Aeroportul internațional Chișinău, care a revenit recent în subordinea statului, ar putea fi concesionat din nou. NM a aflat dacă este adevărat că Guvernul discută această opțiune și cât de bună este ideea (spoiler – experții spun într-un glas – DA).
Ce s-a întâmplat?
Guvernul ar putea oferi din nou Aeroportul din Chișinău în concesiune pe termen lung. Opțiunea a fost enunțată de către ministra Dezvoltării Regionale și Infrastructurii, Lilia Dabija. În cadrul unei emisiuni de la postul TV N4 aceasta a fost întrebată: „ Poate ar fi bine să oferim Aeroportul în concesiune unui om bun? Cu respectarea legislației”. Ministra a răspuns: „ Cu respectarea legislației. Guvernul analizează toate opțiunile, negociem. Când vom lua o decizie, o să vă anunțăm. Acum depunem eforturi pentru a convinge cât mai multe companii aeriene să vină pe piața noastră”.
Declarația ministrei a fost criticată imediat de către vicepreședintele Parlamentului, deputatul socialist Vlad Batrîncea. „ Orice încercare de a transmite Aeroportul în mâini străine contravine interesului statului și cetățenilor și este o acțiune ilegală. Membrii Guvernului fie vor gestiona eficient și responsabil afacerile publice, fie își dau demisia. Țara nu are nevoie de așa „eroi””, a declarat Batrîncea.
În același timp, președintele comisiei Economie, Buget și Finanțe, deputatul PAS Radu Marian a menționat pentru NM că autoritățile au acum alte priorități: să aducă cât mai curând în țară companii aeriene noi ( în ultimul timp de pe piața avia a Moldovei a plecat Wizz Air, iar compania Air Moldova și-a suspendat temporar activitatea). „Eu cred că ea [Lilia Dabija] s-a referit la practica internațională. Sunt cazuri când aeroporturile se dau în concesiune și sunt cazuri când acestea sunt gestionate de către stat. În țările dezvoltate acestea sunt oferite în concesiune”, a spus Marian. El a mai adăugat că actualmente autoritățile nu discută despre o noua concesionare a Aeroportului.
Deputatul a menționat că problema Aeroportului nu constă în concesiune, ci în faptul că concesionarul era „un grup criminal”. „Am avut multe probleme. De exemplu, Wizz Air a raportat probleme de securitate [a zborurilor] și taxe aeroportuare foarte mari”, a spus Marian.
El a mai precizat că acum autoritățile negociază cu mai multe companii aeriene, inclusiv cu Ryanair, Wizz Air și Eurowings. Potrivit lui Marian, rezultatele negocierilor vor fi cunoscute până la sfârșitul anului.
Ulterior, consiliera ministrei Lilia Dabija, Alina Pisică, a explicat că ministra nu a fost înțeleasă corect. „ Când doamna ministru a spus că subiectul este discutat cu partenerii, ea s-a referit la posibile investiții și la ajutor pentru dezvoltarea în continuare a Aeroportului”, a spus Pisică (citat din agora.md).
Ce e mai bine: concesionarea sau administrarea de către stat?
Experții consideră că concesiunea va fi mai eficientă decât administrarea de stat.
„Singura soluție corectă este oferirea din nou a Aeroportului în concesiune. Gestionarea activelor de către stat merită toată critica. Chiar și în cazul unui sistem corupt, concesionarea e mult mai bună, deoarece concesionarul face tot posibilul ca afacerea să fie rentabilă, funcțională și plăcută pentru consumator. Companiile de stat sunt deseori toxice pentru sistemul nostru, a menționat analistul economic, expertul IDIS Viitorul Veaceslav Ioniță.
Acesta a mai adăugat că nu este cazul să analizăm situația precum că autoritățile le-au luat Aeroportul unora pentru a-l oferi altora. „ Necesitatea concesionării este o întrebare, iar faptul că concesiunea anterioară a fost ilegală, obligă Guvernul să ajusteze situația la normele legale. Trebuie să restabilim legalitatea, iar ulterior să concesionăm Aeroportul”, a menționat expertul.
Expertul economic Victor Ciobanu a menționat la rândul său că Aeroportul trebuie să fie gestionat de către o companie renumită din acest domeniu. „Toate argumentele prezentate acum zece ani, când Aeroportul a fost dat în concesiune, au fost corecte. Dar [acum] trebuie să o facem fără rea intenție [concesionarea] fără pile sau pentru a aplica scheme frauduloase. Un astfel de aeroport are nevoie de un operator renumit. Dacă concursul va fi transparent, atunci concesionarea e mai bună decât administrarea de stat”, a concluzionat expertul.
În 2013, Aeroportul International Chișinău a fost oferit în concesiune pentru 49 de ani companiei Avia Invest. În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a anunțat că a reziliat contractul cu Avia Invest privind concesionarea Aeroportului. Agenția a cerut Avia Invest, care a administrat Aeroportul timp de șapte ani, să restituie statului toate proprietățile luate în concesiune.
Potrivit informației Agenției Proprietăți Publice, contractul a fost reziliat deoarece concesionarul nu și-a respectat obligațiile contractuale, inclusiv cele investiționale. Compania a acumulat datorii investiționale în sumă de 66,2 milioane de euro și nu a prezentat garanția de asigurare în sumă de 1 milion de euro.
Toate procedurile de transferare a Aeroportului în gestiunea statului au fost finalizate în martie 2023. Președinta Maia Sandu a declarat atunci că în 2013 Aeroportul a ajuns în mâinile businessman-ului fugar Ilan Șor, anunțat în căutare, iar prejudiciul cauzat cetățenilor de către acesta a constituit 1,6 miliarde lei.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!