Andrei Mardari / NewsMaker

„Al cui este Ceban?”. Șeful Moldovagaz, deranjat de comentariile „fără raționamente” în adresa sa 

Directorul „Moldovagaz” Vadim Ceban se arată deranjat de reacțiile de pe rețelele de socializare, după ce a ieșit pe 21 septembrie într-o conferință de presă. Joi, Ceban a menționat că Moldovagaz nu recunoaște auditul plătit de Guvern și a dat dreptate concernului rus Gazprom. Pe 24 septembrie, Ceban s-a plâns că a văzut comentarii în adresa lui „toate alimentate de emoții și de educație insuficientă”. Totodată, a adăugat el, a observat întrebarea „al cui este Ceban?”. „Mai întâi de toate aparțin familiei mele”, a precizat el, adăugând că se află la conducerea unei companii „activele căreia sunt în Moldova și deservește peste 750 mii de consumatori în Moldova”. 

Ceban a declarat, pe 24 septembrie, că a ieșit joi într-o conferință de presă după ce a observat „o intensitate prea mare a informațiilor insuficient de corecte, aruncate în spațiul public”.

Domeniul energetic este unul extrem de matematic și, în sistemul energetic, cifrele determină totul. Am vorbit cât am putut de clar, fără să diluez mesajul, și m-am bazat pe cifre și date statistice înregistrate, și pe experiența despre funcționarea piețelor energetice. (…) Însă, ulterior, am observat un adevărat val de comentarii distorsionate și atacuri deplasate la persoană”, a scris Ceban, pe rețelele de socializare.

Directorul Moldovagaz a numit comentariile „fără raționamente, seci, bazate pe cifre și date – toate alimentate de emoții și de educație insuficientă”.

Sunt absolut deschis să discut profesionist și civilizat orice subiect abordat de mine, și totdeauna sunt curios să cunosc aspecte și detalii noi. (…) Am mai trăit așa situații și îmi pare foarte rău că noi, ca societate, încă nu am depășit această etapă a evoluției. Am observat întrebarea ”al cui este Ceban?””, a adăugat directorul Moldovagaz.

El a menționat că înțelege aluzia.

Mai întâi de toate aparțin familiei mele. Sunt cetățean al Republicii Moldova, care respectă normele legale ale țării și zi de zi încearcă să fie util societății. Conduc Grupul Moldovagaz, o companie acționar majoritar al căreia este Grupul Gazprom. Dar, Moldovagaz este o companie moldovenească; care activează în Moldova în conformitate cu normele legale ale Republicii Moldova; activele căreia sunt în Moldova; angajează oameni în Moldova; deservește peste 750 mii de consumatori în Moldova; achită salarii și taxe în Moldova; și investește în Moldova. Declarațiile precum că Moldovagaz este o companie rusească sunt eronate”, a menționat el.

Cât privește salariul președintelui Moldovagaz, Ceban a declarat: „Acesta este absolut calibrat la responsabilitățile funcției, care nu este una publică, ci una privată. (…) Discuția despre salariu este mai curând o încercare de a manipula opinia publică”.

De menționat că Vadim Ceban a declarat, pe 21 septembrie într-o conferință de presă, că Moldovagaz nu recunoaște rezultatul auditului privind datoria istorică față de concernul rus Gazprom, făcut public de Guvern pe 6 septembrie. Potrivit lui Ceban, auditul nu are un impact juridic, fiind, mai degrabă, un raport consultativ, menit să ofere recomandări Guvernului.

În aceeași zi, Sergiu Tofilat – membrul Consiliului de Observatori al SA Moldovagaz – a declarat că a ascultat „opinia directorului Moldovagaz, Vadim Ceban, privitor la auditul datoriei la gaz”. Într-o postare pe rețelele de socializare, el s-a adresat șefului Moldovagaz, întrebându-l „de partea cui este” și să se determine dacă este de partea „cetăţenilor din Moldova sau a Gazprom-ului şi kremlinului”.

N-am auzit ca dl Ceban să pomenească măcar ceva despre încălcările comise de Gazprom, care au dus la majorarea artificială a datoriei. Dumneavoastră, dle Ceban, de partea cui sunteţi? Propuneţi să închidem ochii la aceste încălcări şi să mai plătim o dată? Sau e cazul să ne clarificăm şi să restabilim adevărul? La fel, n-am auzit nici o menţiune despre fraudele de la Moldovagaz, care au condus la creşterea nejustificată a datoriei. Cu ele ce facem, tot le ascundem sub covor? Nici un cuvânt despre repartizarea abuzivă a veniturilor din tranzitul gazului. Noi am ratat venituri de 250 milioane dolari, propuneţi să închidem ochii şi la asta? Eu cred că dl Ceban trebuie să-şi revizuiască opinia şi să se determine de a cui parte este, a cetăţenilor din Moldova sau a Gazprom-ului şi kremlinului”, a menționat Tofilat.

De-a cui parte este? Cu salarii mari și nu-i pasă nimic de arhiva pierdută, datoriile care s-au format (lumea doar au plătit gazul) el în general pentru cine lucrează? Pentru Moldova sau Kremlin. Foarte bine s-a văzut în conferința de presă”, a comentat un internaut la postarea lui Tofilat, de pe rețelele de socializare.

***

În cadrul negocierilor dintre „Moldovagaz” și „Gazprom”, în 2022, s-a constatat că „Moldovagaz” ar fi acumulat o datorie istorică – peste 700 milioane de dolari. „Gazprom” i-a cerut atunci Chișinăului să recunoască această datorie ca fiind a Moldovei și s-o ramburseze în regim de urgență. Autoritățile moldovenești au declarat că vor recunoaște datoria doar dacă va fi confirmată de un audit independent.

Pe 6 septembrie 2023, ministrul Energiei a prezentat rezultatele auditului extern privind pretinsa datorie pe care țara noastră a acumulat-o față de gigantul rus Gazprom pentru livrările de gaze naturale. Potrivit lui Parlicov, auditul a indicat că o mare parte din suma solicitată de Moscova nu ar fi justificată prin acte oficiale. În rezultat, Chișinăului i-a propus concernului rus 8,6 milioane dolari din suma solicitată.

Ulterior, prim-ministrul Dorin Recean a declarat că Republica Moldova nu are de gând să plătească datorii inexistente. Mai mult, atât Parlicov, cât și Recean, au dat asigurări că datoria recunoscută de Chișinău, de 8,6 milioane dolari, nu se va reflecta în facturi.

În reacție, Gazprom a menționat atunci că „nu este deloc de acord cu afirmațiile părții moldovenești și intenționează să continue să-și apere drepturile prin toate mijloacele posibile”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Top-7 destinații în care locuitorii Moldovei călătoresc cel mai des cu autobuzul

Călătoriile cu autobuzul – o alegere modernă

Rutele de autobuz din Moldova au devenit o parte integrantă a sistemului de transport al țării. Doar în 2023, au fost realizate peste 150 000 de călătorii internaționale, din care aproximativ 65% s-au desfășurat pe direcții europene. Popularitatea autobuzelor se explică prin prețurile accesibile ale biletelor, varietatea largă de rute și condițiile confortabile în drum: autobuzele moderne sunt echipate cu Wi-Fi, aer condiționat și scaune ergonomice.

Dacă la începutul anilor 2000 se putea ajunge în marile orașe ale Europei doar prin transferuri, astazi este suficient să plasezi o comandă online pe unbilet.md, și călătoria începe fără probleme suplimentare.

Cum le plac pasagerilor să glume: „Atunci cautam biletul la autogara, astazi – în 3 minute pe telefon”.

De ce autobuzele sunt alese din ce în ce mai des

Conform statisticilor, în ultimii 10 ani, numărul pasagerilor care pleacă cu autobuzul în Europa a crescut cu aproape 40%. Motivele sunt simple: este mai accesibil decât avionul și permite să iei mai mult bagaj. Potrivit sondajelor, aproximativ 70% dintre studenți și migranții de muncă din Moldova preferă exact călătoriile cu autobuzul. Pentru turiști, aceasta este o oportunitate de a economisi pe transport și de a cheltui mai mult pentru experiențe.

7. Viena

Capitala austriacă primește aproximativ 4,5 milioane de turiști anual, iar printre ei sunt mulți moldoveni. Studenții reprezintă până la 30% dintre pasagerii rutelor spre Viena, fiindcă aici se găsesc universități prestigioase. Dacă în 2005 era doar 2 curse pe săptămână, acum sunt peste zece.

Consultă prețurile autobuzelor spre Viena.

6. Amsterdam

În fiecare an, Amsterdam este vizitat de peste 20 de milioane de turiști, iar din ce în ce mai mulți moldoveni sosesc cu autobuzul. Până la 40% dintre călătorii sunt legate de turism: canalele, bicicletele și muzeele. Înainte, drumul dura aproape 30 de ore, iar astazi autobuzele moderne se descurcă mai repede și mai confortabil.

Consultă biletele de autobuz spre Amsterdam.

5. Varșovia

Capitala Poloniei a devenit un hub pentru muncă și studii. Fiecare al treilea student moldovean din Europa studiază aici. Varșovia este vizitată anual de peste 10 milioane de turiști, iar autobuzele din Chișinău circulă zilnic. La începutul anilor 2000, călătoria dura până la 20 de ore, acum durează aproximativ 14–15 ore.

Rezervă biletele de autobuz spre Varșovia.

4. Bruxelles

La Bruxelles lucrează aproape 1 000 de moldoveni în sectorul serviciilor și IT. Orașul este vizitat de peste 7 milioane de turiști pe an, iar rutele de autobuz confortabile ajută la economisire pe drum. Dacă în 2007 biletele costau în medie cu 30% mai mult, astazi prețurile sunt mult mai accesibile.

Consultă autobuzele spre Bruxelles.

3. Frankfurt

Capitala financiară a Germaniei primește până la 60 de milioane de pasageri anual la aeroport, iar o parte dintre ei sosesc cu autobuzele din țările vecine. Pentru moldoveni, Frankfurt înseamnă muncă și studii. Durata medie a călătoriei cu autobuzul este de 24 de ore, dar prețul este de mai multe ori mai mic decât un bilet de avion.

Consultă prețurile autobuzelor spre Frankfurt.

2. Paris

La Paris sosesc anual peste 30 de milioane de turiști, iar în fiecare sezon numărul moldovenilor crește. Până la 45% dintre călătorii sunt efectuate pentru turism, dar există și vizite de lucru. Înainte, drumul dura până la 40 de ore, iar acum, datorită rutelor directe, este mai confortabil și mai rapid.

Rezervă biletele de autobuz spre Paris.

1. Milano

Milano primește peste 8 milioane de turiști pe an, iar această direcție este lider printre moldoveni. Fiecare al doilea pasager vine aici pentru muncă și afaceri. La începutul anilor 2000, biletele costau aproape de două ori mai mult decât astazi. Astazi, pe site, poți găsi datele și prețurile optime.

Consultă zborurile cu autobuzul spre Milano.

De ce rutele de autobuz din Moldova sunt atât de convenabile
Autobuzul este o economie de până la 40% din buget comparativ cu zborurile aeriene. În autobuzele spre Europa sunt disponibile Wi-Fi, aer condiționat și până la 40 de kg de bagaj, ceea ce este deosebit de convenabil pentru studenți și familii.

Pe unbilet.md poți cumpăra bilete de autobuz spre Milano, Paris, Frankfurt, Bruxelles, Varșovia, Amsterdam și Viena.

Bilete de autobuz din Moldova: o soluție avantajoasă pentru călătorii

Astazi, o călătorie în Europa a devenit accesibilă ca niciodată. Câteva clicuri – și ai biletul. Prețurile sunt transparente, orarul este actual, iar serviciul confirmă imediat comanda.

Zicală pe drum: „Un drum bun este acela unde Wi-Fi se prinde și biletul este cumpărat la timp”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: