Ce va face Antonescu dacă devine președintele României, iar Rusia atacă R. Moldova? Răspunsul candidatului electoral

Crin Antonescu, candidatul coaliției de guvernare din România la alegerile prezidențiale, a vorbit despre primele lucruri pe care le va face în scenariul în care deveni președinte și Rusia ar ataca militar Republica Moldova. El a precizat că este vorba despre o comunicare permanentă cu Chișinău, pentru a stabili cum să acționeze cele două state și ce ajutor poate oferi România, și o încercare de a mobiliza o poziție în cadrul UE și NATO. Totodată, concurentul electoral a spus că, în cazul unei agresiuni militare rusești, unirea Republicii Moldova cu România este „o variantă care trebuie luată în calcul” și că Bucureștiul este deschis la o asemenea perspectivă, decizia finală aparținând Chișinăului. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 12 aprilie a emisiunii „Cap la Cap” de la Jurnal TV.

Crin Antonescu a fost întrebat care sunt primele lucruri pe care le va face în eventualitatea în care ajunge președintele României, iar Federația Rusă ar ataca Republica Moldova.

Eu cred că posibilitatea pentru România de a face tot ce poate pentru securitatea R. Moldova nu este doar un gest de prietenie, de fraternitate. Este un gest pentru propria sa securitate. Sunt de acord cu dvs că un președinte ca Simion sau Ponta este mai periculos pentru R. Moldova decât pentru România, care totuși este în interiorul NATO.

Cred că cele trei lucruri sunt o comunicare pemanentă aplicată cu R. Moldova, ce facem, cum vă putem ajuta, unde vă putem ajuta și așa mai departe. Doi: susținere și o încercare de mobilizare a Uniunii Europene și a tuturor structurilor diplomatice, diplomatice pe care Uniunea le are – din păcate, militare încă nu – pe cazul R. Moldova, așa cum s-a întâmplat și pe cazul Ucrainei. Și trei: de văzut în ce privință, din interiorul NATO, România poate mobiliza o anumită poziție. Pentru că e foarte limpede aici că Rusia – îmi pare rău să o spun, eu nu sunt un rusofob, sunt un om care apreciez cultura rusă, cunosc ceva din istoria Rusiei, e o națiune mare, dar eu vorbesc de statul rus condus acum, așa cum îl vedem și cu tot ceea ce face în toți acești ani – este, din păcate, un pericol, este un agresor în acest moment. (…) Și atunci, practic, aici trebuie opuse structuri de forță politico-diplomatice. Asta poate să facă România ca membru al Uniunii Europene în primul rând, ca membru al NATO și, bineînțeles în relația bilaterală. Știm cu toții că singuri nu putem rezolva această problemă în ipoteza maximală a unui atac armat”, a spus el.

Antonescu s-a referit și la faptul dacă autoritățile de la București iau în calcul varianta unirii Republicii Moldova cu România, ca metodă de a salva statul de la un potențial atac militar rusesc.

Simplu spus: știți că în România, cred că din 2018, există o hotărâre a Parlamentului României care deschide, din punctul de vedere al Bucureștiului, posibilitatea pentru așa ceva, decizia rămânând să fie a dvs. Într-o asemenea situație sigur că decizia e la Chișinău. E o variantă care trebuie luată în calcul. Nu este simplă, pentru că, oricât ar părea de surprinzător, nu depinde numai de noi, de dvs și de noi. Pentru că această formulă trebuie să aibă niște garanții. Sigur că asta înseamnă pe hârtie că R. Moldova actuală intrând printr-o unire în statul român intră automat în Uniunea Europeană și NATO, dar în practică știți foarte bine că acest lucru… Din punctul de vedere al Bucureștiului, această poartă este deschisă. Sigur că linia normală, cea mai logică și satisfăcând în fond pe toată lumea și toate opțiunile, este ca noi să mergem de mână în Uniunea Europeană, în NATO și viitorul, sigur, în funcție de decizia oamenilor. Pentru că oamenii fac și desfac istorii, state și așa mai departe”, a declarat Crin Antonescu.

Amintim că, pe 11 aprilie, Crin Antonescu a întreprins o vizită la Chișinău. Acesta a participat la o conferință de presă alături de Igor Grosu, președintele Parlamentului Republicii Moldova și liderul Partidului de guvernământ Acțiune și Solidaritate. Șeful legislativului și-a exprimat susținerea pentru Antonescu la scrutinul prezidențial.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: