 limbi).

Un punct separat al legii este dedicat educației civice și patriotice. Articolul 17 prevede că aceasta are ca scop formarea identității naționale, respectului față de organizarea statală, patrimoniul istoric, limba, cultura și tradițiile poporului găgăuz, precum și ale celorlalte popoare care locuiesc în Republica Moldova.

Instituțiile de învățământ trebuie să includă în programă activități privind „păstrarea adevărului istoric”, cultivarea mândriei pentru realizările strămoșilor și conștientizarea importanței patrimoniului istoric. Elevilor li se propune să participe la evenimente dedicate promovării cunoștințelor istorice, dezvoltării inițiativelor de cercetare și documentare, precum și la proiecte de importanță publică.

În context, în aprilie 2025, în școlile din autonomie se desfășoară așa-numitele „careuri patriotice”. Majoritatea dintre ele au fost dedicate victoriei URSS în cel de-al doilea război mondial, participării găgăuzilor la acesta, precum și organizării acțiunii „Regimentul nemuritor”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: