„Vinurile noastre pot fi găsite pe aproape toate continentele”
Directorul general al Chateau Vartely, despre aniversarea de 20 de ani și „surpriza” pregătită pentru vizitatori de Ziua Vinului
Anul acesta, compania vinicolă Chateau Vartely sărbătorește 20 de ani de la înființare. În ajunul Zilei Naționale a Vinului, directorul general al Chateau Vartely, Valeriu Mîhăluță, a povestit pentru NM cum a evoluat compania, cum s-a modificat geografia exporturilor și ce surpriza a pregătit pentru clienți de Ziua Vinului.
Anul acesta, compania dumneavoastră împlinește 20 de ani. Cum s-a schimbat compania în tot acest timp? De unde ați început și unde ați ajuns acum?
Inițial, planul a fost să creăm una dintre primele companii vinicole din Moldova de tip chateau, așa ca în Franța. Adică o întreprindere care să îmbine propriile podgorii, procesarea strugurilor, îmbutelierea și infrastructura turistică, adică hotel și restaurant.
Atunci, majoritatea întreprinderilor erau de tip sovietic. Acționarii aveau un vis — să creeze o companie de tip chateau. De ce? Pentru a asigura o calitate înaltă a produselor, adică să producem vinuri premium și, cum se spune, să educăm consumatorul să aprecieze vinul de calitate.
În 20 de ani, am extins suprafața podgoriilor noastre la 500 de hectare. Dacă inițial planul era să producem până la 1 milion de sticle pe an, acum producem până la 4 milioane de sticle pe an. Am crescut dintr-o companie mică într-o întreprindere industrială serioasă.
Acum avem peste 400 de angajați. Plantațiile noastre sunt situate în două regiuni vinicole: în Orhei, regiunea Codru, și în raionul Cantemir, regiunea Valul lui Traian.
De ce ați decis să deschideți compania în Orhei? Avem multe vinării, iar majoritatea sunt amplasate în sudul Moldovei.
Acționarii noștri au analizat situația și era important ca să se ajungă ușor de la Chișinău (Orheiul se află la aproximativ 50 km de Chișinău și drumul este bun) și să existe infrastructura necesară. În plus, acolo exista deja o mică fabrică. Un alt aspect important a fost peisajul. Avem o panoramă foarte frumoasă, și se pot admira cele mai frumoase apusuri cu un pahar de vin în mână.
De ce plantațiile de viță-de-vie sunt situate geografic în două locuri? În zona de sud se cultivă, de obicei, soiuri de struguri roșii, iar soiurile albe de struguri se cultivă în zona centrală. Așa s-a format istoric — soiurile albe erau cultivate în centrul republicii. De aceea, ne-am dorit să combinăm ambele soiuri, și cele albe, și cele roșii, și în așa mod am obținut un echilibru.
De obicei, marile companii dețin fabrici și plantații de viță-de-vie în mai multe regiuni. Chateau Vartely, în decurs de 20 de ani, a crescut și a devenit o companie destul de mare, renumită pentru calitatea vinurilor sale la nivel mondial.
Conceptul chateau include și infrastructura turistică. Cât de populară este vinăria dumneavoastră printre turiști?
Drumurile care duc la vinăria noastră sunt foarte bune. Acesta este unul dintre factorii care fac vinăria accesibilă. Anual, ne vizitează aproximativ 20.000 de turiști. În mare parte, oamenii vin singuri la noi. Organizăm multe team building-uri pentru bănci, companii farmaceutice și de IT. În weekenduri vin turiști obișnuiți, în special moldoveni. Avem o terasă frumoasă, unde se poate admira apusul, bucate gustoasă și o echipă foarte prietenoasă.
Tururile noastre vinicole includ vizitarea secției de producție a întreprinderii. Avem un beci unde păstrăm vinurile, și vizitatorii pot vedea că avem vinuri de calitate, maturate în butoaie. Ne bucură faptul că mulți turiști revin la noi de mai multe ori.
Cum s-a schimbat piața vinului în ultimii 20 de ani? În special, cum s-au schimbat vinurile dumneavoastră?
Evident, au existat provocări care au afectat sectorul vinicol. Embargoul rusesc ne-a forțat să ne reorientăm către alte piețe. Desigur, acolo trebuia să ieșim cu vinuri de înaltă calitate. Întregul sector vinicol moldovenesc a crescut semnificativ în ultimii 10-15 ani, deoarece a trebuit să implementăm tehnologii noi și să colaborăm cu consultanți europeni care ne-au ajutat să creăm cele mai bune vinuri. De asemenea, am revizuit modul în care gestionăm viile noastre.
În Rusia exportam vinuri semi-dulci ordinare, adică vinuri albe și roșii simple, fără specificații de soi. Acum ne concentrăm mult pe dezvoltarea vinurilor din soiuri locale de struguri și pe segmentul vinurilor cu indicație geografică protejată.
În ce țări exportați vinurile în prezent?
În prezent, exportăm vinuri aproape în întreaga lume. Ele sunt prezente pe aproape toate continentele: în America de Nord — SUA, Canada, în America de Sud — Brazilia, în Africa — Nigeria și Coasta de Fildeș. Nigeria este o piață cu 220 de milioane de consumatori, iar Coasta de Fildeș nu este o țară foarte mare, dar a fost colonie franceză, iar acolo sunt dezvoltate tradițiile vinicole.
În Europa — Marea Britanie, Polonia, Cehia, Slovacia și chiar Franța. De asemenea, activăm pe piața Europei de Est: România, Ucraina, Belarus, Rusia. În Asia — China, Vietnam, Coreea de Sud, Japonia.
Care sunt tendințele actuale de consum al vinului?
Dacă ne uităm la categoria de persoane de peste 30-35 de ani, acestea preferă vinurile clasice seci. Tineretul, în schimb, preferă vinurile mai ușoare, mai aromate și spumante. Deci, tinerii nu sunt foarte atrași de vinurile roșii tari.
Gama noastră include vinuri IGP (Indicație Geografică Protejată) de bază, seria Totem — vinuri din soiuri autohtone de struguri, Individo — cupaje, și Taraboste — vinuri premium maturate. Acestea sunt maturate în butoaie de la 12 până la 36 de luni. Sunt vinuri pentru cunoscători, pentru acei pasionați care iubesc vinurile serioase.
În 2018 ați decis să intrați pe piața divinurilor. De ce ați luat această decizie și cum evaluați succesul pe această piață?
În ciclurile tehnologice de producție rămân materiale vinicole. Aceste resturi le dăm la distilat. Evident, distilatul este de foarte bună calitate, deoarece provine din soiuri tehnice de struguri, din care se face vin. Prin urmare, am decis să intrăm pe piața divinurilor, deoarece piața internă de distilate este foarte interesantă. Am vrut să bucurăm consumatorii noștri. Am început cu volume mici de producție, aproximativ 20.000-30.000 de sticle pe an, dar acum vindem deja peste 150.000 de sticle pe an.
Weekendul acesta se va sărbători Ziua Națională a Vinului. Ce ați pregătit pentru consumatorii dumneavoastră?
Având în vedere că sărbătorim o dată aniversară, 20 de ani de la înființare, am decis să le facem o surpriză clienților noștri de Ziua Vinului. Am invitat una dintre cele mai renumite trupe din Moldova — Lupii lui Calancea.
Așadar, invităm toți iubitorii de vin și de muzică bună să ne viziteze pe 5 octombrie.
Chiar în această zi, dorim să sărbătorim cea de-a 20-a aniversare împreună cu clienții noștri. Este necesar să rezervați biletele din timp, deoarece avem un număr limitat de locuri și nu putem primi mai mult de 1000 de persoane.
Pe 6 octombrie, duminică, vom avea o zi a porților deschise: vom oferi tururi vinicole gratuite la fiecare oră și un meniu festiv special.
Anul acesta, la festivalul vinului, vom prezenta un nou vin premium din seria Taraboste, produs dintr-un soi local de struguri — Feteasca Neagră. Este pentru prima dată când un vin de acest nivel de calitate este făcut dintr-un soi autohton. Acest vin va deveni, fără îndoială, cartea de vizită a Republicii Moldova.
Participăm la numeroase concursuri internaționale și adunăm anual cel puțin 40-50 de medalii la aceste competiții. Acest lucru demonstrează că în fiecare an ne menținem constant calitatea vinurilor noastre.
Compania Chateau Vartely rămâne fidelă motto-ului său: calitate la un preț accesibil. Nu vom specula niciodată, oferim calitatea corectă la prețul corect.
Material de parteneriat