YouTube nu mai plasează publicitate în Moldova. Ce s-a întâmplat? Oare plâng vloggerii?
Full Article 4 minutes read

YouTube nu mai plasează publicitate în Moldova. Ce s-a întâmplat? Oare plâng vloggerii?

YouTube a încetat acum o lună să monetizeze conținutul care este vizionat în Moldova. Astfel, agenții de publicitate nu mai pot plasa reclamă pe YouTube pentru publicul din țara noastră, iar bloggerii nu pot câștiga datorită audienței din Moldova. NM s-a interesat, de ce acest video hosting a exclus Moldova din monetizare și cum se va răsfrânge acest lucru asupra pieței.

De ce Moldova a fost abandonată

De la mijlocul lunii aprilie, bloggerii din Moldova nu mai pot câștiga din publicitatea de pe YouTube atunci când publicul din țara noastră vizionează conținutul, iar agenții de publicitate nu pot plasa reclamă pentru internauții din Moldova. Altfel spus, YouTube prezintă acum locuitorilor din Moldova videoclipuri fără publicitate. Surse de pe piața de publicitate au comunicat aceste informații pentru NM.

Menționăm că programul de parteneriat YouTube (plasarea publicității) funcționează în felul următor: în timpul vizualizării videoclipurilor, utilizatorului îi este prezentat video-ul și textul publicitar. Iar monetizarea funcționează astfel: agentul de publicitate plătește bani YouTube pentru plasarea reclamei pe platforma video, YouTube își reține o parte din bani, iar o parte o oferă autorilor canalelor. De notat că valoarea publicității și venitul autorilor canalelor variază în funcție de țara vizualizării și de mărimea audienței.

Cauzele privind interdicția monetizării conținutului în Moldova nu sunt cunoscute. Nu am reușit să obținem un comentariu din partea serviciului de presă al companiei Google: la momentul publicării acestui articol, nu ne-au răspuns la solicitarea NM.
Unul dintre operatorii de pe piața de publicitate din Moldova a comunicat pentru NM că a obținut un răspuns de la Google Ads, în care se menționează că, potrivit regulilor YouTube, „publicitatea nu poate fi prezentată în țările în care nu există monetizare”. De notat că inițial, Moldova nu era în lista țărilor unde era permisă monetizarea conținutului, însă YouTube permitea cumva plasarea publicității pentru publicul din țara noastră.

De fapt, e posibil că de la 1 iunie, YouTube va restabili monetizarea conținutului în Moldova. Într-un comunicat de presă difuzat de această platformă video la 23 mai se menționează că YouTube „are dreptul să monetizeze toate materialele care apar pe platformă”. În comunicat se mai spune că aceasta înseamnă că de la 1 iunie, „publicitatea ar putea să fie plasată și pe canalele care nu sunt incluse în Programul de parteneriat”. Însă din comunicat nu e clar dacă YouTube va relua posibilitatea monetizării conținutului în Moldova. Se pare că acest lucru depinde de intențiile și politicile YouTube.

Ce spun vloggerii și agenții de publicitate

Unul dintre cei mai populari vloggeri din Moldova, care a solicitat să nu-i divulgăm numele în articol, a comunicat pentru NM că refuzul YouTube privind monetizarea conținutului în Moldova nu l-a afectat prea mult. „Veniturile s-au redus, dar nu în mod dramatic. Monetizarea nu este unica sursă de venit a canalului”, a spus vloggerul, subliniind faptul că pentru canalul său aduc mai mulți bani integrările (publicitatea nativă inclusă în videoclip, autorii canalelor o vând direct, evitând Google).

Serghei Gorin, director comercial al casei de vânzări Nova Web, consideră că astfel de modificări pe YouTube vor avea un impact pozitiv asupra pieței locale de publicitate. „Este foarte bine pentru operatorii locali, pentru că mai multe bugete [de publicitate] s-au transferat pe site-urile locale, de exemplu, NewsMaker.md, esp.md sau cinematografele online. Google reținea până la 70-80% din banii din publicitate, de aceea pentru operatorii locali, noile reguli ale jocului sunt un plus”, a specificat Gorin.

Nici Tudor Plăcintă, directorul Agenției „Boomerang”, nu vede nimic grav în această situație. Potrivit afirmațiilor sale, în Moldova nu sunt atât de multe companii care plasau publicitate video pe YouTube. „Da, acest serviciu era solicitat, dar nu se poate spune că era mare. Deși noi am avut un client care dorea să-și plaseze publicitatea doar pe YouTube și a fost foarte dezamăgit de regulile noi. Acum, o parte din publicitatea video va trece pe Facebook, altă parte – pe platformele locale, dar ar trebui să înțelegem că acolo e o altă audiență”, a menționat Plăcintă.

Conform estimărilor sale, agenții de publicitate cheltuiau aproximativ 50 mii de euro lunar pentru publicitatea plasată pe segmentul moldovenesc al YouTube.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: