Deschis pentru lansare și închis la loc. 1,5 mln de lei pentru un centru de plasament din Comrat, care nu a funcționat nicio zi

Primul centru de plasament temporar pentru copiii aflați în situații de risc din orașul Comrat – „Garmonia”, care a fost renovat și echipat cu mobilier din bani publici, dar și dintr-un grant oferit de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundația Soros, nu a funcționat nicio zi. Are zăvorul pus la poartă de mai bine de un an și niciun beneficiar nu i-a pășit pragul. Proiectul de renovare și amenajare a Centrului a costat circa 1,5 milioane de lei. Centrul „Garmonia” nu a funcționat nicio zi deoarece nu respectă standardele minime de calitate și, prin urmare, nu a fost acreditat de Inspectoratului Social de Stat. Cu toate acestea, administrația raionului Comrat a angajat mai multe persoane cărora le-a achitat salarii timp de câteva luni. Informațiile se regăsesc într-o investigație Cu Sens

Proiectul de renovare și amenajare a costat circa 1,5 milioane de lei

În martie 2023, la Comrat, a avut loc deschiderea Centrului de plasament temporar pentru copiii separați de părinți – „Garmonia”. La eveniment erau prezenți mai mulți oficiali din regiunea autonomă Găgăuzia, printre care și bașcanul de atunci Irina Vlah.

Centrul urma să adăpostească și să îngrijească, pe un termen de până la un an, în jur de opt copii, cu vârste cuprinse între 4 și 18 ani. Acesta a fost amenajat într-o aripă a clădirii gimnaziului „Stepan Curoglo” de 210 metri pătrați, aflat în proprietatea Primăriei Comrat și care a fost dat în folosință Administrației raionului Comrat.

Proiectul de renovare și amenajare a Centrului a costat circa 1,5 milioane de lei, dintre care peste 334 mii de lei a contribuit Primăria municipiului Comrat, iar partea cea mai mare din sumă – circa 60 mii de euro sau aproximativ 1,2 milioane de lei – a fost oferită de Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova, sub formă de grant. Asociația regională a mamelor cu mulți copii și a femeilor întreprinzătoare din Găgăuzia „Vesta” este organizația care a primit grantul. Pentru implementarea lui, „Vesta” a avut la dispoziție 16 luni, de la începutul lunii noiembrie 2021 până la sfârșitului lunii februarie 2023.

Cu toate acestea, a menționat sursa, Centrul „Garmonia” nu a funcționat nicio zi. Asta, deoarece nu respectă standardele minime de calitate și, prin urmare, nu a fost acreditat de Inspectoratului Social de Stat.

Șefa secției acreditare, Mariana Iorga, a explicat că Centrul”Garmonia” a obținut doar circa 63% din punctaj. „Erau niște măsuțe foarte mici pentru copilași de 2-3 ani, mese, birouri pentru adulți care, la fel, nu sunt foarte comode pentru a fi utilizate, de exemplu, de un copil de clasele primare în pregătirea orelor sau a diferitor activități. Spațiul centrului nu a fost deloc amenajat și dotat pentru copiii cu dizabilități locomotorii. Adică existența acelor praguri la fiecare dormitor, la baie, la toaletă este un impediment în deplasarea copilului utilizator de scaun cu rotile”, a comunicat șefa secției acreditare.

Mai mult, potrivit raportului de evaluare al Inspectoratului Social de Stat, „centrul nu dispune de birouri pentru specialiștii, care vor lucra nemijlocit cu copiii”, dar și „de un spațiu separat pentru organizarea vizitelor copiilor cu părinții și rudele”.  Totodată, izolatorul centrului „nu corespunde cerințelor: este o încăpere foarte mică, fără geam și fără aerisire, dotată doar cu un pat mic”, iar blocul sanitar de lângă izolator ”are doar toaletă și nu este dotat cu cabină de duș”. De asemenea, centrul „nu a prezentat autorizația sanitaro-igienică și anti-incendiu”.

Cu Sens a reușit să discute, la un număr de telefon din Federația Rusă, cu administratoarea asociației „Vesta” Antonina Volkova. Aceasta a declarat că centrul a fost creat cu ajutorul unor experți, care nu i-a atenționat că există vreun risc de a nu primi acreditarea. „Vreau să vă spun că acest centru are toate condițiile necesare pentru a funcționa, toate condițiile. Desigur, întotdeauna poți găsi de ce să te agăți, dacă vrei să te agăți de ceva”, a comunicat Volkova.

Centrul nu a primit niciun beneficiar

Potrivit sursei, deși până în prezent Centrul „Garmonia” nu a primit niciun beneficiar, administrația raionului Comrat a angajat mai multe persoane cărora le-a achitat salarii timp de câteva luni și care s-au ocupat, în mare parte, de pregătirea actelor necesare pentru procedura de acreditare. O asistentă medicală, angajată în cadrul centrului, a spus sursei citate că avea „undeva vreo 5 000 [lei]” salariu.

Investigația mai arată că, în aprilie 2023, în funcția de director al Centrului a fost angajat Valeri Cîssa, care peste aproximativ jumătate de an a candidat din partea partidului „Renaștere” la funcția de primar al municipiului Comrat la alegerile locale din 5 noiembrie 2023. În urma scrutinului, acesta s-a ales cu fotoliul de consilier local. Ar fi avut un salariu, până în luna decembrie, de „9 200 [lei] aproximativ”.

Rugat să facă un tur al centrului, acesta a menționat că nu are cheile de la ușa de la intrare. „Cheile se află la președintele [Administrației raionului Comrat]. Dacă ceva, sunt la el. El mi-a zis că, dacă voi avea nevoie, pot să le iau oricând. Dar, deocamdată, nu am ce face acolo. (…) În prezent, se primește că sunt angajat acolo. Probabil, nu am voie să mă angajez în altă parte. Trebuie să-mi dau demisia, dar sperăm că Centrul se va deschide”, a adăugat el.

Cu Sens a mers pentru mai multe explicații la Vadim Ceban, președintele Administrației raionului Comrat, în gestiunea căreia se află, în prezent, Centrul „Garmonia”. Funcționarul, însă, s-a arătat deranjat de întrebări. „Când situația se va rezolva, eu v-am spus că o să vă anunțăm. O să veniți, o să filmați. Nicio problemă”, a comunicat acesta.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

ccrm.md

Neconformități în gestionarea fondurilor „Teleradio-Moldova”? Curtea de Conturi anunță finalizarea auditului

Curtea de Conturi (CCRM) a depistat deficiențe în gestionarea fondurilor companiei publice „Teleradio-Moldova” (TRM), între care neconformități legate de planificarea și executarea neuniformă a resurselor financiare și abateri în procesul de achiziții publice. Constatările se conțin în proiectul Raportului de audit al conformității asupra gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către TRM în anii 2023-2024, care a fost examinat în cadrul ședinței CCRM din 7 noiembrie.

Potrivit unui comunicat emis de Curtea de Conturi, misiunea de audit a vizat modul de constituire și utilizare a fondurilor publice și a patrimoniului companiei, precum și respectarea principiilor de bună guvernare și transparență financiară. Totodată, au fost evaluate riscurile sistemice care pot afecta sustenabilitatea financiară și independența instituțională a TRM.

Auditul a constatat că unele activități și proceduri nu au fost realizate pe deplin în conformitate cu cadrul normativ aplicabil, fapt ce a influențat procesele de planificare bugetară, de administrare a veniturilor și cheltuielilor, precum și de gestionare a patrimoniului public. Au fost identificate neconformități legate de planificarea și executarea neuniformă a resurselor financiare, lipsa unei politici financiare integrate și a bugetelor detaliate pe servicii media, deficiențe în evidența contabilă și stabilirea costurilor serviciilor comerciale, nerespectarea limitelor bugetare aprobate, precum și abateri în procesul de achiziții publice și în gestionarea investițiilor capitale. Totodată, lipsa inventarierii complete a bunurilor imobile și neactualizarea listelor de proprietate publică au generat riscuri privind administrarea eficientă a patrimoniului statului”, a menționat instituția.

Curtea de Conturi a precizat că a formulat recomandări menite să consolideze managementul financiar, transparența și eficiența administrării patrimoniului public al TRM, „în vederea îmbunătățirii cadrului intern de control și a asigurării sustenabilității instituționale”.

Raportul de audit urmează a fi publicat.

TRM este principala instituție publică a audiovizualului din țara noastră, deținând între altele televiziunea Moldova 1 și postul Radio Moldova. În ultimii ani, compania a fost vizată de mai multe scandaluri și nemulțumiri, în special din partea jurnalistului și fostului director al Moldova 1, Mircea Surdu, care îl acuză pe directorul general al TRM, Vlad Țurcanu, de lipsă de transparență în gestionarea banilor publici.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: